Κόσμος|30.06.2024 21:52

Η αδήριτη ανάγκη της Τουρκίας για Eurofighter: Πώς κινείται στην αγορά μαχητικών η Άγκυρα

Μαρία Ζαχαράκη

Οι γεωπολιτικές προκλήσεις που θέτει η στρατιωτική ενίσχυση της Ελλάδας καθιστούν τη στρατιωτική ισορροπία στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο ένα ζήτημα που απαιτεί από την Άγκυρα προσεκτική παρακολούθηση και διαχείριση.

Ο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν επισκέφθηκε την προηγούμενη εβδομάδα την Ισπανία και την Ιταλία με στόχο τη προώθηση της διαδικασίας απόκτησης μαχητικών αεροσκαφών Eurofighter. Η αναγκαιότητα αυτής της προμήθειας, καθώς και των F-16 Block 70s, υπογραμμίζεται σε ανάλυση του ερευνητή Μουράτ Ασλάν από το κυβερνητικό think tank SETA, στο κρατικό πρακτορείο Αναντολού. Ο Ασλάν τονίζει τη σημασία της αναβάθμισης της τουρκικής αεροπορικής δύναμης για την ασφάλεια της Ευρώπης, ενώ επισημαίνεται και ένας κρίσιμος παράγοντας: η Ελλάδα.

«Η αγορά 34 μαχητικών Rafale από τη Γαλλία και η προγραμματισμένη προμήθεια 40 F-35 από τις ΗΠΑ δίνουν στην Ελλάδα ένα σημαντικό ποιοτικό πλεονέκτημα στην πολεμική της αεροπορία. Αυτό το πλεονέκτημα αναμένεται να επηρεάσει τις ισορροπίες δυνάμεων ειδικά στο Αιγαίο και την ανατολική Μεσόγειο, καθιστώντας την ενίσχυση της τουρκικής αεροπορίας ακόμη πιο επιτακτική», λέει.

Η Τουρκία στρέφεται προς την προμήθεια των Eurofighters, τα οποία προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία και δυνατότητες πτήσης σε μεγάλα υψόμετρα, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ποιοτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας. Στην ανάλυση του ακαδημαϊκού Μουράτ Ασλάν, τονίζεται ότι η ενσωμάτωση των Eurofighter στην τουρκική αεροπορία θα μπορούσε να ενισχύσει σημαντικά την αμυντική ικανότητα της χώρας, σε συνδυασμό με τα υπάρχοντα F-16 και τα μελλοντικά KAAN.

Rafale και Eurofighter

Το Rafale στην πραγματικότητα είναι το αδελφάκι του Eurofighter. Αυτά τα αεροσκάφη έχουν μεγαλύτερη ευελιξία από ό,τι τα Rafale και μπορούν να πετάξουν σε μεγάλα υψόμετρα, 42.000 και 60.000 ποδιών αντίστοιχα και να αναπτύξουν ταχύτητες της τάξεως των Mach 1,8 και Mach 2, αντίστοιχα. Τα πυρομαχικά και τα συστήματα αερο-ηλεκτρονικής τεχνολογίας των Eurofighter είναι εξάλλου πιο οικεία στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία.

Rafale και F-16 Block 70s

Συγκρίνοντας τα νέα σύγχρονα αεροσκάφη που παράγονται στον πλανήτη, ο Ασλάν παρατηρεί ότι το Rafale υπερτερεί σε υψόμετρο και ευελιξία σε σχέση με τα F-16 Block 70s. Η αγορά των Rafale από την Ελλάδα περιέχει επίσης μια σημαντική λεπτομέρεια. Η ικανότητα αυτών των αεροσκαφών να εκτελούν απότομους ελιγμούς σε μεγάλα υψόμετρα αποτελεί σημαντικό πλεονέκτημα συγκριτικά με τα F-16. «Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα αγοράζει τα Rafale για αυτόν τον λόγο, δηλαδή για να εξασφαλίσει την υπεροχή σε ελιγμούς και πυρά έναντι των τουρκικών F-16», υποστηρίζει.

ΚΑΑΝ και F-35

Τα KAAN ή τα F-35 δεν ανήκουν στην ίδια κατηγορία με τα παραπάνω αεροσκάφη, έχουν διαφορετικό concept. Με την είσοδο του KAAN στον τουρκικό στόλο το 2028, ως μαχητικό αεροσκάφος 5ης και ενδεχομένως 6ης γενιάς με το μη επανδρωμένο ANKA III επιπλέον, μπορεί να θεωρηθεί ότι μπορεί να προσφέρει μια ισορροπία έναντι των F-35. Τα F-35, είναι αποτελεσματικά μαχητικά αεροσκάφη στην κατηγορία τους, με χαμηλή ορατότητα στα ραντάρ, ικανότητα κατασκοπείας, λειτουργία με προσανατολισμό στο δίκτυο και απομακρυσμένη εκτόξευση πυρομαχικών.

Ωστόσο, η αποτελεσματικότητα των αεροσκαφών 5ης γενιάς μπορεί να περιοριστεί όχι μόνο από ισοδύναμα αεροσκάφη, αλλά και από τα ραντάρ νέας τεχνολογίας. Σε αυτόν τον τομέα, το ραντάρ ERALP που αναπτύχθηκε από την Τουρκία προσφέρει ελπίδες ως αντίβαρο.

Τα Eurofighters συμβάλλουν στην Ευρωπαϊκή Ασφάλεια

Με πρόφαση επίσης την ευρωπαϊκή ασφάλεια η Άγκυρα επιχειρεί να δικαιολογήσει την ενίσχυση της αεροπορικής ισχύος της Τουρκίας, προκειμένου να αντιμετωπιστεί η απειλή που θέτουν τα ρωσικά Su-35 και Su-57. Σύμφωνα με τον Μουράτ Ασλάν, η Τουρκία, ως κεντρικός παράγοντας ασφάλειας για την Ευρώπη, τα Βαλκάνια, τη Μαύρη Θάλασσα, τον Καύκασο και τη Μέση Ανατολή, πρέπει να εστιάσει στην ευρύτερη ασφάλεια της Ευρώπης και του ΝΑΤΟ, παρά στην αεροπορική υπεροχή έναντι της Ελλάδας.

ΆγκυραΡετζέπ Ταγίπ ΕρντογάνEurofighterειδήσεις τώρα