Κόσμος | 01.07.2024 18:50

Βενσάν Μπολορέ: Ποιος είναι ο «Μέρντοχ της Γαλλίας» που οδηγεί τη Λεπέν στην εξουσία με τη μιντιακή του αυτοκρατορία

Newsroom

Ο Γάλλος μεγιστάνας Βενσάν Μπολορέ έχει θέσει την εκτεταμένη μιντιακή του αυτοκρατορία στην υπηρεσία της εθνικιστικής δεξιάς της χώρας, επισπεύδοντας μια δεξιά στροφή στη γαλλική πολιτική. Τραβώντας τα νήματα από το παρασκήνιο, κατά το πρότυπο του Ρούπερτ Μέρντοχ, ενορχήστρωσε μια συμμαχία σκληρών δεξιών αντιπάλων.

Πρωτεργάτης της ενιαίας δεξιάς (υπό τη Λεπέν)

Όταν ο συντηρητικός ηγέτης Ερίκ Σιοτί σχεδίασε την αναπάντεχη συμμαχία του με τη Μαρίν Λεπέν, καταρρίπτοντας δεκαετίες Γκωλικής παράδοσης, ο επικεφαλής των Ρεπουμπλικάνων (LR) δεν συμβουλεύτηκε κανέναν από τους ανώτερους συναδέλφους του στο κόμμα -ούτε καν τον Νικολά Σαρκοζί, τον τελευταίο της πολιτικής του οικογένειας που διετέλεσε πρόεδρος της Γαλλίας.

Αντ' αυτού, το πρωί μετά την προκήρυξη πρόωρων εκλογών στις 9 Ιουνίου από τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, ο Σιοτί επισκέφθηκε τον Μπολορέ, που έχει χτίσει μια εκτεταμένη αυτοκρατορία μέσων ενημέρωσης, για να οργανώσει τη συμμαχία, γράφει το France24.

Ο σκοπός της επίσκεψης, όπως αποκάλυψε η γαλλική εφημερίδα Le Monde, ήταν να «ενορχηστρώσει τη συσπείρωση του Σιοτί πίσω από τον Εθνικό Συναγερμό (RN)» και να προετοιμαστεί για τις αντιδράσεις που ήταν βέβαιο ότι θα προκαλούσε.

Όταν ο Σιοτί έδωσε στη δημοσιότητα την απόφασή του, κάτι που προκάλεσε την οργισμένη καταδίκη των στελεχών του κόμματος, η αυτοκρατορία των μέσων ενημέρωσης του Μπολορέ ήταν έτοιμη να συστρατευθεί προς υπεράσπισή του. «Ο Ερίκ Σιοτί άκουσε τους ψηφοφόρους της βάσης. Συμβαίνει, κάποιες φορές, σε έναν πολιτικό ηγέτη», είπε ο δημοσιογράφος Πασκάλ Προυντ που εργάζεται στον ραδιοτηλεοπτικό σταθμό του μεγιστάνα, CNews.

Στον ραδιοφωνικό σταθμό Europe 1, που επίσης ανήκει στον Μπολορέ, ο διευθυντής της συντηρητικής εφημερίδας Le Figaro επέκρινε την «ανεξιχνίαστη έκρηξη συναισθήματος κατά του Σιοτί», χλευάζοντας τα εκλογικά αποτελέσματα των «παλιών βαρόνων» της δεξιάς. «Είτε οι Ρεπουμπλικανοί θα συνεργαστούν με την Εθνική Συσπείρωση είτε είναι καταδικασμένοι να εξαφανιστούν», είπε.

Και αυτά είναι μόνο δύο από τα πολλά που μεταδόθηκαν από τα ΜΜΕ του Μπολορέ.

Ο Γάλλος Μέρντοχ - Η στρατηγική του με τα ΜΜΕ

Ο Μπολορέ, ένας βαθιά συντηρητικός καθολικός από τη Βρετάνη, στη δυτική Γαλλία, έχει αναδειχθεί στον πιο επιτυχημένο επιχειρηματία της Γαλλίας, συγκεντρώνοντας μια αυτοκρατορία μεταφορών, μέσων ενημέρωσης και διαφήμισης που εκτείνεται σε όλη την Ευρώπη και την Αφρική. Κατά την τελευταία δεκαετία, επέκτεινε σταδιακά τα περιουσιακά του στοιχεία στα μέσα ενημέρωσης στη Γαλλία και απέκτησε τηλεοπτικά κανάλια, ραδιοφωνικό σταθμό, εξέχοντα περιοδικά, τον κορυφαίο εκδοτικό οίκο της Γαλλίας, τη μεγαλύτερη αλυσίδα ταξιδιωτικών επιχειρήσεων λιανικής πώλησης και, πιο πρόσφατα, την πιο γνωστή κυριακάτικη εφημερίδα της.

«Η στρατηγική τους είναι να αγοράζουν καταξιωμένους τίτλους και να αδειάζουν τις αίθουσες ειδήσεων τους», εξηγεί η Αλεξάντρα Κολινό από την ομάδα υπεράσπισης των μέσων ενημέρωσης Un Bout des Medias. Όπως τονίζει, στη συνέχεια εκμεταλλεύονται το όνομα που έχει χτίσει το εκάστοτε ΜΜΕ και προβάλλουν μία νέα ατζέντα συμφερόντων.

Αφού απέκτησε το ειδησεογραφικό κανάλι iTele, μέρος του ομίλου Canal+, ο μεγιστάνας από τη Βρετάνη προκάλεσε μια απεργία ρεκόρ 31 ημερών το 2016, ξεφορτώθηκε το μεγαλύτερο μέρος του προσωπικού και το μετέτρεψε σε μια συντηρητική πλατφόρμα που οι επικριτές αποκαλούσαν «Fox News της Γαλλίας». Το CNews είναι πλέον το πιο δημοφιλές ειδησεογραφικό κανάλι της Γαλλίας -αν και πολλοί επικριτές του λένε ότι το «κανάλι γνώμης» είναι μια πιο ακριβής περιγραφή. 

Η εξαγορά της Journal du dimanche (JDD) οδήγησε σε ακόμη μεγαλύτερη απεργία του προσωπικού πέρυσι, η οποία προκλήθηκε από τον διορισμό από τον Μπολορέ ενός αμφιλεγόμενου αρχισυντάκτη, του οποίου η προηγούμενη θητεία στο αρχισυντηρητικό περιοδικό Valeurs Actuelle περιελάμβανε μια καταδίκη για ρατσιστική ρητορική μίσους λόγω γελοιογραφιών που απεικόνιζαν έναν μαύρο βουλευτή ως σκλάβο.

Η επιθετική επέκταση του δισεκατομμυριούχου στα μέσα ενημέρωσης έχει προκαλέσει συγκρίσεις με τον μεγιστάνα των μέσων ενημέρωσης Ρούπερτ Μέρντοχ, του οποίου τα μυριάδες ειδησεογραφικά πρακτορεία στην Αυστραλία, τη Βρετανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες έχουν αλλάξει ριζικά τα μέσα ενημέρωσης και τα πολιτικά τοπία των χωρών αυτών. 

ΜΜΕΓαλλίαΜαρίν Λεπένειδήσεις τώραΕμανουέλ ΜακρόνΜέρντοχ