Κόσμος|24.08.2024 22:10

Ναυάγιο στη Σικελία: Όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για την τραγωδία – Ευθύνεται το φαινόμενο «downburst»;

Newsroom

Οι ερευνητές που εξετάζουν τη βύθιση ενός πολυτελούς γιοτ στα ανοικτά των ακτών της Σικελίας περιέγραψαν τι γνωρίζουν έξι ημέρες μετά. Επτά άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους όταν το Bayesian, ένα ιστιοφόρο 56 μέτρων, βυθίστηκε στον πυθμένα του ωκεανού κατά τη διάρκεια κακοκαιρίας νωρίς στις 19 Αυγούστου.

Στο σκάφος επέβαιναν 22 επιβάτες και πλήρωμα, 15 από τους οποίους κατάφεραν να διαφύγουν σε μια σωσίβια λέμβο. Στην πρώτη συνέντευξη Τύπου για την τραγωδία, σε δικαστήριο στο Termini Imerese της Σικελίας, το Σάββατο, οι Ιταλοί εισαγγελείς επιβεβαίωσαν ότι έχει ξεκινήσει έρευνα για ανθρωποκτονία από αμέλεια και ναυάγιο από αμέλεια σχετικά με τους επτά νεκρούς της καταστροφής.

Οι αξιωματούχοι δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν σε ορισμένα ερωτήματα των μέσων ενημέρωσης, λέγοντας ότι χρειάζονται χρόνο για να εξακριβώσουν τα γεγονότα, αλλά έριξαν φως σε ορισμένες άγνωστες μέχρι σήμερα λεπτομέρειες, ενώ αποκάλυψαν ότι ως βασικό σενάριο που εξετάζεται – σε συνδυασμό με τα ανθρώπινα λάθη- για τη βύθιση του σκάφους.

Άρχισε έρευνα για ανθρωποκτονία

Άρχισε έρευνα για ανθρωποκτονία για το θάνατο επτά ανθρώπων στο ναυάγιο. Ο Βρετανός επιχειρηματίας τεχνολογίας Mike Lynch και η 18χρονη κόρη του Hannah έχασαν τη ζωή τους, μαζί με τον πρόεδρο της τράπεζας Morgan Stanley International Jonathan Bloomer, τη σύζυγό του Judy Bloomer, τον δικηγόρο της Clifford Chance Chris Morvillo και τη σύζυγό του Neda Morvillo, και τον Καναδο-Αντιγκουανό υπήκοο Recaldo Thomas, ο οποίος εργαζόταν ως σεφ στο σκάφος. Όλες οι σοροί τους έχουν πλέον ανασυρθεί.

Ο επικεφαλής εισαγγελέας του Termini Imerese, Ambrogio Cartosio, δήλωσε ότι το γραφείο του έχει ξεκινήσει μια πρώτη έρευνα για ανθρωποκτονία από αμέλεια και ναυάγιο από αμέλεια. Είπε στους δημοσιογράφους ότι θα εξακριβώσουν αν ο καπετάνιος, το πλήρωμα, τα άτομα που είναι υπεύθυνα για την επίβλεψη, ο ναυπηγός του πλοίου ή άλλοι θα μπορούσαν να φέρουν ευθύνη.

Πρόσθεσε: «Θα καθορίσουμε την ευθύνη κάθε στοιχείου - αυτό θα γίνει από την έρευνα, οπότε δεν μπορούμε να το κάνουμε αυτό πρόωρα. Για μένα, είναι πιθανό ότι διαπράχθηκαν αδικήματα - ότι θα μπορούσε να πρόκειται για ανθρωποκτονία - αλλά μπορούμε να το καθορίσουμε αυτό μόνο αν μας δώσετε το χρόνο να ερευνήσουμε. Ο χρόνος των μέσων ενημέρωσης είναι εντελώς διαφορετικός από εκείνον ενός εισαγγελέα. Χρειαζόμαστε ένα ελάχιστο χρονικό διάστημα για να καταλήξουμε σε ένα σωστό επιστημονικό συμπέρασμα».

Το γιοτ μπορεί να χτυπήθηκε από το φαινόμενο downburst

Υπήρξαν εικασίες αυτή την εβδομάδα, βασισμένες σε μαρτυρίες, ότι το Bayesian βυθίστηκε από έναν υδροστρόβιλο, έναν τύπο ανεμοστρόβιλου που σχηματίζεται πάνω από το νερό.

Ωστόσο, οι αρχές πιστεύουν πλέον ότι μπορεί να φταίει ένα διαφορετικό καιρικό φαινόμενο: μια καταιγίδα τύπου «downburst». Οι καταιγίδες αυτές είναι ισχυρά, πολύπλοκα και ταραχώδη φαινόμενα, με τον αέρα μέσα σε ένα σύννεφο καταιγίδας να κινείται ταχύτατα προς τα πάνω και προς τα κάτω.

Ένα «downburst» συμβαίνει όταν ο αέρας κινείται προς τα κάτω από τη βάση του σύννεφου, παράγοντας μια ισχυρή ριπή ανέμου που φυσάει προς το έδαφος. Όταν φτάνει στο έδαφος, ο άνεμος εξαπλώνεται, φυσώντας απρόβλεπτα προς τα έξω προς διάφορες κατευθύνσεις.

Τα «downbursts» είναι συνήθως βραχύβια, διαρκούν λίγα λεπτά, και μπορούν να συγχέονται με τους ανεμοστρόβιλους ή τις νεροποντές, επειδή οι ζημιές που προκαλούν μπορεί να είναι παρόμοιες.

Οι γρήγορες αλλαγές της ταχύτητας και της κατεύθυνσης του ανέμου στο πλαίσιο των καταιγίδων είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες για την αεροπορία. Έχουν κατηγορηθεί για πολλά αεροπορικά δυστυχήματα κατά τη διάρκεια των ετών, αν και ο κίνδυνος τείνει να προβλέπεται επαρκώς από τους μετεωρολόγους, επιτρέποντας στους πιλότους να τα αποφεύγουν.

Αρκετά από τα πτώματα βρέθηκαν μαζί

Το πτώμα του Recaldo Thomas, ο οποίος εργαζόταν ως σεφ στο γιοτ, βρέθηκε έξω από το σκάφος και ήταν το πρώτο που ανακαλύφθηκε. Τα πτώματα των υπόλοιπων έξι ατόμων ανασύρθηκαν από καμπίνες στην αριστερή πλευρά του γιοτ αφού είχε βυθιστεί, δήλωσε ο επικεφαλής της πυροσβεστικής υπηρεσίας του Παλέρμο.

Ο Girolamo Bentivoglio δήλωσε ότι οι εξειδικευμένοι δύτες που επιχειρούσαν να ανασύρουν τις σορούς είχαν να αντιμετωπίσουν «πολύ μικρή ορατότητα λόγω των καιρικών συνθηκών» και κλήθηκαν από όλη τη χώρα στο πλαίσιο μιας επιχείρησης έρευνας και διάσωσης στην οποία συμμετείχαν «περίπου 70 άτομα» κάθε μέρα.

Πρόσθεσε: «Το γιοτ προφανώς καρφώθηκε προς τα δεξιά και προφανώς οι [άνθρωποι] προσπάθησαν να πάνε στην άλλη πλευρά και στη συνέχεια κατέφυγαν στις καμπίνες τους. Βρήκαμε τέσσερα ή πέντε πτώματα στην καμπίνα στα αριστερά και υπήρχε άλλο ένα στην τρίτη καμπίνα στα αριστερά επίσης, και ήταν στο υψηλότερο μέρος του ναυαγίου». Ο κ. Cammarano εκτίμησε ότι οι επιβάτες μπορεί να μην μπόρεσαν να διαφύγουν από το γιοτ επειδή κοιμόντουσαν. Ερωτηθείς γιατί δεν τους ξύπνησαν ή δεν τους ειδοποίησαν, είπε: «Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να εξακριβώσουμε από τις καταθέσεις που έγιναν κατά την ανάκριση των επιζώντων - ένα ουσιαστικό σημείο της έρευνας, προφανώς».

Δεν υπάρχει υποχρέωση παραμονής του καπετάνιου στη Σικελία

Οι εισαγγελείς ρωτήθηκαν σχετικά με τον καπετάνιο του Bayesian και το πλήρωμά του. Ερωτηθείς εάν το πλήρωμα θα παραμείνει στη Σικελία, ο κ. Cartosio δήλωσε: «Δεν υπάρχει καμία υποχρέωση, αλλά θα πρέπει να είναι διαθέσιμοι για την έρευνα».

Δεν έχουν πραγματοποιηθεί ακόμη νεκροψίες

Δεν έχουν ακόμη εξαχθεί πληροφορίες από την εξέταση των επτά ατόμων που έχασαν τη ζωή τους, δήλωσαν οι εισαγγελείς. Απαντώντας σε ερώτηση σχετικά με το αν έχουν πραγματοποιηθεί νεκροψίες, ο κ. Cammarano δήλωσε: «Υπάρχει ένας ολόκληρος αριθμός προκαταρκτικών σταδίων που πρέπει να περάσουν πριν από τις αυτοψίες».

θάνατοςναυάγιοΣικελίαγιοτειδήσεις τώραΙταλία