Κόσμος|26.08.2024 14:48

Πτήση MH370: Επιστήμονας ισχυρίζεται πως έλυσε το μυστήριο βρίσκοντας την «τέλεια κρυψώνα» του αεροπλάνου

Newsroom

Ήταν 8 Μαρτίου του 2014 όταν το αεροσκάφος της πτήσης MH370 απογειώθηκε από την Μαλαισία και βρισκόταν στον αέρα επί μία ώρα περίπου όταν ξαφνικά, χωρίς προειδοποίηση, χάθηκε κάθε επαφή.

Στις 01:21:13, η πτήση MH370 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ της Κουάλα Λουμπούρ και την ίδια ώρα χάθηκε και από το ραντάρ του Βιετνάμ, στον εναέριο χώρο του οποίου επρόκειτο να εισέλθει. Μετέφερε 227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος. Άμεσα, ξεκίνησε μία τεράστια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης στην ευρύτερη περιοχή του Νότιου Ινδικού – μια έρευνα, η οποία έως σήμερα είναι η μεγαλύτερη και πιο ακριβή όλων των εποχών. Από τότε πέρασαν δέκα χρόνια…

«Λύθηκε το μυστήριο»

Το μυστήριο του αγνοούμενου αεροπλάνου MH370 μπορεί να λύθηκε πάντως, σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ένας επιστήμονας, ο οποίος ισχυρίζεται ότι εντόπισε την «τέλεια κρυψώνα» της πτήσης MH370 της Malaysia Airlines.

Ο VIncent Lyne, επίκουρος ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Τασμανίας, πιστεύει ότι τα διαθέσιμα στοιχεία για την εξαφάνιση της πτήσης υποδηλώνουν ότι ο πιλότος, Zaharie Ahmad Shah, έριξε σκόπιμα το αεροπλάνο σε μια βαθιά «τρύπα» βάθους 6.000 μέτρων στην Broken Ridge του Ινδικού Ωκεανού.

Η περιοχή περιβάλλεται από ένα τραχύ και επικίνδυνο ωκεάνιο περιβάλλον… με απότομες πλευρές και τεράστιες κορυφογραμμές αλλά και βαθιές τρύπες, σύμφωνα με τη σχετική μελέτη. Ο Lyne έγραψε στο Linkedin: «Αυτή η μελέτη αλλάζει την αφήγηση της εξαφάνισης του MH370 από μια αφήγηση χωρίς καμία ενοχή, με έλλειψη καυσίμων στο 7ο τόξο, με βουτιά υψηλής ταχύτητας, σε έναν ιδιοφυή πιλότο που παραλίγο να εκτελέσει μια απίστευτη τέλεια εξαφάνιση στον νότιο Ινδικό Ωκεανό».

Όσα γνωρίζουμε για το μεγαλύτερο αεροπορικό μυστήριο της ιστορίας

Το αεροσκάφος απογειώθηκε από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας με προορισμό την πρωτεύουσα της Κίνας στις 8 Μαρτίου 2014. Τριάντα εννέα λεπτά μετά την απογείωσή του, το αεροσκάφος εξαφανίστηκε από τις οθόνες των ραντάρ ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας.

Ο πιλότος έστειλε μια ραδιοφωνική κλήση καθώς το αεροπλάνο εγκατέλειπε τον εναέριο χώρο της Μαλαισίας, αλλά δεν έκανε ποτέ έλεγχο με τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας του Βιετνάμ κατά την είσοδό του στον εναέριο χώρο της χώρας, όπως θα έπρεπε να είχε κάνει.

Περίπου δύο λεπτά μετά την τελευταία επικοινωνία, ο αναμεταδότης του MH370 - ένα κομμάτι εξοπλισμού που βρίσκεται σε όλα τα εμπορικά αεροσκάφη και μεταδίδει τακτικά τη θέση του αεροπλάνου στις αρχές ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας - απενεργοποιήθηκε, καθιστώντας το αεροσκάφος αόρατο στα συστήματα ραντάρ.

Τα στρατιωτικά ραντάρ και οι δορυφόροι έδειξαν ότι η πτήση MH370 στη συνέχεια έκανε στροφή για να ταξιδέψει πάνω από τη Θάλασσα Ανταμάν πίσω προς τη Μαλαισία, πετώντας για ώρες πριν εξαφανιστεί, πιθανότατα όταν έμεινε από καύσιμα.

Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας δήλωσε 17 ημέρες μετά την εξαφάνιση του αεροπλάνου ότι, με βάση τα δορυφορικά δεδομένα, η κυβέρνησή του κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το αεροπλάνο συνετρίβη σε μια απομακρυσμένη γωνιά του Ινδικού Ωκεανού και ότι δεν υπήρχαν επιζώντες.

Ποιοι επέβαιναν στη μοιραία πτήση

Στην πτήση MH370 επέβαιναν 227 επιβάτες και 12 μέλη πληρώματος, μεταξύ των οποίων τρεις Αμερικανοί, καθώς και άτομα από την Κίνα, την Ινδονησία, τη Ρωσία και τη Γαλλία.

Ανάμεσά τους ήταν και μια διάσημη ομάδα 24 Κινέζων καλλιτεχνών καλλιγραφίας. Δύο νεαροί Ιρανοί που επέβαιναν στο αεροπλάνο, ο 18χρονος Pouria Nour Mohammad Mehrdad και ο 29χρονος Delavar Seyed Mohammadreza, ταξίδευαν με κλεμμένα διαβατήρια με την ελπίδα να αναζητήσουν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη.

Δύο από τους Αμερικανούς πολίτες που επέβαιναν στο αεροπλάνο ήταν μικρά παιδιά, η Nicole Meng, 4 ετών, και η 2χρονη Yan Zhang.

Ο Philip Wood ήταν ο μόνος ενήλικας Αμερικανός στην πτήση. Το στέλεχος της IBM ζούσε στο Πεκίνο και σχεδίαζε να μετακομίσει στη μαλαισιανή πρωτεύουσα με τη φίλη του, Sarah Bajc.

Συνεχίζεται ακόμη η έρευνα για την πτήση MH370;

Όταν εξαφανίστηκε το αεροπλάνο, ξεκίνησε μια διεθνής προσπάθεια αναζήτησης με τη συμμετοχή δεκάδων πλοίων και αεροσκαφών που σάρωσαν τη Θάλασσα της Νότιας Κίνας και τον νότιο Ινδικό Ωκεανό. Η Αυστραλία, η Μαλαισία και η Κίνα διεξήγαγαν τότε μια τεράστια υποβρύχια επιχείρηση έρευνας, καλύπτοντας περίπου 46.000 τετραγωνικά μίλια με σόναρ, υποβρύχια και αεροσκάφη.

Τον Ιούλιο του 2015, ένα θραύσμα αεροπλάνου που αργότερα επιβεβαιώθηκε ότι ήταν από το MH370 βρέθηκε ξεβρασμένο στην ακτή στο νησί Ρεϊνιόν του δυτικού Ινδικού Ωκεανού. Ήταν η πρώτη αδιάσειστη απόδειξη ότι το αεροπλάνο είχε πέσει στην περιοχή. Αργότερα βρέθηκαν περισσότερα συντρίμμια ξεβρασμένα στις ακτές της ανατολικής Αφρικής.

Αλλά αφού δεν υπήρξαν άλλα αποτελέσματα, όλες οι επίσημες προσπάθειες αναζήτησης ανεστάλησαν το 2017.

Το 2018, η Ocean Infinity ξεκίνησε το δικό της κυνήγι για το MH370 βόρεια της αρχικής περιοχής αναζήτησης, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας με τη Μαλαισία, αλλά η έρευνα αυτή ματαιώθηκε μετά από λίγους μήνες.

Τα επόμενα βήματα

Η Ocean Infinity πρότεινε πρόσφατα να επαναλάβει την έρευνα χωρίς αμοιβή, για την MH370, αν και η Μαλαισία έχει δηλώσει ότι θα το κάνει μόνο αν υπάρχουν αξιόπιστα νέα στοιχεία για το πού μπορεί να βρίσκεται το αεροπλάνο.

Ο υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας Anthony Loke δήλωσε ότι είναι ανοιχτός στο να ενημερωθεί για την πρόταση της Ocean Infinity και ότι, αν υπάρχουν αξιόπιστα νέα στοιχεία, θα ζητήσει την έγκριση της κυβέρνησης για την επανέναρξη της έρευνας.

«Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εντοπίσει το αεροσκάφος MH370», δήλωσε ο Loke σε εκδήλωση μνήμης για το MH370. «Ελπίζουμε πραγματικά ότι η έρευνα μπορεί να βρει το αεροπλάνο και να υποδείξει την αλήθεια στους συγγενείς των επιβαινόντων».

Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Anway Ibrahim με τη σειρά του επίσης δήλωσε πως θα συνεχιστούν οι έρευνες αν υπάρξουν στοιχεία.

Οι επικρατέστερες θεωρίες για το τι συνέβη στην πτήση MH370

Δεν έχουν βρεθεί αδιάσειστα στοιχεία που να υποστηρίζουν μια συγκεκριμένη αιτία για την εξαφάνιση του αεροπλάνου. Ωστόσο, διάφορες θεωρίες έχουν προταθεί και διερευνηθεί στα χρόνια που ακολούθησαν.

Μια θεωρία είναι ότι ο κυβερνήτης ή κάποιο άλλο μέλος του πληρώματος έριξε σκόπιμα το αεροπλάνο σε μια πράξη μαζικής δολοφονίας-αυτοκτονίας. Οι αρχές εξέτασαν τα οικονομικά αρχεία του πληρώματος και παρακολούθησαν τη δραστηριότητα των πιλότων πριν από την πτήση με τη χρήση βίντεο από κάμερες ασφαλείας και δεν διαπίστωσαν αλλαγές στη συμπεριφορά και δεν βρήκαν ενδείξεις οικονομικών προβλημάτων, σύμφωνα με έκθεση της Μαλαισίας του 2015.

Μια έκθεση του 2016 στο περιοδικό New York αποκάλυψε ότι οι αρχές διαπίστωσαν ότι ο πιλότος χρησιμοποίησε τον προσομοιωτή πτήσης στο σπίτι του για να κάνει μια προσομοίωση πτήσης που ήταν παρόμοια με τη διαδρομή που πιστεύεται ότι ακολούθησε η MH370 πριν εξαφανιστεί. Ο Hishammuddin Hussein, υπηρεσιακός υπουργός Μεταφορών της Μαλαισίας το 2014, δήλωσε ότι δεν υπήρχε «τίποτα το δυσοίωνο από τους προσομοιωτές», σύμφωνα με το BBC.

Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας δήλωσε το 2014 ότι τόσο οι αναμεταδότες του ραντάρ όσο και το σύστημα μετάδοσης δεδομένων πτήσης είχαν σκόπιμα απενεργοποιηθεί από κάποιον που βρισκόταν στην πτήση σε μια προσπάθεια να κρυφτεί η θέση του αεροπλάνου, σύμφωνα με δημοσίευμα του New Scientist. Αυτό οδήγησε ορισμένους να υποθέσουν ότι το αεροπλάνο μπορεί να είχε πέσει θύμα αεροπειρατείας.

Αρκετοί επιβάτες ερευνήθηκαν ως πιθανοί δράστες αεροπειρατείας, συμπεριλαμβανομένων των δύο ανδρών που ταξίδευαν χρησιμοποιώντας πλαστά διαβατήρια. Δεν βρέθηκαν ποτέ στοιχεία που να συνδέουν κάποιον επιβάτη με την εξαφάνιση του αεροπλάνου και οι αρχές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι δύο Ιρανοί άνδρες ζητούσαν άσυλο.

ειδήσειςειδήσεις τώραπτήσηαεροπλάνοπτήση Malaysia Airlines