Κόσμος|07.11.2024 08:27

Ο Μασκ επένδυσε όσο κανείς στον Τραμπ: Κινδυνεύει η επιχειρηματική αυτοκρατορία του;

Newsroom

Κανένας επιχειρηματίας δεν έκανε περισσότερα για να υποστηρίξει την υποψηφιότητα του εκλεγμένου προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, όσο ο Έλον Μασκ. Ωστόσο, ο δισεκατομμυριούχος και η επιχειρηματική του αυτοκρατορία αντιμετωπίζουν τόσο θετικά όσο και αρνητικά μετά την επιστροφή του Τραμπ στον Λευκό Οίκο.

Ο Μασκ δώρισε σχεδόν 119 εκατομμύρια δολάρια σε μια επιτροπή πολιτικής δράσης που δημιούργησε για να υποστηρίξει τον Τραμπ, σύμφωνα με τα αρχεία της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εκλογών. Έχει εμφανιστεί μαζί με τον Τραμπ σε συγκεντρώσεις και φιλοξένησε μια συνέντευξη με τον Τραμπ στο «X».

«Έχει ποντάρει πολλά εδώ. Βούτηξε στα βαθιά της πισίνας σε αυτές τις εκλογές», δήλωσε ο Daniel Ives, αναλυτής τεχνολογίας στην Wedbush Securities.

Ήδη από την Τετάρτη (6/11), οι επενδυτές στοιχημάτιζαν ότι η νίκη του Τραμπ θα είναι επίσης μια νίκη για τον Μασκ και την Tesla (TSLA), οι μετοχές της οποίας έκλεισαν την ημέρα με άνοδο σχεδόν 15%. Αυτό ανέβασε την αξία των 411 εκατομμυρίων μετοχών της Tesla που κατέχει άμεσα ο Μασκ κατά περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια δολάρια, κάτι που ισοδυναμεί με απόδοση 12.761% επί των 119 εκατομμυρίων δολαρίων που δώρισε στον Τραμπ. Ήταν ένα υψηλό διετίας για τις μετοχές της Tesla, οι οποίες είχαν δυσκολευτεί πρόσφατα και είχαν αυξηθεί μόνο κατά 1% για το έτος μέχρι το κλείσιμο της Τρίτης.

Υπάρχουν όμως κίνδυνοι για την Tesla, ακόμη και από τη νίκη του Τραμπ. Μεγάλο μέρος της τεράστιας καθαρής αξίας του Μασκ μπορεί να αποδοθεί στην κρατική υποστήριξη που έχουν λάβει οι εταιρείες του, όπως η Tesla και η SpaceX, όλα αυτά τα χρόνια. Ακόμη και αν είχε κερδίσει η αντιπρόεδρος Καμάλα Χάρις, πολλά από αυτά τα χρήματα θα συνέχιζαν να ρέουν. Αλλά ακόμη και αν μέρος της κυβερνητικής στήριξης για τα ηλεκτρικά οχήματα περικοπεί ή διακοπεί τώρα, όπως είναι πιθανό με τη νίκη του Τραμπ, ο πλούτος του Μασκ θα παραμείνει σταθερά ανέπαφος. Στην πραγματικότητα, η Tesla θα μπορούσε να ωφεληθεί αν η κυβερνητική υποστήριξη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σταματήσει.

Τι σημαίνει η νίκη του Τραμπ για την Tesla

Ο Μασκ δημοσίευσε πολλά tweets στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X αργά την Τρίτη και νωρίς την Τετάρτη, γιορτάζοντας τη νίκη του Τραμπ. «Ο λαός της Αμερικής έδωσε  στον @realDonaldTrump μια κρυστάλλινη εντολή για αλλαγή απόψε», έγραψε σε ένα από αυτά.

Ο Τραμπ ήταν ανοιχτά εχθρικός προς τα ηλεκτρικά οχήματα, λέγοντας ότι είναι πολύ ακριβά, έχουν περιορισμένη εμβέλεια και θα καταστρέψουν τις θέσεις εργασίας και την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Αλλά αυτό που μπορεί να φαίνεται ως το μεγαλύτερο πλήγμα για την Tesla από μια άλλη προεδρία του Τραμπ-μια μείωση, αν όχι το τέλος της ομοσπονδιακής υποστήριξης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα- μπορεί να μην είναι τόσο κακό για την Tesla και τον Μασκ. Αλλά άλλες πολιτικές που βρίσκονται στο επίκεντρο των σχεδίων του Τραμπ θα μπορούσαν να προκαλέσουν σημαντικά προβλήματα. Ο Τραμπ έχει ορκιστεί να τερματίσει κάτι που αποκαλεί «εντολή του Μπάιντεν για EV», παρόλο που δεν υπάρχει τέτοια εντολή, και δεν είναι σαφές σε τι αναφέρεται.

Αλλά επί Μπάιντεν υπήρξε σημαντική κυβερνητική υποστήριξη για την κατασκευή και την αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων δισεκατομμυρίων δολαρίων σε δάνεια για την ενθάρρυνση των αυτοκινητοβιομηχανιών να επενδύσουν σε εργοστάσια για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών στις Ηνωμένες Πολιτείες, υποστήριξη για σταθμούς φόρτισης και μια φορολογική πίστωση 7.500 δολαρίων σε πολλούς αγοραστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Καμιά ανησυχία από Μασκ

Πολλοί εμπειρογνώμονες του κλάδου πιστεύουν ότι ο Τραμπ θα τερματίσει αυτά τα προγράμματα. Ο Τραμπ θα μπορούσε να διατάξει το Υπουργείο Οικονομικών να αλλάξει τους κανόνες που καθορίζουν πότε οι αγοραστές αυτοκινήτων πληρούν τις προϋποθέσεις για την πίστωση, περιορίζοντας σημαντικά τη διαθεσιμότητα της φορολογικής πίστωσης. Ή, αν ο Τραμπ έχει ένα Κογκρέσο που ελέγχεται από τους Ρεπουμπλικάνους, θα μπορούσε να περάσει νομοθεσία για την κατάργηση της πίστωσης συνολικά.

Αλλά ο Μασκ έχει πει ότι δεν ανησυχεί για το τέλος της φορολογικής έκπτωσης, καθώς η Tesla τη θεωρεί ευλογία για τις προσπάθειες των παλαιών αυτοκινητοβιομηχανιών να εισέλθουν στην αγορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και να παρέχουν περισσότερο ανταγωνισμό. «Αφαιρέστε τις επιδοτήσεις. Θα βοηθήσει μόνο την Tesla», ανέφερε ο Μασκ στο X τον Ιούλιο.

Χάρη στον αυξημένο ανταγωνισμό, οι παγκόσμιες πωλήσεις της Tesla υποχώρησαν κατά 2% τους πρώτους εννέα μήνες του τρέχοντος έτους σε σύγκριση με πέρυσι. Οι πωλήσεις και τα κέρδη κατάφεραν να βελτιωθούν το τρίτο τρίμηνο, αλλά ήταν η πρώτη φορά που η εταιρεία είδε τέτοια πτώση στην ιστορία της.

Η πολιτική για τα αυτοοδηγούμενα οχήματα

Ο Τραμπ μπορεί να είναι πιο πιθανό να δώσει το πράσινο φως στα πραγματικά αυτοκινούμενα οχήματα του Μασκ, που δεν έχουν ακόμη κατασκευαστεί, δήλωσε ο Άιβς, μαζί με έναν στόλο από τα λεγόμενα «ρομποτάξια» που θα δίνουν βόλτες χωρίς κανενός είδους οδηγό στο όχημα. Ο Garrett Nelson, αναλυτής της CFRA Research, συμφώνησε.

«Κατά την άποψή μας, η Tesla και ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ είναι ίσως οι μεγαλύτεροι κερδισμένοι από το εκλογικό αποτέλεσμα και πιστεύουμε ότι η νίκη του Τραμπ θα βοηθήσει στην επιτάχυνση της ρυθμιστικής έγκρισης της τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης της εταιρείας», ανέφερε, αυξάνοντας τη σύστασή του για τη μετοχή της Tesla από «Hold» σε «Buy». Ανέβασε τον 12μηνο στόχο τιμής για τη μετοχή κατά 110 δολάρια στα 375 δολάρια ανά μετοχή.

Μέχρι στιγμής οι υπάρχουσες λειτουργίες υποβοήθησης οδηγού της εταιρείας, γνωστές ως Autopilot και Full Self-Driving ή FSD, αντιμετωπίζουν εξετάσεις από τις ομοσπονδιακές ρυθμιστικές αρχές ασφαλείας μετά από μια σειρά ατυχημάτων που αφορούν την τεχνολογία. Αυτές οι έρευνες θα μπορούσαν να επιβραδύνουν την έγκριση των πραγματικά αυτοκινούμενων αυτοκινήτων Tesla που θα επιτρέπονται στους δρόμους, παρά τον ευρέως αμφισβητούμενο ισχυρισμό του Musk ότι τα Teslas που χρησιμοποιούν FSD είναι ήδη ασφαλέστερα από εκείνα που οδηγούνται από ανθρώπους.

Η πολιτική του Τραμπ για την Κίνα θα μπορούσε να πλήξει την Tesla

Το μεγαλύτερο πρόβλημα για την Tesla με τη νίκη του Τραμπ είναι ότι θα μπορούσε να υπάρξει ένας νέος εμπορικός πόλεμος με την Κίνα, δήλωσε ο Ives, δεδομένης της σημασίας του εργοστασίου της στη Σαγκάη για τις παγκόσμιες πωλήσεις και τα κέρδη της.

Με τη νίκη του Τραμπ, «θα είναι πολύ πιο σκληρός απέναντι στην Κίνα και τότε τα αρνητικά θα μπορούσαν να αντισταθμίσουν τα θετικά για την Tesla», δήλωσε ο Ives. «Πάνω από το 40% των παραδόσεων προέρχεται από την αγορά της Κίνας. Η Tesla θα βρεθεί στα διασταυρούμενα πυρά».

Και θα μπορούσε επίσης να αποτελέσει πρόβλημα για την Tesla αν ο Τραμπ βάλει τον Μασκ να ηγηθεί των προσπαθειών της κυβέρνησής του να μειώσει αυτό που αποκαλούν κυβερνητική σπατάλη, όπως οι δύο τους έχουν αναφέρει στην προεκλογική εκστρατεία.

Όποιο και αν είναι το αποτέλεσμα αυτών των προσπαθειών και αν ο Μασκ έχει ή όχι επίσημο ή ανεπίσημο κυβερνητικό ρόλο στη νέα κυβέρνηση του Τραμπ, το τελευταίο πράγμα που θα ήθελαν να δουν οι επενδυτές της Tesla είναι ο Μασκ να αποσπάται περαιτέρω από τον χρόνο που διοικεί την Tesla, δήλωσε ο Ives. «Είναι περισσότερος χρόνος μακριά από την Tesla σε μια εποχή που θέλετε περισσότερη προσοχή στην Tesla», δήλωσε ο Ives.

Μικρότερος αντίκτυπος στη SpaceX και την X

Η άλλη μεγάλη επιχείρηση του Μασκ, η SpaceX, πιθανότατα δεν θα είχε σημαντικά διαφορετικές σχέσεις με την ομοσπονδιακή κυβέρνηση. Ο σημαντικότερος ανταγωνιστής της, η Boeing, αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με τα διαστημόπλοια που έχει αναθέσει η NASA για τη μεταφορά αστροναυτών από και προς τον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό.

Και η ιδιοκτησία της X από τον Μασκ έχει επικριθεί ευρέως, ιδίως από τους Δημοκρατικούς, για τη διάδοση παραπληροφόρησης. Αλλά δεν έχει κλείσει ή παρεμποδιστεί από κυβερνητική δράση ακόμη και επί Μπάιντεν, και η νέα κυβέρνηση Τραμπ πιθανότατα επίσης δεν θα λάβει μέτρα εναντίον της. Και δεδομένων των οικονομικών απωλειών μετά την αγορά της εταιρείας από τον ίδιο, αποτελεί πλέον ένα σχετικά μικρό μέρος της συνολικής καθαρής αξίας του Μασκ.

εκλογέςΈλον ΜασκΝτόναλντ ΤραμπΕκλογές ΗΠΑ 2024ειδήσεις τώραειδήσεις