Αεροπορική τραγωδία στη Νότια Κορέα: «Από τα πιο περίεργα δυστυχήματα» - Προβληματισμός και αναπάντητα ερωτήματα
NewsroomΟ εκτελών χρέη προέδρου της Νότιας Κορέας διέταξε επείγουσα επιθεώρηση ασφαλείας του συνόλου των αεροπορικών εταιριών της χώρας, ενώ οι αρχές σχεδιάζουν ξεχωριστό έλεγχο όλων των Boeing 737-800, μετά τον θάνατο 179 ανθρώπων στην αεροπορική τραγωδία της Jeju Air την Κυριακή.
Και ερευνητές της Boeing στην έρευνα
Καθώς οι σοκαρισμένοι πολίτες άρχισαν μια δεύτερη ημέρα επίσημου πένθους και οι σημαίες κυμάτιζαν μεσίστιες, η κυβέρνηση δήλωσε ότι θα πραγματοποιήσει τον έλεγχο και των 101 αεροσκαφών που βρίσκονται σε εγχώρια λειτουργία, με τους ερευνητές των ΗΠΑ, πιθανώς συμπεριλαμβανομένης της Boeing, να συμμετέχουν στην έρευνα.
Ο Τσόι Σανγκ Μοκ, ο οποίος διορίστηκε πρόεδρος δύο ημέρες πριν από την καταστροφή, δήλωσε ότι μια εξαντλητική επιθεώρηση είναι απαραίτητη για την αναθεώρηση του συστήματος ασφάλειας των αερομεταφορών και «την πορεία προς μια ασφαλέστερη Δημοκρατία της Κορέας».
Μίλησε καθώς δημοσιεύτηκαν πληροφορίες ότι ένα επιβατικό αεροσκάφος της Jeju Air αναγκάστηκε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο Gimpo της Σεούλ αμέσως μετά την απογείωσή του τη Δευτέρα, μετά από απροσδιόριστο πρόβλημα με το σύστημα προσγείωσής του.
Η δυσλειτουργία του συστήματος προσγείωσης είναι ένα από τα θέματα που βρίσκονται στο στόχαστρο της έρευνας για τη συντριβή της Κυριακής, η οποία συνέβη αφού το αεροπλάνο σύρθηκε κατά μήκος του διαδρόμου προσγείωσης σε αυτό που η αεροπορική βιομηχανία περιγράφει ως «προσγείωση με την κοιλιά».
Οι αρχές επιβεβαίωσαν ότι 179 από τους 181 επιβάτες και το πλήρωμα έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροπλάνο της Jeju Air προσέκρουσε σε τοίχο στο διεθνές αεροδρόμιο Muan λίγο μετά την προσπάθεια προσγείωσης χωρίς τους τροχούς. Πρόκειται για το χειρότερο αεροπορικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας.
Δύο αεροσυνοδοί - ένας άνδρας και μια γυναίκα - διασώθηκαν από την ουρά του αεροσκάφους, το οποίο τυλίχθηκε στις φλόγες και διαλύθηκε κατά την πρόσκρουση στο τοιχίο, πάνω στο οποίο είναι τοποθετημένο το σύστημα ILS, ραδιοβοήθημα που παρέχει στους κυβερνήτες πληροφορίες για την προσγείωση. Νοσηλεύονται σε νοσοκομείο της Σεούλ αφού μεταφέρθηκαν από νοσοκομεία κοντά στο αεροδρόμιο, ανέφερε το πρακτορείο ειδήσεων Yonhap.
Ο επιζών άνδρας νοσηλευόταν για κατάγματα στα πλευρά, την ωμοπλάτη και την άνω σπονδυλική στήλη, δήλωσε ο Ju Woong, διευθυντής του νοσοκομείου του Πανεπιστημίου Ewha Womans της Σεούλ. Ο Ju είπε ότι ο άνδρας, το όνομα του οποίου δεν έχει δοθεί στη δημοσιότητα, είπε στους γιατρούς ότι «ξύπνησε και είδε τον εαυτό του να διαζώζεται». Λεπτομέρειες σχετικά με τη γυναίκα που επέζησε δεν ήταν άμεσα διαθέσιμες.
Αναπάντητα ερωτήματα και νέες ενδείξεις
Οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η συντριβή θα μπορούσε να έχει προκληθεί από χτύπημα πουλιού στον κινητήρα και καιρικές συνθήκες - ή από συνδυασμό αυτών και άλλων παραγόντων - αλλά η ακριβής αιτία δεν είναι ακόμη γνωστή.
Ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης του αεροσκάφους και ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο, γνωστοί και ως «μαύρα κουτιά», έχουν ανασυρθεί από τα συντρίμμια, αλλά οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης ανέφεραν ότι θα μπορούσε να πάρει περισσότερο χρόνο από το συνηθισμένο για να προσδιοριστεί η αιτία, καθώς ο καταγραφέας δεδομένων πτήσης είχε υποστεί ζημιά κατά τη συντριβή. Η εξακρίβωση της αιτίας μιας μεγάλης αεροπορικής καταστροφής συνήθως διαρκεί μήνες και η ζημιά στο καταγραφικό αναμένεται να προκαλέσει περαιτέρω καθυστερήσεις, δήλωσε η Yonhap, επικαλούμενη αξιωματούχο του υπουργείου γης.
Ακόμα κι αν οι ειδικοί παραμένουν προβληματισμένοι για το τι προκάλεσε τη συντριβή που στοίχισε τη ζωή σε 179 ανθρώπους, αρκετοί εκτιμούν πως ένα πουλί που χτύπησε τον κινητήρα είναι απίθανο να είναι ο μοναδικός παράγοντας της καταστροφής.
Η πρώτη θεωρία ήταν ότι το χτύπημα του πουλιού οδήγησε σε βλάβη του κινητήρα που τροφοδοτούσε το σύστημα προσγείωσης, το οποίο με τη σειρά του προκάλεσε τη μοιραία προσγείωση με την κοιλιά. Ωστόσο, η Δρ Sonya Brown, λέκτορας αεροδιαστημικού σχεδιασμού στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας, είναι επιφυλακτική. «Ένα χτύπημα από πουλιά θα έπρεπε να είναι ένα γεγονός που κανονικά δεν θα δημιουργούσε τόσο μεγάλο πρόβλημα... Δεν θα έπρεπε να οδηγήσει σε αυτό που τελικά είδαμε, ιδίως επειδή σε κάθε περίπτωση που ο ένας κινητήρας δεν λειτουργεί (όπως δείχνουν τα πλάνα), υπάρχει ακόμα αρκετή ισχύς», λέει, μιλώντας στον Guardian προσθέτοντας ότι τα χτυπήματα από πουλιά είναι τόσο συνηθισμένα που έχουν ληφθεί υπόψη στο σχεδιασμό των σύγχρονων αεροσκαφών.
Σε ένα Boeing 737 και σε κάθε εμπορικό αεροσκάφος υπάρχουν εφεδρικά συστήματα, ειδικά για το σύστημα προσγείωσης, το οποίο λειτουργεί υδραυλικά, λέει. «Ακόμα και αν αυτό αποτύχει, υπάρχει εφεδρεία στο ότι μπορεί να επεκταθεί και χωρίς το υδραυλικό σύστημα [το οποίο] ουσιαστικά λειτουργεί με τη βαρύτητα, οπότε το σύστημα προσγείωσης θα πρέπει να μπορεί να επεκταθεί».
Υπάρχουν επίσης διπλές εφεδρείες για άλλα συστήματα ελέγχου πτήσης, όπως τα flaps και τα slats - το τελευταίο από τα οποία ο Brown περιγράφει ως κάτι σαν αεροτομή σε αυτοκίνητο - που σημαίνει ότι αυτά τα εργαλεία, τα οποία πέφτουν πριν από την προσγείωση για να αυξήσουν την αντίσταση και να επιβραδύνουν το αεροσκάφος, θα έπρεπε να έχουν μπορέσει να ενεργοποιηθούν.
«Λειτουργούν με δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα και είναι πολύ απίθανο ένα χτύπημα πουλιού να καταστρέψει αυτά τα δύο ανεξάρτητα υδραυλικά συστήματα», συνέχισε.
Από την πλευρά του, ο ειδικός σε θέματα αεροπορίας Geoffrey Thomas δήλωσε στο BBC πως «πρόκειται για ένα από τα πιο περίεργα δυστυχήματα που έχω δει ποτέ. Τίποτα σε αυτό δεν βγάζει νόημα».
Σημείωσε ότι ενώ μπορεί να έπαιξε ρόλο η πρόσκρουση πουλιού στον κινητήρα, μόλις ο πιλότος εξέπεμψε σήμα κινδύνου, τα δεδομένα του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας διακόπηκαν. Η ξαφνική απώλεια των δεδομένων - που επιτρέπει τον εντοπισμό των πτήσεων - «υποδηλώνει κάποια ηλεκτρική βλάβη», προτείνει ο Τόμας.
Μετά το «mayday», το αεροπλάνο είχε επίσης τη δυνατότητα να προσγειωθεί προς την αντίθετη κατεύθυνση από τη συνηθισμένη. Όμως οι τροχοί ήταν σηκωμένοι, τα πτερύγια δεν είχαν ρυθμιστεί σωστά και προσγειώθηκε στα μισά του διαδρόμου προτού πέσει στο τοιχίο και εκραγεί, λέει.
Ο Thomas λέει ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης εάν προκύψει ηλεκτρικό ή υδραυλικό πρόβλημα, αλλά αυτοί δεν χρησιμοποιήθηκαν. «Απλά δεν βγάζει κανένα νόημα. Θα πρέπει να περιμένουμε τα στοιχεία του καταγραφέα φωνής για να μπορέσουμε να καταλάβουμε τι στο καλό συνέβη».
Εθνικό πένθος
Ο Τσόι κήρυξε επταήμερο πένθος από την Κυριακή, καθώς προσπαθούσε να συντονίσει την αντιμετώπιση μιας μεγάλης καταστροφής λίγες μόλις ημέρες αφότου αντικατέστησε τον προκατόχο του, Χαν Ντακ-σου, ο οποίος είχε παραπεμφθεί σε δίκη.
Ο Χαν, επίσης, είχε γίνει προσωρινός ηγέτης μετά την παραπομπή στα μέσα Δεκεμβρίου του Γιουν Σουκ Γιολ για την καταστροφική και βραχύβια κήρυξη στρατιωτικού νόμου νωρίτερα μέσα στο μήνα.
Η εχθρότητα του τελευταίου μήνα φάνηκε να έχει παραμεριστεί, καθώς υψηλόβαθμοι πολιτικοί από τα κόμματα της κυβέρνησης και της αντιπολίτευσης προσπάθησαν να παρηγορήσουν μια χώρα που πενθεί.
Ερωτήματα για το αεροσκάφος αλλά και την αεροπορική
Ενώ η έρευνα για το ατύχημα θα επικεντρωθεί στο μοντέλο του αεροσκάφους, θα υπάρξουν αναπόφευκτα ερωτήματα για τον αερομεταφορέα της πτήσης Jeju Air, παρατηρεί η εφημερίδα Guardian.
Ο αερομεταφορέας χαμηλού κόστους δήλωσε ότι θα κάνει ό,τι μπορεί για να στηρίξει τις οικογένειες των θυμάτων, μεταξύ άλλων με οικονομική βοήθεια. Ο διευθύνων σύμβουλός της, Kim E-bae, δήλωσε σε τηλεοπτική συνέντευξη Τύπου ότι ανέλαβε "την πλήρη ευθύνη" για το δυστύχημα, ανεξάρτητα από την αιτία, και υποκλίθηκε βαθιά ζητώντας συγγνώμη μαζί με άλλους ανώτερους αξιωματούχους της εταιρείας. Είπε ότι η εταιρεία δεν είχε εντοπίσει μηχανικά προβλήματα στο αεροσκάφος μετά από τακτικούς ελέγχους και ότι θα περιμένει τα αποτελέσματα των κυβερνητικών ερευνών.
Ο Κιμ, ωστόσο, συνάντησε μια οργισμένη αντίδραση όταν έφτασε στο Muan και προσπάθησε να μιλήσει αυτοπροσώπως με τους πενθούντες συγγενείς.
Οι ερευνητές δήλωσαν ότι 141 από τα 179 θύματα είχαν ταυτοποιηθεί με τη χρήση ανάλυσης DNA ή συλλογής δακτυλικών αποτυπωμάτων, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου γης.
Οι οικογένειες των θυμάτων κατασκήνωσαν στο αεροδρόμιο κατά τη διάρκεια της νύχτας σε ειδικές σκηνές που είχαν στηθεί στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου μετά από μια μακρά ημέρα αναμονής για νέα σχετικά με τους αγαπημένους τους. «Είχα έναν γιο που επέβαινε σε αυτό το αεροπλάνο», δήλωσε ένας ηλικιωμένος άνδρας που περίμενε στην αίθουσα αναμονής του αεροδρομίου, ο οποίος ζήτησε να μην κατονομαστεί, προσθέτοντας ότι η σορός του γιου του ήταν μεταξύ εκείνων που δεν έχουν ακόμη ταυτοποιηθεί.
Το χρονικό
Ο πύργος ελέγχου στο Muan, 300 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά της Σεούλ, εξέδωσε προειδοποίηση για την προσγείωση πτηνών στο αεροπλάνο λίγο πριν από την πρόθεσή του να προσγειωθεί και έδωσε στον πιλότο του την άδεια να προσγειωθεί σε διαφορετική περιοχή. Ο πιλότος έστειλε σήμα κινδύνου λίγο πριν το αεροπλάνο περάσει τον διάδρομο προσγείωσης και γλιστρήσει σε μια ζώνη αποφυγής πριν προσκρούσει στον τοίχο.
Η συντριβή ήταν η χειρότερη στο έδαφος της Νότιας Κορέας και μία από τις πιο θανατηφόρες στην αεροπορική ιστορία της. Η τελευταία φορά που η Νότια Κορέα υπέστη αεροπορική καταστροφή μεγάλης κλίμακας ήταν το 1997, όταν ένα αεροσκάφος της Korean Air συνετρίβη στο Γκουάμ, σκοτώνοντας 228 επιβαίνοντες. Το 2013, αεροσκάφος της Asiana Airlines κατέπεσε στο Σαν Φρανσίσκο, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν τρεις άνθρωποι και να τραυματιστούν 200.
Οι περισσότεροι από τους 175 επιβάτες ήταν υπήκοοι της Νότιας Κορέας, μαζί με δύο γυναίκες από την Ταϊλάνδη. Από το σύνολο των επιβατών, 82 ήταν άνδρες και 93 γυναίκες, ηλικίας από τριών έως 78 ετών. Πολλοί ήταν μεταξύ 40 και 60 ετών και επέστρεφαν από χειμερινές διακοπές στην Ταϊλάνδη όταν συνέβη το δυστύχημα.
Ο Boonchuay Duangmanee, πατέρας ενός από τους Ταϊλανδούς επιβάτες, δήλωσε στο Associated Press ότι η κόρη του, Jongluk, εργαζόταν σε εργοστάσιο στη Νότια Κορέα για αρκετά χρόνια και επέστρεψε στην Ταϊλάνδη για να επισκεφθεί την οικογένειά της. «Δεν πίστευα ποτέ ότι αυτή θα ήταν η τελευταία φορά που θα βλέπαμε ο ένας τον άλλον για πάντα», είπε.
- Αλλάζει ο τρόπος για τα ραντεβού με γιατρούς του ΕΟΠΥΥ από 1η Φεβρουαρίου - Δυσλειτουργίες και αντιδράσεις
- Γιατί ίσως συνδέονται οι επιθέσεις σε Νέα Ορλεάνη και Λας Βέγκας; Τα έξι κοινά σημεία
- Μαντόνα: Το ταξίδι στην Ιαπωνία και η αγκαλιά με τον 28χρονο σύντροφό της
- Δημήτρης Κόκοτας: «Είναι ήρεμος και αναμένω το 2025 να είναι η πρώτη από τις τυχερές μας χρονιές» λέει η σύζυγός του