Οταν ο... Mr Bean εργάζεται ως συντηρητής έργων τέχνης στην Ισπανία
Στην Ισπανία αντίγραφο πίνακα ζωγραφικής του Murillo αποκαταστάθηκε από συντηρητή επίπλων και το αποτέλεσμα ήταν για γέλια και για κλάματα.🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Τελικά παντού στον κόσμο υπάρχει ένας «ό,τι δηλώσεις», παντού θα ξεπεταχτεί ένας Mr Bean να βάλει τη δική του πινελιά σε ένα έργο τέχνης και θα το υποβιβάσει στον δικό του αστείο κόσμο. Όμως, όταν όλα αυτά δεν γίνονται προς χάριν μιας κινηματογραφικής παραγωγής, αλλά για την πραγματική αποκατάσταση έργων τέχνης, τότε το αστείο γίνεται σοβαρό και το γέλιο κλάμα! Στην Ισπανία αντίγραφο πίνακα ζωγραφικής του Murillo αποκαταστάθηκε από συντηρητή επίπλων και το αποτέλεσμα ήταν για γέλια και για κλάματα.
Απότέλεσμα, ειδικοί στον τομέα της διατήρησης και αποκατάστασης έργων τέχνης στην Ισπανία ζήτησαν να γίνουν αυστηρότεροι οι νόμοι που διέπουν τις εργασίες αποκατάστασης έργων τέχνης που υπέστη μια επιζήμια και παραμορφωτική επισκευή. Η ιστορία έχει ως εξής: Συλλέκτης έργων τέχνης, στη Βαλένθια, χρεώθηκε με το ποσόν των 1.200 € από έναν συντηρητή επίπλων για να καθαρίσει την εικόνα της «Αμόλυντης Σύλληψ». Ωστόσο, η δουλειά δεν πήγε όπως θα περίμενε κάποιος και το πρόσωπο της Παναγίας παραμορφώθηκε.
Η υπόθεση έφερε στο νου το περίφημο περιστατικό του «Monkey Christ» (φωτό πάνω) το οποίο συνέβη πριν από οκτώ χρόνια, όταν σε μια προσπάθεια της ηλικιωμένης πιστής Σεσίλιας Χιμένεθ να αποκαταστήσει με τα πινέλα της μια τοιχογραφία του Χριστού, σε εκκλησία στα περίχωρα της βορειοανατολικής ισπανικής πόλης Borja κατόρθωσε να γίνει «πρωτοσέλιδο» σε όλο τον κόσμο!
Κάποιοι θυμήθηκαν επίσης την αποτυχημένη προσπάθεια αποκατάστασης ενός αγάλματος του 16ου αιώνα, που αναπαριστά τον Αγιο Γεώργιο και τον δράκο, στη βόρεια Ισπανία που έκανε τον πολεμιστή πλάι στον άγιο να μοιάζει με τον Τεντεν ή καλύτερα με φιγούρα του Playmobil. Ο Φερνάντο Καρρέρα, καθηγητής στη Γαλικική Σχολή για τη Διατήρηση και Αποκατάσταση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς, δήλωσε ότι τέτοιες περιπτώσεις υπερτονίζουν την ανάγκη διεξαγωγής ανάλογων εργασιών, μόνο από κατάλληλα εκπαιδευμένους συντηρητές: «Πρέπει να επενδύσουμε στην κληρονομιά μας, αλλά ακόμη και πριν μιλήσουμε για χρήματα, πρέπει να διασφαλίσουμε ότι οι άνθρωποι που αναλαμβάνουν αυτού του είδους εργασίες έχουν εκπαιδευτεί κατάλληλα». «Ενα άλλο μέρος του προβλήματος, πρόσθεσε ο Καρέρα, είναι ότι κάποιοι πολιτικοί απλώς δεν δίνουν σημασία για την πολιτιστική κληρονομιά μας». Φανταστείτε τι έχει να γίνει στην Ελλάδα αν καταλάβουν κάποιοι ότι η συντήρηση και αποκατάσταση έργων τέχνης έχει πολύ ψωμί…
Ακολουθεί μια σειρά από αποτυχημένες προσπάθειες αποκατάστασης έργων τέχνης που θα έκαναν ακόμα και τον Mr Bean (φωτό πάνω από τη θρυλική επέμβαση του Βρετανού κωμικού σε εμβληματικό πίνακα των ΗΠΑ) να κλαίει από τα γέλια.
Η αποκατάσταση των τοιχογραφιών στο παρεκκλήσι της Καπέλα Σιξτίνα θεωρείται το πλέον εκτεταμένο έργο αποκατάστασης του 20ου αιώνα. Αλλά πολλοί κριτικοί τέχνης πιστεύουν ότι ήταν εντελώς ανεπιτυχές. Στην προσπάθεια οι τοιχογραφίες να καθαριστούν από την αιθάλη, κάποιοι από τους χαρακτήρες έχασαν ακόμη και τα μάτια τους (φωτό πάνω)...
Το 2010 εργάτες τοποθέτησαν αγάλματα του Αρη και της Αφροδίτης (έργα του 175 μ.Χ.) μπροστά από την κατοικία του Ιταλού πρωθυπουργού Σίλβιο Μπερλουσκόνι. Από τα αγάλματα έλειπαν μέρη του σώματος τους. Ο Μπερλουσκόνι διέταξε να αποκατασταθούν. Αποδείχθηκε ότι έγινε σωστή εργασία, αλλά οι κριτικοί της τέχνης δεν συμφώνησαν με την άποψη του πρωθυπουργού. Θεώρησαν ότι η αναδιαμόρφωση των μνημείων, όσο κι αν ευχαριστεί, μοιάζει με βανδαλισμό, επειδή δεν γνωρίζουμε πώς ήταν η αρχική μορφή τους. Μετά την έντονη κριτική, ο Αρης και η Αφροδίτη απέκτησαν την αρχική τους μορφή.
Το γλυπτό της Παναγίας και του μωρού Ιησού στο Σάντμπερι του Καναδά, υπέφερε στα χέρια «βανδάλων»: το κεφάλι του μωρού κόπηκε και αφαιρέθηκε. Η καλλιτέχνης Χίδερ Βάις πρόσφερε ένα νέο κεφάλι, αλλά το αποτέλεσμα της προσπάθειάς της προκάλεσε, δικαιολογημένες αντιδράσεις. Τελικά ο άνθρωπος που είχε αφαιρέσει το κεφάλι του μικρού Ιησού, ένα βράδυ το επέστρεψε και το γλυπτό αποκαταστάθηκε.
Το 2014, μια υπάλληλος του Μουσείου του Καΐρου έριξε μια χρυσή μάσκα του Τουτανχαμών βάρους 30 κιλών και προκάλεσε το σπάσιμο της γενειάδας. Αντί να στραφεί σε επαγγελματίες, η γυναίκα απευθύνθηκεστο σύζυγό της, έναν ερασιτέχνη συντηρητή, που κόλλησε τη γενειάδα με κόλλα. Την κόλλησε όμως με λάθος γωνία. Επίσης βάφτηκε το πηγούνι του Τουταγχαμών με κόλλα και αποφάσισε να το ξύσει,προκαλόντας γρατσουνιές. Ευτυχώς, η μάσκα πρόσφατα αποκαταστάθηκε σωστά.
Η Συρία μετά την «επανάσταση της»: Αλ Τζολάνι, ο νέος ηγέτης με τουρκικό… κοστούμι
Η συγκινητική ανάρτηση της μητέρας του 9χρονου που σκοτώθηκε στην επίθεση στο Μαγδεμβούργο: «Γιατί εσύ;»
Σε διαθεσιμότητα και ο δεύτερος αστυνομικός της Βουλής που συνελήφθη για ενδοοικογενειακή βία: Αλληλομηνύθηκε με τη σύζυγό του
Γιαγκίνηδες: Οταν η ερωτική κάψα συναντά τη φλόγα της ρεμπέτικης ψυχής
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr