Σκάνδαλο Uber: «Προσέγγιση της εταιρείας υπήρξε η παραβίαση του νόμου» - Τι αναφέρει ο πληροφοριοδότης που διέρρευσε τα 124.000 αρχεία
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Αποκαλύφθηκε ο πληροφοριοδότης του σκανδάλου μεγατόνων που «έσκασε» το βράδυ της Κυριακής, 10 Ιουλίου, για τις πρακτικές της Uber, στο οποίο εμπλέκονται κορυφαίοι πολιτικοί σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και οι Εμανουέλ Μακρόν και Τζο Μπάιντεν.
Ο Mark MacGann, λομπίστας καριέρας είναι το πρόσωπο που ηγήθηκε των προσπαθειών του κολοσσού των μεταφορών να «κερδίσει» κυβερνήσεις σε όλη την Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική, όπως ο ίδιος ομολόγησε. Ο MacGann μίλησε στον Guardian, στον οποίο και διέρρευσε τα 124.000 αρχεία που αποκάλυψαν τις πρακτικές της εταιρείας. Όπως ανέφερε ο ίδιος στο βρετανικό μέσο, αποφάσισε να μιλήσει γιατί πιστεύει ότι εν γνώσει της εταιρείας παραβιάστηκαν νόμοι σε δεκάδες χώρες και πολίτες παραπλανήθηκαν σχετικά με τα οφέλη για τους οδηγούς του μοντέλου οικονομίας της εταιρείας. Ο 52χρονος υπήρξε μέλος της ομάδας κορυφαίων στελεχών της Uber, και δηλώνει ότι δεν υπήρξε άμοιρος ευθυνών. Εν μέρει, όπως δήλωσε στον Guardian, παρακινήθηκε να μιλήσει από τύψεις.
«Είμαι εν μέρει υπεύθυνος», εξομολογείται. «Εγώ μιλούσα με τις κυβερνήσεις, εγώ ήμουν που προωθούσα την εταιρεία στα μέσα ενημέρωσης, εγώ έλεγα στους ανθρώπους ότι πρέπει να αλλάξουν τους κανόνες γιατί αυτό θα ήταν προς όφελος των οδηγών στους οποίους θα ανοίγονταν αμέτρητες οικονομικές ευκαιρίες. Όπως αποδείχθηκε τίποτα από αυτά δεν ίσχυε – στην πραγματικότητα πουλήσαμε στους εργαζόμενους ένα ψέμα. Πώς μπορείς να έχεις καθαρή συνείδηση αν δεν παραδεχτείς τη συμβολή σου στον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζονται οι άνθρωποι σήμερα;», σημείωσε.
Μεταξύ 2014 και 2016 ο MacGann υπήρξε στο επίκεντρο των αποφάσεων που ελήφθησαν στα υψηλότερα επίπεδα της Uber. Εκείνη την περίοδο η εταιρεία εισέβαλε επιθετικά στις αγορές παραβιάζοντας τους νόμους περί αδειοδότησης ταξί. Καθήκον του ίδιου υπήρξε να επιβλέπει τις προσπάθειες της εταιρείας να πείσει τις κυβερνήσεις να αλλάξουν τους κανονισμούς για τα ταξί και να δημιουργήσουν ένα πιο ευνοϊκό επιχειρηματικό περιβάλλον σε περισσότερες από 40 χώρες. Όπως υπογράμμισε, η ευκολία με την οποία η Uber διείσδυσε στα υψηλότερα κλιμάκια εξουσίας σε χώρες όπως η Βρετανία, η Γαλλία και η Ρωσία ήταν «μεθυστική», αλλά ταυτόχρονα και «βαθιά άδικη» και «αντιδημοκρατική».
«Λυπάμαι για τη συμμετοχή μου σε μία ομάδα ανθρώπων που κέρδισε την εμπιστοσύνη των οδηγών, των πολιτών και των πολιτικών ελίτ παραποιώντας τα γεγονότα. Θα έπρεπε να είχε δείξει περισσότερη λογική και να πιέσω για να σταματήσει αυτή η τρέλα. Τώρα είναι καθήκον μου να μιλήσω και να βοηθήσω κυβερνήσεις και βουλευτές να διορθώσουν κάποια από τα θεμελιώδη λάθη. Ηθικά, νιώθω ότι δεν υπάρχει άλλη επιλογή», είπε.
Μετά τη δημόσια ομολογία του MacGann η Uber ανακοίνωσε ότι «καταλαβαίνουμε ότι ο Μαρκ νιώθει τύψεις προσωπικά για όλα τα χρόνια σταθερής αφοσίωσής του στην προηγούμενη ηγεσία μας, αλλά δεν είναι σε θέση να μιλήσει αξιόπιστα για την Uber σήμερα». Όπως σημείωσε η εταιρεία μετά τη δημοσιοποίηση της έρευνας, το μοντέλο λειτουργίας της έχει μεταμορφωθεί μετά το 2017, που ανέλαβε χρέη διευθύνοντα συμβούλου ο Dara Khosrowshahi. «Δε δικαιολογήσαμε και δε θα δικαιολογήσουμε συμπεριφορές του παρελθόντος, που σαφώς δεν συνάδουν με τις σημερινές μας αξίες», δήλωσε εκπρόσωπος της Uber.
Από την πλευρά του ο MacGann, ο οποίος αποχώρησε από την Uber διατηρώντας άψογες σχέσεις, ομολογεί ότι επανεκτίμησε όσα έβλεπε για τις πρακτικές της εταιρείας σταδιακά. «Όταν αποφάσισα ότι ήταν υποχρέωσή μου να μιλήσω, προσπάθησα να βρω τον πιο αποτελεσματικό και επιδραστικό τρόπο για να το κάνω. Δεν ήταν εύκολη διαδικασία. Με αυτά τα δεδομένα, δεν υπάρχει παραγραφή του δικαιώματος να κάνεις το σωστό», είπε ο λομπίστας που πιστεύεται ότι πρόσφατα κατέληξε σε εξωδικαστικό συμβιβασμό με την Uber μετά από τη δικαστική διαμάχη που αφορούσε στις αμοιβές του. Όπως ανέφερε δεν τού επιτρέπεται να συζητήσει δημόσια τις λεπτομέρειες της διαμάχης.
Ο MacGann ήταν η προφανής επιλογή για να ηγηθεί των κυβερνητικών σχέσεων της Uber στην Ευρώπη, τη Μέση Ανατολή και την Αφρική το 2014, όταν ανέλαβε τη θέση. Γεννημένος στην Ιρλανδία, ο λομπίστας μιλάει πολλές γλώσσες ενώ διαθέτει μία εντυπωσιακή ατζέντα που δημιουργήθηκε από δύο δεκαετίες δουλειάς στις δημόσιες σχέσεις. Προκειμένου να εργαστεί στην Uber έριξε αρκετά το κασέ του. Όπως όλα τα ανώτερα στελέχη, όμως, της εταιρείας εκείνη την περίοδο, στο συμβόλαιό του προβλέπονταν και μετοχές της εταιρείας, οι οποίες, εάν οι παγκόσμιες φιλοδοξίες της διοίκησης πραγματοποιούνταν, θα άξιζαν εκατομμύρια.
Εάν η εφαρμογή πετύχαινε τους στόχους της, οι επενδυτές προσδοκούσαν τεράστιες αποδόσεις. Οι στόχοι αυτοί, όμως, ήταν η απελευθέρωση των αγορών, το μονοπώλιο των πόλεων, η αλλαγή του εργασιακού μοντέλου και, μακροπρόθεσμα, η αντικατάσταση των οδηγών με αυτοκινούμενα οχήματα. Όπως λέει ο MacGann, αυτό το μοντέλο απαιτούσε σφοδρή παραβίαση των νόμων σε σχέση με τους τρόπους έκδοσης αδειών ταξί. «Ουσιαστικά η προσέγγιση της εταιρείας υπήρξε η παραβίαση του νόμου, επιδεικνύοντας πόσο καλύτερα λειτουργούσε το μοντέλο της και, στη συνέχεια αλλάζοντας τη νομοθεσία. Δουλειά μου ήταν να “ζαλίζω” τους αξιωματούχους της κάθε περιοχής, να οικοδομήσω σχέσεις με το ανώτατο επίπεδο της εκάστοτε κυβέρνησης και να διαπραγματευτώ. Επίσης δουλειά μου ήταν και να ασχολούμαι με τις επιπτώσεις που θα είχε αυτό».
«Πίστευα στο όνειρο που προωθούσαμε και ο ενθουσιασμός μου υπήρξε σε υπερβολική δόση. Δούλευα 20 ώρες την ημέρα, επτά ημέρες την εβδομάδα, ήμουν συνεχώς σε αεροπλάνα, σε συσκέψεις, σε τηλεδιασκέψεις. Δε σταμάτησα να κάνω ένα βήμα πίσω», εξομολογείται και δηλώνει ότι, οι περισσότεροι ανώτεροι πολιτικοί υποστήριζαν ενστικτωδώς την Uber, θεωρώντας ότι η καινοτόμος νέα πλατφόρμα που πρόσφερε η εταιρεία θα μπορούσε να επιτρέψει την ευέλικτη εργασία και να βοηθήσει στην επανεκκίνηση των οικονομιών μετά την οικονομική κρίση. Τα πράγματα, ωστόσο, δεν υπήρξαν τόσο εύκολα στη Γαλλία, όπου η έλευση της Uber προκάλεσε έντονες αντιδράσεις μεταξύ των επαγγελματιών οδηγών ταξί και δίχασε το υπουργικό συμβούλιο του τότε προέδρου, Φρανσουά Ολάν. Ο υπουργός εσωτερικών της χώρας τότε, Bernard Cazeneuve, απείλησε τον MacGann με φυλάκιση, σύμφωνα με τον ίδιο. «Αν δεν το κλείσεις ως το τέλος της εβδομάδας, θα σέ θεωρήσω προσωπικά και ποινικά υπεύθυνο», φέρεται να τού είπε.
«Τεράστια ανάσα φρέσκου αέρα» ο Μακρόν
Στην αντίπερα όχθη από τον Cazeneuve υπήρξε ο Εμανουέλ Μακρόν, υπουργός οικονομίας της χώρας εκείνη την περίοδο. Σύμφωνα με τα έγγραφα που έχουν διαρρεύσει ο νυν πρόεδρος της Γαλλίας υπήρξε ο δούρειος ίππος της Uber στη χώρα. Ο Μακρόν παρασκηνιακά έκανε κάθε προσπάθεια για να βοηθήσει την αμερικανική εταιρεία τεχνολογίας, όπως προκύπτει από τις διαρροές. Σε μία από αυτές, ο MacGann ζητά από τον Μακρόν βοήθεια, εν μέσω μίας επιδρομής διαμαρτυρόμενων οδηγών ταξί στα γραφεία της εταιρείας, ενώ σε μία άλλη διαμαρτύρεται έντονα για την απαγόρευση των υπηρεσιών της Uber στη Μασσαλία. Στα μηνύματα που ανταλλάχθηκαν ο Μακρόν υπόσχεται στον MacGann ότι θα εξετάσει «προσωπικά» το θέμα. «Σε αυτό το σημείο, ας παραμείνουμε ψύχραιμοι», τού ζητάει ο υπουργός. Ο MacGann χαρακτηρίζει στον Guardian τον Μακρόν ως «μια τεράστια ανάσα φρέσκου αέρα» για την εταιρεία και εξηγεί ότι υπήρξε «ο μόνος άνθρωπος που μας έδωσε την ευκαιρία να μιλήσουμε».
Από το περιβάλλον του προέδρου της Γαλλίας, δεν έχει δοθεί καμία απάντηση αναφορικά με τις σχέσεις του με την Uber την επίμαχη περίοδο. Ωστόσο, εκπρόσωπος της προεδρίας δήλωσε ότι τα υπουργικά του καθήκοντα εκείνη την εποχή ήταν αυτά που «τον οδήγησαν φυσικά να έχει συναντήσεις και επικοινωνία με πολλές εταιρείες» που δραστηριοποιούνταν στον τομέα της παροχής υπηρεσιών. Αξίζει, βέβαια, να σημειωθεί, ότι το κάποτε κραταιό στέλεχος της Uber διατήρησε σχέσεις με τον Μακρόν και μετά την αποχώρησή του από την εταιρεία. Ο MacGann βοήθησε στη συγκέντρωση χρημάτων για την προεκλογική καμπάνια του Μακρόν το 2016 ενώ αναφέρει ότι, η υποστήριξή του προς τον γάλλο πρόεδρο υπήρξε προσωπική του απόφαση που δεν είχε «απολύτως καμία σχέση με την Uber». Οι δύο άντρες, πάντως, συνέχισαν να ανταλλάσσουν γραπτά μηνύματα μεταξύ τους μέχρι και τον περασμένο Απρίλιο.
Σκάνδαλο Uber: Αναταράξεις και στην Ελλάδα - Επίθεση ΣΥΡΙΖΑ σε ΝΔ
Power Pass: Πότε οι πληρωμές - Πότε ανοίγει η πλατφόρμα για το Fuel Pass 2 - Τι είπε ο Οικονόμου
Μύκονος: Νοικιάζουν ένα κελί εκκλησίας όσο μία βίλα στη Γλυφάδα – Το εξωφρενικό ποσό
Η... απώλεια βιντεοληπτικού υλικού «εξαφανίζει» τους υπεύθυνους για τα Τέμπη - Τα κραυγαλέα λάθη που στοιχειώνουν τη δικογραφία
ΕΣΥ: Αλλαγές στον νόμο Κεραμέως για την επιλογή στελεχών στο δημόσιο ετοιμάζει η κυβέρνηση - Τι είπε ο Άδωνις Γεωργιάδης
Οι πρώτες κινήσεις της κυβέρνησης μετά τη διαγραφή Σαμαρά - Τέλος στα σενάρια για πρόωρες κάλπες
Πού θα ταξιδέψουν οι Έλληνες την περίοδο των Χριστουγέννων - Μέχρι 10% η αύξηση στο κόστος των αποδράσεων
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr