Ινδία - Bilkis Bano: Οι βιαστές της καταδικάστηκαν σε ισόβια κάθειρξη - Τώρα είναι ελεύθεροι και αυτή κρύβεται
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋
Στεκόμενοι σε μια σειρά έξω από τις πύλες του κέντρου κράτησης Godhra στο Γκουτζαράτ της δυτικής Ινδίας, οι 11 μεσήλικες άνδρες θα μπορούσαν να θεωρηθούν ως επισκέπτες που δέχονται γλυκά και ευχές από τους ντόπιους.
Στην πραγματικότητα όμως, ήταν μέλη ενός ινδουιστικού όχλου του 2002, οι οποίοι μόλις είχαν αποφυλακιστεί αφού εξέτισαν 14 χρόνια κάθειρξης για ένα από τα πιο αποτρόπαια εγκλήματα στην πρόσφατη ιστορία της Ινδίας.
Από την απελευθέρωσή τους τον Αύγουστο - την Ημέρα Ανεξαρτησίας της Ινδίας - οι άνδρες έχουν διασκορπιστεί σε όλη τη χώρα.
Αλλά υπάρχει ένα άτομο που δεν μπορεί ποτέ να ξεφύγει από τις επιπτώσεις της επίθεσης πριν από 20 χρόνια - η Μπίλκις Μπάνο, η οποία ήταν μόλις 21 ετών και έγκυος όταν βιάστηκε ομαδικά από έναν όχλο που σκότωσε 14 μέλη της οικογένειάς της, συμπεριλαμβανομένης της 3χρονης κόρης της.
Η Μπάνο ήταν πολύ ταραγμένη για να μιλήσει για την απελευθέρωση των ανδρών, αλλά εξέδωσε δήλωση μέσω του δικηγόρου της, λέγοντας ότι η απόφαση και ότι αυτή "κλόνισε" την πίστη της στη δικαιοσύνη. «Η θλίψη μου και η κλονισμένη πίστη μου δεν αφορά μόνο εμένα, αλλά κάθε γυναίκα που αγωνίζεται για δικαιοσύνη στα δικαστήρια», ανέφερε η δήλωση.
Η σύσταση για την απελευθέρωση των ανδρών έγινε από συμβουλευτική επιτροπή που διορίστηκε από την κυβέρνηση του Γκουτζαράτ, της οποίας ηγείται το κόμμα Bharatiya Janata (BJP) του Ναρέντρα Μόντι. Οι επικριτές λένε ότι η απόφαση στιγματίστηκε από την πολιτική, τον μισογυνισμό και τις θρησκευτικές διακρίσεις και εκθέτει αυτό που θεωρούν υποκρισία των ηγετών του BJP που ισχυρίζονται ότι υποστηρίζουν την ισότητα των φύλων και τα δικαιώματα των γυναικών. Ορισμένοι νομοθέτες και ακτιβιστές έχουν υποβάλει αίτηση στο Ανώτατο Δικαστήριο για την εκ νέου σύλληψη των ανδρών.
«Η έννοια του άρθρου 15, σύμφωνα με την οποία δεν θα υπάρχουν διακρίσεις στο Σύνταγμα με βάση το φύλο ή τη θρησκεία ή το φύλο, έχει μόλις πεταχτεί από το παράθυρο», δήλωσε ένας από τους αιτούντες, ο Mahua Moitra, νομοθέτης του κόμματος All India Trinamool Congress.
Ορισμένοι νομοθέτες υποστήριξαν ότι η απόφαση είχε πολιτικό πρόσημο, καθώς έρχεται μόλις τέσσερις μήνες πριν το BJP διεκδικήσει την επανεκλογή του στις εκλογές της πολιτείας Γκουτζαράτ.
Η Subhashini Ali, πρώην βουλευτής και αντιπρόεδρος της All India Democratic Women's Association, η οποία έχει καταθέσει ξεχωριστή αίτηση στο Ανώτατο Δικαστήριο, δήλωσε ότι αν η πρόθεση ήταν να πολωθούν οι ψηφοφόροι, απέτυχε. «Για πρώτη φορά, διαπιστώνω ότι ακόμη και οι υποστηρικτές του BJP δεν υποστηρίζουν αυτό που έκαναν», είπε.
Θανατηφόρες ταραχές
Ο αγώνας της Μπάνο για δικαιοσύνη χρονολογείται από το 2002, όταν ξέσπασαν στο Γκουτζαράτ συγκρούσεις μεταξύ της πλειοψηφίας των Ινδουιστών και των Μουσουλμάνων, οι οποίοι σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της απογραφής, πριν από μια δεκαετία και πλέον, αποτελούσαν περίπου το 10% του πληθυσμού της πολιτείας και περίπου το 14% σε εθνικό επίπεδο.
Οι μουσουλμάνοι θρηνούσαν ακόμη την απώλεια του αρχαίου τζαμιού το 1992, το οποίο καταστράφηκε από ινδουιστές εθνικιστές, σύμφωνα με πληροφορίες, με σφυριά, ράβδους και φτυάρια. Αυτό προκάλεσε μερικά από τα πιο θανατηφόρα θρησκευτικά επεισόδια στην Ινδία από την ανεξαρτησία του 1947.
Μια έρευνα διαπίστωσε ότι ο Μόντι - τότε επικεφαλής υπουργός του Γκουτζαράτ - δεν ευθυνόταν για τις ταραχές του 2002 που σκότωσαν περισσότερους από 1.000 ανθρώπους - συμπεριλαμβανομένης της οικογένειας της Μπάνο. Η Μπάνο θα έλεγε αργότερα στο δικαστήριο ότι οι άνδρες έτρεξαν προς το μέρος τους με σπαθιά, ξύλα και δρεπάνια.
Σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα, ο ένας άρπαξε τη μικρή της κόρη και τη χτύπησε στο έδαφος. Τρεις άνδρες τη βίασαν, ενώ οι άλλοι επιτέθηκαν στις αδελφές της, τις θείες της και τις κόρες τους. Έπεσε αναίσθητη και ξύπνησε ώρες αργότερα, περιτριγυρισμένη από πτώματα.
Το 2008, μετά από δίκη, οι δράστες της καταδικάστηκαν σε ισόβια κάθειρξη για βιασμό και φόνο - και η Μπάνο ήλπιζε ότι θα έμεναν στη φυλακή. Αλλά αυτόν τον Αύγουστο, η πολιτειακή κυβέρνηση τους χορήγησε χάρη, βάσει μιας διάταξης του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας της Ινδίας που επιτρέπει στους κρατούμενους να απελευθερωθούν μόλις εκτίσουν 14 χρόνια.
Γιατί απελευθερώθηκαν;
Το Ανώτατο Δικαστήριο έπαιξε ρόλο στην απελευθέρωση των κρατουμένων και τώρα θα αποφασίσει αν θα πρέπει να επικυρωθεί ή να ανατραπεί η απόφαση, σύμφωνα με τον Sanjay Hegde, ανώτερο συνήγορο του δικαστηρίου.
Είπε ότι το δικαστήριο είχε δώσει νωρίτερα εντολή στις αρχές να εξετάσουν την αίτηση των κρατουμένων για επιείκεια στο πλαίσιο μιας πολιτικής απαλλαγής του 1992.
Η πολιτική αυτή έδινε το δικαίωμα σε όλους τους κρατούμενους να ζητήσουν άφεση αμαρτιών μετά την έκτιση 14 ετών, ανεξάρτητα από το έγκλημα που είχαν διαπράξει. Οι κανόνες αυστηροποιήθηκαν το 2014, έτσι ώστε ορισμένοι εγκληματίες, συμπεριλαμβανομένων των βιαστών και των δολοφόνων, να μην έχουν δικαίωμα πρόωρης αποφυλάκισης.
Ο Γενικός Γραμματέας του Γκουτζαράτ Raj Kumarδήλωσε στο Press Trust of India (PTI) ότι οι άνδρες αποφυλακίστηκαν βάσει των κανόνων που ίσχυαν κατά την καταδίκη τους.
Η πρόεδρος της γυναικείας πτέρυγας του BJP Vanathi Srinivasan δήλωσε ότι η κυβέρνηση του Γκουτζαράτ ακολούθησε το νόμο. «Δεν απελευθερώθηκαν για πολιτικούς λόγους», δήλωσε η ίδια, σύμφωνα με το PTI.
Ωστόσο, σε βιντεοσκοπημένα σχόλια, ο CK Raulji, πολιτειακός νομοθέτης του BJP και μέλος της επιτροπής που εισηγήθηκε την απελευθέρωση, υπέδειξε ότι η κάστα μπορεί να είχε κάποια σχέση με αυτό. «Είναι καλοί άνθρωποι - Βραχμάνοι. Και οι Βραχμάνοι είναι γνωστό ότι έχουν καλή "sanskaar" (ηθική). Μπορεί να ήταν κακή πρόθεση κάποιου να τους στριμώξει και να τους τιμωρήσει», δήλωσε, ανέφερε ο ανεξάρτητος ειδησεογραφικός ιστότοπος Mojo Story.
Αν και το σύστημα των καστών έχει από καιρό τεθεί εκτός νόμου στην Ινδία, το παραδοσιακό σύστημα κοινωνικής ιεραρχίας κρατά τους Ινδουιστές Βραχμάνους πάνω από άλλες κάστες - και ιδιαίτερα πάνω από τους Μουσουλμάνους.
Κατά τη διάρκεια των τελευταίων οκτώ ετών του Μόντι στην εξουσία, πολλοί μουσουλμάνοι λένε ότι η θρησκευτική μισαλλοδοξία έχει γίνει πιο έντονη και τα εγκλήματα κατά των μουσουλμάνων πιο συνηθισμένα.
«Η κυβέρνηση στέλνει ένα πολύ σαφές μήνυμα - δείξτε μου το πρόσωπό σας και θα σας δείξω πώς εφαρμόζεται ο νόμος σε εσάς», δήλωσε ο Moitra. «Δείξτε μου τη θρησκεία σας και θα σας δείξω πώς εφαρμόζεται ο νόμος σε εσάς. Και κατά κάποιον τρόπο, δείξτε μου το φύλο σας και θα σας δείξω πώς εφαρμόζεται ο νόμος σε εσάς».
Ο Sanjay Hegde δήλωσε στο CNN ότι δεν υπάρχει κανένας νομικός λόγος για τον οποίο το Ανώτατο Δικαστήριο δεν θα μπορούσε να ανατρέψει την απελευθέρωση των ανδρών και να τους διατάξει να παραδοθούν στις αρχές.
«Εάν αρνηθούν να παραδοθούν, θα μπορούσαν να ληφθούν τα κατάλληλα μέτρα», είπε.
Μια ζωή κρυμμένη
Ο Yakub Rasool, σύζυγος της Μπάνο , συμφώνησε να συναντήσει το CNN δίπλα σε έναν αυτοκινητόδρομο στην περιοχή Godhra του Γκουτζαράτ, προκειμένου να μην αποκαλύψει τη θέση της συζύγου του, η οποία κρύβεται. «Η Μπίλκις είναι τόσο αναστατωμένη που δεν μιλάει σε κανέναν», δήλωσε.
Ο Rasool είπε ότι το ζευγάρι είχε αλλάξει σπίτι έως και 20 φορές τις τελευταίες δύο δεκαετίες και τώρα φοβάται την τιμωρία από τους άνδρες, οι οποίοι ζούσαν στο ίδιο χωριό όταν ξέσπασαν οι ταραχές.
«Από τότε που έγινε το περιστατικό, αναγκαστήκαμε να εγκαταλείψουμε το χωριό, αλλά ακόμη και σήμερα ζουν εκεί περίπου 150 μουσουλμανικές οικογένειες», είπε. «Όλοι τους είναι φοβισμένοι. Αισθάνονται ότι αυτοί οι άνδρες θα δημιουργήσουν προβλήματα, αφού τώρα είναι ελεύθεροι».
Σε ολόκληρη την Ινδία πραγματοποιήθηκαν διαδηλώσεις υπέρ της Μπάνο, καταδικάζοντας την απόφαση ως επίθεση όχι μόνο στους μουσουλμάνους αλλά και στα δικαιώματα των γυναικών σε μια χώρα όπου σύμφωνα με κυβερνητικά στοιχεία κάθε 17 λεπτά βιάζεται μια γυναίκα. Ορισμένοι είδαν την απελευθέρωση των επιτιθέμενων ως σκόπιμη προσπάθεια να κερδίσουν ψήφους από τους υποστηρικτές του BJP ενόψει των εκλογών στο κρατίδιο Γκουτζαράτ.
«Το μήνυμα που στέλνει η κυβέρνηση του Γκουτζαράτ στους ψηφοφόρους της είναι ότι υποστηρίζουμε τους άνδρες που βίασαν μουσουλμάνες γυναίκες στις ταραχές του 2002 - ψηφίστε μας», δήλωσε η ακτιβίστρια Kavita Krishnan στους υποστηρικτές της σε μια συγκέντρωση στο Δελχί τον Αύγουστο.
Οι επικριτές λένε ότι η απόφαση αντανακλά την αποσύνδεση μεταξύ των μηνυμάτων της κυβέρνησης για τα δικαιώματα των γυναικών και της καθημερινής πραγματικότητας για τις περισσότερες γυναίκες. Οι άνδρες απελευθερώθηκαν την Ημέρα Ανεξαρτησίας, την ίδια ημέρα που ο Μόντι απηύθυνε ομιλία στο έθνος από εξέδρα στο ιστορικό Κόκκινο Φρούριο στο Δελχί, προτρέποντας τους συμπατριώτες του να δείξουν σεβασμό στις γυναίκες.
«Θα πρέπει να υπάρχει ένα αίσθημα σεβασμού προς αυτές και σε αυτό, η κυβέρνηση, η διοίκηση, η αστυνομία και η δικαιοσύνη θα πρέπει να επιτελέσουν το καθήκον τους 100%. Πρέπει να πάρουμε αυτό το ψήφισμα», δήλωσε ο Μόντι.
Αλλά ο Rasool λέει ότι δεν υπήρξε κανένας σεβασμός προς τη σύζυγό του, η οποία αγωνίστηκε για τη δικαιοσύνη επί πολλά χρόνια.
Το ζευγάρι θέλει να ανακληθεί η απόφαση, όπως και όσοι έχουν καταθέσει αναφορές στο Ανώτατο Δικαστήριο. «Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό που συνέβη με την Μπίλκις ήταν λάθος και οι καταδικασθέντες πρέπει να επιστρέψουν στη φυλακή», δήλωσε.
- Δημήτρης Τριανταφύλλου: Δηλητηριάζουν την κοινή γνώμη στην Τουρκία-Τι σημαίνει πολιτικά το «Μητσοτάκης γιοκ»-Ορθολογικός παίκτης ο Ερντογάν
- Επίδομα θέρμανσης: Τριών ταχυτήτων οι δικαιούχοι φέτος - Τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις
- Βόλος: Μαχαίρωσε τον γείτονά του στο πρόσωπο γιατί πετούσε αποτσίγαρα στην αυλή του
- Φυσικό αέριο: Τι προβλέπει το προσχέδιο Κομισιόν για πλαφόν στο TTF, κοινές αγορές και εξοικονόμηση
- Υπάρχει πετυχημένος τρόπος για να ανοίξω μια κερδοφόρα επιχείρηση με διάρκεια;
Η Μέρκελ... επιστρέφει με τα απομνημονεύματά της - Αναφορές και στην Ελλάδα του 2015
Ρεύμα: Έρχεται νέος φόρος για τις επιδοτήσεις του χειμώνα - Δίχτυ προστασίας και στις επιχειρήσεις
Φαρμακονήσι: Εντοπίστηκαν 19 μετανάστες - Αναζητείται ένα άτομο στη θάλασσα
Το τελευταίο «αντίο» στον Δημήτρη Σούρα - Πλήθος κόσμου στην κηδεία του ψυχιάτρου
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr