«Ρατσιστικές, σεξιστικές και αφελείς θεωρίες»: Μουσείο κλείνει έκθεση μετά από 15 χρόνια λόγω αντιδράσεων
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 2 λεπτά ┋
Μουσείο του Λονδίνου αποφάσισε να «κλείσει» μετά από 15 χρόνια, μια έκθεση λόγω των επικρίσεων που δέχτηκε για «ρατσιστικό, σεξιστικό κι ακατάλληλο περιεχόμενο».
Η έκθεση, με τον τίτλο Medicine Man, παρουσίαζε περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντικείμενα που συνέλλεξε ο Henry Wellcome, ο οποίος πέθανε το 1936. Στόχος του Wellcome ήταν η παρουσίαση μιας εικόνας της παγκόσμιας υγείας και ιατρικής, εκείνο τον καιρό. Το κλείσιμο της έκθεσης χαρακτηρίστηκε από το μουσείο ένα «σημαντικό σημείο καμπής». Μεταξύ των αμφιλεγόμενων εκθεμάτων ήταν και ένας πίνακας του 1916, με τίτλο «Υγειονομικός ιεραπόστολος φροντίζει άρρωστο Αφρικανό», στον οποίο απεικονίζεται ένας Αφρικανός ασθενής να γονατίζει μπροστά στον λευκό ιεραπόστολο.
«Δεν μπορούμε να αλλάξουμε το παρελθόν»
«Δεν μπορούμε να αλλάξουμε το παρελθόν. Μπορούμε, όμως, να εργαστούμε για ένα μέλλον όπου θα δίνουμε φωνή στις αφηγήσεις και τα βιώματα που έχουν αποσιωπηθεί, διαγραφεί και αγνοηθεί», ανέφερε σε ανακοίνωσή του στο Twitter το μουσείο. «Αυτό ακριβώς προσπαθήσαμε να κάνουμε με ορισμένα από τα έργα του Medicine Man, χρησιμοποιώντας τις παρεμβάσεις των καλλιτεχνών. Η έκθεση, ωστόσο, εξακολουθεί να διαιωνίζει μία εκδοχή της ιστορίας της ιατρικής που βασίζεται σε ρατσιστικές, σεξιστικές και αφελείς θεωρίες και γλώσσα», σημειώνεται, ενώ προστίθεται ότι, η συλλογή πινάκων, βιβλίων και ανατομικών μοντέλων, αφηγείται την αποικιοκρατική εκδοχή ενός ανθρώπου με «τεράστιο πλούτο, δύναμη και προνόμια».
«Το αποτέλεσμα είναι μία συλλογή η οποία αφηγούνταν την παγκόσμια ιστορία της υγείας και της ιατρικής, όπου άνθρωποι με αναπηρία, μαύροι, ιθαγενείς και άλλοι υπήρξαν εξωτικοί, περιθωριοποιημένοι και θύματα εκμετάλλευσης – ενίοτε και εντελώς αγνοημένοι».
What’s the point of museums?
— Wellcome Collection (@ExploreWellcome) November 25, 2022
Truthfully, we’re asking ourselves the same question.
🧵 pic.twitter.com/KAnsfFPhK4
Όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα της συλλογής, τα επόμενα χρόνια, υπάρχει ο σχεδιασμός για την παρουσίαση μίας νέας έκθεσης με ιστορίες ανθρώπων που είχαν, στο παρελθόν, περιθωριοποιηθεί ή ακόμη και διαγραφεί εντελώς από την επίσημη αφήγηση.
Σύμφωνα με τον Guardian τη θέση της διεύθυνσης του μουσείου ανέλαβε, το 2019, η Melanie Keen. Η ίδια δήλωσε ότι βασική της επιθυμία ήταν να ασχοληθεί με το σε ποιον πραγματικά ανήκουν τα αντικείμενα που εκτίθενται στο μουσείο, αλλά και το πώς αποκτήθηκαν. «Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα μουσεία της χώρας: είναι σχεδόν αδύνατο να ανησυχούμε για το υλικό που έχουμε στην κατοχή μας χωρίς να εξετάζουμε τι είναι, ποιες αφηγήσεις υπάρχουν γύρω από αυτό, ποια πράγματα πρέπει να κατανοηθούν σε βαθύτερο επίπεδο αλλά και τον τρόπο που το εν λόγω υλικό βρέθηκε στην κατοχή μας», σημείωσε η ίδια.
ΗΠΑ: Τι σηματοδοτεί η απόφαση Μπάιντεν για τη χρήση όπλων μεγάλου βεληνεκούς από την Ουκρανία κατά της Ρωσίας – Οι επικρίσεις Τραμπ και οι απειλές Πούτιν
Το Πολυτεχνείο ζει: Μεγαλειώδης η πορεία σε Αθήνα με αντιπολεμικά συνθήματα - Ένταση στη Θεσσαλονίκη
Νέα Δημοκρατία: Η επόμενη ημέρα μετά τη διαγραφή Σαμαρά – «Φουντώνουν» τα σενάρια για νέο κόμμα από τον πρώην πρωθυπουργό
Φινλανδία - Ελλάδα 0-2: Καθάρισε σε 4' στο Ελσίνκι η Εθνική που πάει σε πλέι οφ ανόδου τον Μάρτιο
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr