Ερυθρά Θάλασσα: Στον «πάγο» το παγκόσμιο εμπόριο μετά τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία – Φόβοι για αυξήσεις τιμών
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Η γαλλική εταιρεία CMA CGM προχώρησε σε αναστολή των δρομολογίων της στην Ερυθρά Θάλασσα μετά από τον δανέζικο ναυτιλιακό κολοσσό Maersk και τη γερμανική εταιρεία μεταφορών Hapag-Lloyd.
Η απόφαση έρχεται μετά τις επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν ανταρτών Χούθι στην Υεμένη. Λένε ότι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν προς το Ισραήλ.
Οι Χούθι έχουν δηλώσει την υποστήριξή τους στη Χαμάς μετά την έναρξη της στρατιωτικής εκστρατείας του Ισραήλ στη Γάζα μετά τις επιθέσεις της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, κατά τις οποίες σκοτώθηκαν 1.200 άνθρωποι και άλλοι 240 πιάστηκαν όμηροι.
Έκτοτε, το Ισραήλ έχει σκοτώσει περισσότερους από 18.000 Παλαιστίνιους στη Γάζα, λένε αξιωματούχοι της Χαμάς. Η Ερυθρά Θάλασσα είναι μία από τις σημαντικότερες οδούς παγκοσμίως για τις μεταφορές πετρελαίου και καυσίμων.
Αλλά οι Χούθι έχουν εντείνει τις επιθέσεις τους, χρησιμοποιώντας μη επανδρωμένα αεροσκάφη και ρουκέτες εναντίον πλοίων ξένης ιδιοκτησίας.
Έχουν επίσης εκτοξεύσει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και πυραύλους προς το Ισραήλ. Οι ΗΠΑ δήλωσαν το Σάββατο ότι τα αντιτορπιλικά κατευθυνόμενων πυραύλων τους κατέρριψαν 14 μη επανδρωμένα αεροσκάφη των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.
Στην ανακοίνωσή της, η MSC ανέφερε ότι η κατάσταση στην περιοχή είχε γίνει «σοβαρή». Είπε ότι το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC PALATIUM III δέχθηκε επίθεση την Παρασκευή καθώς διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα. Δεν υπήρξαν τραυματισμοί στο πλήρωμα, αλλά το πλοίο τέθηκε εκτός λειτουργίας.
Τα πλοία της επαναδρομολογήθηκαν μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας στο νότιο άκρο της Αφρικής.
Στην ανακοίνωσή της, η CMA CGM - η τρίτη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο - ανέφερε ότι έδωσε εντολή σε όλα τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται εκεί "να φτάσουν σε ασφαλείς περιοχές και να διακόψουν το ταξίδι τους σε ασφαλή ύδατα με άμεση ισχύ μέχρι νεωτέρας".
Η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, χαρακτήρισε την κατάσταση «ανησυχητική».
«Μετά το παραλίγο περιστατικό με το Maersk Gibraltar χθες και μια ακόμη επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σήμερα, δώσαμε εντολή σε όλα τα πλοία της Maersk που βρίσκονται στην περιοχή και πρόκειται να περάσουν από το στενό Bab al-Mandab να διακόψουν το ταξίδι τους μέχρι νεωτέρας», δήλωσε στο BBC την Παρασκευή.
Οι τέσσερις εταιρείες που έχουν πλέον αναστείλει τις δραστηριότητές τους στην περιοχή περιλαμβάνουν τέσσερις από τις πέντε μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο - και οι ειδικοί της ναυτιλίας λένε ότι οι αποφάσεις αυτές θα κοστίσουν ακριβά.
«Πρόκειται για την ασφάλεια του πληρώματος, του ίδιου του πλοίου αλλά και των ασφαλιστηρίων συμβολαίων. Τα ασφάλιστρα ανεβαίνουν πλέον στα ύψη, αν μπορούν να πάρουν καθόλου ασφάλιση, οπότε θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στα επίπεδα των αποθεμάτων, στο κόστος και σε όλη τη δυναμική των αλυσίδων εφοδιασμού», δήλωσε στο BBC η Sue Terpilowski από το Chartered Institute of Logistics and Transport, το οποίο εκπροσωπεί εταιρείες που ασχολούνται με τις αλυσίδες εφοδιασμού.
Το πρόσθετο κόστος πληρώματος, καυσίμων και ασφάλισης είναι πιθανό να μετακυλιστεί στους καταναλωτές, λέει η δημοσιογράφος του BBC για τις επιχειρήσεις Vivienne Nunis. Ο πορθμός Bab al-Mandab - γνωστός και ως Πύλη των Δακρύων - είναι ένα κανάλι πλάτους 20 μιλίων (32 χλμ.) και είναι γνωστό ότι είναι επικίνδυνη η πλεύση του.
Βρίσκεται μεταξύ της Υεμένης στην αραβική χερσόνησο και του Τζιμπουτί και της Ερυθραίας στις αφρικανικές ακτές.
Είναι η διαδρομή μέσω της οποίας τα πλοία μπορούν να φτάσουν στη διώρυγα του Σουέζ από το νότο - η οποία αποτελεί από μόνη της σημαντική ναυτιλιακή οδό. Η αποφυγή της σημαίνει ότι τα πλοία πρέπει να ακολουθήσουν πολύ μακρύτερες διαδρομές, π.χ. να πλεύσουν γύρω από τη νότια Αφρική.
Περίπου 17.000 πλοία και το 10% του παγκόσμιου εμπορίου περνούν από αυτήν κάθε χρόνο. Κάθε πλοίο που περνάει από το Σουέζ προς ή από τον Ινδικό Ωκεανό πρέπει να έρθει από αυτόν τον δρόμο.
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr