Γιατί δεν έχουμε αναμνήσεις από τη βρεφική ηλικία; Έρευνα αποκαλύπτει
Απαντήσεις σε ένα ερώτημα που ταλανίζει κάθε άνθρωπο🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋

Η συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων έχει σκεφτεί έστω και μια φορά το πώς ήταν τα πράγματα κατά τη βρεφική ηλικία, ωστόσο, είναι αδύνατον να θυμηθεί κάποιος κάποιο γεγονός από τότε.
Ο λόγος που δεν έχουν αναμνήσεις από τη βρεφική ηλικία
Σύμφωνα με έρευνα που έγινε, αποκαλύφθηκε ότι υπάρχει συγκεκριμένος λόγος που κανένας άνθρωπος δεν μπορεί να έχει «πρόσβαση» σε αναμνήσεις από τη βρεφική ηλικία. Συγκεκριμένα, η μελέτη δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Science, το οποίο εξέτασε 26 βρέφη από 4,2 έως 24,9 μηνών, τα οποία χωρίστηκαν σε δύο κατηγορίες, με τα μισά να είναι έως 12 μηνών και τα υπόλοιπα είχαν συμπληρώσει ένα έτος ζωής.
Τα μωρά τοποθετήθηκαν σε ένα μηχάνημα μαγνητικής τομογραφίας και τους εμφανίστηκε μια σειρά από μοναδικές εικόνες για δύο δευτερόλεπτα η καθεμία. Στόχος του πειράματος ήταν να καταγραφεί η δραστηριότητα στον ιππόκαμπο, το σημείο του εγκεφάλου που σχετίζεται με τα συναισθήματα, τη μνήμη και το αυτόνομο νευρικό σύστημα, σύμφωνα με το CNN.
«Ο ιππόκαμπος είναι μια βαθιά δομή του εγκεφάλου που δεν είναι ορατή με τις συνήθεις μεθόδους, οπότε έπρεπε να αναπτύξουμε μια νέα προσέγγιση για τη διεξαγωγή πειραμάτων μνήμης με μωρά μέσα σε ένα μηχάνημα μαγνητικής τομογραφίας», δήλωσε ο Dr. Nick Turk-Browne, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και καθηγητής στο τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Yale, μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. «Αυτού του είδους η έρευνα γινόταν στο παρελθόν κυρίως όταν τα βρέφη κοιμούνται, επειδή κουνιούνται πολύ, δεν μπορούν να ακολουθήσουν οδηγίες και έχουν μικρή διάρκεια προσοχής».
Από τη μεριά της η Dr. Simona Ghetti, καθηγήτρια στο τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας Davis, η οποία διεξάγει έρευνες γύρω από την ανάπτυξη της μνήμης στην παιδική ηλικία, υπογράμμισε ότι πολλές μελέτες έχουν αποδείξει την ικανότητα των βρεφών να κωδικοποιούν αναμνήσεις, ωστόσο η τελευταία έρευνα είναι μοναδική, αφού σνυδέει την κωδικοποίηση της μνήμης με την ενεργοποίηση του ιππόκαμπου, όπως παραδέχθηκε. Πάντως, η ίδια δεν συμμετείχε στην έρευνα.
Το πείραμα με τις εικόνες και οι αντιδράσεις των βρεφών
Υπήρχε μια στιγμιαία καθυστέρηση και στη συνέχεια τα μωρά έβλεπαν δύο εικόνες δίπλα - δίπλα. Στη μια υπήρχαν οικείες εικόνες από το παρελθόν και στην άλλη ήταν όλα καινούρια. Οι ερευνητές παρακολουθούσαν τις κινήσεις των ματιών των μωρών, ώστε να διαπιστώσουν σε ποια εστίαζαν περισσότερο.
Ουσιαστικά, εξεταζόταν αν το βρέφος αναγνωρίζει την εικόνα, που σήμαινε ότι θα έπρεπε να εστιάσει περισσότερο στην πρώτη, ενώ αν γινόταν οτιδήποτε άλλο, τότε θα προέκυπτε το συμπέρασμα ότι το μωρό δεν έχει ανεπτυγμένη μνήμη.
«Οι κινήσεις των ματιών έχουν χρησιμοποιηθεί σε εκατοντάδες μελέτες σχετικά με τη μνήμη και την κατηγοριοποίηση των βρεφών. Τα βρέφη κοιτάζουν αυτό που βρίσκουν ενδιαφέρον και οι ερευνητές αξιοποιούν εδώ και καιρό αυτή την αυόρμητη συμπεριφορά για να αντλήσουν πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία της μνήμης», τόνισε η Ghetti.
Ανάλυση για την ενεργοποίηση του ιππόκαμπου
Συλλέχθηκαν τα αρχικά δεδομένα και οι ερευνητές ανέλυσαν τις σαρώσεις fMRI των μωρών που κοιτούσαν περισσότερο την οικεία εικόνα, συγκρίνοντάς τα με εκείνα που δεν είχαν καμία προτίμηση. Αποκλείστηκαν δοκιμές κατά τις οποίες τα μωρά δεν ήταν συγκεντρωμένα στην οθόνη και κινούνταν ή ανοιγόκλειναν υπερβολικά τα μάτια τους.
Τα ευρήματα αποκάλυψαν ότι ο ιππόκαμπος ήταν πιο ενεργός στα μεγαλύτερα βρέφη κατά την κωδικοποίηση των αναμνήσεων. Επιπλέον, μόνο τα μεγαλύτερα βρέφη παρουσίαζαν δραστηριότητα στον τροχιομετωπιαίο φλοιό, ο οποίος παίζει βασικό ρόλο στη λήψη αποφάσεων και στην αναγνώριση, που σχετίζονται με τη μνήμη.
«Ένα πράγμα που έχουμε μάθει για τη μνήμη στους ενήλικες είναι ότι οι πληροφορίες που τείνουμε να καταγράφουμε και να κωδικοποιούμε στη μνήμη είναι πράγματα που έχουν μεγάλη σχέση με την εμπειρία μας», ανέφερε η Dr. Lila Davachi, καθηγήτρια στο τμήμα ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κολούμπια, η οποία δεν συμμετείχε στην έρευνα. «Το εκπληκτικό σε αυτή τη μελέτη είναι ότι δείχνει πειστικά τις διαδικασίες κωδικοποίησης του ιππόκαμπου στα μωρά για ερεθίσματα που είναι, κατά μία έννοια, ασήμαντα για αυτά».
Προς το παρόν δεν είναι σαφές γιατί η κωδικοποίηση της μνήμης φαίνεται να είναι ισχυρότερη στα μωρά άνω των 12 μηνών, αλλά είναι πιθανό να αποτελεί μια από τις αλλαγές που γίνονται στον οργανισμό.
«Ο βρεφικός εγκέφαλος υφίσταται πολλές αντιληπτικές, γλωσσικές, κινητικές, βιολογικές και άλλες αλλαγές αυτή την περίοδο, συμπεριλαμβανομένης της ταχείας ανατομικής ανάπτυξης του ιππόκαμπου», επισήμανε ο Turk-Browne, ο οποίος μαζί με την ομάδα του εργάζονται ενεργά για αν εξετάσουν γιατί ο εγκέφαλος δεν είναι σε θέση να ανακτήσει αυτές τις πρώιμες αναμνήσεις στη ζωή, αλλά εικάζει ότι η επεξεργασία στα βρέφη μπορεί να υποδηλώνει ότι ο ιππόκαμπος δεν λαμβάνει τους ακριβείς «όρους αναζήτησης», για να βρει τη μνήμη, όπως αυτή αποθηκεύτηκε με βάση τις εμπειρίες που είδε το μωρό εκείνη τη στιγμή.
Τι σημαίνει αυτό το στάδιο για τους γονείς;
Η Ghetti ενθαρρύνει τους γονείς να σκεφτούν τον αντίκτυπο που έχει η βρεφική ηλικία στα παιδιά τους, ακόμα και αν αυτά δεν μπορούν να ανακαλέσουν τις αναμνήσεις που βίωσαν σε τόσο μικρή ηλικία.
Τα μωρά μαθαίνουν πάρα πολλά σε αυτή την ηλικία, με αποτέλεσμα να αρχίζουν να προσλαμβάνουν μια ολόκληρη γλώσσα, συνδέοντας ήχους με νοήματα, δήλωσε η ίδια. Συμπλήρωσε ότι τα βρέφη διαμορφώνουν προσδοκίες γύρω από τα μέλη της οικογένειας και μελετούν τις ιδιότητες των αντικειμένων και του κόσμου γύρω τους.
Αυτή η συμπεριφορά είναι αντιληπτή συχνά όταν οι γονείς τραγουδούν το ίδιο τραγούδι ή διαβάζουν το ίδιο βιβλίο, με την Davachi να τονίζει ότι προκαλείται μια οικεία αντίδραση στα μεγαλύτερα παιδιά.
«Η χρήση της επανάληψης με τα μωρά θα ανοίξει μια μεγαλύτερη σύνδεση μεταξύ γονεά και μωρού», πρόσθεσε στη συνέχεια. «Ακόμα και αν δεν μπορείτε να ανακαλέσετε αυτές τις πρώτες αναμνήσεις, είναι δίκαιο να πούμε ότι μαθαίνετε από αυτές τις εμπειρίες, κάτι που μπορεί να ισχύει τόσο για ουδέτερες, όσο και για συναισθηματικές πληροφορίες», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τέλος, η Ghetti διευκρίνισε πως «αυτό μπορεί να υπενθυμίσει στους γονείς ότι η βρεφική ηλικία δεν είναι χρόνος αδράνειας και ότι τα βρέφη μαθαίνουν πολλά. Η προσφορά ευκαιριών για οπτική εξερεύνηση μπορεί να είναι σημαντική για την καλλιέργεια μαθησιακών δεξιοτήτων».
Επιδρομές σε σπίτια στην Κωνσταντινούπολη: Συνελήφθησαν δημοσιογράφοι - Αστυνομικοί ξυλοκόπησαν εικονολήπτη
«Ελέγξτε αυτά που λέω, θα βγάλετε λαβράκι»: Η αποκαλυπτική επιστολή που «ξεσκέπασε» το κύκλωμα της Πολεοδομίας
Η Google παραδέχεται πως διέγραψε οριστικά δεδομένα πελατών - Η αιτία
Τελικά, τα κινητά ακούνε τι λέμε; Όλη η αλήθεια για τις διαφημίσεις
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr