Auto|22.03.2019 17:16
Χρήσιμες συμβουλές: Ταξιδεύοντας με ασφάλεια
Νίκος ΛουπάκηςΓια πολλούς ένα τριήμερο είναι συνώνυμο με κάποια μικρή ή μεγάλη απόδραση από το κλεινόν άστυ, η οποία σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό πραγματοποιείται με αυτοκίνητο.
Η σωστή προετοιμασία τόσο του οχήματος όσο και του οδηγού και η τήρηση κάποιων βασικών κανόνων είναι αυτή που θα μειώσει στο ελάχιστο την πιθανότητα μιας δυσάρεστης έκπληξης κατά τη διάρκεια των μετακινήσεών μας, εξασφαλίζοντας ότι οι μέρες των μικρών διακοπών μας θα παραμείνουν γιορτινές.
- Πριν, λοιπόν, από το ταξίδι, φροντίζουμε να ελέγξουμε το όχημά μας, στο οποίο προηγουμένως πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί όλες οι προβλεπόμενες εργασίες συντήρησης. Ελέγχουμε στάθμη ψυκτικού και λαδιού κινητήρα, υγρά συμπλέκτη και φρένων, αλλά και το υγρό του συστήματος πλύσης παρμπρίζ – στοιχείο εξαιρετικά χρήσιμο, καθώς διασφαλίζει την ορατότητά μας. Η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι αυτή που ορίζει ο κατασκευαστής – και σε αυτό το σημείο πρέπει να τονίσουμε ότι με πλήρες φορτίο, βάζουμε περισσότερο αέρα στα λάστιχα (υπάρχει σχετικό ταμπελάκι συνήθως στην πόρτα ή στην κολώνα του οδηγού). Ξεκινάμε λοιπόν για τον προορισμό μας με ένα ασφαλές και τεχνικά άρτιο αυτοκίνητο.
- Σε καμία περίπτωση δεν ταξιδεύουμε με φθαρμένα λάστιχα ή με προβλήματα στο σύστημα διεύθυνσης. Για παράδειγμα, ένα «τρέμουλο» στο τιμόνι μπορεί να κρύβει σοβαρό πρόβλημα σε κάποιο λάστιχο, γι’ αυτό φροντίζουμε να ελέγξουμε τι συμβαίνει εγκαίρως.
- Πυροσβεστήρας, προειδοποιητικό τρίγωνο, κουτί πρώτων βοηθειών, ανακλαστικό γιλέκο και φακός, όλος δηλαδή ο απαραίτητος για την περίπτωση έκτακτης ανάγκης εξοπλισμός πρέπει να είναι εύκολα προσβάσιμος και όχι «πλακωμένος» κάτω από τις αποσκευές μας, στο πορτμπαγκάζ. Σε περίπτωση ακινητοποίησης, φορέστε οπωσδήποτε το γιλέκο, ώστε να είστε ορατοί από μακριά, ενώ ένας επιπλέον δυνατός φακός που αναβοσβήνει θα βοηθήσει να αντιλαμβάνονται οι άλλοι οδηγοί ότι «κάτι» συμβαίνει από μακριά.
- Αυτήν την εποχή καλό είναι να έχουμε μαζί μας και αντιολισθητικές αλυσίδες (ή τις ειδικές «κουρβέρτες», ανάλογα με τον τύπο του αυτοκινήτου) ιδιαίτερα αν προβλέπεται κακοκαιρία και ο προορισμός μας είναι ορεινός.
- Τοποθετούμε τις βαριές βαλίτσες και τα μεγάλα αντικείμενα στο χώρο αποσκευών με τρόπο που να εφάπτονται στην πλάτη των πίσω καθισμάτων και αν υπάρχει δυνατότητα τα ακινητοποιούμε, δένοντάς τα με κάποιο ιμάντα ή με ειδικό δίχτυ πρόσδεσης. Όσο πιο κοντά στο κέντρο του αυτοκινήτου βρίσκεται το φορτίο, τόσο μικρότερες είναι οι επιπτώσεις στην οδική συμπεριφορά.
- Προσέχουμε να μην υπάρχουν ελεύθερα αντικείμενα στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ιδιαίτερα αν αυτά έχουν μεγάλο βάρος, καθώς υπάρχει πιθανότητα τραυματισμού των επιβατών, ακόμα και χωρίς εμπλοκή σε ατύχημα, με ένα δυνατό φρενάρισμα ή σε κάποιον απότομο ελιγμό. Ενώ ένα ελεύθερο αντικείμενο που θα φτάσει μέχρι τον οδηγό, μπορεί να γίνει αιτία πρόκλησης ατυχήματος.
- Η φυσική κατάσταση του οδηγού είναι ζωτικής σημασίας για την ασφάλεια. Φροντίζουμε να έχουμε κοιμηθεί καλά, να μην έχουμε καταναλώσει αλκοόλ – και την προηγούμενη μέρα - ενώ αν παίρνουμε φάρμακα που επηρεάζουν την ικανότητα οδήγησης, παραχωρούμε τη θέση του οδηγού σε κάποιο άλλο μέλος της οικογένειάς μας ή φίλο μας. Σημειώστε ότι τα φάρμακα που επηρεάζουν τις αντιδράσεις μας στο τιμόνι είναι πολύ περισσότερα από αυτά που συνήθως νομίζουμε, ενώ σημαντική μπορεί να είναι η επίδραση ενός συνδυασμού φαρμάκων. Συμβουλευτείτε λοιπόν, καλού-κακού τον γιατρό σας. Θυμίζουμε ότι 1 στα 4 θανατηφόρα τροχαία οφείλεται στην υπνηλία.
- Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού φροντίζουμε να κάνουμε ανά διαστήματα (π.χ. κάθε 1,5 – 2,0 ώρες) στάσεις για ξεκούραση στους Σταθμούς Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ), στους ειδικούς χώρους στάθμευσης που υπάρχουν στις εθνικές οδούς ή σε άλλο ασφαλές σημείο, εφόσον κινούμαστε στο επαρχιακό οδικό δίκτυο. Λίγο περπάτημα, κάποιες στοιχειώδεις ασκήσεις και ο καθαρός αέρας θα βοηθήσουν να συνεχίσουμε την οδήγηση ανανεωμένοι.
- Δεν χρησιμοποιούμε τη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ), παρά μόνο σε περίπτωση αναγκαστικής ακινητοποίησης, από βλάβη ή ατύχημα. Η ΛΕΑ πρέπει να παραμένει ελεύθερη ώστε να μπορούν οι αρμόδιες υπηρεσίες να προσφέρουν την βοήθειά τους σε περίπτωση ανάγκης.
- Διατηρούμε τις αναγκαίες αποστάσεις ασφαλείας και οδηγούμε αμυντικά. Στόχος μας δεν είναι να τους προσπεράσουμε όλους ούτε να κάνουμε ρεκόρ ταχύτητας. Αυτό που επιδιώκουμε είναι να φτάσουμε στον προορισμό μας με άνεση και ασφάλεια, σε ένα λογικό χρόνο. Μειώνουμε την ταχύτητά μας όταν βρέχει όταν έχει ομίχλη ή όταν χιονίζει και ακολουθούμε τη ροή της κυκλοφορίας τηρώντας τον ΚΟΚ*. Τα συνεχή προσπεράσματα, αλλά και οι πολύ ψηλές ταχύτητες αυξάνουν κατακόρυφα τον κίνδυνο ατυχήματος, μειώνοντας ελάχιστα το συνολικό χρόνο του ταξιδιού, ιδιαίτερα όταν η κίνηση είναι αυξημένη.
- Παραμένουμε συγκεντρωμένοι στο δρόμο καθώς η απόσπαση της προσοχής του οδηγού αποτελεί σοβαρό κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Αποφεύγουμε τη χρήση κινητού τηλεφώνου (στο σημείο αυτό υπενθυμίζουμε ότι χωρίς σύστημα blue tooth το κινητό απαγορεύεται αυστηρά), τη δυνατή μουσική και τις έντονες συζητήσεις.
- Απλές τεχνολογικές εφαρμογές, προσβάσιμες από όλους, μπορούν να διευκολύνουν σημαντικά το ταξίδι μας, παρέχοντας πληροφορίες για τη συντομότερη διαδρομή με βάση την κίνηση στους δρόμους (π.χ. Google Maps). Ενώ η συνεχής ενημέρωση, μέσω ραδιοφώνου και internet, για τις συνθήκες που επικρατούν στη διαδρομή μας θα βοηθήσει να αποφύγουμε ενδεχόμενη ταλαιπωρία.
* Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας
Διαβάστε ακόμη
- Μαγδεμβούργο: Ερωτήματα για τις ευθύνες των Αρχών και τους χειρισμούς για τις πληροφορίες από το παρελθόν του δράστη
- Νέες απειλές Πούτιν: Υπόσχεται καταστροφικά αντίποινα στην Ουκρανία μετά την επίθεση στο Καζάν
- Επίδομα θέρμανσης: Τη Δευτέρα (23/12) η πληρωμή της πρώτης δόσης
- Ισχυρή καταιγίδα στην Αττική: Επιδείνωση του καιρού τις επόμενες ώρες – Πού θα «χτυπήσουν» τα φαινόμενα