Auto|03.04.2019 16:52

Μείωση τροχαίων με θετικό ρεκόρ το α’ τρίμηνο του 2019

Νίκος Λουπάκης

Παρά τον αρνητικό Ιανουάριο, που είχαμε λιγότερα τροχαία, αλλά περισσότερους νεκρούς στα τέλη Μαρτίου ήρθαν θετικά μηνύματα από το μέτωπο της ασφάλτου, με τις λιγότερες απώλειες τριμήνου όλων των εποχών.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα τροχαία, θανατηφόρα και μη, που καταγράφηκαν τον Ιανουάριο του 2019 ανήλθαν σε 676, παρουσιάζοντας μείωση 13,1% σε σχέση με το 2018. Ωστόσο στα ατυχήματα, ενώ είχαμε μείωση των τραυματιών (με 42 βαριά τραυματίες - μείωση 8,7% και 735 ελαφρά τραυματίες - μείωση 18,1%, υπήρξε υπολογίσιμη αύξηση στις απώλειες καθώς υπήρξαν 45 νεκροί (αύξηση 18,4%).

Φαίνεται όμως ότι αυτό ήταν μάλλον συμπτωματικό, αφού στη συνέχεια επανήλθαμε στη λογική τάση της μείωσης των τροχαίων ατυχημάτων και των θυμάτων τους, που παρατηρείται σταθερά τα τελευταία χρόνια.

Αισιόδοξο, λοιπόν, μήνυμα για την οδική ασφάλεια στέλνει το πρώτο τρίμηνο του 2019, αφού το συνολικό αποτέλεσμα στα τέλη Μαρτίου ήταν όχι απλά θετικό, αλλά αποτελεί και την καλύτερη επίδοση όλων των εποχών για τη χώρα μας. Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΑΣ και της ΕΛΣΤΑΤ, σύμφωνα με ανακοίνωση του προέδρου της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής, Γιώργου Ουρσουζίδη.

Από τον Ιανουάριο λοιπόν, μέχρι τον Μάρτιο είχαμε συνολικά 125 νεκρούς, ενώ πέρυσι 135, κάτι που αντιστοιχεί σε μείωση κατά 12,2%. Ο αριθμός αυτός είναι ο χαμηλότερος της τελευταίας δεκαετίας, καθώς το 2010 ξεκινήσαμε από 267 νεκρούς το ίδιο διάστημα του χρόνου για να φτάσουμε σήμερα σε επίπεδα κάτω του 50% σε σχέση με την εποχή εκείνη.

Σημειώνουμε ότι μετά το 2010 τόσο τα τροχαία όσο και τα θύματα των τροχαίων ατυχημάτων στην πατρίδα μας έχουν περιοριστεί, δημιουργώντας αντίστοιχες προσδοκίες για το μέλλον.

Η βελτίωση των δεικτών Οδικής Ασφάλειας, σύμφωνα με τον κ. Ουρσουζίδη, οφείλεται:

  • Στην περαιτέρω βελτίωση των υποδομών του οδικού δικτύου της χώρας (ήδη από τις αρχές του 2017 είχαμε την ολοκλήρωση μιας σειράς έργων όπως της ΠΑΘΕ (σήραγγες Τεμπών, ε.ο. Κορίνθου – Πατρών, Ιόνια οδός και τμήμα της Κεντρικής Οδού Ε65 [Ξυνειάδα - Τρίκαλα μήκους 79 km]).
  • Στην Ελληνική Αστυνομία που εντατικοποίησε τους ελέγχους καθώς και στην ενεργή συμμετοχή της για ενημέρωση των πολιτών.
  • Στην εκστρατεία ενημέρωσης μέσω τηλεόρασης και ραδιοφώνου, ιδιωτικών εταιριών, στα πλαίσια της ευθύνης που έχουν απέναντι στην κοινωνία.
  • Σε οργανισμούς του δημόσιου, που συνδιοργανώνουν με ιδιωτικούς φορείς επιστημονικές ημερίδες και ημερίδες ενημέρωσης των πολιτών.
  • Σε σύμβουλους και σε εκπαιδευτές οδηγών που συμμετέχουν καθοριστικά στην εκπαίδευση και ενημέρωση των πολιτών.
  • Στην Τοπική Αυτοδιοίκηση που επιτέλους ευαισθητοποιείται και συμμετέχει ενεργά στην αντιμετώπιση του προβλήματος.

Τέλος, το δικό του ρόλο στη διαμόρφωση ενός πιο ασφαλούς μέλλοντος στις μετακινήσεις μας θα παίξει η εισαγωγή του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία και η πρακτική εκπαίδευση των μαθητών στα πάρκα κυκλοφοριακής αγωγής.

Ευχαριστώντας εκ μέρους της επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής όλους τους ειδικούς που με προθυμία κατέθεσαν τις απόψεις τους και ταυτοχρόνως καθοδήγησαν την επιτροπή σε περαιτέρω πρωτοβουλίες περιορισμού των τροχαίων, ο κ. Ουρσουζίδης εκφράζει επίσης την ευχή για την επίτευξη του στόχου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (η μείωση έως το 2020 κατά 50% των θυμάτων των τροχαίων, σε σχέση με το 2010) ένα χρόνο νωρίτερα, δηλαδή φέτος, αφού αν συνεχιστεί η δυναμική των τριών πρώτων μηνών αυτό είναι εφικτό.

Σε καμία περίπτωση πάντως τα παραπάνω δεν πρέπει να αποτελέσουν αφορμή για εφησυχασμό – και αυτό είναι κάτι που πρέπει να έχουν υπόψη τους όχι μόνον οι οδηγοί αλλά και όλοι οι χρήστες της οδού, πεζοί και ποδηλάτες - καθώς η χώρα μας εξακολουθεί να υστερεί σε σχέση με τις ανεπτυγμένες ευρωπαϊκές χώρες, έχοντας περίπου 65 νεκρούς ανά εκατομμύριο πληθυσμού όταν ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 50.

ΕΛΣΤΑΤτροχαίο ατύχημα