Auto|11.08.2019 14:57

Hyundai: Τεχνολογία κινητήρων CVVD

Νίκος Λουπάκης

Τη φορά αυτήν ένα νέο σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων από την Κορέα δείχνει ότι αυτοί οι κινητήρες έχουν πολύ δρόμο μπροστά τους… Οπως έχουμε γράψει και στο παρελθόν, οι επίσημες προβλέψεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας κάνουν λόγο για ένα εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό οχημάτων με κινητήρες βενζίνης και diesel (περίπου 95%) που θα κυκλοφορούν σε ολόκληρη την υφήλιο το 2030. Και αυτό είναι κάτι που εν μέρει εξηγείται από το γεγονός ότι οι κολοσσοί της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας επιμένουν να τους εξελίσσουν.

Τη φορά αυτήν είναι η Hyundai που ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην τεχνολογία των συστημάτων ελέγχου της λειτουργίας των βαλβίδων των κινητήρων της Smartstream, με την τεχνολογία CVVD (Continuously Variable Valve Duration - Συνεχώς Μεταβαλλόμενης Διάρκειας [σ.σ. ανοίγματος] Βαλβίδας) που υπόσχεται βελτίωση της απόδοσης του κινητήρα κατά 4%, χαμηλότερη κατά 5% κατανάλωση, και μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 12%. Πρόκειται για την πρώτη σε παγκόσμιο επίπεδο τεχνολογία που είναι ικανή να μεταβάλλει τον χρόνο που οι βαλβίδες μένουν ανοιχτές.

Πλήρης έλεγχος βαλβίδων

Οι μέχρι σήμερα εφαρμοσμένες τεχνολογίες μεταβαλλόμενου χρονισμού βαλβίδων μεταβάλλουν τη χρονική στιγμή ανοίγματος και κλεισίματος των βαλβίδων (όπως στο Continuously Variable Valve Timing -CVVT) ή ελέγχουν τον όγκο αέρα που εισάγεται στους κυλίνδρους προσαρμόζοντας το βύθισμα (Continuously Variable Valve Lift - CVVL). Αυτές οι τεχνολογίες δεν μπορούν όμως να ελέγξουν τη διάρκεια του ανοίγματος της βαλβίδας, καθώς η στιγμή που οι βαλβίδες κλείνουν εξαρτάται από τη στιγμή που ανοίγουν. Το νέο που φέρνει η τεχνολογία CVVD είναι η δυνατότητα μεταβολής της διάρκειας του ανοίγματος των βαλβίδων.

Οταν το όχημα διατηρεί σταθερή ταχύτητα και ο κινητήρας λειτουργεί σε χαμηλές στροφές, το CVVD κρατά τις βαλβίδες εισαγωγής ανοιχτές μέχρι τη μέση του χρόνου συμπίεσης, και από αυτό το σημείο παραμένουν κλειστές έως σχεδόν το τέλος της συμπίεσης, βελτιώνοντας την οικονομία καυσίμου, καθώς μειώνει τις αντιστάσεις που προκαλούνται κατά τη διάρκεια της συμπίεσης. Από την άλλη πλευρά, όταν ο κινητήρας λειτουργεί σε υψηλές στροφές, δηλαδή το όχημα κινείται με μεγάλη ταχύτητα ή επιταχύνει γρήγορα, οι βαλβίδες εισαγωγής κλείνουν στην αρχή του χρόνου συμπίεσης για να μεγιστοποιηθεί ο όγκος αέρα που χρησιμοποιείται κατά τη διαδικασία της καύσης βελτιώνοντας τη ροπή και την επιτάχυνση.

Η καινοτομία αυτή, η οποία θα τοποθετείται σε μοντέλα της Hyundai, αποκαλύφθηκε στο Hyundai Motorstudio Goyang, στις αρχές Ιουλίου, μαζί με τον Smartstream G1.6 T-GDi, τον πρώτο κινητήρα που θα διαθέτει αυτή την τεχνολογία. Πρόκειται για έναν turbo τετρακύλινδρο σε σειρά βενζινοκινητήρα με ισχύ 180 ίππων και ροπή 265 Nm, που εκτός της τεχνολογίας CVVD, διαθέτει επίσης το σύστημα ανακύκλωσης καυσαερίων Low-Pressure Exhaust Gas Recirculation (LP EGR) για περαιτέρω μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Επιπλέον διαθέτει ενσωματωμένο σύστημα θερμικής διαχείρισης (Thermal Management System) που θερμαίνει ή ψύχει ταχύτερα τον κινητήρα, καθώς και ένα σύστημα άμεσου ψεκασμού που επιτυγχάνει πιέσεις 350 bar, ξεπερνώντας τα 250 bar του προηγούμενου T-GDi κινητήρα.

Hyundai