Lotus Evija: Το ισχυρότερο αυτοκίνητο στον κόσμο είναι ηλεκτρικό
Νίκος ΛουπάκηςΌταν ένα μέσο ΙΧ έχει κινητήρα που αποδίδει 100 ίππους, μπορείτε να εύκολα να υποθέσετε τί θα συμβεί αν πολλαπλασιάσετε αυτόν τον αριθμό επί 20! Μια ιστορική εταιρία ταυτισμένη με το σπορ αυτοκίνητο, η Lotus, είναι αυτή που επιχειρεί να γράψει ακόμα μια φορά ιστορία, παρουσιάζοντας το ισχυρότερο – αυτή τη στιγμή τουλάχιστον – αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο, έστω και αν δεν μιλάμε για παραγωγή εκατοντάδων ή χιλιάδων οχημάτων, αλλά μόνο 130! Γιατί τέτοιου είδους αυτοκίνητα, εξ’ ορισμού, απευθύνονται - για ευνόητους λόγους – σε εξαιρετικά περιορισμένο κοινό, αφήνοντας όλους εμάς τους υπόλοιπους να θαυμάζουμε σχεδίαση και τεχνολογία, αλλά και να κάνουμε υποθέσεις σχετικά με την αίσθηση που μπορείς να αποκομίσεις από την οδήγηση ενός τέτοιου «εργαλείου».
Τεχνολογία F1
Ο τίτλος του ισχυρότερου αυτοκινήτου στον κόσμο δεν είναι όμως ο μοναδικός που διεκδικεί η Lotus Evija, που καθώς το αμάξωμά της είναι κατασκευασμένο με τη λογική της Φόρμουλα 1, είναι δηλαδή κατασκευασμένο από ανθρακονήματα ως ενιαίο κομμάτι – “monoque”, είναι ταυτοχρόνως και το ελαφρύτερο παγκοσμίως ηλεκτρικό υπεραυτοκίνητο, με το βάρος της να περιορίζεται στα «μόλις» 1680 κιλά. Που μπορεί για ένα συμβατικό αυτοκίνητο να είναι ήδη πολλά, ωστόσο για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με αυτονομία περίπου 400 χιλιομέτρων, είναι όντως μια καλή επίδοση.
H Evija είναι επίσης το πρώτο ηλεκτρικό βρετανικό supercar, έστω και αν η εμφάνισή του γίνεται με τη Lotus να βρίσκεται υπό τον έλεγχο της κινεζικής Geely, ενώ σηματοδοτεί επίσης και το πέρασμα σε μια νέα σχεδιαστική ταυτότητα που θα επηρεάσει τα μελλοντικά μοντέλα της εταιρίας. Υπό αυτό το πρίσμα δεν είναι τυχαίο ότι το όνομά της σημαίνει «η πρώτη εμπειρία», καθώς πρόκειται πράγματι για κάτι εντελώς νέο – από πολλές απόψεις – στην 71χρονη ιστορία της Lotus.
Μια άλλη τετρακίνηση
Το σύστημα παραγωγής και μετάδοσης ισχύος έχει εξελιχθεί από την γνωστή για την παρουσία και τις επιτυχίες της στο χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού Williams Advanced Engineering και περιλαμβάνει τέσσερις ηλεκτροκινητήρες (500 ίππων ο καθένας) που τροφοδοτούνται από μία μεγάλη μπαταρία τοποθετημένη χαμηλά, στο πάτωμα, στο κέντρο του αυτοκινήτου, πίσω από τα καθίσματα οδηγού-συνοδηγού, ώστε να επιτυχάνεται η όσο το δυνατόν καλύτερη κατανομή της μάζας αλλά και το χαμήλωμα του κέντρου βάρους – στοιχεία ζωτικής σημασίας για ένα σπορ αυτοκίνητο. Οι κινητήρες αυτοί προσφέρουν επίσης την εντυπωσιακή ροπή των 1.700 Nm, τροφοδοτούμενοι με το ρεύμα που τους προσφέρει η μπαταρία ιόντων λιθίου, με την άκρως εντυπωσιακή ισχύ των 2.000 kW. Πρόκειται, σύμφωνα με τη Lotus, για το ελαφρύτερο - και με τη μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα - ηλεκτρικό σύστημα κίνησης που έχει κατασκευαστεί ποτέ που ταυτοχρόνως επιτυγχάνει έναν εντυπωσιακό βαθμό απόδοσης της τάξης του 98%.
Οι ηλεκτροκινητήρες συνδυάζονται με τέσσερα “compact” διαστάσεων (πλάτους μόλις 10 εκατοστών) και χαμηλού βάρους πλανητικούς μειωτήρες, ενώ το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου έχει τη δυνατότητα της συνεχούς και αστραπιαίας ανακατανομής της ροπής μεταξύ των αξόνων και των τροχών, μια λειτουργία που έχει επικρατήσει να ονομάζεται “torque vectoring”, διαμορφώνοντας και ελέγχοντας τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου. Με τον τρόπο βελτιώνεται το κράτημα και αυξάνεται η ασφάλεια, που ήδη επωφελούνται από τη μετάδοση της κίνησης σε όλους τους τροχούς.
Οδηγώντας με απαιτήσεις
Ο οδηγός του Evija μπορεί να επιλέξει μεταξύ πέντε προγραμμάτων οδήγησης, ρυθμίζοντας αντίστοιχα τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου: Range (για εξοικονόμηση ενέργειας), City, Tour και Track (για σπορ οδήγηση, σε πίστα). Για να φτάσει κανείς τα 100 km/h από στάση χρειάζονται λιγότερο από 3 δευτερόλεπτα, ενώ η τελική ταχύτητα (320 km/h) ξεπερνά την ταχύτητα απογείωσης ενός αεροπλάνου!
Δεν πρέπει λοιπόν να παραξενευόμαστε από την ύπαρξη δύο ενσωματωμένων στο πίσω μέρος τους αμαξώματος «καναλιών» που βελτιστοποιούν τη ροή του αέρα (πρόκειται για “σωλήνες Venturi”) αυξάνοντας την ευστάθεια στις ψηλές ταχύτητες. Ενώ το δικό της ρόλο παίζει η τύπου «διπλάνου» πρόσθια αεροτομή που συνδυάζοντας και αυτή τις απαιτήσεις του design με την αεροδυναμική, κατευθύνει τον αέρα προς τη μπαταρία και τους εμπρός ηλεκτροκινητήρες συμβάλλοντας στην ψύξη τους.
Άκρως ενδιαφέρουσα και η ανάρτηση, με τρία προσαρμοζόμενα αμορτισέρ σε κάθε άξονα (ένα σε κάθε τροχό και ένα για τον έλεγχο της απόστασης από το έδαφος) – όλα τους κρυμμένα στο αμάξωμα, για την «προστασία» της αεροδυναμικής, ενώ το δικό τους ρόλο σε αυτήν την υπόθεση παίζουν οι τροχοί (20’’ εμπρός και 21’’ πίσω) με ειδικά εξελιγμένα λάστιχα Pirelli Trofeo R. Τα φρένα τέλος είναι παντού κεραμικοί δίσκοι.
Ρεκόρ φόρτισης
Η επίδειξη της τεχνολογίας δεν σταματά όμως εδώ, καθώς η Evija είναι το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα, με δυνατότητα ταχείας φόρτισης σε συσκευής συνεχούς ρεύματος (DC) 800 kW (!) που όταν κάνουν την εμφάνισή τους (σημειώνουμε στο σημείο αυτό ότι κανείς δεν έχει εγκαταστήσει μέχρι σήμερα τόσο ισχυρούς ταχυφορτιστές) ηEvija θα μπορεί φορτίσει πλήρως τη μπαταρία της σε 9 μόλις λεπτά!
Ενώ με τη χρήση της υπάρχουσας τεχνολογίας φόρτισης υψηλής ισχύος – όπως οι συσκευές των 350 kW – η ηλεκτροκίνητη Lotus ανακτά το 80% της ενέργειας της μπαταρίας της σε μόλις 12 λεπτά και το 100% σε 18, αποκτώντας και πάλι την αυτονομία των 400 χιλιομέτρων, σύμφωνα με τον μικτό κύκλο των προδιαγραφών WLTP.
Χειρολαβές στις πόρτες δεν υπάρχουν - ανοίγουν με το πάτημα ενός κουμπιού στο κλειδί του αυτοκινήτου και προσφέρουν απρόσκοπτη πρόσβαση στο μινιμαλιστικό εσωτερικό, που είναι αντίστοιχης σχεδιαστικής φιλοσοφίας με το εξωτερικό. Εδώ υπάρχουν άφθονες επιφάνειες από ανθρακονήματα, αλλά και σαφείς ενδείξεις της υψηλής τεχνολογίας που ενσωματώνει η καινούρια Lotus, όπως η ψηφιακή οθόνη που παίζει το ρόλο του πίνακα οργάνων και προσφέρει στον οδηγό όλες τις απαραίτητες κατά την οδήγηση πληροφορίες. Σημειώστε ότι όλα τα φώτα είναι LED
Οι ενδιαφερόμενοι να αγοράσουν μία Evija θα πρέπει να γνωρίζουν ότι για το «κλείσιμο» του αυτοκινήτου, του οποίου η τιμή φτάνει τα 1,7 εκ. λίρες, απαιτείται προκαταβολή 250.000 λιρών. Ενώ η παραγωγή αναμένεται να ξεκινήσει το 2020.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Ηλεκτροκινητήρες 4, ένας σε κάθε τροχό
Συνολική ισχύς 2.000 PS
Ροπή 1.750 Nm (torque vectoring)
0-100 km/h < 3,0’’
Ταχύτητα 320 km/h
Μπαταρία: 70 kWh / 2000 kW
Αυτονομία 400 km
Χρόνος φόρτισης 18’ (DC, 350 kW)
M x Π x Y (mm) 4.459 x 2.000 x 1.122
Βάρος: 1.680 kg
- Κούρσα-«θρίλερ» αναμένεται στις ΗΠΑ: 10 λόγοι που τόσο η Χάρις όσο και ο Τραμπ μπορούν να ποντάρουν στη νίκη
- Αχαρνές: Νεκρός κρατούμενος που είχε λιποθυμήσει στο αστυνομικό τμήμα
- Αναμένοντας τον «Θείο από την Αμερική»: Ο παλιός είναι αλλιώς ή ο νέος πιο σταθερός για την Άγκυρα; Ποιον θα ψήφιζαν οι Τούρκοι
- Σε συναγερμό ξανά η Ισπανία: Έρχονται νέες σφοδρές βροχοπτώσεις - «Μην ταξιδεύετε, εκτός αν είναι απαραίτητο»