HBO Max: Το κατέβασμα του «Όσα παίρνει ο άνεμος» από την πλατφόρμα έφερε θύελλες
Άντα ΔαλιάκαΣε μία πρωτάκουστη και λάθος υπολογισμένη κίνηση λογοκρισίας - προφανώς απόρροια των καθόλα δίκαιων αντιδράσεων και διαμαρτυριών στην Αμερική (όπως και παγκοσμίως) για τη δολοφονία του George Floyd, που σήκωσε τσουνάμι κατά του ρατσισμού και των μνημείων του - η πλατφόρμα streaming HBO Max αποφάσισε να «εξαφανίσει» αθόρυβα ένα βράδυ το «Όσα παίρνει ο άνεμος».
Θεωρώντας καλή ιδέα το delete μιας ταινίας που αποτελεί ιστορικό ντοκουμέντο μιας ολόκληρης εποχής, οι υπεύθυνοι του ανερχόμενου κολοσσού έπραξαν το αδιανόητο ατόπημα να την αφαιρέσουν, υποκύπτοντας στη γενικευμένη πίεση των ημερών να αλλάξουν και να λογοκριθούν εμβληματικά έργα της λογοτεχνίας και του κινηματογράφου στην οποία η μαύρη Αμερική βάλλεται και υποφέρει στα χέρια της λευκής.
Υπό αυτό το πρίσμα λογοτεχνικά αριστουργήματα όπως το «Σκιές και σιωπή» της Χάρπερ Λι ή οι «Περιπέτειες του Τομ Σόγιερ» του Μαρκ Τουέιν λογοκρίνονται για τη χρήση της λέξης «νέγρος», ενώ πρόσφατες ταινίες που θίγουν εκφάνσεις του ρατισμού στις ΗΠΑ όπως οι οσκαρικές «Υπηρέτριες» (2011) του Τέιτ Τέιλορ με τις Έμα Στόουν, Βαϊόλα Ντέιβις και Οκτάβια Σπένσερ, παιρνούν από κόσκινο - θεμιτό καθώς ένα έργο τέχνης δεν παύει ποτέ να αποτελεί αντικείμενο μελέτης και κριτικής - φτάνουν όμως να αντιμετωπίζουν την εξαϋλωση στο βωμό της πολιτικής επανόρθωσης.
Οι ιδεολογικά αμφίσημες «Υπηρέτριες» θεωρούνται μια προβληματική ταινία σήμερα, υλοποιημένη από λευκούς συντελεστές που ακολούθησαν τα στερεότυπα για να τη φτιάξουν και όχι τον ρεαλισμό (η Βαϊόλα Ντέιβις αποκήρυξε τελικά την ταινία), σκαρφάλωσαν όμως στο top 10 του Netflix λόγω της επικαιρότητας. Το «Όσα παίρνει ο άνεμος» (1939) του Βίκτορ Φλέμινγκ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα οσκαρικό έπος διάσημο στα πέρατα του κόσμου. Βεβαίως κατακριτέο για πολλούς λόγους - μεταξύ άλλων για τον τρόπο που εξιδανικεύει τη δουλεία στον αμερικανικό Νότο καθώς και για την εδραίωση και τυποποίηση των Αφροαμερικανών σε ρόλους υπηρετών των λευκών, όπως αυτόν που ερμήνευσε η Χάτι ΜακΝτάνιελ και έγινε η πρώτη Αφροαμερικανή ηθοποιός στην ιστορία του κινηματογράφου με Όσκαρ Β΄ Γυναικείου Ρόλου, κ.ά.). Ωστόσο η συγκεχυμένη ιδεολογική θέση ενός έργου τέχνης δεν μπορεί να γίνει το άλλοθι στην εξαφάνιση μνημείων πολιτισμού. Το #BlackLivesMatter δεν πρέπει να επιτρέψει καμία έκρηση μισαλλοδοξίας.
Αντί να χαθεί μέσα στο σκοτάδι ένα έργο, άρρηκτα δεμένο με την ιστορία και εξέλιξη του κινηματογράφου, μήπως να παραμείνει ως αντικείμενο μελέτης της ιστορίας; Τα χρόνια του νομιμοποιημένου ρατσισμού δεν σβήνουν ξαφνικά σε μία νύχτα. Ξέρετε τι έγινε μετά την απουσία της ταινίας από το HBO Max; Η ταινία εκτοξεύτηκε στο νούμερο 1 της λίστας των πωλήσεων της Amazon και στο νούμερο 5 της λίστας των iTunes της Apple.
Έτσι, το HBO Max επανήλθε δηλώνοντας ότι η ταινία θα ανέβει ξανά στην πλατφόρμα «πακέτο» με μια συζήτηση για το ιστορικό της πλαίσιο, ενώ θα τη συνοδεύει μία έγγραφη καταγγελία των ρατσιστικών της προτύπων. Σημειώνουμε ότι το «Όσα παίρνει ο άνεμος», βραβευμένο με 8 Όσκαρ, βρίσκεται στην τέταρτη θέση της δεκάδας του American Film Institute με τις καλύτερες ταινίες του αμερικανικού κινηματογράφου.
- Προβάδισμα 4 μονάδων σε Χάρις δίνει το πρώτο exit poll: Τι δείχνουν τα στοιχεία στις κρίσιμες πολιτείες – Λεπτό προς λεπτό όλες οι εξελίξεις
- Σεσημασμένος ο 39χρονος άνδρας που δολοφονήθηκε στην Κυψέλη - Το σενάριο που εξετάζεται
- Γιατί απέπεμψε τον υπουργό Άμυνάς του ο Νετανιάχου; Οι σχέσεις του παρελθόντος και το χρονικό
- To Ιράν χαρακτηρίζει «διαταραγμένη» τη φοιτήτρια που «τα έβαλε» με το καθεστώς