Σινεμά|11.06.2020 19:35

Τζ. Κ. Ρόουλινγκ: Πώς η συγγραφέας του Χάρι Πότερ καταστρέφει το σύμπαν που έφτιαξε

Άντα Δαλιάκα

Η διαμάχη που έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες ανάμεσα στην Τζ. Κ. Ρόουλινγκ, δημιουργό των δημοφιλών βιβλίων του Χάρι Πότερ που μεγάλωσαν και μεγαλώνουν γενιές παιδιών, εφήβων και...ενηλίκων, και τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, είναι η τελευταία έκρηξη σε έναν πόλεμο που μαίνεται εδώ και καιρό.

Τα tweets της ισχυρής κυρίας της παγκόσμιας λογοτεχνίας , η οποία μετρά 14,5 εκατομμύρια followers, δεν είναι παίξε-γέλασε και σαφώς έχουν αντίκτυπο στη σφαίρα των social media, αλλά και περαιτέρω επιπτώσεις. Οι απόψεις της συγγραφέως στα θέματα των τρανσέξουαλ έχουν θυμώσει πολλές φορές τη ΛΟΑΤΚΙ + κοινότητα, τώρα περισσότερο από ποτέ με τους πρωταγωνιστές των ταινιών του κινηματογραφικού σύμπαντος του «Χάρι Πότερ», Ντάνιελ Ράντκλιφ, Έμα Γουάτσον και Έντι Ρεντμέιν Φανταστικά ζώα και που κρύβονται») να δηλώνουν ξεκάθαρα την αντίθεσή τους σε αυτές.

Ο πόλεμος στο Twitter

Με διττής σημασίας μηνύματα στο λογαριασμό της στο Twitter, η Ρόουλινγκ δηλώνει αντίθετη στην υπόσταση των διεμφυλικών αλλά και υπέρμαχος των δικαιωμάτων τους στη ζωή. Τα μακροσκελή μηνύματα φανερώνουν μια θολή σκέψη, την οποία ωστόσο η συγγραφέας υποστηρίζει με όλο της το είναι.

Οι φανς ξεσπαθώνουν εναντίον της - κάποιοι λένε ότι δεν θα ξαναδιαβάσουν ποτέ με την ίδια ματιά τις περιπέτειες του μαθητευόμενου μάγου, οι ηθοποιοί μέσα στον αναβρασμό συμπλέουν με το τσουνάμι των αντιδράσεων (ο ίδιος ο Έντι Ρεντμέιν έχει υποδυθεί τη διεμφυλική ζωγράφο Λίλι Έλμπε στο βιογραφικό δράμα «Το κορίτσι από τη Δανία») και η Warner Bros., που έχει τα δικαιώματα των βιβλίων της, επιχειρεί να ρίξει τους τόνους έχοντας να ετοιμάσει και να βγάλει στους κινηματογράφους το επόμενο κεφάλαιο στο franchise των «Φανταστικών ζώων...» με την υπογραφή της Ρόουλινγκ.

T

Ορισμένοι αποκαλούν τη συγγραφέα «Τρανσφοβική ριζοσπαστική φεμινίστρια» με προσωπικές επιθέσεις στα social media. Οι ασκοί του αιόλου άνοιξαν προ ολίγων ημερών, όταν η ίδια σχολίασε την έννοια του φύλου εξαιτίας ενός άρθρου πάνω στις προφυλάξεις που πρέπει «να παίρνουν τα άτομα με εμμηνόρροια» στην εποχή του κορονοϊού: «Αν το φύλο δεν είναι αληθινό, τότε δεν υπάρχει έλξη μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου. Εάν το φύλο δεν είναι αληθινό, οι ζωές των γυναικών παγκοσμίως διαγράφονται. Γνωρίζω και αγαπώ τρανς άτομα, αλλά με το να διαγράφουμε την έννοια του φύλου καταργούμε την δυνατότητα να συζητάμε ουσιαστικά για τις ζωές τους. Δεν είναι μίσος το να λες την αλήθεια.» Στην ίδια αλληλουχία tweets έγραψε επίσης, ότι «σέβεται το δικαίωμα όλων των τρανς ατόμων να ζουν με οποιονδήποτε τρόπο τους κάνει να αισθάνονται ο εαυτός τους» σημειώνοντας ότι θα στεκόταν στο πλευρό τους σε μια πορεία για την διεκδίκηση των δικαιωμάτων τους...

T

Ο Ράντκλιφ, για πάντα ο Χάρι Πότερ της μεγάλης οθόνης, της απάντησε ότι «οι τρανς γυναίκες είναι γυναίκες» με ένα γράμμα το οποίο δημοσιεύτηκε στο site της μη κερδοσκοπικής οργάνωσης Trevor Project. «Αν τα βιβλία σας έμαθαν πως η αγάπη είναι το πιο δυνατό πράγμα στον σύμπαν, ικανή να νικήσει τα πάντα, αν σας έμαθαν πως η δύναμη βρίσκεται στην διαφορετικότητα, ότι οι δογματικές ιδέες περί καθαρότητας της φυλής οδηγούν στην καταπίεση ευάλωτων ομάδων, αν πιστεύετε πως ένας συγκεκριμένος χαρακτήρας είναι διεμφυλικός, μη δυαδικός, gender fluid, ή ότι είναι γκέι ή αμφιφυλόφιλος, αν βρήκατε έστω κάτι που έκανε αυτές τις ιστορίες να μιλήσουν βαθιά μέσα σας και σας βοήθησαν σε οποιαδήποτε στιγμή της ζωή σας – τότε αυτό είναι μεταξύ εσάς και του βιβλίου που διαβάσατε, κι αυτό είναι ιερό» έγραψε.

Στο ίδιο πνεύμα κινήθηκαν και οι δημόσιες τοποθετήσεις των Έμα Γουάτσον και Έντι Ρεντμέιν. 

T
T

Λίγους μήνες νωρίτερα, τον Δεκέμβριο του 2019, η Τζ. Κ. Ρόουλινγκ προκάλεσε την οργή της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας υποστηρίζοντας την ερευνήτρια Μάγια Φορστάρτερ που απολύθηκε όταν δήλωσε πως το βιολογικό φύλο ενός ατόμου δεν αλλάζει. Οι αντιδράσεις και η ανυποχώρητη στάση της συγγραφέως οδήγησαν την οργάνωση GLAAD να στείλει επιστολή διαμαρτυρίας στη Warner Bros., γράφοντας μεταξύ άλλων ότι η Βρετανίδα δημιουργός «συνεχίζει να διαδίδει ψευδή στοιχεία ενώ έχει αρνηθεί να καθίσει να συζητήσει με εκπροσώπους της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας, οι οποίοι απλά θέλουν έχουν ένα διάλογο μαζί της και να της εξηγήσουν τον αρνητικό αντίκτυπο που έχουν αυτά που υποστηρίζει.»

Σήμερα εμμένει στις απόψεις της. Σε ένα κείμενο, έκτασης σχεδόν 3000 λέξεων, που ανέβασε στο site της, διαβεβαιώνει ότι είναι ειδική επί του θέματος. Αποκαλύπτει επίσης, για πρώτη φορά την ενδοοικογενειακή βία στον πρώτο της γάμο και ότι μπορεί ακόμα και να άλλαζε το φύλο της, αν ήταν σήμερα τριάντα χρόνια νεότερη. Λέει ακόμα ότι στην εφηβία της ήταν «διανοητικά άφυλη». «Ως έφηβη, υπέφερα από σοβαρή ιδεοψυχαναγκαστική διαταραχή (OCD). Αν είχα βρει στο διαδίκτυο τη συμπαράσταση και τη συμπόνια που έλειπε από το άμεσο περιβάλλον μου, μπορεί να είχα πειστεί να γίνω ο γιος που είχε δηλώσει ανοιχτά ότι θα προτιμούσε ο πατέρας μου.» γράφει. 

Η κληρονομιά του Χάρι Πότερ 

Για να είμαστε ειλικρινείς, όλος αυτός ο θόρυβος δεν θα έπρεπε να προκαλεί καμία έκπληξη. Όταν η Ρόουλινγκ δήλωσε το 2007 ότι ο μάγος Ντάμπλντορ, προστάτης του Χόγκουαρτς, ήταν στην πραγματικότητα γκέι, πολλοί ανασήκωσαν το φρύδι θεωρώντας ότι καπηλεύεται τα σύγχρονα προοδευτικά κοινωνικά ρεύματα. Η εξήγηση που έδωσε δεν έγινε ποτέ ιδιαίτερα πιστευτή - το να επιχειρείς εκ των υστέρων να εκμοντερνίσεις μέσα από τον προσδιορισμό της σεξουαλικότητας ενός ήρωα μια σειρά που ναι μεν στηρίχτηκε στα 90s στη θεματική του κοινωνικού και ταξικού διαχωρισμού, αλλά είχε δηλωμένα στο χαρτί στρέιτ πρωταγωνιστική τριάδα, ενέχει κάτι περίεργα ύποπτο. Κάτι που φέρνει στο φως ένα κρυφό τέχνασμα του δημιουργού και ταυτόχρονα μια αίσθηση εξαπάτησης.

Αρκετά χρόνια μετά από την αποκάλυψη της ομοφυλοφιλίας του Ντάμπλντορ, η Ρόουλινγκ προσβάλλει τους διεμφυλικούς σε μια περίοδο κοινωνικής αναταραχής που το #BlackLivesMatter βγάζει στο προσκήνιο τις διεκδικήσεις κι άλλων μειονοτήτων για κοινωνική ισότητα.

Το θέμα, λόγω της επιμονής της Ρόουλινγκ, αλλά και των αντιδράσεων που πληθαίνουν, φαίνεται ότι θα έχει συνέχεια βάζοντας σε αμφίβολη τροχιά την ολοκλήρωση του χωρισμένου σε πέντε ταινίες franchise «Fantastic Beasts», μια επέκταση του σύμπαντος του «Χάρι Πότερ», του οποίου τα κινηματογραφικά σενάρια έχει επιμεληθεί η ίδια η συγγραφέας.  Η πρώτη φορά που η σειρά δέχτηκε πυρά αμφισβήτησης ήταν όταν οι συντελεστές αποφάσισαν να δώσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στον Τζόνι Ντεπ στις δύο πρώτες ταινίες της σειράς «Φανταστικά ζώα και που βρίσκονται» (2016) και «Τα εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ» (2018) ενώ η φήμη του διασυρόταν λόγω του πολύκροτου διαζυγίου από την Αμπερ Χερντ. Η πρώτη ταινία σημείωσε επιτυχία με 814 εκατομμύρια δολάρια εισπράξεις παγκοσμίως, αλλά η δεύτερη έδειξε σημάδια κόπωσης του κοινού με παγκόσμιες εισπράξεις στα 654 εκατομμύρια δολάρια, το χαμηλότερο ποσό που συγκέντρωσε ποτέ ταινία από το ευρύτερο σύμπαν των μάγων του Χάρι Πότερ (Wizarding World)

Τα εγκλήματα του Γκρίντελβαλντ

Μέχρι σήμερα, η φιλμική σειρά του «Χάρι Πότερ», χωρισμένη σε 8 ταινίες, έχει βάλει στο ταμείο της πάνω από 7,7 δισεκατομμύρια δολάρια, κατέχοντας την τρίτη θέση στη λίστα των franchise που συνιστούν παγκόσμια κινηματογραφικά χιτ. Η λογοτεχνική σειρά του Χάρι Πότερ (1997-2007, Eκδόσεις Bloomsbury) γραμμένη από την Τζ. Κ. Ρόουλινγκ σε επτά ξεχωριστούς τόμους, έχει πουλήσει πάνω από 500 εκατομμύρια αντίτυπα σε όλο τον κόσμο, έχει μεταφραστεί σε 80 γλώσσες και θεωρείται το απόλυτο μπεστ σέλερ της εποχής μας. Η περιουσία της βασίλισσας της παιδικής λογοτεχνίας, η οποία βρίσκεται στην ελίτ των πιο επιδραστικών προσωπικοτήτων του 21ου αιώνα, εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 830 εκατομμύρια ευρώ. 

Χάρι ΠότερτρανσέξουαλΤζ. Κ. Ρόουλινγκ