Σινεμά|25.06.2020 00:45

Οι ταινίες της εβδομάδας: Ληστείες, έρωτες, φόνοι και... Μικ Τζάγκερ

Άντα Δαλιάκα

Εννέα ταινίες - πέντε πρεμιέρες και τέσσερις επανεκδόσεις - επιφυλάσσει η ελληνική διανομή στους θερινούς κινηματογράφους. Ξανά στη μεγάλη οθόνη με αποκατεστημένη την εικόνα και τον ήχο τους τα φιλμ «Μετά τα μεσάνυχτα», «Ένα ψάρι που το έλεγαν Γουάντα», «Η έκλειψη» και «Έγκλημα κάτω από τον ήλιο» κλέβουν τις εντυπώσεις, ενώ από τις νέες ταινίες της εβδομάδας ξεχωρίζουν το φιλμ νουάρ «Διαρρήκτης υψηλής τέχνης» και η στυλιζαρισμένη βιογραφία «Νεντ Κέλι, ο νο 1 καταζητούμενος».

«Διαρρήκτης υψηλής τέχνης» (The Burnt Orange Heresy) / *** 

Σκηνοθεσία: Τζουζέπε Καποτόντι/  Παίζουν: Κλάες Μπανγκ, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Μικ Τζάγκερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ

Ένας κριτικός τέχνης που ψυχαγωγεί τουρίστες στην Ιταλία δίνοντας διαλέξεις γύρω από τον αυθεντικότητα του πίνακα ενός Εβραίου ζωγράφου, γνωρίζει μία γοητευτική Αμερικανίδα, αγνώστων στοιχείων, με την οποία, αφού περάσει μια νύχτα, θα ταξιδέψει στη βίλα πλούσιου συλλέκτη στη λίμνη Κόμο, ο οποίος τον υποχρεώνει εκβιαστικά να του φέρει το τελευταίο, σπάνιο δείγμα της δουλειάς ενός εκ των αινιγματικότερων εν ζωή ζωγράφων…Στιλάτο νέο-νουάρ από τον Τζουζέπε Καποτόντι των τηλεοπτικών σειρών «Suburra» («Υπόγεια πόλη») και «Berlin Station» που μεταφέρει στη σημερινή Ιταλία το ομώνυμο βιβλίο του Τσαρλς Γουίλφορντ, του οποίου η πλοκή διαδραματίζεται στη Φλόριντα της δεκαετίας του ’70.

Το σενάριο του υποψήφιου για Όσκαρ Σκοτ. Μπ. Σμιθ κρατά τη φιλοσοφημένη άποψη και τα ερωτηματικά που θέτει η ιστορία γύρω από τη σχέση της σύγχρονης τέχνης με την αλήθεια και το κατασκευασμένο ψέμα, όπως και τη στάση της κριτικής απέναντι στο έργο των δημιουργών, ενώ ο Καποτόντι φροντίζει να αναμειγνύει κάθε τόσο το παιχνίδι της απάτης με το ερωτικό – ψυχολογικό θρίλερ στηρίζοντας πάνω στις ερμηνείες του κομψού, ταιριαστού ζεύγους Κλάες Μπανγκ («Το τετράγωνο») και Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι («The Night Manager»), μια εκδοχή του Φάουστ. O Μικ Τζάγκερ επιστρέφει εδώ κινηματογραφικά μετά από πολύχρονη απουσία. (2019)

«Νεντ Κέλι, ο νο 1 καταζητούμενος» (True History Of The Kelly Gang) / ** ½

Σκηνοθεσία: Τζάστιν Κερζέλ / Παίζουν: Τζορτζ ΜακΚέι, Εσι Ντέιβις, Νίκολας Χουλτ, Ορλάντο Σρεντ, Τσάρλι Χάναμ, Ράσελ Κρόου

Μεγαλωμένος στην ερημιά της αποικιακής Αυστραλίας από φτωχή οικογένεια Ιρλανδών που βιώνει τις αδικίες των βρετανικών αρχών, ο Νεντ Κέλι θα μάθει τη σκληρότητα και τη βία από παιδί. Σκληραγωγημένος από τον ληστή Χάρι Πάουερ θα κληθεί να αναλάβει δράση και να ενστερνιστεί την κληρονομιά της γενιάς των Ιρλανδών παρανόμων από την οποία κατάγεται, μετά τη σύλληψη της μητέρας του...Όπως και στο βίαιο, βασισμένο στη δράση ενός κατά συρροή δολοφόνου που συγκλόνισε την Αυστραλία, «Snowtown», ο Τζάστιν Κερζέλ διαβάζει με τη δική του γλώσσα ένα αιματηρό κεφάλαιο της αυστραλιανής ιστορίας ψηλαφώντας τις βίαιες εικόνες που άνδρωσαν και όπλισαν τον καταζητούμενο παράνομο, Νεντ Κέλι, του οποίου ο βίος έχει μεταφερθεί ξανά στο σινεμά σε διαφορετικές εκδοχές: από το βωβό «The Story Of The Kelly Gang» (1906) στο παράδοξο «Ned Kelly» (1970) του Τόνι Ρίτσαρντσον με τον Μικ Τζάγκερ, και από τη βιογραφική περιπέτεια «Ned Kelly» (2003) με τον Χιθ Λέτζερ ως το κωμικό «Ned» (2003).

Το βραβευμένο με Booker βιβλίο του Πίτερ Κάρεϊ προσφέρει εδώ τα στοιχεία πάνω στα οποία επιχειρείται να δομηθεί μια ιστορία εθνικής ταυτότητας, την οποία ο Κερζέλ αναδεικνύει χρησιμοποιώντας το αφιλόξενο τοπίο της αυστραλιανής ερημιάς ως συμπληρωματικό συστατικό της τραχύτητας και της αμοραλιστικής ροπής των χαρακτήρων (ανάλογα είχε προσεγγίσει και τον επίσης βίαια στυλιζαρισμένο «Macbeth» με τον Μάικλ Φασμπέντερ), υιοθετώντας την υποδόρια ένταση του μετά-γουέστερν.

Η συνοχή όμως του υλικού, η ανάπτυξη της πλοκής, των χαρακτήρων και των αιτιών που οδήγησαν τον Κέλι στον αναρχισμό και τη βία, χάνει έρεισμα στο δεύτερο μέρος της ταινίας καθώς το στυλιζάρισμα έχει προτεραιότητα έναντι του περιεχομένου. H ενήλικη εκδοχή του παράνομου συμμορίτη γίνεται αποσπασματική, σχεδόν γραφικά μονοδιάστατη (με τους Τζορτζ ΜακΚέι και Νίκολας Χουλτ άστοχα σκηνοθετημένους στους ρόλους του ενήλικα Κέλι και του απεχθή αστυνομικού αντίστοιχα), ενώ η εκμοντερνισμένη αισθητικά πανκ ροκ προσφέρεται αβασάνιστα ως απάντηση στην αποικιοκρατία - το άλλοθι στην κορύφωση της πηγμένης στα επιδεικτικά οπτικοακουστικά εφέ, αιματηρής αναμέτρησης του φινάλε. (2019)

«Γυναικεία υπόθεση» (Military Wives) / ** ½ 

Σκηνοθεσία: Πίτερ Κατανέο / Παίζουν: Κριστίν Σκοτ Τόμας, Σάρον Χόργκαν, Έμα Λόουντς, Γκάμπι Φρεντς, Λάρα Ρόσι, Εϊμι Τζέιμς Κέλι, Γκρεγκ Γουάιζ

Καθώς οι σύζυγοί τους αποχωρούν για εξάμηνη αποστολή στο Αφγανιστάν, οι γυναίκες των στρατιωτικών μιας στρατιωτικής βάσης στην Αγγλία, αποφασίζουν, υπό την παρότρυνση της συντηρητικής Κέιτ, να διαμορφώσουν μια κοινή δραστηριότητα, η οποία και βρίσκεται στο πρότυπο μιας γυναικείας χορωδίας με την από κοινού καθοδήγηση της προοδευτικής Λίσα…Η αγγλική δραμεντί μετά μουσικής επανέρχεται ως αγαπημένο σινεφίλ κέρασμα που αψηφά το χρόνο, με τη νέα ταινία του Πίτερ Κατανέο, υποψήφιου για Όσκαρ σκηνοθέτη της ταινίας-ορόσημο «Άντρες με τα όλα τους» («Full Monty»). Το κοινωνικό πλαίσιο εδώ είναι σαφώς πιο πατριωτικό, βρετανικό μέχρι το κόκκαλο – εμπνευσμένο παρεμπιπτόντως από αληθινές ιστορίες – με όλα τα στερεότυπα μιας ανάλαφρης και ταυτόχρονα φορτισμένης δραματικά ταινίας. Ωστόσο η χημεία των Κριστίν Σκοτ Τόμας και Σάρον Χόργκαν που υποδύονται δύο αντίθετους, αλληλοσυμπληρούμενους γυναικείους χαρακτήρες, δίνει σπιρτάδα και αμεσότητα, με την οποία μπορούν να ταυτιστούν γυναίκες και άντρες. (2019)

«Ρουά Ματ» ( Fahim) / ** ½  

Σκηνοθεσία: Πιερ Φρανσουά Μαρτέν-Λαβάλ / Παίζουν: Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Ασάντ Αχμέντ, Μιζανούρ Ραχαμάν, Ιζαμπέλ Ναντί

Ο μικρός Φαχίμ, χαρισματικός, βραβευμένος σκακιστής, αναγκάζεται να εγκαταλείψει την οικογένεια του όταν η ζωή του διατρέχει κίνδυνο στο πολιτικά ασταθές Μπαγκλαντές, και να ταξιδέψει με τον πατέρα του στο Παρίσι σε αναζήτηση ενός καλύτερου αύριο. Μένοντας αρχικά σε στέγη μεταναστών μέχρι την έκδοση της άδειας ασύλου, ο Φαχίμ και ο πατέρας του θα αναζητήσουν εκπαιδευτή σκακιού τον οποίο και θα βρουν σε παρακείμενη σκακιστική σχολή της οποίας ο ιδιοκτήτης και προπονητής διακρίνεται για τις παράδοξες μεθόδους του… Μεταφορά στην οθόνη της αληθινής ιστορίας του Φαχίντ Μοχάμαντ (βασισμένη στο βιβλίο των Σοφί Λε Καλενέκ και Ξαβιέ Παρμεντιέ «A King In Hiding»), που κέρδισε τον τίτλο του Πρωταθλητή Σκακιού της Γαλλίας σε ηλικίες κάτω των 12 ετών το 2012. Χωρίς να αποφεύγει τα κλισέ και τις τυπικές ευκολίες ενός βιογραφικού δράματος προσεγγίζοντας αφελώς το μεταναστευτικό στη Γαλλία, έχει ενδιαφέρον λόγω της σχέσης του μικρού σκακιστή με τον προπονητή του (ένας βαρύς και ταυτόχρονα συμπαθής Ζεράρ Ντεπαρντιέ). Απευθύνεται όμως κυρίως στο προεφηβικό κοινό. (2019)

«Πουλιά στον αέρα» / «Le Dindon» / ** / Σκηνοθεσία: Ζαλίλ Λεσπέρ / Παίζουν: Ντάνι Μπουν, Γκιγιόμ Γκαλιέν, Αλίς Πολ, Αμέν Σιλά, Λορ Καλαμί, Καμίγ Λελούς

Ο κατεργάρης κύριος Ποντινιάκ παίρνει στο κατόπι την κομψή Βικτουάρ, ερωτοχτυπημένος καθώς είναι με την πρώτη ματιά, μόνο και μόνο για να ανακαλύψει στο πολυτελές διαμέρισμά τους ότι είναι παντρεμένη με τον φίλο του, Βατλέν, συμβολαιογράφο, σε μια συνάντηση που θα φέρει πολλά ακόμα απρόοπτα και αποκαλύψεις…Αύρα σεξουαλικής απελευθέρωσης αλά 60s, παριζιάνικη μπουρζουαζία και ποπ αισθητική σε τούτη την κινηματογραφική μεταφορά του διάσημου θεατρικού του Ζορζ Φεϊντό από τα τέλη του 19ου αιώνα στα μέσα του 20ου. Το πνεύμα της λαϊκής κοινωνικής σάτιρας καλά κρατεί μέσα από τα ξέφρενα ερωτικά μπερδέματα που ενορχηστρώνει ο Ζαλίλ Λεσπέρ κρατώντας τη δράση σε δωμάτια και κλειστούς χώρους, μαζί και τη θεατρικότητα του πρωτότυπου κειμένου, όπως και τα αναχρονιστικά πρότυπα, σε βάρος οποιασδήποτε κινηματογραφικής πρωτοτυπίας - εν δυνάμει ωφέλιμης στο σύγχρονο πλαίσιο. (2019)

Επανεκδόσεις

«Μετά τα μεσάνυχτα» / «Dont Look Now» / *****/ Σκηνοθεσία: Νίκολας Ρεγκ/ Παίζουν: Ντόναλντ Σάδερλαντ, Τζούλι Κρίστι, Χίλαρι Μέισον

Ένα ζευγάρι προσπαθεί να ξεπεράσει την ξαφνική και οδυνηρή απώλεια της μικρής του κόρης στη Βενετία, αλλά το ταξίδι του εκεί θ’ αποδειχθεί μοιραίο… Η ατμόσφαιρα, η αισθητική, οι ερμηνείες, η οδύνη της απώλειας, ο ερωτισμός καθιστούν το «Μετά τα μεσάνυχτα» ένα από πιο ανατριχιαστικά θρίλερ του μοντέρνου σινεμά, θεμελιώνοντας το ταυτόχρονα ως αριστούργημα στη φιλμογραφία του Νίκολας Ρεγκ. Υπεράνω ορθολογικών εξηγήσεων, βουτηγμένο στο μυστήριο και το δράμα, με τους Ντόναλντ Σάδερλαντ και Τζούλι Κρίστι στους ρόλους των καταραμένων εραστών και συζύγων. Αξεπέραστο. Επανέκδοση με νέες ψηφιακές κόπιες. (1973)

«Ένα ψάρι που το έλεγαν Γουάντα» / «A Fish Called Wanda» / *** ½ / Σκηνοθεσία: Τσαρλς Κράιτον/ Παίζουν: Τζον Κλιζ, Τζέιμι Λι Κέρτις, Κέβιν Κλάιν, Μάικλ Πάλιν

Μια απατεώνισσα προσπαθεί να ανακαλύψει με τον παρανοϊκό βοηθό της τον τόπο που έχει κρύψει τα κλοπιμαία μιας ληστείας κοσμημάτων μεγάλης αξίας ο φυλακισμένος αρχηγός της σπείρας. Θύμα τους, ο συντηρητικός Άγγλος δικηγόρος του φυλακισμένου αρχηγού…Μία από τις πιο ξεκαρδιστικές κωμωδίες που έγιναν ποτέ, με τη σφραγίδα του βετεράνου της βρετανικής κωμωδίας Τσαρλς Κράιτον στη σκηνοθεσία και την αναρχική φλέβα των Monty Python διακριτή στους διαλόγους και τους χαρακτήρες. Αλάνθαστο κωμικό τάιμινγκ στις ερμηνείες – ο Κέβιν Κλάιν «κεντά» στο ρόλο του φιλοσόφου κακοποιού κερδίζοντας το Όσκαρ Β΄ Ανδρικού Ρόλου -, ενώ ο Κράιτον βρέθηκε υποψήφιος για Όσκαρ σκηνοθεσίας και πρωτότυπου σεναρίου με τον Τζον Κλιζ. Μνημειώδης η κωμική χημεία ανάμεσα στους πρωταγωνιστές όσο και η ευρηματική αποδόμηση της πολιτικής ορθότητας που απευθύνεται στους θεατές όλων των ηλικιών. Μεγάλη εμπορική επιτυχία διεθνώς, ιδιαίτερα δημοφιλής στην Ελλάδα, η ταινία προβάλλεται για πρώτη φορά ψηφιακά αποκατεστημένη. (1988)

«Η Έκλειψη» / «LEclipse» / ***1/2 / Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι / Παίζουν: Μόνικα Βίτι, Αλέν Ντελόν, Φρανσίσκο Ραμπάλ

Αφού χωρίσει από τον εραστή της, η νεαρή Βικτόρια γνωρίζεται μέσω της μητέρας της με έναν γοητευτικό χρηματιστή. Τον ερωτεύεται με πάθος όμως εκείνος δείχνει να ενδιαφέρεται μονάχα για την καριέρα του και τις χρηματικές απολαβές… Από τις πιο σκληρές αλλά και ουσιώδεις σπουδές του Ιταλού δημιουργού για την αλλοτρίωση των σύγχρονων αστικών κοινωνιών και από τις πιο εμβληματικές αισθητικά με σκηνές ανθολογίας όπως εκείνη του χρηματιστηρίου. Και εδώ ο Αντονιόνι μιλά για την απόσταση και την ψυχρότητα μέσα από...απόσταση και ψυχρότητα, όπως άλλωστε στις περισσότερες μετά-νεορεαλιστικές ταινίες του. Τελευταίο κεφάλαιο στην «τριλογία της αποξένωσης» που συμπληρώνει την «Περιπέτεια» (1960) και τη «Νύχτα» (1961). Ειδικό βραβείο στο Φεστιβάλ Καννών. (1962)

«Έγκλημα κάτω από τον ήλιο»/ «Evil Under The Sun» / ***/ Σκηνοθεσία: Γκάι Χάμιλτον / Παίζουν: Πίτερ Ουστίνοφ, Μάγκι Σμιθ, Νίκολας Κλέι, Τζέιν Μπίρκιν, Νταϊάνα Ριγκ, Τζέιμς Μέισον

Στην προσπάθεια του να εξιχνιάσει πως ένα διαμαντένιο μπρασελέ βρέθηκε στην κατοχή ενός Άγγλου εκατομμυριούχου ο Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό βρίσκεται σε απομονωμένο θέρετρο της Αδριατικής (στο φανταστικό βασίλειο της Τιράνια που είναι στην πραγματικότητα η Αλβανία) όπου η δολοφονία μιας ξιπασμένης σταρ του Μπρόντγουεϊ καθιστά τους παραθεριστές του ξενοδοχείου ύποπτους παρά τα ισχυρά τους άλλοθι… Το κακό παραμονεύει κάτω από τον ήλιο σε τούτη τη σαρδόνια, ηλιοκαμένη και άκρως αιχμηρή μεταφορά του ομώνυμου βιβλίου της Αγκάθα Γκρίστι από το 1941, βασισμένη στο πνευματώδες σενάριο του Άντονι Σάφερ. Ο Πίτερ Ουστίνοφ υποδύεται τον Πουαρό για δεύτερη φορά μετά το «Έγκλημα το Νείλο» (1978) έχοντας πρωταγωνιστικό προφίλ σε ένα άριστα ενορχηστρωμένο καστ επανδρωμένο με τα αστέρια της εποχής (Μάγκι Σμιθ, Τζέιν Μπίρκιν, Νταϊάνα Ριγκ). (1982)

θερινά σινεμάοι ταινίες της εβδομάδας