Σινεμά|26.01.2019 13:28

Στη Βόρεια Συρία στόχος είναι µια γυναικεία επανάσταση... (vid)

Newsroom

Για τις µάχες στο Χαλέπι, στο Κοµπάνι και σε όλη την έκταση της Βόρειας Συρίας, από τα βορειοδυτικά µέχρι τα βορειοανατολικά, έχουν γραφτεί εκατοµµύρια άρθρα, ρεπορτάζ και βιβλία τα τελευταία περίπου οκτώ χρόνια που ξέσπασε ο πόλεµος. Πρόσφατα, όµως, στους ελληνικούς κινηµατογράφους προβλήθηκε ένα ντοκιµαντέρ το οποίο εστιάζει κάπως περισσότερο στους βασικούς πρωταγωνιστές της σύγκρουσης στη Βόρεια Συρία – τις οργανώσεις των Κούρδων της περιοχής. Πρόκειται για την ταινία «Η ιστορία της Τζιγιάν» του Τούρκου σκηνοθέτη Χαλούκ Ουνάλ.

Όλες οι σηµαντικές εξελίξεις των τελευταίων ετών στην περιοχή της Βόρειας Συρίας, αλλά και γενικότερα στις περιοχές όπου δρουν ένοπλες οργανώσεις των Κούρδων, καταγράφονται µέσα από την προσωπική ιστορία της Τζιγιάν Τολχιλντάν, µιας εκ των διοικητών του αρχηγείου των Μονάδων Προστασίας των Γυναικών (YPJ).

Ο Ουνάλ, ο οποίος παραχώρησε συνέντευξη στο «Εθνος» καθώς βρίσκεται στην Ελλάδα (δεν µπορεί να επιστρέψει στην Τουρκία), µε όχηµα την πρωταγωνίστρια αναλύει το πώς µέσα από τη µάχη ενάντια στο Ισλαµικό Κράτος, στις κουρδικές περιοχές της Βόρειας Συρίας, γνωστές ως Ροζάβα (ή Δυτικό Κουρδιστάν όπως λένε την περιοχή οι ίδιοι), ήρθε µια σηµαντική πολιτική και κοινωνική αλλαγή. Όπως ανέφερε ο Τούρκος σκηνοθέτης, «το ντοκιµαντέρ ασχολείται µε τη γυναικεία επανάσταση» που επιτελέστηκε µέσα στη γενικότερη αλλαγή των δεδοµένων που έφερε στη Ροζάβα η ενεργή παρουσία των κουρδικών πολιτικών οργανώσεων και πολιτοφυλακών.

Ο Τούρκος σκηνοθέτης Χαλούκ Ουνάλ

Παράνοµη είσοδος

Ο Ουνάλ, γνωστός στον κινηµατογραφικό κόσµο της Τουρκίας από το 1990, ταξίδεψε πολλές φορές στη Βόρεια Συρία για τα γυρίσµατα και γνωρίστηκε µε τους περισσότερους επικεφαλής των πολιτικών οργανώσεων και των πολιτοφυλακών. Όπως µας αποκάλυψε, «από τον Δεκέµβριο του 2014 µέχρι και τον Ιούλιο του 2015 γύριζα σε όλες τις περιοχές της Ροζάβα, στα τάγµατα των γυναικών. Το τουρκικό κράτος και το Βόρειο Ιράκ (σ.σ.: οι Αρχές του Βορείου Ιράκ, δηλαδή η τοπική κυβέρνηση του Κούρδου Μασούντ Μπαρζανί) δεν µου επέτρεπαν να περάσω στη Ροζάβα κι έτσι επέλεξα τους επικίνδυνους τρόπους. Πηγαινοερχόµουν παράνοµα στην περιοχή και από τις εννέα φορές που προσπάθησα να µπω µόνο τις έξι τα κατάφερα». Ο Ουνάλ πήρε την απόφαση να πάει στην περιοχή και να γυρίσει το ντοκιµαντέρ όταν διάβασε το Σύνταγµα της Ροζάβα, «όπου αναφέρεται ρητά ότι στόχος είναι µία γυναικεία επανάσταση».

Από την παραµονή του εκεί, ο Τούρκος κινηµατογραφιστής αποκόµισε θετική άποψη για τις κοινωνικές και πολιτικές διεργασίες που κινήθηκαν µε αφορµή αρχικά τις διαδηλώσεις κατά του Μπασάρ αλ Ασαντ και αργότερα µε τη µάχη κατά του ISIS, «του Φρανκενστάιν του καπιταλισµού και της πατριαρχίας».

Καταθέτοντας τη δική του άποψη στο «Έθνος» για τις εξελίξεις στη Ροζάβα ανέφερε: «Από τους επτά µήνες που έζησα στις περιοχές αυτές και τις φιλικές σχέσεις που απέκτησα εκεί, κατάλαβα ότι σε κάθε γειτονιά και σε κάθε χωριό ο λαός µαζί µε το Κόµµα Δηµοκρατικής Ενωσης (PYD) έχουν φτιάξει µια καινούργια ζωή. Μια ζωή που χαρακτηρίζεται από τη φυλετική απελευθέρωση, που είναι πλουραλιστική και οικολογική και στην οποία ο λαός έχει πάρει την υπόθεση στα χέρια του. Εκεί βλέπουµε δύο µοντέλα: από τη µία το µοντέλο της ανθρωπιάς και από την άλλη το µοντέλο του χρήµατος. Είναι ένας πόλεµος δύο πολιτισµών και δεν πιστεύω ότι ο λαός εκεί θα αφήσει να χαθούν αυτά που έχει κερδίσει».

Όσον αφορά σε πιο συγκεκριµένα καθηµερινά θέµατα που απασχολούν τους κατοίκους της περιοχής ο Ουνάλ ανέφερε: «Οι γυναίκες είναι στο κέντρο µιας διαδικασίας επανάστασης. Αντιµετώπισαν προβλήµατα, όµως µε τις παρεµβάσεις τους άλλαξαν τις απόψεις των ανδρών σε µια σειρά από ζητήµατα, κυρίως µέσα στο κουρδικό κόµµα. Οι γυναίκες είναι οργανωµένες και πολιτικά και στρατιωτικά.

Δυστυχώς στις αραβικές περιοχές οι άνδρες έδειξαν περισσότερη αντίσταση. Στις εκλογές που έγιναν στα έξι καντόνια της Ροζάβα οι γυναίκες µοιράστηκαν στα ίσα την εξουσία. Όλα έγιναν µε βάση το Σύνταγµα που σας ανέφερα. Η αγροτική παραγωγή ελέγχεται από τους συνεταιρισµούς. Εάν δεν υπήρχαν οι επιθέσεις από την Τουρκία και το ISIS, η Βόρεια Συρία θα ήταν (όπως ήταν και στο παρελθόν) η πιο ήσυχη και ειρηνική περιοχή της χώρας».

Η Τζιγιάν Τολχιλντάν, µία εκ των διοικητών του αρχηγείου των Μονάδων Προστασίας των Γυναικών (YPJ)

Το µοντέλο του χρήµατος

Με αφορµή την αναφορά στις τουρκικές επιθέσεις στη Βόρεια Συρία και δεδοµένου ότι πολλά έχουν αλλάξει στην περιοχή από τότε που γυρίστηκε το ντοκιµαντέρ, καθώς η Τουρκία έχει καταλάβει την επαρχία της Αφρίν (η πρωταγωνίστρια του ντοκιµαντέρ, η Τζιγιάν, είναι από την Αφρίν και σύµφωνα µε τον Ουνάλ ουδείς γνωρίζει τι απέγινε η οικογένειά της, καθώς η επικοινωνία έχει κοπεί) ο σκηνοθέτης µας εξήγησε τι είναι το µοντέλο του χρήµατος στο οποίο αναφέρθηκε.

Οπως υποστήριξε: «Σκοπός του Ερντογάν είναι να εισβάλει και να µείνει εκεί, ούτως ώστε να εκµεταλλευθεί το πετρέλαιο της περιοχής. Αυτό οι Τούρκοι το κάνουν γιατί προσπαθούν να ξεπεράσουν την κρίση που βιώνουν. Αυτό έκαναν µε τις ελιές της Αφρίν (σ.σ.: δηµοσιεύµατα αναφέρουν ότι τουρκικές δυνάµεις έκλεψαν όλο το ελαιόλαδο της κατειληµµένης περιοχής και το πούλησαν), αυτό έκαναν και µε τα πετρέλαια το ISIS µαζί µε τον Μπαρζανί (τον Κούρδο ηγέτη του Βόρειου Ιράκ)».

Όσον αφορά στην προετοιµασία της τουρκικής επίθεσης και προς τις υπόλοιπες κουρδικές περιοχές της Συρίας, ο Ουνάλ εκτιµά ότι τα πράγµατα είναι εντελώς διαφορετικά απ’ ό,τι στο θέµα της Αφρίν.

Σύµφωνα µε τον ίδιο, τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Ρωσία και η κυβέρνηση Ασαντ δεν έχουν συµφέρον να επιτρέψουν νέα τουρκική εισβολή στα ανατολικά του Ευφράτη. Όπως χαρακτηριστικά τόνισε: «Όλοι γνωρίζουν ότι παίζεται ένα βρώµικο παιχνίδι και γι’ αυτό θεωρώ ότι την πιο ηθική και ειρηνική πολιτική στάση έχει αποκλειστικά η οµοσπονδία της Βόρειας Συρίας». 

Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram

Συρίαστρατόςγυναίκασκηνοθέτης