Σινεμά|25.11.2021 07:35

House of Gucci: «Η Reggiani ήταν παρείσακτη σ' έναν ανδροκρατούμενο κόσμο» λέει η Lady Gaga - Μόδα, δολοπλοκίες και μια δολοφονία στη νέα ταινία του Ridley Scott

Άγγελος Γεραιουδάκης

Το σκανδαλώδες και αληθινό οικογενειακό δράμα στο «House of Gucci», την τελευταία ταινία του Ridley Scott, του πρωτεϊκού σκηνοθέτη κλασσικών ταινιών, όπως τα «Alien», «Blade Runner», «Gladiator» και «Thelma and Louise», είναι μια συναρπαστική εξερεύνηση τριών δεκαετιών, στη μπερδεμένη ιστορία της οικογένειας Gucci, κατά το πέρασμα πολλών γενεών. Μια ιστορία φιλοδοξίας, απληστίας, προδοσίας, μόδας και δολοφονίας.

Ο οίκος μόδας Gucci είναι παγκοσμίως αναγνωρισμένος και ιδρύθηκε από τον περίβλεπτο πατέρα του brand, Guccio Gucci, που άνοιξε το πρώτο του κατάστημα με δερμάτινα είδη πολυτελείας στη Φλωρεντία της Ιταλίας ακριβώς πριν έναν αιώνα. «Το πρότζεκτ ήρθε στη ζωή εξαιτίας της συζύγου του Ridley Scott, Giannina, η οποία είναι μια από τους παραγωγούς της ταινίας και η οποία πραγματικά κυνήγησε το βιβλίο στο οποίο βασίζεται το έργο, το "The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour and Greed" της Sara Gay Forden, πριν από 20 χρόνια» λέει ο Kevin Wash, πρόεδρος της Scott Free Productions και επίσης παραγωγός της ταινίας. «Ήταν συνεπαρμένη με την ιστορία των Gucci και την μετατόπιση της εξουσίας μεταξύ των μελών της οικογενείας, καθώς και το πώς οι ίδιοι διαχειρίστηκαν έναν κολοσσό μόδας. Μια πραγματική απόδειξη αυτού είναι ότι ως παραγωγός παρέμεινε μέχρι και το τέλος των γυρισμάτων και της γενικής επιμέλειας της ταινίας. Αυτή η ιστορία περατώθηκε εξαιτίας της επιμονής της» προσθέτει. 

Δείτε αποκλειστικό απόσπασμα από την ταινία «House of Gucci» στο ethnos.gr: 

Η Giannina Scott παραθέτει: «Έχοντας περάσει τη μισή μου ζωή στην Ιταλία και δεδομένης της γοητείας που μου προξενεί ο χώρος της μόδας, με ιντρίγκαρε το πόσο πάθος είχε αυτή η τραγική ιστορία. Ακόμα και όταν κάνανε λάθη οι βασικοί ήρωες της ιστορίας αυτής, τα κάνανε με πάθος». Ενώ ο σκηνοθέτης Ridley Scott συμπληρώνει: « Ήταν μια συναρπαστική οικογενειακή ιστορία. Η δυναστεία των Gucci θεωρούνταν σχεδόν βασιλική στη βιομηχανία της μόδας και η καταστροφή της ήρθε εκ των έσω και εξαπλώθηκε. Πώς γίνεται αυτό να μην είναι συναρπαστικό;»

Η ιστορία της «μαύρης χήρας» του Gucci

Η ιστορία της ταινίας,  οποία κάνει πρεμιέρα σήμερα (25/11) στους κινηματογράφους από την Tulip Entertainment, ξεκινά στη δεκαετία του ‘70, ένα κομβικό σημείο για την αυτοκρατορία του οίκου μόδας. Καθώς η παγκόσμια εμβέλεια της οικογένειας έχει διευρυνθεί, το ίδιο συμβαίνει και με τις φήμες για οικονομικές ατασθαλίες που βλάπτουν την καλή φήμη του ονόματος. Η επιχείρηση των Gucci εποπτεύεται από τους δύο διάδοχους, τον φιλόδοξο Aldo (τον βραβευμένο με Όσκαρ, Al Pacino) και τον πιο συντηρητικό αδελφό του Rodolfo (τον βραβευμένο με Όσκαρ, Jeremy Irons).

Ο ανυποχώρητος Aldo δεν έχει καμία πρόθεση να παραχωρήσει τον έλεγχο στην υπόλοιπη οικογένεια Gucci και σίγουρα όχι στον φαντασιόπληκτο γιο του Paolo (τον βραβευμένο με Όσκαρ, Jared Leto), που τον ενδιαφέρει περισσότερο μια σταδιοδρομία σχεδιαστή μόδας. Ο απόγονος του αδερφού του, Rodolfo, o συγκρατημένος και υπερπροστατευμένος Maurizio (ο υποψήφιος για Όσκαρ, Adam Driver), προτιμά ν' ακολουθήσει μια πορεία στη νομική παρά ν' αναλάβει τα ηνία του διάσημου οίκου μόδας.

Τότε ο Maurizio γνωρίζει και ερωτεύεται την όμορφη και φιλόδοξη Patrizia Reggiani (την βραβευμένη με Όσκαρ, Lady Gaga) και, παρά την ενστάσεις του πατέρα του, τη παντρεύεται. O θείος του, Aldo, βλέπει όμοια χαρακτηριστικά του στη δολοπλόκα Patrizia, και μαζί, πείθουν τον Maurizio να παρατήσει το όνειρό του, τη νομική και να μπει στο δυναμικό της εταιρείας, κάτι που ο άμοιρος Paolo δεν ευχαριστιέται, καθώς τα όνειρα του γύρω από το σχέδιο μόδας υπερτερούν του ταλέντου του.

Για ένα μικρό χρονικό διάστημα, η έχθρα μεταξύ των μελών της οικογενείας σιγοβράζει, και τα ποικίλα μέλη της δυναστείας των Gucci καταφέρνουν να συνυπάρχουν. Καθώς όμως αντίπαλοι του Gucci, όπως οι Armani, Versace και Lagerfeld, απειλούν να καταβροχθίσουν τη διαπρεπή θέση του στην ιεραρχία της μόδας, η Patrizia παροτρύνει το Maurizio να μεθοδεύσουν ένα «πραξικόπημα».

Μετά την διαδοχή του Maurizio από τον πατέρα του στα ηνία την εταιρείας, το ζεύγος, αργά και ύπουλα, παίρνει τον έλεγχο ολόκληρης την εταιρίας. Εξαπατούν τον Πάολο να πουλήσει τις μετοχές του με αντάλλαγμα ψευδών υποσχέσεων. Και με τη βοήθεια του οικονομικού συμβούλου της οικογένειας, του Domenico De Sole (Jack Houston), μετά την αποφυλάκιση του Aldo για φοροδιαφυγή εξαγοράζουν και το δικό του μερίδιο.

Ως μοναδικό πρόεδρος της εταιρίας και με φρέσκιες εγχύσεις χρημάτων από εξωτερικούς επενδυτές, ο Maurizio ξεκινά ν' απολαμβάνει τη δύναμη και τα προνόμια που του δίνει η θέση του. Έχοντα ήδη προδώσει την οικογένεια του, πλέον στρέφεται εναντίον της Patrizia και συνάπτει εξωσυζυγική σχέση με τη παιδική του φίλη Paola Franchie (Camille Cottin). Με τις φιλοδοξίες της ματαιωμένες και το γάμο της κουρέλια, η Patrizia πανικοβάλετε. Όταν ο Maurizio κάνει αίτηση διαζυγίου, η Patrizia συνάπτει μια επικίνδυνη συμμαχία μ' ένα πονηρό μέντιουμ, τη Pina Audriemma (υποψήφια για Όσκαρ, Salma Hayek).

Όταν ο Maurizio λανσάρει ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο για να αναστήσει το όνομα και τη φήμη των Gucci με το να προσλάβει τον ανερχόμενο Αμερικανό σχεδιαστή μόδας, Tom Ford (Reeve Carney), μια θανατηφόρα μάχη επακολουθεί και ο Maurizio πολιορκείται από δυο πλευρές. Από την ανυποχώρητη Patrizia και από τους επενδυτές της εταιρίας που παρακινημένοι από τον, κάποτε πιστό σύμβουλο του Maurizio, De Sole, προσπαθούν να πάρουν τον έλεγχο την εταιρείας από τα χέρια των Gucci.

Κατά την υλοποίηση της ταινίας «ο σεναριογράφος που κατάφερε να περατώσει το εγχείρημα αυτό ήταν ο Roberto Bentivegna» λέει ο Wlash. «Έκανε μια εμπεριστατωμένη έρευνα, αλλά κατέληξε να δημιουργήσει τα δικά του δυναμικά και τις δικές του σχέσεις μεταξύ των χαρακτήρων». Ο Bentivegna εντρύφησε στην οπτική της Forden καθώς και στα δεκάδες έγγραφα από ένθετα της εποχής για τη δυναστεία των Gucci και τα δικαστικά έγγραφα, σχετικά με τη δίκη του φόνου του Maurizio. «Η οικογένεια των Gucci είναι πολύ γνωστή και υπάρχουν πολλές πληροφορίες για αυτούς» λέει ο Bentivegna. «Ήταν συναρπαστικό να διαβάζω σπουδαίες ιταλικές εφημερίδες όπως η La Repubblica, και το τί είχαν γράψει για όλους αυτούς τους χαρακτήρες. Ανακάλυψα αρκετές μικρές φλέβες χρυσού, όπως για παράδειγμα ό,τι ο Paolo Gucci (Jared Leto) είχε ψύχωση με τα περιστέρια, κάτι το οποίο δε γνώριζα».

Lady Gaga

Για το ζωτικό ρόλο της Patrizia Reggiani Gucci, o Scott πλησίασε την παγκοσμίου φήμης σούπερ σταρ, Lady Gaga, που μάγεψε το κοινό και την Ακαδημία Κινηματογράφου στο πρωταγωνιστικό ντεμπούτο της, στη ταινία «A Star is Born», για την οποία προτάθηκε για το Όσκαρ καλύτερη ηθοποιού και κέρδισε το Όσκαρ καλύτερου πρωτότυπου τραγουδιού. «Η Lady Gaga μου κίνησε το ενδιαφέρον μετά που παρακολούθησα το "A Star is Born"» αποκαλύπτει ο σκηνοθέτης. «Σκέφτηκα ό,τι είναι σπουδαίο ταλέντο. Μια φοβερή καλλιτέχνης, ηθοποιός, μουσικός, τραγουδίστρια, παραγωγός και στιχουργός. Μια πραγματική μηχανή δημιουργικότητας» συμπληρώνει.

Ο ρόλος της επιθετικής και φιλόδοξης Patrizia Gucci στο «House of Gucci» είναι αρκετά διαφορετικός από το ρόλο της αθώας και αγαπητής ενζενί στην πρώτη της ταινία, αλλά ο Scott και οι παραγωγοί ήταν σίγουροι πως ήταν η μόνη που θα μπορούσε να παίξει την Patrizia. «Η Lady Gaga είναι ένα εξωπραγματικό ταλέντο και ο κόσμος δεν το έχει αντιληφθεί αυτό ακόμη» λέει ο Walsh. «Ερεύνησε εκτενώς το χαρακτήρα αυτό και ήταν εντός ρόλου από τη πρώτη μέρα. Με λεπτότητα, δείχνει όλα τα διαφορετικά χαρακτηριστικά της Patrizia, καθώς πάει από το να είναι στοργική και ερωτευμένη, στο να είναι σίγουρη και ισχυρογνώμον, στο να γίνει σχεδόν ψυχωτική καθ’ όλη τη διάρκεια της ιστορίας. Απέδωσε όλες αυτές τις αποχρώσεις της Patrizia υπέροχα και βλέπουμε την ιστορία να ξεδιπλώνεται μέσα από τα δικά της μάτια». 

Ανάμεσα στα στοιχεία που προσέλκυσαν τη Lady Gaga στο ρόλο αυτό, ήταν η πολυπλοκότητα της Patrizia Reggiani, μια σφαλερή και, μερικές φορές, ανήθικη γυναίκα που, ταυτόχρονα, είναι πραγματικά ερωτευμένη με το Maurizio Gucci και πρόθυμη να τον βοηθήσει να πάρει τα ηνία στην οικογενειακή του επιχείρηση. «Πριν δουν την ταινία, κάποιοι θα πιστεύουν ότι η Patrizia ενδιαφερόταν μόνο για το χρήμα» λέει η Lady Gaga. «Όταν όμως παντρεύτηκαν, η οικογένειά του, τους γύρισε την πλάτη. Δεν παντρεύτηκε για το χρήμα. Παντρεύτηκε από ερώτα» προσθέτει. 

Μόνο ύστερα που ο Maurizio κληρονόμησε τον μισό οίκο Gucci από το πατέρα του, βλέπουμε τη φιλοδοξία της να κερδίζει έδαφος, αλλά ακόμα και τότε, το κάνει για να νιώσει αποδεκτή, σύμφωνα με τη Gaga. «Ήθελε τόσο πολύ να την πάρουν στα σοβαρά. Ήταν έξυπνη και ήξερε τι χρειαζόταν η εταιρεία για να προχωρήσει μπροστά. Αλλά η αποδοχή τους ήταν ψευδής. Απλά τη χρησιμοποιούσαν για να μπορέσουν να ελέγχουν καλύτερα το Maurizio. Ήταν πάντα παρείσακτη, μια γυναίκα σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο και δεν μπορούσε να κάνει και πολλά, όπως πολλές γυναίκες ξέρουν. Η δύναμη αυτών των γυναικών συχνά περνάει απαρατήρητη».

Και παρόλο που η εκδίκηση της Patrizia ήταν τραγική, η Gaga βρήκε τρόπο ν' αγαπήσει το χαρακτήρα με τα ελαττώματά του. «Πιστεύω ό,τι προσπάθησε ν' αναβαθμίσει τη ζωή της. Τραγικά, στο τέλος, όχι μόνο δεν κατάφερε το σκοπό της, αλλά κατέληξε πολύ χαμηλότερα απ' όπου ξεκίνησε».

Ο συμπρωταγωνιστής της, Jared Leto, θεωρεί ότι η Lady Gaga έδωσε μια αφοσίωση και πολύ θάρρος στον χαρακτήρα. «Δεν έχουμε δει πολλά από αυτήν ακόμα στην μεγάλη οθόνη ως ηθοποιό και αυτό είναι που το κάνει ενδιαφέρον, γιατί δεν ξέρεις τι να περιμένεις. Έχει τη δυνατότητα να καταπλήξει το κοινό. Είναι μια γυναίκα που λατρεύει την καλλιτεχνική δημιουργία και που δεν φοβάται να πάρει ακραίες και θαρραλέες αποφάσεις».

Η Patrizia Gucci είναι μια φιλόδοξη και δολοπλόκα γυναίκα, κάτι έμφυτο στον χαρακτήρα της, σε αντίθεση με το Maurizio Gucci, ένα βιβλιόφιλο εσωστρεφή άνθρωπο, που ερωτεύεται και καταλήγει ένας πανίσχυρος μεγιστάνας. «Η αποπλάνηση παίζει μεγάλο ρόλο στην ταινία» λέει ο πρωταγωνιστής Adam Driver και συνεχίζει: «Ο Maurizio μαγεύεται από τη Patrizia, ενώ αργότερα από τη δύναμη και την περηφάνειά του. Ξεκινάει ως ατσούμπαλος και όχι ιδιαίτερα κομψός. Αργότερα, αρχίζει να γίνεται πιο κομψός και να προσγειωμένος και καταλήγει να ταιριάζει στα πανάκριβα κοστούμια που φοράει. Στην πραγματικότητα, όμως, αποπλανείται από το ίδιο πράγμα που ξέρει ό,τι του κάνει κακό».

Η εικόνα της πολυτέλειας

Η ταινία γυρίστηκε σε 43 μέρες και οι βασικές τοποθεσίες είναι η Ρώμη, το Μιλάνο, η Νέα Υόρκη και οι χώρες των Άλπεων, παρότι, στη πραγματικότητα, το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας γυρίστηκε μέσα και γύρω από την ιταλική πρωτεύουσα, ενώ τα εσωτερικά γυρίσματα έλαβαν χώρα στο διάσημο Cinecitta.

Στη τοποθεσία της σκηνής του φόνου, ο Arthur Marx, σχεδιαστής παραγωγής της ταινίας, ήθελε να είναι πιο ποιητικός. Το μέρος που έγινε ο φόνος στο Μιλάνο ήταν μουντό και άχρωμο και οι συντελεστές της ταινίας ήθελαν ένα πιο ειδυλλιακό μέρος. Ο Marx ανακάλυψε μια περιοχή της Ρώμης, με πολύ φαρδείς δρόμους που μπορούσε να πείσει ότι ήταν το Μιλάνο. Η τοποθεσία ήταν ένα κολλάζ αρχιτεκτονικών ρυθμών. Γοτθικός, Αναγεννησιακός και Αραβικός ρυθμός ήταν παρόντες και ο Marx είχε ξαναδουλέψει με αυτούς του ρυθμούς στη Ρώμη. «Η τοποθεσία είχε μια πολύ οπερατική αίσθηση» λέει ο Marx.

Ρούχα για «σκότωμα»

Σε αντίθεση με πολλά σύγχρονα έργα, τα ενδύματα στο «House of Gucci» παίζουν σοβαρό ρόλο στην πλοκή και την αληθοφάνεια της ταινίας. Όπως ο σχεδιαστής παραγωγής Arthur Marx, έτσι και η σχεδιάστρια κοστουμιών της ταινίας, Janty Yates, δουλεύει πολλά χρόνια με την ομάδα παραγωγής του Riddley Scott. «Η Janty είναι μια ιδιοφυία και υπέροχη να δουλεύεις μαζί της» διαβεβαιώνει η Lady Gaga. «Τα κουστούμια με βοήθησαν πολύ να μπω στον ρόλο. Χρησιμοποιήσαμε τη μόδα με τόσους τρόπους που σχεδόν έγινε δεύτερο δέρμα μου. Αλλά όπως και με τα μαλλιά και το μακιγιάζ, ήταν πάντα ως προς την υπηρέτηση του ρόλου, δοσμένα με κομψότητα και λεπτότητα».

Συγκεκριμένα, ο Scott ενδιαφερόταν πολύ για το πώς θα παρουσιαστεί η κεντρική ηρωίδα, η οποία ήταν γνωστή fashionista. «Για την ταινία, ο Ridley ήθελε την Patrizia με πιο κλασσικά λουκ» λέει η Yates. «Η ενδυματολογική ομάδα είχε την τύχη να ντύσει ένα παγκοσμίου φήμης σύμβολο μόδας. Η Lady Gaga εγχέει την εσωτερική της κομψότητα σε ό,τι φορέσει. Είτε είναι υψηλή ραπτική είτε είναι ένα τζιν και ένα μπλουζάκι» αναφέρει ο ενδυματολογικός μοντέρ Dominic Young.

H προσέγγιση της ηθοποιού στην Patrizia ήταν σύμφωνα με τις επιθυμίες των συντελεστών αναφέρει η Yates. «Η Lady Gaga ήθελε να ντυθεί όπως η μητέρα της, που ήταν πολύ κομψή και ενήμερη σχετικά με τη μόδα. Κάτι που σημαίνει ότι είμασταν όλοι στο ίδιο μήκος κύματος».

Συνολικά, η παραγωγή δημιούργησε πάνω από 70 σύνολα για τη Patrizia και, από τη στιγμή που ο Ridley Scott, γυρίζει τις ταινίες του με πολλαπλές κάμερες από πολλαπλές γωνίες, ακόμα και τα πιο απαιτητικά σύνολα, έπρεπε να είναι τέλεια δομημένα και να παρουσιαστούν ακριβώς, όπως έπρεπε απ' όλες τις πλευρές τους.

Εν κατακλείδι 

Κλείνοντας, η μουσική επιμέλεια της ταινίας χρησιμοποιεί ένα μεγάλο εύρος ποπ, όπερας και τζαζ. Το αρχικό σάουντρακ του Harry Gregson - Williams (The Martian) επικεντρώνεται στις διαφορετικές φάσεις της σχέσης των Patrizia Raggiani και Maurizio Gucci, εξηγεί ο συνθέτης. «Το concept για τη μουσική ενορχήστρωση της ταινίας ήταν αν θυμίζει ένα ιταλικό κομμάτι μουσικής, μιας και εκεί γυρίζεται το μεγαλύτερο μέρος της ταινίας. Ξεκινάει με τη Patrizia και Maurizio να ερωτεύονται, να παντρεύονται, να δουλεύουν μαζί και, εν τέλη, να εκτροχιάζονται». 

«Υπάρχει κάτι για όλους στο "House of Gucci"» παραθέτει η Giannina Scott. «Είναι ένα συναισθηματικό τρενάκι του λούνα παρκ γεμάτο ρομαντισμό, μόδα, υπέροχη μουσική, εκπληκτικές ερμηνείες και μια συγκλονιστικά δραματική ιστορία» συμπληρώνει. «Η ταινία έχει να κάνει με τη δύναμη» λέει ο Jared Leto «και την οικογένεια. Είναι μια ταινία που έχει να κάνει με το πάθος, την Τέχνη, τη δημιουργία και τη μόδα. Έχει σχέση με την πίστη και, φυσικά, την προδοσία. Πραγματικά, έμεινα έκπληκτος με την ιστορία και νομίζω ό,τι το ίδιο θα πάθουν και οι θεατές. Τα διάσημα loafers του Gucci σίγουρα θ' αποκτήσουν άλλο νόημα». 

Η στοργή και η προσοχή που δόθηκε σε αυτή τη ταινία θα δώσει στο κοινό μια απόλαυση σε πολλαπλά επίπεδα, γνωστοποιεί ο Kevin Walsh. «Ελπίζω ότι το κοινό θα λάβει μια αίσθηση ευχαρίστησης στην Τέχνη αυτής της ταινίας, που θα μας κάνει να εκτιμήσουμε τη δουλεία αυτού του σπουδαίου συνόλου των συντελεστών, που παίρνουν τη δουλειά τους στα σοβαρά, αλλά επίσης, διασκεδάζουν φτιάχνοντας ένα ψυχαγωγικό προϊόν. Όσον αφορά τη πλοκή, νομίζω ότι θα καταλάβουν ότι τα λεφτά δεν είναι τα πάντα. Αυτός ο έλεγχος και η απληστία μπορούν πραγματικά να σε καταστρέψουν, αν επικεντρωθείς σε αυτά». Αλλά πρώτα απ' όλα, λέει η Lady Gaga «αυτή η ταινία είναι για να περάσεις καλά. Μια άγρια διαδρομή που το κάθε δευτερόλεπτο είναι διασκεδαστικό. Ένα μέρος της μαγείας του Ridley είναι ότι, με όλους του καλλιτεχνικούς του τρόπους, τελικά, θέλει απλά το κοινό να περάσει καλά».

Lady GagaδολοφονίαΑλ ΠατσίνοGucciμόδα