Σινεμά|06.02.2019 16:27

Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης: Η... παραβίαση του «Μη µου άπτου»

Άντα Δαλιάκα

Το ∆ιεθνές ∆ιαγωνιστικό του Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης (1-10 Μαρτίου) θα απαρτίζεται από δέκα ταινίες στη βάση µιας «σύγχρονης πολιτικής θεολογίας». Ανάµεσά τους και δύο ελληνικές που θα ανακοινωθούν προσεχώς.

Συνεχίζοντας την παράδοση της επιλογής των ταινιών του ∆ιεθνούς ∆ιαγωνιστικού Προγράµµατος βάσει µιας πολιτικής θέσης και φιλοσοφικής σκέψης που απηχεί το σήµερα, το 21ο ∆ιεθνές Φεστιβάλ Ντοκιµαντέρ Θεσσαλονίκης ανακοινώνει µέρος του προγράµµατός του µε πυξίδα το «Μη µου άπτου» («Μη µε αγγίζεις») που είπε ο Ιησούς στη Μαρία Μαγδαληνή. «Η φράση ειπώθηκε όταν εκείνη τον αναγνώρισε µετά την Ανάστασή του και επιχείρησε να τον πλησιάσει. Εκείνος όµως ήταν ήδη “αλλού”. Και έτσι η Μαγδαληνή προσπάθησε να φέρει το “αλλού” δίπλα της, να ελαχιστοποιήσει την απόσταση, να κατανοήσει τη νέα συνθήκη που ανέτρεψε τα µέχρι τότε στερεότυπα της ανθρώπινης ύπαρξης» σηµειώνει το Φεστιβάλ στην ανακοίνωσή του.

«Η συγκεκριµένη σκηνή από το Κατά Ιωάννη Ευαγγέλιο (20:1-18) έχει αναπαρασταθεί στην τέχνη εκατοντάδες φορές από τον 12ο αιώνα ως τις µέρες µας, αποτυπώνεται όµως, εν κινήσει, και σε αµέτρητα ντοκιµαντέρ» σχολιάζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης. Ποιες όµως ταινίες του ∆ιαγωνιστικού περιστρέφονται γύρω από την εικόνα αυτή που σπάει τους φραγµούς της θρησκείας και της χριστιανικής ιδέας;

Το «Isis, Tomorrow. The Lost Souls of Mosul» των Φραντσέσκα Μανόκι και Αλέσιο Ροµέντσι (Ιταλία-Γερµανία) ασχολείται µε τον σπόρο του µίσους που υφίσταται και µεταλλάσσεται µετά το τέλος του πολέµου στο Ιράκ και την ήττα του ISIS, µέσα από τα παιδιά των φονταµενταλιστών. Το «Σε επαφή» του Πάβελ Ζιµίλσκι (Πολωνία-Ισλανδία) πραγµατεύεται τη δυσκολία σήµερα της ανθρώ
πινης επαφής µέσω της κατάστασης ενός µικρού πολωνικού χωριού που αντιµετωπίζει µαζικό ρεύµα µετανάστευσης στην Ισλανδία µε µόνο µέσο επαφής µε τους οικείους τους την τεχνολογία, το κινητό και το Skype.

Το ∆ιεθνές ∆ιαγωνιστικό Τµήµα συγκροτήθηκε µε άξονα την αντιστροφή της φράσης του Ιησού στη Μαρία Μαγδαληνή

Το «Advocate» των Ρέιτσελ Λία Τζόουνς και Φιλίπ Μπελές (Ισραήλ) αποκαλύπτει µια πολύτιµη για τους Παλαιστινίους υπέρµαχο των ανθρωπίνων δικαιωµάτων, την Εβραιοϊσραηλινή δικηγόρο Λία Τσέµελ. Σε άλλο µήκος κύµατος, το «Κανονικά» της Αντέλε Τούλι (Ιταλία-Σουηδία) ερευνά πώς εγγράφονται η ανδρική και η γυναικεία ταυτότητα στον ψυχισµό των ανθρώπων, ενώ το «Lemebel» της Χοάνα Ρεπόσι Γκαριµπάλντι (Χιλή-Κολοµβία) βυθίζεται στον κόσµο του Πέδρο Λεµεµπέλ (19522015), συγγραφέα, εικαστικού και πρωτοπόρου του queer κινήµατος στη Λατινική Αµερική, ο οποίος σόκαρε τη Χιλή του Πινοσέτ τη δεκαετία του ’80.

Ακόµη, το «Midnight Traveler» του Χασάν Φαζίλι (ΗΠΑ-Κατάρ-Καναδάς-Ηνωµένο Βασίλειο) αποκαλύπτει την οδύσσεια του επικηρυγµένου από τους Ταλιµπάν Αφγανού σκηνοθέτη, που καταγράφει την περιπέτειά του όπως και της οικογένειάς του στα Βαλκάνια µέσω κινητού τηλεφώνου.

«Μετανάστες ονειρεύονται να αγγίξουν τους συγγενείς τους, οι οποίοι βρίσκονται χιλιάδες χιλιόµετρα µακριά. Φτωχοδιάβολοι γεφυρώνουν, όπως όπως, την απόσταση από την οικογενειακή τους µνήµη. Απόβλητοι διεκδικούν την είσοδό τους στον παράδεισο µιας πλαστής κανονικότητας. Πρόσφυγες διέρχονται ξυπόλητοι τη Γη της Επαγγελίας για να βρουν εκείνο το “αλλού” που ούτε η Μαγδαληνή δεν ήξερε πού ήταν. Ένας ολόκληρος πλανήτης απλώνει το χέρι του για να αγγίξει, να κρατήσει, να πλησιάσει το “αλλού”» συµπληρώνει χαρακτηριστικά ο Ορέστης Ανδρεαδάκης.

Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκηςκινηματογράφος