«Το κοστούμι»: Από 19 Μαΐου στους κινηματογράφους η νέα ταινία του Γκράχαμ Μουρ
NewsroomΤΟ ΚΟΣΤΟΥΜΙ
THE OUTFIT
Είδος Δράμα
Σκηνοθεσία Γκράχαμ Μουρ
Παραγωγοί Σκουπ Βάσερσταιν, Μπεν Μπράουνινγκ & Έιμι Τζάκσον
Σενάριο Γκαράχαμ Μουρ, Τζόναθαν Μακλέιν
Πρωταγωνιστούν Μαρκ Ράιλανς, Ζόι Ντόιτς, Τζόνι Φλιν, Ντίλαν Ο’ Μπράιεν, Νίκι Αμούκα-Μπερντ,
Σάιμον Ράσελ Μπιλ
Από τον Γκράχαμ Μουρ, τον βραβευμένο με Όσκαρ σεναριογράφο της ταινίας «Το Παιχνίδι της Μίμησης» (The Imitation Game) έρχεται «Το Κοστούμι», ένα συναρπαστικό και αριστοτεχνικό θρίλερ στο οποίο ένας έμπειρος ράφτης (τον υποδύεται ο βραβευμένος με Όσκαρ® Μαρκ Ράιλανς) πρέπει να φανεί πιο έξυπνος από μια επικίνδυνη ομάδα μαφιόζων, προκειμένου να επιβιώσει σε μια μοιραία νύχτα.
Σημείωμα του σκηνοθέτη
Ο παππούς μου ήταν ο πιο βαθιά αξιοπρεπής άνθρωπος που γνώρισα ποτέ. Μετά τον χωρισμό των γονιών μου, όταν ήμουν επτά ετών, ο παππούς μου ανέλαβε έναν τεράστιο ρόλο. Με πήγαινε σε μουσεία, μου μετέφερε την αγάπη του για την επιστήμη, κάτι που θα με ενέπνεε να γράψω το «The Imitation Game». Μου έμαθε πώς να δένω γραβάτα. Με πήγαινε στον κινηματογράφο και μετά έφευγε από την αίθουσα αν συνέβαινε κάτι κακό σε ένα παιδί στην οθόνη. Δεν έπινε, δεν κάπνιζε και το μόνη του απόλαυση ήταν μια μπάλα παγωτό σοκολάτα κάθε απόγευμα. Ήταν ένας αγαπητός και αφοσιωμένος σύζυγος της γιαγιάς μου για πάνω από 60 χρόνια. Ήταν οικογενειακός γιατρός σε μια μικρή πόλη του Νιου Τζέρσεϊ. Γεννημένος θεραπευτής, τόσο σχολαστικά νομοταγής που δεν οδηγούσε καν πάνω από το όριο ταχύτητας. Ήταν ειλικρινής και ευθύς ως άνθρωπος.
Κι όμως, ένας από τους ασθενείς του ήταν ένας διαβόητος μαφιόζος. Ο ευγενικός, παππούς μου φρόντιζε έναν από τους ηγέτες μιας εγκληματικής οικογένειας. Η γιαγιά μου τον παρακαλούσε να αφήσει τον μαφιόζο ως ασθενή. Αλλά ο Τσάρλι πάντα αρνιόταν: «Ποτέ δεν υπήρξε τίποτα άλλο παρά ένας κύριος για μένα», έλεγε. Η γιαγιά μου ήταν ανένδοτη: «Αυτός ο άνθρωπος έχει σκοτώσει πολλούς». Αλλά για τον παππού μου, δεν ήταν ένας μοχθηρός δολοφόνος. Ήταν ένας άνθρωπος που χρειαζόταν ιατρική φροντίδα, εξάλλου, είχε δώσει έναν όρκο.
Δεν σκέφτηκα αμέσως τον παππού μου όταν, το 2015, ο αγαπημένος μου φίλος Τζόναθαν Μακλέιν μου είπε: «Πώς γίνεται να μην έχει γυρίσει ποτέ κανείς ταινία για έναν ράφτη της Σάβιλ Ρόου». Αυτός θα μπορούσε να είναι ένας χαρακτήρας γύρω από τον οποίο θα μπορούσαμε να χτίσουμε μια ταινία. Ο Τζόναθαν κι εγώ ήμασταν γοητευμένοι από την ψυχολογία κάποιου που ξοδεύει χρόνια - ακόμη και δεκαετίες - τελειοποιώντας μια τέχνη με τόση εσωστρέφεια και ακρίβεια. Μαζί, περάσαμε χρόνια ερευνώντας: μιλήσαμε με ράφτες, μάθαμε για την ιστορία των κοστουμιών και τελικά περάσαμε χρόνο στο υπόγειο ενός καταστήματος.
Καθώς τελειοποιούσαμε τον πρωταγωνιστικό μας χαρακτήρα, υπήρχε ένα ερώτημα που δεν μπορούσαμε να λύσουμε: Ποια ήταν η ιστορία μας; Και τότε μάθαμε ότι ο πρώτος κοριός που τοποθέτησε ποτέ το FBI στην ιστορία του τοποθετήθηκε στο Σικάγο το 1956... μέσα σε ένα εργαστήριο ενός ράφτη. Τότε ήταν που όλα μπήκαν στη θέση τους. Κι αν ο ράφτης μας ήταν ένας άνθρωπος σαν τον παππού μου; Ένας καλός και αξιοπρεπής άνθρωπος που δούλευε στην υπηρεσία ενός κακού δολοφόνου;
Για μένα, το «Κοστούμι» είναι ένα θρίλερ για τη συνενοχή. Πόσο καιρό μπορείς να δουλεύεις για ένα τέρας και να κλείνεις τα μάτια; Σε ποιο σημείο γίνεσαι όχι θεατής αλλά συνένοχος; Ποιες ιστορίες λέμε στους εαυτούς μας για να δικαιολογήσουμε τη δική μας αδράνεια μπροστά στην αδικία;
Και τι θα χρειαζόταν για να μας ωθήσει τελικά να αντιδράσουμε;
Γκράχαμ Μουρ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
Στο Σικάγο της δεκαετίας του ‘50, ένας ράφτης βρίσκεται μπλεγμένος στα επικίνδυνα παιχνίδια των μοχθηρών γκάνγκστερ που αγοράζουν τα κομψά, χειροποίητα κοστούμια του.
Ο Λέοναρντ (τον υποδύεται ο Μαρκ Ράιλανς) αφιέρωσε δεκαετίες από τη ζωή του για να εξελιχθεί σε έναν εξειδικευμένο και περιζήτητο τεχνίτη στην παγκοσμίου φήμης Σάβιλ Ρόου του Λονδίνου. Εκπαιδεύτηκε επί χρόνια σε ένα από τα πιο διάσημα εργαστήρια ραπτικής της πόλης. Αλλά όταν ο Β' Παγκόσμιος Πόλεμος άφησε το Λονδίνο χρεοκοπημένο, ο ίδιος έφυγε για την Αμερική. Στο Σικάγο, ο Λέοναρντ διατηρεί ένα μικρό γωνιακό κατάστημα για τους μόνους ανθρώπους που μπορούν να αντέξουν οικονομικά τέτοια κομψά κοστούμια κατά παραγγελία - μια οικογένεια μοχθηρών γκάνγκστερ.
Το σεμνό, χαμηλών τόνων προφίλ του Λέοναρντ διακυβεύεται από την άβουλη συνενοχή του με τους καλύτερους πελάτες του, την εγκληματική οργάνωση που χρησιμοποιεί το εργαστήριό του ως σημείο παράδοσης. Καθώς ξεσπάει ένας πόλεμος συμμοριών, οι καχυποψίες για την ύπαρξη ενός χαφιέ, πολλαπλασιάζονται διαρκώς.
Όταν ο γιος του αρχιμαφιόζου εξαφανίζεται, το κυνήγι του χαφιέ αρχίζει να επικεντρώνεται στους ανθρώπους μέσα στο κατάστημα του ράφτη, σε μια μοιραία νύχτα με πολλές ανατροπές.
ΣΧΕΔΙΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΠΑΤΡΟΝ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ
Υπάρχει κάτι μυστηριώδες στους ανθρώπους που περνούν τη ζωή τους τελειοποιώντας μια τέχνη, ενώ οι περισσότεροι άνθρωποι δεν μπορούν καν να καταλάβουν ότι είναι ειδικοί σε αυτό. Υπάρχει μια μοναξιά στο να αφιερώνεις τη ζωή σου σε κάτι τόσο συγκεκριμένο. Πώς είναι να ξοδεύεις δεκαετίες της ζωής σου για να γίνεις σπουδαίος σε ένα μη δημοφιλές επάγγελμα; Αυτά τα ερωτήματα έχτισαν την ψυχολογία του ήρωα και άφησαν την ιστορία να διανθιστεί.
Οι σεναριογράφοι είχαν προβλέψει να τοποθετήσουν την ταινία στο Σικάγο, που κάποτε ήταν συνώνυμο του οργανωμένου εγκλήματος και προσωπικοτήτων όπως ο Αλ Καπόνε. «Οι χαρακτήρες είναι φανταστικοί, αλλά εμπνευσμένοι από μερικές από τις πιο εμβληματικές φιγούρες των συμμοριών της εποχής» λέει ο Γκράχαμ Μουρ.
Ο Λονδρέζος ράφτης στο Σικάγο έγινε ένα διακριτικό φάντασμα στο παρασκήνιο της βίας και γύρω του γράφτηκε ένα θρίλερ «δωματίου» που εκτυλίσσεται μέσα σε μια νύχτα αγωνίας, καχυποψίας, αίματος και απάτης.
ΤΟ ΣΤΥΛ
Το «Κοστούμι» αντλεί έμπνευση από τα σφιχτοδεμένα θρίλερ της δεκαετίας του 1970 που ήταν βασισμένα στην ανάπτυξη χαρακτήρων και έκρυβαν πολλές ανατροπές. Βασική έμπνευση όμως στάθηκαν τα κλασικά ψυχολογικά νουάρ όπως η «Ζούγκλα της Ασφάλτου» αλλά και οι πρώτες γκανγκστερικές ταινίες με πρωταγωνιστή τον Ρόμπερτ Μίτσαμ - ιστορίες με κρυμμένα μυστικά που αποκαλύπτονται απροσδόκητα. Βέβαια «Το Κοστούμι» συνδυάζει τις αρετές ενός γκανγκστερικού θρίλερ και ενός «θεατρικού» δράματος, εμπεριέχοντας στιγμές αγωνίας, μέσα σε ένα δικό του περίπλοκο παζλ. Όσο η ιστορία εξελίσσεται, η ατμόσφαιρα γίνεται όλο και πιο κλειστοφοβική και ο χρόνος μετράει αντίστροφα προς την επιβίωση του ήρωα.
Όσον αφορά στο τελικό αποτέλεσμα, η ερμηνεία του Μαρκ Ράιλανς ήταν καθοριστική για το ύφος και την ποιότητα της ταινίας. Ο Ράιλανς προσέγγισε ερμηνευτικά τον ήρωα ως ένας αξιοπρεπής άνθρωπος που προσπαθεί συνεχώς να παραμείνει απαρατήρητος από τους επικίνδυνους άνδρες με τους οποίους έρχεται σε καθημερινή επαφή.
Ο Ράιλανς διανύει μια αξιοσημείωτη καριέρα ως ηθοποιός, καθώς μέχρι στιγμής, έχει κερδίσει ένα Όσκαρ®, τρία βραβεία Τόνι®, δύο βραβεία Ολίβιε και τρία BAFTA.
Έχοντας διανύσει μια μεγάλη θεατρική διαδρομή και έχοντας παίξει σε περισσότερες από 50 θεατρικές παραγωγές έργων του Σαίξπηρ, ο Ράιλανς έγινε γνωστός στο ευρύ κοινό με τον ρόλο του στο κατασκοπικό θρίλερ «Η Γέφυρα των Κατασκόπων». Το 2021 κέρδισε το βραβείο του σωματείου των ηθοποιών για την «Δίκη των 7 του Σικάγο». Πρόσφατα τον είδαμε στο "Don't Look Up" του Άνταμ ΜακΚέι. Το 2018 συμμετείχε στο θρίλερ επιστημονικής φαντασίας "Ready Player One" του Στίβεν Σπίλμπεργκ, ενώ το 2017 είχε παίξει στο "Dunkirk", του Κρίστοφερ Νόλαν. Την αμέσως προηγούμενη χρονιά είχε υποδυθεί τον «Μεγάλο Φιλικό Γίγαντα» ξανά με σκηνοθέτη τον Σπίλμπεργκ.
ΑΠΟ 19 ΜΑΪΟΥ ΣΤΟΥΣ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥΣ
ΑΠΟ ΤΗΝ TULIP
- Αγωνία στην Ευρώπη με τις εξελίξεις στην Ουκρανία: - Μπορέλ: «Πούτιν και Τραμπ θα καθίσουν στο τραπέζι για τη λήξη του πολέμου»
- Ευελπίδων: Ένταση στα δικαστήρια μετά την προφυλάκιση του Νίκου Ρωμανού - Κρότου λάμψης και κυνηγητό
- Τραγική η κατάσταση στη Γάζα: Όλα τα νοσοκομεία θα μειώσουν ή θα σταματήσουν τη λειτουργία τους σε «48 ώρες»
- Ο Σεμπάστιαν Σταν υποστηρίζει ότι οι σταρ του Χόλιγουντ «φοβούνται» τον Ντόναλντ Τραμπ