Σινεμά|27.09.2022 09:46

Animasyros 2022: Το «Καναρίνι» κέρδισε στο Ελληνικό Διαγωνιστικό τμήμα - «Είναι σημαντική αυτή η βράβευση για μας» λένε οι νικητές στο ethnos.gr

Άγγελος Γεραιουδάκης

Το 15ο Animasyros Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων έριξε αυλαία, την Κυριακή 25 Σεπτεμβρίου, σε μία πανηγυρική τελετή λήξης που πραγματοποιήθηκε στο ιστορικό θέατρο Απόλλων στην Ερμούπολη. Για έξι ημέρες, η πρωτεύουσα των Κυκλάδων φιλοξένησε τη μεγαλύτερη γιορτή για το animation, προβάλλοντας ένα πλούσιο πρόγραμμα με 200 ταινίες από 43 χώρες, σε 8 διαγωνιστικά τμήματα και 3 θεματικά αφιερώματα (Βαλτικές Χώρες, Νορβηγία, Ουκρανία). Στη φετινή διοργάνωση έδωσαν το «παρών» 350 φιλοξενούμενοι καλλιτέχνες από διάφορα σημεία του κόσμου, ενώ τις δωρεάν διαδικτυακές προβολές και τις εργασίες της Αγοράς παρακολούθησαν περισσότεροι από 60.000 θεατές.

Νικητές στο Ελληνικό Διαγωνιστικό Τμήμα του Animasyros αναδείχθηκαν οι πρωτοεμφανιζόμενοι Χρυσούλα Κοροβέση και Μάριος Γαμπιεράκης για την ταινία το «Καναρίνι» (Canary). «Η νίκη μας ήταν μεγάλη έκπληξη. Δεν το περιμέναμε. Ακόμα και τώρα που μιλάμε, δεν το πιστεύουμε. Σίγουρα, είναι σημαντική αυτή η βράβευση, καθώς μας δίνει μια ώθηση να προχωρήσουμε στο επόμενο βήμα. Αν και δουλεύαμε πολλά χρόνια ως γραφίστες, είναι η πρώτη μας ταινία και η χαρά δεν περιγράφεται. Είναι απόλυτα ποιητικό. Ελπίζουμε να συνεχίσουμε» λένε οι δύο δημιουργοί στο ethnos.gr.

Η ιστορία τους, η οποία διακρίθηκε ανάμεσα σε 20 ταινίες, περιγράφει ένα καναρίνι που γεννιέται αιχμάλωτο στο κλουβί, ανάμεσα σε άλλα πουλιά. Ένας ανθρακωρύχος ζει μέσα στις κακουχίες και τους κινδύνους της καθημερινής εργασίας. Οι δυο τους θα συναντηθούν και θα δεθούν μ' έναν ιδιαίτερο δεσμό συντροφικότητας και αλληλεγγύης, που θ' αποδειχθεί ζωτικής σημασίας για την ίδια τους την ύπαρξη σε αυτό το σκληρό περιβάλλον κάτω από την επιφάνεια της γης. Μέχρι που ένα βίαιο περιστατικό θα διακόψει τη ρουτίνα τους και θα τους αφυπνίσει.   

«Η πρώτη ιδέα για την ταινία ήρθε, διαβάζοντας μια πληροφορία, σχεδόν εγκυκλοπαιδική. Στις αρχές του προηγούμενου αιώνα, οι ανθρακωρύχοι κατέβαζαν καναρίνια στα ορυχεία, γιατί με αυτό τον τρόπο τους βοηθούσε να καταλάβουν αν υπήρχε κάποια διαρροή επικίνδυνων αερίων. Αυτό γινόταν μέχρι που αντικαταστάθηκαν αργότερα με μηχανικούς αισθητήρες. Τα πουλιά αυτά έχουν αρκετά ευαίσθητη οσμή. Όταν σταματούσαν, λοιπόν, να κελαηδάνε, ήταν σαν προμήνυμα ότι κάτι πάει στραβά και οι άνθρωποι προλάβαιναν να βγουν έξω. Είχαν φτιάξει και κλουβιά, τα οποία είχαν από πίσω μια ειδική δεξαμενή ώστε, όταν γίνεται κάποιο ατύχημα, να προλαβαίνουν να τα βάζουν μέσα και να τα προστατεύουν. Αν και ήταν επικίνδυνο για τα καναρίνια να βρίσκονται σ' ένα τέτοιο περιβάλλον, οι ανθρακωρύχοι τα φρόντιζαν, ήταν σαν συνοδοιπόροι - συνεργάτες σε αυτή την ιστορία. Δημιουργούσαν δεσμούς φιλίας» περιγράφουν. 

O Μάριος και η Χρυσούλα διατηρούν μαζί το δημιουργικό γραφείο «Μαύρα Γίδια». Από το 2014 δραστηριοποιούνται στους τομείς των γραφικών τεχνών, της εικονογράφησης, του animation και της ψηφιακής εικόνας. Έχουν σχεδιάσει προβολές για παιδικές παραστάσεις που έχουν παρουσιαστεί στις σκηνές των μεγαλύτερων θεάτρων της Αθήνας.

Τι μηνύματα θέλετε να περάσετε μέσα από την ταινία σας; 

Χ.Κ. - Μ.Γ.: Ως δημιουργοί ασχολούμαστε με θέματα που μας ενδιαφέρουν και μας απασχολούν. Εμείς θέλαμε να δείξουμε ότι ο δεσμός δυο φαινομενικά πολύ διαφορετικών πλασμάτων μεταξύ τους αλλάζει και τους δίνει μια ευκαιρία να διαπραγματευτούν ξανά τη σχέση τους, μέσα από το βίαιο περιστατικό που βλέπουμε στην ταινία. 

Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να τελειώσετε την ταινία και τι δυσκολίες αντιμετωπίσατε; 

Μ.Γ.: Αν και η ταινία ήρθε ως σκέψη πριν από καιρό, η ευκαιρία δόθηκε όταν πήραμε την επιχορήγηση του Covid-19. Στείλαμε το σενάριο, εγκρίθηκε και τώρα είμαστε εδώ. Με τη Χρυσούλα δουλεύουμε μαζί ως γραφίστες από το 2015. Όταν εμφανίστηκε η πανδημία, η δουλειά μας περιορίστηκε, με αποτέλεσμα να βρούμε χρόνο για να ξεκινήσουμε. Το μεγαλύτερο κομμάτι της ταινίας έγινε στο χέρι, καρέ - καρέ με κάρβουνο. Χωρίσαμε, μεταξύ μας, τους χαρακτήρες και μετά έγινε μια μίξη του υλικού. Αργότερα, φωτογραφίσαμε όσα είχαμε ετοιμάσει στο χέρι, περάστηκαν όλα ψηφιακά και προχωρήσαμε στο μοντάζ. Τον Νοέμβριο του '21 τελειώσαμε την ταινία, χρειαστήκαμε λίγο περισσότερο από ένα έτος.

Θα μπαίνατε σε αυτή τη διαδικασία, αν δεν υπήρχε η βοήθεια της χρηματοδότησης;

Χ. Κ.: Ήταν κάτι που το συζητούσαμε καιρό και το προσπαθούσαμε. Μόλις πήραμε την έγκριση, ήμασταν έτοιμοι για να ξεκινήσουμε. Νωρίτερα, δεν είχαμε την πολυτέλεια να σταματήσουμε τη δουλειά μας για να ετοιμάσουμε την ταινία. Η αλήθεια είναι αυτή. Δεν είναι κάτι εύκολο. Είμαστε ελεύθεροι επαγγελματίες και είναι δύσκολο να εξαφανιστείς έναν ολόκληρο χρόνο από την αγορά. Ωστόσο, όταν ήρθε η χρηματοδότηση, κάπως μας ανακούφισε ότι ένα κομμάτι χρημάτων υπάρχει, το έχουμε, άρα προχωράμε... 

Δικό σας καναρίνι έχετε; 

Χ.Κ.: Βέβαια! Είχα και πιο μικρή αλλά τώρα έχουμε τον Λούη, ο οποίος έγινε και μοντέλο στην ταινία. Τον παρατηρήσαμε, τον καταγράψαμε και τον σχεδιάσαμε.

Έρχεστε πρώτη φορά στο Animasyros. Πώς σας φάνηκε όλη αυτή η εμπειρία; 

Μ.Γ.: Αν και δεν έχει τύχει να βρεθούμε ξανά στο Animasyros, το αγαπάμε πολύ. Αυτό που μας έκανε εντύπωση είναι ότι έχει ένα πλούσιο πρόγραμμα, το οποίο δεν προλαβαίναμε να τα δούμε όλα. Μάλιστα, πολλές από τις ταινίες, τις βλέπαμε online το βράδυ, γιατί με τη μικρή ήταν δύσκολο να μπαίνουμε και οι δυο στις προβολές. Και στο διεθνές κομμάτι αλλά και στο ελληνικό, είδαμε πολύ ωραίες και ξεχωριστές ταινίες. 

Πώς θα περιγράφατε τον εαυτό σας σ' εμάς που σας μαθαίνουμε τώρα; 

Χ.Κ. - Μ.Γ.: Αχ, αυτή είναι από τις πιο δύσκολες ερωτήσεις που μας έχεις κάνει. Δεν μπορούμε να σου πούμε τίποτα γι' αυτό. Αλήθεια!  

Έχετε σκεφτεί το επόμενο θέμα;

Χ.Κ. - Μ.Γ.: Υπάρχουν κάποιες ιδέες και συζητήσεις, αλλά είναι κάτι που ακόμα το ψάχνουμε. Επειδή είναι η πρώτη μας φορά στο φεστιβάλ, αλλά και γενικά στον χώρο αυτό, προσπαθούμε να συντονιστούμε. Για την ώρα, σκεφτόμαστε τις Νύχτες Πρεμιέρας στην Αθήνα που θα παρουσιαστεί η ταινία μας και εκεί, αλλά και τη συμμετοχή που έχουμε σε φεστιβάλ στο Βουκουρέστι.

Η τελετή λήξης και η απονομή βραβείων

Κατά τη διάρκεια της τελετής λήξης απονεμήθηκαν τα βραβεία του 15ου Animasyros. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ταινία «Θεραπευμένοι» (Cured) του Marton Csutoras, από την Ουγγαρία, απέσπασε δύο βραβεία, το πρώτο στην κατηγορία Βραβείο Ευρωπαϊκών Αξιών: #ThisIsEU και Εδική Μνεία στην κατηγορία AnimaPride. Σ' έναν κόσμο που αλλάζει συνεχώς και πιθανότατα όχι προς το καλύτερο, αυτό το μοκιμαντέρ (mockumentary) είναι μια ισχυρή υπενθύμιση ότι η ανεκτικότητα και ο σεβασμός προς το διαφορετικό είναι απαραίτητος για μια πιο ανθρώπινη κοινωνία - αλλά και μια ισχυρή προστασία για τις μελλοντικές γενιές.

Βραβείο του Pitching Forum Agora

Φέτος, η Αγορά του Animasyros 2022 πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με την παγκοσμίου φήμης γαλλική ένωση NEF Animation, η οποία είναι αφιερωμένη στην έρευνα και τη δημιουργία στον τομέα των ταινιών κινουμένων σχεδίων. Διοργανώθηκε ένα τριήμερο pitching forum workshop το οποίο συντόνισαν ο Xavier Kawa Topor διευθυντής της NEF Animation και η Catherine Totems καθηγήτρια animation ενώ κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ ολοκληρώθηκε η παρουσίαση των projects. Οι κριτές συνεδρίασαν και απένειμαν το καλύτερο βραβείο.

Οι νικητές του Pitching Forum Agora Animasyros είναι οι Vincent Tsui και Mavra Peponi με την ταινία «Seasons of the Day», οι οποίοι θα φιλοξενηθούν για έναν μήνα στο στούντιο Abbey Fontevraud της NEF Animation ώστε να δημιουργήσουν την ταινία τους με τις παρεχόμενες από το στούντιο εγκαταστάσεις. Η κριτική επιτροπή ανέφερε χαρακτηριστικά: «Πρόκειται για ένα έργο που παρουσιάζει μεγάλες δυνατότητες όσον αφορά τον κινηματογράφο. Πολύ πρωτότυπο, τολμηρό και φιλόδοξο και θα επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από τη πρακτική ενός μήνα στο Abbey Fontevraud».

Και φέτος, το κοινό είχε τη δική του ιδιαίτερη θέση και δυναμική στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του φεστιβάλ μιας και απένειμε το δικό του βραβείο στην ταινία που αγάπησε περισσότερο. Το Βραβείο Κοινού στο Αnimasyros 2022 κέρδισε η ταινία «Flee» του Jonas Poher Rasmussen από τη Δανία, η ταινία έναρξης του φετινού φεστιβάλ που απέσπασε εξαρχής τις θερμότερες εντυπώσεις.

Ακολούθησε η κατηγορία του Φοιτητικού Διαγωνιστικού Τμήματος, όπου animators απ' όλο τον κόσμο συμμετείχαν με υψηλού επιπέδου ταινίες. Το μεγάλο βραβείο απέσπασε η ταινία «Το χαλινάρι» (La bride) από τον Βέλγιο του σκηνοθέτη Nicolas Piret, επειδή «μας βύθισε σε ένα σχεδιασμένο σύμπαν όπου αγχωνόμαστε μέχρι να αισθανθούμε μια γεύση ελευθερίας. Ο σκηνοθέτης μας δίνει μια αίσθηση ελπίδας που ο κόσμος δεν πρέπει να χάσει ποτέ». Η Ειδική Μνεία της κατηγορίας απονεμήθηκε στην ταινία «Περσόνα» (Persona) της Sujin Moon «για τη διαρκή, τοξική εμμονή στην τελειότητα και την κοινωνική πίεση προς τα πρότυπα της ομορφιάς».

Στην κατηγορία Τηλεοπτικών και Κατά Παραγγελία Ταινιών (TV & Commissioned Films) που αποτελεί πυρήνα του φεστιβάλ, το πρώτο βραβείο απέσπασε το τηλεοπτικό επεισόδιο «Αστεία πουλιά» (Funny Birds) της Charlie Belin από τη Γαλλία, «μια ελλειπτικά φτιαγμένη, συναρπαστική ιστορία ενηλικίωσης, όπου η νεαρή, ντροπαλή Έλι, μια παρατηρήτρια πουλιών, πετυχαίνει την προσωπική της απελευθέρωση και κάθαρση μέσα από ένα περιπετειώδες ταξίδι σε ένα νησί». Η ταινία διακρίθηκε ανάμεσα σε 26 ταινίες της κατηγορίας.

Την Ειδική Μνεία στην ίδια κατηγορία έλαβε το μουσικό βίντεο κλιπ «Τhin Τhing» για το τραγούδι του νέου συγκροτήματος των Thom Yorke, Jonny Greenwood και Tom Skinner, σε σκηνοθεσία των Χιλιανών Cristobal Leon και Joaquin Cocina. «Το βίντεο μάς δείχνει πώς η δύναμη του πειραματισμού σε συνδυασμό με τον πρώιμο κινηματογράφο και μια δόση νοσηρής μαγείας μπορεί να μας βοηθήσει να οδηγήσουμε τη μουσική σε ένα νέο μέρος: Αυτό το μοναδικό πολιτιστικό σύμπαν, μας το έφερε το βίντεο κλιπ του συγκροτήματος The Smile».

Φέτος, για δεύτερη χρονιά, απονεμήθηκαν τα βραβεία της κατηγορίας Animapride, μιας κατηγορίας με ιδιαίτερη βαρύτητα καθώς ανέδειξε σημαντικές πτυχές του ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματος μέσα από δέκα ταινίες από κάθε γωνιά της γης. Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην ταινία «Sasha» από τη Ρουμανία, του σκηνοθέτη Sergei Chiviriga «για την όμορφη αισθητική και το μήνυμα της ταινίας, δηλαδή την ανακάλυψη της σεξουαλικής ταυτότητας που απεικονίστηκε με υπέροχο τρόπο μέσω της χρήσης σαλιγκαριών.» Το δεύτερο βραβείο του Animapride απέσπασε και πάλι η ταινία «Θεραπευμένοι» (Cured) του Marton Csutoras από την Ουγγαρία, «ένα αιχμηρό ανιμέισον που δείχνει πόσο ελαττωματική είναι η αντίληψη της “θεραπείας” της ομοφυλοφιλίας, αποκαθιστώντας την αποδοχή του εαυτού μας και τον σεξουαλικό προσανατολισμό».

Η κατηγορία K.ID.S φέτος παρουσίασε 20 μοντέρνα παραμύθια, ιστορίες για τα συναισθήματα, τη φιλία, ταινίες για τη σχέση μας με τα ζώα αλλά και τους συνανθρώπους μας. Το πρώτο βραβείο απέσπασε η ταινία «H Laika και ο Nemo» (Laika & Nemo) των Jan Gadermann και Sebastian Gadow από τη Γερμανία, «μια πολύ πρωτότυπη ιστορία που εξερευνά την πραγματικότητα της μοναξιάς και του αποκλεισμού, τον παραλογισμό του εκφοβισμού και την απελευθερωτική δύναμη της ανθρώπινης σύνδεσης».

Η Ειδική Μνεία απονεμήθηκε στην ταινία «Χάρτινο αεροπλάνο» (The Paper Plane) από τον Λίβανο, των Siew May Khoo, Jay Septimo, Pamela Farhat και Michel Doumit, «μια επίκαιρη ταινία μικρού μήκους, μια οπτικά ελκυστική, θετική απεικόνιση μιας πολύ σημαντικής πτυχής της προσφυγικής κρίσης. Η χρήση απλών και όμορφων μεταφορών εξηγεί τη δυσκολία προσαρμογής σε μια άλλη κουλτούρα και μια άλλη γλώσσα, αλλά κυρίως απεικονίζει τη δύναμη των παιδιών, καθώς περιηγούνται στις δυσκολίες και φέρνουν θετική αλλαγή, μέσω της καλοσύνης και της κατανόησης».

Η Ειδική Μνεία στο Ελληνικό Διαγωνιστικό τμήμα απονεμήθηκε στην ταινία «Ταξιδιάρικα ζουζούνια» (Travel bugs) του Φωκίωνα Ξένου «για τον συνδυασμό stop-motion και ζωντανής δράσης. Οι γεμάτες χρώμα εικόνες του γεμίζουν την παιδική ψυχή που κρύβουμε όλοι μας με τρυφερότητα, ενώ η φαντασία μάς βοηθά να ανακαλύψουμε ξανά τον κόσμο με πολύ αισιόδοξο τρόπο».

Τέλος, το μέγα βραβείο της κατηγορίας του Διεθνούς Διαγωνιστικού τμήματος που αποτελεί και τη ναυαρχίδα του φεστιβάλ απονεμήθηκε στο «Σκυλο - Διαμέρισμα» (Dog-Apartment) του Priit Tender από την Εσθονία, μια ταινία που σύμφωνα με την Κριτική Επιτροπή «μας βύθισε σε έναν υπέροχα ζοφερό κόσμο όπου το παράδοξο είναι φυσιολογικό, καθώς παρατηρούμε την καθημερινή ζωή ενός άντρα που απασχολείται με το να βρει τα δικά του μέσα επιβίωσης».

Η Ειδική Μνεία στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα δόθηκε στην ταινία «Σπιτική μπριζόλα» (Steakhouse) της Spela Cadez από τη Σλοβενία για τη «συγκίνηση τού είναι να είσαι μέρος της εκδίκησης αυτής της γυναίκας όταν η ασφυκτική ζωή της στο σπίτι δεν της επιτρέπει πλέον ν' ακμάσει. Είμαστε τόσο χαρούμενοι που βλέπουμε την ελευθερία που απέκτησε απελευθερώνοντας τον εαυτό της από μια φυλακή γεμάτη πυκνό, ασφυκτικό καπνό σε μια πολύ δυνατή και σκληρή σκηνή» ανέφερε η Κριτική Επιτροπή.

Φέτος, το Φεστιβάλ εγκαινίασε τη συνεργασία του με το διεθνούς φήμης ελληνικό στούντιο μουσικής και ήχου DΝΑ Lab που προσφέρει στους νικητές των κατηγοριών του διεθνούς και σπουδαστικού τμήματος αντίστοιχα υπηρεσίες Sound Design και μίξη 5.1 Dolby Surround, βραβείο αξίας περίπου οκτώ χιλιάδων ευρώ. H βραδιά έκλεισε με την προβολή των βραβευμένων ταινιών και την καθιερωμένη δεξίωση στην αυλή του θεάτρου Απόλλων, όπου διοργανωτές, οι συνεργάτες, οι δημιουργοί, οι εθελοντές και οι φίλοι του φεστιβάλ έδωσαν νέο ραντεβού τον Σεπτέμβριο 2023, για να γιορτάσουν τα 16 χρόνια του Animasyros Διεθνές Φεστιβάλ Κινουμένων Σχεδίων.

ΌΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

καναρίνιγραφίσταςκινούμενα σχέδιαειδήσεις τώραΣύροςβραβείοanimationAnimasyrosορυχείο