Σινεμά|03.04.2024 15:38

Το 8ο Beyond Borders επιτέλους συνάντησε τους φίλους του στην Αθήνα - Ενα τριήμερο sold out προβολών

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά

Μεγάλη ήταν η απήχηση που είχαν στο κοινό οι προβολές του Beyond Borders - Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου, το οποίο πραγματοποιήθηκε στη γεμάτη αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος στις 29 - 31 Μαρτίου, σε ένα τριήμερο sold out προβολών. Τα βραβευμένα ντοκιμαντέρ του φεστιβάλ εντυπωσίασαν και προκάλεσαν συζητήσεις, ερωτήματα και προβληματισμούς ανοίγοντας ουσιαστικά μια πλατφόρμα διαλόγου.

Στόχος είναι αυτή η συνάντηση και ο διάλογος με το ευρύ κοινό να επαναλαμβάνεται κάθε Μάρτιο στην Αθήνα, ενώ οι βραβευμένες ταινίες θα ταξιδεύουν επίσης στις αντίστοιχες Ταινιοθήκες της Κωνσταντινούπολης και της Ελβετίας κάθε φθινόπωρο. Στο μεταξύ, το Beyond Borders ετοιμάζεται πυρετωδώς για την ένατη έκδοσή του, 25 Αυγούστου έως 1 Σεπτεμβρίου στο Καστελλόριζο και δέχεται υποβολές ταινιών μέχρι τις 30 Απριλίου 2024.

Το πόσο σημαντική είναι η τέχνη του ποιοτικού ντοκιμαντέρ ειδικά στις μέρες μας, όπου τα fake news ή η επιλεκτική σιωπή κυριαρχούν, φάνηκε από τις αντιδράσεις του κοινού σε ταινίες του φεστιβάλ που καταπιάνονται με τη βία της αποικιοκρατίας, την καταπίεση, τον ξεριζωμό του πολέμου, τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, την κατάθλιψη και τις κρυφές ουλές της, την άγνοια που ενέχει ο φανατισμός και η μισαλλοδοξία.

Ο βραβευμένος καναδός σκηνοθέτης Jordan Paterson, ο οποίος μάλιστα αποκάλυψε ότι ετοιμάζει ντοκιμαντέρ για την εξέγερση του Πολυτεχνείου, στο masterclass του για την εξερεύνηση της μετανάστευσης μέσω του φακού αναφέρθηκε στο ιδεολογικό πλαίσιο του κινηματογραφιστή, ρητό ή σιωπηρό, τα ζητήματα συναίνεσης και πρόσβασης των συμμετεχόντων, αλλά και για το πώς μπορεί το ντοκιμαντέρ ν' αναπαραστήσει και να δημιουργήσει ταινίες που αντιτίθενται σε κυρίαρχες αφηγήσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας ή των ΜΜΕ.

«Το ντοκιμαντέρ μπορεί να φέρει άμεσα κοινωνικές αλλαγές»

Η σκηνοθέτρια Βέρα Ιόνα Παπαδοπούλου, η οποία στο ντοκιμαντέρ της «Ξύπνησα 18» που έλαβε το Ειδικό Βραβείο Οδυσσέας, καταπιάνεται με το θέμα των ασυνόδευτων ανηλίκων και πώς οι ζωές τους βρίσκονται σε εκκρεμότητα μόλις ενηλικιωθούν, μίλησε με το πέρας της προβολής καταδεικνύοντας ακριβώς την ουσία του ντοκιμαντέρ: «Η ταινία αυτή ξεκίνησε ουσιαστικά για μένα, όταν τελείωσα τα γυρίσματα. Μέσα από όλη τη διαδικασία των γυρισμάτων ήρθα πολύ κοντά με τους ήρωες και έγιναν ένα μεγάλο και σημαντικό μέρος της ζωής μου. Ένα από τα παιδιά καταφέραμε και πήρε άσυλο. Ενα άλλο άρχισε να πηγαίνει σχολείο και συνεχίζει να παλεύει. Με τη βοήθεια του Solidarity now η ταινία προβλήθηκε στο Στρασβούργο, στην ΕΕ και το ζήτημα επικοινωνήθηκε. Μετακινήθηκε ο νόμος όσον αφορά τα ασυνόδευτα παιδιά που φοιτούν στο σχολείο. Και μέσα απ’ όλα αυτά τα «μετά» από τη δημιουργία της ταινίας, ένιωσα τη δύναμη που μπορεί να έχει ένα ντοκιμαντέρ. Το ντοκιμαντέρ είναι ίσως το μόνο καλλιτεχνικό μέσο που μπορεί να φέρει άμεσα κοινωνικές αλλαγές. Κι αυτό για εμένα ως δημιουργό αποτελεί πλέον το βασικό κίνητρο για να συνεχίζω να κάνω ταινίες τεκμηρίωσης».

Η νέα drag σκηνή της Αθήνας

Παρούσα στο φεστιβάλ ήταν και η Σοφία Φαραντάτου, σκηνοθέτρια της ταινίας «Bitter September» που αφηγείται τη στενή προσωπική της σχέση με τον Ζακ Κωστόπουλο και τη δολοφονία του, η οποία προβλήθηκε σε ελληνική πρεμιέρα στο φεστιβάλ αποσπώντας τον Χάλκινο Φοίνικα μicro. Η σκηνοθέτρια μίλησε για τη σχέση της με τον Ζακ και την ταινία που σχεδίαζαν για τη νέα drag σκηνή της Αθήνας, για την απάνθρωπη βία που δέχτηκε ο Ζακ Κωστόπουλος/Zackie O και για τον τρόπο χειρισμού του συμβάντος από τα ΜΜΕ. «Αυτή τη στιγμή η υπόθεση του Ζακ δικάζεται στο Εφετείο και ο κόσμος δεν γνωρίζει τίποτε, μόνον όσοι πηγαίνουν στο δικαστήριο μπορούν να ξέρουν» είπε χαρακτηριστικά.

Το Beyond Borders - Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου θα συνεχίζει να φέρνει κοντά στο κοινό προσεγμένες ταινίες τεκμηρίωσης που φωτίζουν τις πιο σκοτεινές και άγνωστες πλευρές του κόσμου μας. Για να μην μπορεί κανείς να πει ότι δεν ήξερε.

φεστιβάλΚαστελόριζοΤαινιοθήκη της Ελλάδοςειδήσεις τώρα