Σινεμά|26.07.2024 19:00

Τύχη να σου πετύχει: Μία γεμάτη σκαμπανεβάσματα μαύρη κωμωδία που εξερευνά το θέμα του αιφνίδιου πλουτισμού

Newsroom

Σε λίγες ημέρες κάνει πρεμιέρα στους κινηματογράφους η ταινία «Τύχη να σου πετύχει». Μία γεµάτη σκαµπανεβάσµατα µαύρη κωµωδία που εξερευνά το θέµα του αιφνίδιου πλουτισµού και των αναπάντεχων συνεπειών του. Στην ταινία σε σκηνοθεσία των Maxime Govare και Romain Choay πρωταγωνιστούν οι Fabrice Eboue, Audrey Lamy, Anouk Grinberg και Pauline Clement.

Πώς προέκυψε η ιδέα να κάνετε µία ταινία για ανθρώπους που κερδίζουν το λόττο;

Maxime Govare: Θέλαµε να διηγηθούµε µια ιστορία για κάτι που µπορεί να ανατρέψει εντελώς την ανθρώπινη φύση και όλα τα συστήµατα αξιών της. Τα χρήµατα που έρχονται ουρανοκατέβατα χάρη σε ένα τυχερό παιχνίδι, όπως το λόττο, ήταν η τέλεια περίσταση.

Romain Choay: Πρόκειται για µία εξωφρενική ιστορία που συµβαίνει σε συνηθισµένους ανθρώπους. Το να κερδίσεις το λαχείο είναι σαν επιταχυντής σωµατιδίων. Η ζωή σου αλλάζει από τη µια µέρα στην άλλη.

Αλλά στην ταινία σας, η τύχη στο λόττο εξελίσσεται σε εφιάλτης… Για ποιο λόγο πήρατε αυτή την απόφαση;

Maxime: Καταρχήν δεν απέχει πολύ από την πραγµατικότητα. Ξέρουµε για παράδειγµα ότι το 50% των ανθρώπων που κέρδισαν κατέληξαν µε κατεστραµµένες ζωές µέσα σε τέσσερα χρόνια. Είναι πολλά χρήµατα σε µία στιγµή για ανθρώπους που δεν είναι απαραίτητα έτοιµοι για κάτι τέτοιο. Έχουµε επίσης το παράδειγµα ενός κωµικού που γνωρίζουµε, του οποίου η γυναίκα έπαιζε λόττο µε δύο κολλητές της. Είχαν αγοράσει τρία διαφορετικά δελτία, αλλά εκείνη ήταν η µόνη µε τα τυχερά νούµερα και οι φίλες της ήθελαν να µοιραστεί τα κέρδη στα τρία, πράγµα αλλόκοτο. Την ίδια µέρα που κέρδισε 1,5 εκατοµµύριο, έχασε τις καλύτερες φίλες της.

Romain: Θέλαµε να κάνουµε µία ταινία που θα ήταν απολαυστική για τους θεατές, µε συναισθηµατικά σκαµπανεβάσµατα και δόσεις ειρωνείας.

Maxime: Είναι πράγµατα που έχουµε ακούσει και πράγµατα που έχουµε παραλλάξει.

Romain: Αλλά τίποτα δεν είναι πραγµατικά βασισµένο σε αληθινές ιστορίες. Είναι όλα επινοηµένα.

Στην ταινία έχουµε διαφορετικές περιπτώσεις νικητών: εκείνους που θεωρούν ότι σώθηκαν γιατί είναι φτωχοί, εκείνοι που εξαπατώνται και εκείνοι που παραβιάζουν ηθικούς κανόνες. Γιατί είναι τόσο περίπλοκο να γίνεις πολύ πλούσιος σε µία στιγµή;

Maxime: Είναι κάτι που µε τροµοκρατεί. Αν κέρδιζα 30 εκατοµµύρια, δεν θα έβρισκα κανέναν λόγο να σηκωθώ το πρωί από το κρεβάτι. Έχω την εντύπωση ότι θα χάλαγε τις σχέσεις µε τους άλλους. Είναι σαν να είσαι ένας σούπερ σταρ: όλοι σε θεωρούν όµορφο, συµπαθητικό και αστείο. Εποµένως, αν κερδίσεις το λαχείο, οι φίλοι σου θα είναι πάντα οι φίλοι σου ή θα έχουν άλλα κίνητρα; Στον κινηµατογράφο το λόττο συνυφαίνεται µε τις ελαφριές κωµωδίες, αν και τελικά είναι κάτι πολύ βίαιο.

Romain: Όσοι κερδίζουν αλλάζουν. Αλλάζει όµως και ο περίγυρός τους, κι αυτό είναι ένα τεράστιο βάρος που κουβαλάς µέσα σε µία νύχτα. Καθεµία από τις ιστορίες µας είναι γραµµένη έτσι ώστε αυτό το εξαιρετικό και βάναυσο γεγονός να συµβαίνει σε µια κοµβική στιγµή στη ζωή των πρωταγωνιστών.

Πώς συνεργαστήκατε για το σενάριο και για τη σκηνοθεσία;

Maxime: Έχουµε ήδη γράψει τρία σενάρια µαζί. Σ’ αυτό το σενάριο θέλαµε να είµαστε µία φωνή, µία Λερναία Ύδρα µε δύο κεφάλια. Το µεγαλύτερο µέρος της δουλειάς ήταν κατά τη διάρκεια της συγγραφής του σεναρίου, όπου µπορούσαµε να συνδυάσουµε τα οράµατά µας, εµπλουτίζοντάς τα.

Romain: Είναι η πρώτη ταινία που σκηνοθετώ και είχα την ευκαιρία να καρπωθώ από την εµπειρία του Maxime. Ελπίζω να έφερα έναν φρέσκο αέρα.

Ποιες ήταν οι αναφορές για το µαύρο, εντελώς ασυνήθιστο, καυστικό χιούµορ της ταινίας;

Maxime: Το δικό µας εξωγήινο τοτέµ είναι η ταινία «Ιστορίες για αγρίους» του Damian Szifron. Μπορώ επίσης να αναφέρω την ταινία «Πολύ µεγάλες κακίες» του Peter Berg και φυσικά την ταινία «Barbaque» του Fabrice Eboue.

Romain: Θα αναφέρω επίσης την ταινία «Pulp Fiction» του Tarantino για τον τρόπο που διηγείται πολλές ιστορίες που συνδέονται µε ένα κοινό θέµα. Μας ενέπνευσε επίσης το έργο του Claude Chabrol. Η βασική ιδέα ήταν να έχουµε ένα διαφορετικό κινηµατογραφικό είδος ανά ιστορία: δράση, ροµαντική κοµεντί και λίγο κυνισµό…

Συνθέτοντας αυτά τα άγρια πορτρέτα ανθρώπων στην ταινία σας, βάλατε περιορισµούς;

Maxime: Καθόλου, αλλά στην αρχή είχαµε περισσότερες ιστορίες και τελικά περιοριστήκαµε στις ιστορίες που είχαν µια αίσθηση επείγοντος και έναν καλό ρυθµό.

Romain: Δεν κάναµε λογοκρισία, αλλά την ίδια στιγµή που αφηγούµαστε αυτές τις άγριες και σκοτεινές ιστορίες, ευχόµαστε πως η ταινία τελειώνει µε µια πιο φωτεινή νότα και µια µορφή ανθρωπιάς.

Maxime: Δεν θέλαµε να κάνουµε µία µηδενιστική ταινία, αλλά να διηγηθούµε µε τον δικό µας τρόπο ότι τα χρήµατα δεν φέρνουν την ευτυχία.

Τα ουρανοκατέβατα χρήµατα αποκαλύπτουν την πραγµατική προσωπικότητα των ανθρώπων;

Maxime: Εντελώς και αυτό φαίνεται στην ταινία: τα χρήµατα δεν αλλάζουν τους ανθρώπους, αποκαλύπτουν, όµως, την πραγµατική τους φύση. Δείχνουν µία κρυµµένη όψη.

Romain: Έχει ενδιαφέρον αυτό σε µία εποχή που µας απασχολεί πώς µας βλέπουν οι άλλοι. Η νίκη στο λόττο ξεκαθαρίζει τα πάντα.

Είναι η περίπτωση της Louise και του Paul που κερδίζουν 5 εκατοµµύρια. Ο Paul είναι διατεθειµένος να κάνει τα πάντα για να ανακτήσει την εκτίµηση και την αγάπη της οικογένειάς του, να τους προσφέρει µια καλύτερη ζωή. Σε αυτή την ιστορία κινούµαστε σαν σε µια καθαρή ταινία δράσης µέσα από έναν αγώνα ενάντια στο χρόνο. Ήταν διασκεδαστική η διαδικασία της συγγραφής και της σκηνοθεσίας αυτής της ιστορίας;

Maxime: Το σενάριο ναι, αλλά η σκηνοθεσία ήταν περίπλοκη. Πιστεύω ότι πολλοί άνθρωποι θα αντιδρούσαν όπως ο Paul, συµπεριλαµβανοµένου του ρίσκου να µπει φυλακή για να προφυλάξει την οικογένεια του. Πόσο µάλλον το γεγονός ότι νιώθουµε την ένταση στο ζευγάρι και ξέρουµε ότι δεν µπορεί να απογοητεύσει για άλλη µια φορά τη γυναίκα του. Εξ ου και το επείγον της υπόθεσης και το γεγονός ότι ο θεατής µπαίνει στη θέση του.

Romain: Είναι ένας παθητικός τύπος που παίρνει πρωτοβουλία για πρώτη φορά στη ζωή του. Εποµένως γίνεται άνθρωπος της δράσης. Είναι επίσης κάποιος που κουβαλάει πολλές ευθύνες πάνω του και τελικά ξεχειλίζει.

Γιατί επιλέξατε τον Fabrice Εboue για τον ρόλο του Paul;

Maxime: Ο Fabrice συνδυάζει δύο στοιχεία, το µαύρο χιούµορ και το γεγονός ότι αντιπροσωπεύει τον µέσο Γάλλο µέσα από τους ρόλους του. Το σενάριο τον έκανε να γελάσει πολύ. Και οι ίδιοι γελάσαµε πολύ όταν πήγαµε να δούµε την ταινία «Barbaque» την περίοδο του που γράφαµε το σενάριο.

Η Audrey Lamy έχει την ικανότητα να πηγαίνει από το γέλιο στο δάκρυ εν ριπή οφθαλµού. Αυτός ήταν ο λόγος που θέλατε να ενσαρκώσει τη Louise;

Maxime: Υπάρχουν κωµικές ηθοποιοί δράµατος και κωµικές ηθοποιοί κωµωδίας. Η Audrey απλά διαπρέπει και στα δύο είδη. Ευχάριστη και αυθόρµητη, ενσαρκώνει κάτι πολύ δηµοφιλές, οικείο στον κόσµο.

Romain: Είχαµε ήδη παρατηρήσει τη χηµεία που υπάρχει µεταξύ τους στην ταινία του Fabrice (Εboue), "Coexistence" και το επιβεβαιώσαµε στις πρόβες και στα γυρίσµατα. Είναι εξίσου γρήγορη µε εκείνον ακόµα και όταν αυτοσχεδιάζει. Η Audrey είναι τέλεια.

Η Pauline Clement ενσαρκώνει τη Julie που συναντά τον πολύ όµορφο και πολύ απατεώνα Thomas ακριβώς την ηµέρα που χτυπάει το τζακ ποτ των 10 εκατοµµυρίων. Πώς περιγράφετε αυτόν τον χαρακτήρα;

Maxime: Είναι ερωτευµένη µε τον έρωτα: δεν νοιάζεται για τα χρήµατα. Είχαµε ως αναφορά την ταινία «Όσα φέρνει ο χρόνος» του Richard Curtis στο οποίο ο πρωταγωνιστής µέσα από τα χωροχρονικά του ταξίδια βρίσκει τη γυναίκα της ζωής του. Η Julie αναζητά αυτή την αγάπη και είναι αναπόφευκτο να την τροµάζει το ενδεχόµενο ότι οι άνθρωποι θα την αγαπήσουν για τα χρήµατά της. Το να κερδίσει το λαχείο είναι σχεδόν άσχηµα νέα για εκείνη, ένα βάρος.

Romain: Είναι µια καθαρά ροµαντική κωµική ιστορία, αλλά παίξαµε λίγο µε τους κώδικες εισάγοντας µία δόση κακίας. Την Pauline την είχαµε δει στην κωµική σειρά «Broute» και στην εναρκτήρια σκηνή της ταινίας «Έτσι είναι η ζωή», όπου ήταν υπέροχη. Έχει κάτι από Bridget Jones.

Υπάρχει και η ιστορία του Ehpad, όπου το προσωπικό κλέβει το νικητήριο εισιτήριο των 60 εκατοµµυρίων από τον Henri, έναν ηλικιωµένο άνδρα που πεθαίνει µόλις µαθαίνει ότι κέρδισε. Σας ενδιέφερε η ηθική πλευρά της δυναµικής της οµάδας;

Maxime: Απόλυτα. Μας ενδιέφερε και το γεγονός να έχουµε έναν χαρακτήρα που ήταν σχεδόν πολύ καλός στην αρχή. Η Sandra, την οποία υποδύεται η Anouk Grinberg, είναι µία µορφή θετικού ριζοσπαστισµού που µετατρέπεται σε κάτι αρνητικό. Ήταν η Anouk Grinberg εξαρχής στο µυαλό σας για τον ρόλο της Sandra που αρχικά αρνείται να κλέψει και µετά γίνεται χειρότερη από τους άλλους;

Romain: Ήταν από τις πρώτες µας επιλογές. Σήµερα είναι αδύνατο να δούµε κάποια άλλη σε αυτόν τον ρόλο. ?εν ερµηνεύει, είναι ο χαρακτήρας, δίνει σάρκα και οστά στον χαρακτήρα.

Σε αυτή την ιστορία, γίνονται όλοι πλούσιοι, αλλά πέφτει µια κατάρα πάνω τους. Πρέπει να τιµωρηθούν αυτοί που λειτούργησαν µε δόλο;

Romain: Είµαστε σίγουροι ότι πέφτει µια κατάρα πάνω τους; Ή µήπως είναι στο µυαλό τους; Είναι στο χέρι του θεατή να σχηµατίσει τη δική του γνώµη. Αυτό είναι που µας παρακίνησε. Είναι µια πολύ διαδραστική ταινία. Σχεδόν µε χιτσκόκικη φλέβα.

Maxime: Πότε δηµιουργούµε τη δική µας δυστυχία; Μας διασκέδασε να παίξουµε µε την ιδέα της συνωµοσίας. Παίρνεις δύο στοιχεία που δεν έχουν καµία σχέση µεταξύ τους και τα συνδέεις. Έτσι προκύπτει µία συνωµοσία. Είναι όµως αλήθεια; Εσύ αποφασίζεις.

Η ταινία κλιµακώνεται σταδιακά. Υπάρχει ένα συγκεκριµένο κοµµάτι που µπορεί να εκπλήξει τον θεατή...

Maxime: Δεν είναι τυχαίο. Ο σουρεαλισµός κορυφώνεται σταδιακά και αυτό αντικατοπτρίζεται στη µυθοπλασία.

Romain: Όταν προσεγγίζουµε τα διχαστικά και ακραία ταµπού µε χιούµορ, το γέλιο βοηθά στην εκτόνωση και η κωµωδία αποκτά µια πρόσθετη διάσταση, πιο δυνατή και πιο επίκαιρη.

Τελικά είναι τυχεροί ή άτυχοι οι νικητές της ταινίας;

Romain: Είναι σαν ένα «Whodunnit»: ποιος θα καταλήξει να είναι τυχερός; Το τέλος της ταινίας απαντά στην ερώτηση.

Maxime: Ίσως βασανίζουµε τους χαρακτήρες που κερδίζουν, αλλά έχω την εντύπωση ότι αν η ταινία είναι επιτυχηµένη, οι άνθρωποι θα αγοράσουν ακόµα περισσότερα λαχεία. Γιατί πέρα από το να κερδίσεις χρήµατα, υπάρχει η υπόσχεση για απίστευτα γεγονότα και εξαιρετικές περιπέτειες που µπορεί να συµβούν. Είναι αυτό το συναισθηµατικό τρενάκι που θέλαµε να βιώσουν οι θεατές.

κωμωδίαΛόττοFeelgood