22ο Φεστιβάλ Ολυμπίας: 30.000 θεατές και σχέδια για κινηματογραφικό πλατό
Άντα ΔαλιάκαΕντυπωσιακά «μεγάλο» πλέον, μετρώντας στην 22η διοργάνωση πάνω από 30.000 θεατές μαζί με τους συμμετέχοντες στα εργαστήρια του, το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας έριξε αυλαία μετά από μία εβδομάδα (30/11-7/12/2019) προβολών, εργαστηρίων και νέων ελπιδοφόρων εξαγγελιών μεταξύ των οποίων και η δημιουργία ενός κινηματογραφικού πλατό στον Πύργο.
Στα βήματα προσπάθειας της Ελλάδας να ανοιχθεί στην παγκόσμια κινηματογραφική αγορά μέσω των νέων κινήτρων του ΕΚΟΜΕ για την προσέλκυση οπτικοακουστικών παραγωγών στη χώρα, προσθέτουμε και σημειώνουμε και την εν λόγω αξιόλογη προσπάθεια που κάνει το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας με πρωτεργάτες τους ιδρυτές του Δημήτρη Σπύρου, Νίκο Θεοδοσίου και Χρήστο Κωνσταντόπουλο. Η διοργάνωση θέλει και πρέπει να επεκταθεί χωροταξικά στην πόλη του Πύργου ώστε να δώσει στέρεη βάση και στην σχεδόν ανύπαρκτη παραγωγή ελληνικών παιδικών ταινιών. Μια εξέλιξη που θα βοηθήσει στην περαιτέρω ανάπτυξη και σύνδεση του Φεστιβάλ με τα συνεργαζόμενα φεστιβάλ του είδους στο εξωτερικό ανοίγοντας νέους ορίζοντες για την κινηματογραφική εκπαίδευση στην Ελλάδα και την εγχώρια αγορά.
Έχοντας παρακολουθήσει επί τρεις ημέρες το φεστιβάλ μέσω της δημοσιογραφικής αποστολής της Αθήνας, μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι δεν υπάρχει ωραιότερο πράγμα από μια κινηματογραφική αίθουσα που κατακλύζεται από παιδιά όλων των ηλικιών (από μωρά έως εφήβους) και δονείται από τις φωνές και τα χειροκροτήματά τους. Στην αίθουσα του θεάτρου Απόλλων όπου γίνεται ο βασικός όγκος των προβολών των ταινιών μικρού και μεγάλου μικρού μήκους των διαγωνιστικών προγραμμάτων του φεστιβάλ (φέτος προβλήθηκαν 86 ταινίες από 59 χώρες), όχι μόνο δεν πέφτει καρφίτσα από τις 6 το απόγευμα και έπειτα, αλλά μικροί και μεγάλοι στέκονται έως και όρθιοι για να παρακολουθήσουν μια ταινία.
Οι έφηβοι από το εξωτερικό που έρχονται για να συμμετέχουν στα εργαστήρια χαρίζουν πολύχρωμο πολυεθνικό αέρα και κινηματογραφική ζύμωση σε μια γωνιά της Ελλάδας που για λίγες ημέρες τον χρόνο γίνεται το επίκεντρο της νεανικής δημιουργίας. Αρκεί να αναφέρουμε τα παραδείγματα του φετινού κινηματογραφικού εργαστηρίου του Mythos Project στο οποίο συμμετείχαν έφηβοι από 19 χώρες, του Camera Zizanio όπου συμμετέχουν πάμπολλα ταινιάκια μαθητών από την Ελλάδα, την Ευρώπη, την Αμερική, την Αυστραλία, την Αφρική και την Ασία, αλλά και την αναβαθμισμένη διαδικασία του Olympia Creative Ideas Pitching Lab μέσα από την οποία νέοι και νέες δημιουργοί παρουσιάζουν τις ιδέες τους για τη δημιουργία ταινίας μικρού μήκους για παιδιά και νέους.
Στο νησί της Ζακύνθου όπου επεκτάθηκαν φέτος οι προβολές του φεστιβάλ (η διοργάνωση διεξάγεται στον Πύργο, την Αμαλιάδα και 15 ακόμη πόλεις μεταξύ των οποίων και τέσσερις της νησιωτικής Ελλάδας για πρώτη φορά), η αίθουσα Φώσκολος της πόλης δεν προλάβαινε να μετράει τα καθημερινά sold out…
Κινηματογραφικό Πλατό στον Πύργο
Ας δούμε όμως το πρότζεκτ «κινηματογραφικό πλατό και μετεγκατάσταση του θεσμού». Πρόκειται ουσιαστικά για μετακόμιση της διοργάνωσης από τα γραφεία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας όπου φιλοξενείται κάθε χρόνο στον χώρο των παλιών αποθηκών του ιστορικού Αυτόνομου Σταφιδικού Οργανισμού του Πύργου που θα ανακαινιστεί.
Η Περιφέρεια προσφέρει τον χώρο (ο Αντιπεριφερειάρχης Ηλείας, Βασίλης Γιαννόπουλος, πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Φεστιβάλ, γνωρίζει καλά και στηρίζει το εγχείρημα), ενώ η διοίκηση του θεσμού ελπίζει να είναι όλα έτοιμα μέσα στα επόμενα τρία χρόνα. Ο χώρος, έκτασης περίπου 3.000 τ.μ., αποτελείται από επτά αποθήκες και ένα παλιό κτίριο διοίκησης. Το σχέδιο που έχει εκπονηθεί προβλέπει δύο αίθουσες κινηματογράφου, χωρητικότητας 230 και 450 θέσεων, ενώ το παλιό μουσείο σταφίδας μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως χώρος εκθέσεων. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι υπάρχει αξιοποιήσιμος χώρος για την κατασκευή πλατό, έκτασης 250τ.μ., το οποίο μπορεί να αποτελέσει τη βάση παραγωγών με εξοπλισμό διεθνών προδιαγραφών.
Ο απώτερος στόχος είναι, σύμφωνα με τους συνιδρυτές του φεστιβάλ, Δημήτρη Σπύρου και Χρήστο Κωνσταντόπουλο, ένας οργανισμός που θα λειτουργεί ως πλήρης μονάδα παραγωγής και προβολής ταινιών, σε συνεργασία με το Film Office της Δυτικής Ελλάδας: ο θεσμός θα λειτουργεί σε σωστή βάση ξεκινώντας από την κινηματογραφική εκπαίδευση για τα παιδιά, περνώντας κατόπιν στην κινηματογραφική εκπαίδευση για εκπαιδευτικούς, και φτάνοντας ως το επίπεδο της παραγωγής του παιδικού και όχι μόνο, κινηματογράφου μέσα από τις διασυνδέσεις του με το διεθνές πεδίο.
«Εμείς θεωρούμε ότι η Ηλεία και γενικότερα η περιοχή είναι ένα υπαίθριο πλατό. Όταν σε έναν υποψήφιο παραγωγό του δείξεις ότι έχεις και μια σωστή υποδομή είναι ένα παραπάνω κίνητρο», σχολίασε ο Χρήστος Κωνσταντόπουλος…
Ελπίζουμε ότι οι εξαγγελίες θα γίνουν άμεσα πραγματικότητα.
Τα βραβεία του 22ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους
Για πρώτη φορά στην ιστορία του Φεστιβάλ τα τέσσερα μεγάλα βραβεία (μεγάλου μήκους μυθοπλασίας, μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσίας και σεναρίου) δόθηκαν σε γυναίκες δημιουργούς.
Μεγάλη νικήτρια του φετινού Φεστιβάλ Ολυμπίας (βραβείο μεγάλου μήκους μυθοπλασίας) ανακηρύχθηκε η Ινδή Ρίμα Ντας για την ταινία της Η Μπουλμπούλ μπορεί να τραγουδήσει. Η βραβευμένη στο Βερολίνο ταλαντούχα σκηνοθέτρια (της οποίας η προηγούμενη ταινία Village rockstars υπήρξε η ινδική υποψηφιότητα για τα φετινά Όσκαρ), στρέφει την κάμερά της στην φτωχή οικογένεια της Μπουλμπούλ, παρακολουθώντας με ρεαλισμό τη σκληρή καθημερινότητά της στην ινδική αγροτική επαρχία, και τολμώντας να καταπιαστεί με ένα θέμα ταμπού στην Ινδία: την ομοφυλοφιλία ενός αγοριού, αλλά και το ξύπνημα του ερωτισμού στην εφηβεία που στην ταινία πυροδοτεί ακραίες αντιδράσεις από πλευράς σχολείου, οικογένειας και τοπικής κοινωνίας οδηγώντας σε ένα τραγικό γεγονός… Για την ερμηνεία της στην ταινία η νεαρή Αρνάλι Ντας απέσπασε το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας.
Το βραβείο σκηνοθεσίας απέσπασε η γαλλική ταινία Ντανιέλ της Μαρίν Ατλάν που παρακολουθεί το πρώτο ερωτικό σκίρτημα του 10χρονου Ντανιέλ, ο οποίος αναστατώνεται όταν πιάνει την όμορφη Μαρτέ να γδύνεται στα αποδυτήρια. Ο μικρός Τεό Πολγκάρ βραβεύτηκε για την λεπτών αποχρώσεων ερμηνεία του. Το βραβείο σεναρίου πήγε στην ταινία Κομμώσεις Ρόμι (Ολλανδία-Γερμανία) της Μίσα Καμπ: η ταινία συγκλόνισε το κοινό του φεστιβάλ δείχνοντας τη μικρή Ρόμι να έρχεται αντιμέτωπη με το αλτσχάιμερ της αγαπημένης γιαγιάς της.
Το βραβείο καλύτερου μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ κέρδισε η Μάγια Νιούελ από την Αυστραλία για την ταινία Τρέχει στο αίμα μου με ήρωα έναν μικρό, προικισμένο Αβορίγινα ο οποίος όμως αποτυγχάνει στο σχολείο και ο κλοιός της Πρόνοιας και της αστυνομίας στενεύει διαρκώς γύρω του. Η ταινία ουσιαστικά μιλά για μια γενιά που έχει στερηθεί την κουλτούρα, την πατρίδα και την γλώσσα της.
Αξίζει να αναφέρουμε πως γυναίκες ήταν και οι δύο νικήτριες του φετινού 2ου Olympia Creative Ideas Pitching Lab: Η Ερωφίλη Μωραϊτη (για την ιδέα της «Το μυρμηγκάκι») που απέσπασε το βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, και η Άρτεμις Αναστασιάδου για το πρότζεκ της «Το Βανκούβερ».
*Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα προβάλλει τις βραβευμένες ταινίες του 22ου Φεστιβάλ Ολυμπίας και της 19ης Camera Zizanio. Οι ημερομηνίες διεξαγωγής θα ανακοινωθούν προσεχώς.
- Σοκάρει η καταγγελία 8χρονου στην Πάτρα - 16χρονος κατηγορείται πως τον βίασε
- Προφυλακιστέος και ο γαμπρός του 65χρονου που δολοφονήθηκε από τα παιδιά του στην Εύβοια
- Ο άνθρωπος του Τραμπ για τη Δικαιοσύνη κατηγορείται ότι πλήρωνε για σεξ με ανήλικες
- Χριστουγεννιάτικο το σκηνικό του καιρού: Πού αναμένονται χιόνια απόψε και την Τρίτη