Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ο μετρ του σασπένς έκανε χυδαίες φάρσες και σιχαινόταν τις εγκύους- Τι ήταν το πιο τρομακτικό που είχε δει ποτέ – 20 πράγματα για τον διάσημο σκηνοθέτη που εντυπωσιάζουν
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 11 λεπτά ┋
Άλφρεντ Χίτσκοκ: Ένας από τους διασημότερους σκηνοθέτες του 20ου αιώνα! Ο άνθρωπος που έκανε τους ανθρώπους να λατρεύουν την αγωνία! Ποιος δεν έχει δει τα «Πουλιά»; Ποιος δεν έχει χάσει το αίμα από τις φλέβες του παρακολουθώντας τη «Ρεβέκα», το «Ψυχώ», τη «Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων»;
Είναι ο σκηνοθέτης που έχει πει το σοφό: «Η χρονική διάρκεια μιας ταινίας δεν μπορεί να ξεπερνάει την αντοχή της ουροδόχου κύστης του ανθρώπου», κάτι που δεν διάβασε ή διάβασε και δεν κατανόησε ο Μάρτιν Σκορσέζε…
Ταλαντούχος, καινοτόμος ευφυής, δημιουργικός, ο Άλφρεντ Χίτσκοκ, άφησε πίσω του 54 ταινίες από τις οποίες κάποιες είναι (ακόμη) αριστουργήματα.
Αυτός ήταν ο Χίτσκοκ, που έφυγε από τη ζωή μια μέρα σαν σήμερα, 29 Απριλίου του 1980… Ή τουλάχιστον αυτός ήταν ο Χίτσκοκ που όλοι - λίγο έως πολύ - γνωρίζουμε. Ας δούμε όμως τον Άλφρεντ Χίτσκοκ που πολλοί δεν γνωρίζουν:
1.Ο Χίτσκοκ ήταν το μικρότερο από τα τρία παιδιά μιας αυστηρής μικροαστικής καθολικής οικογένειας του ανατολικού Λονδίνου και είχε πολύ στενό - για μερικούς αρρωστημένο - δεσμό με τους γονείς του. Η μητέρα του, Έμα, τον έβαζε με στέκεται μπροστά στον καθρέφτη κάθε βράδυ και να της δίνει αναφορά για το τι του είχε συμβεί ολόκληρη την ημέρα. Το παράξενο εκείνο τελετουργικό το ονόμαζαν «βραδινή εξομολόγηση». Η «βραδινη εξομολόγηση» συνεχίστηκε και μετά την ενηλικίωσή του Χίτσκοκ!
2. Ο παντοπώλης πατέρας του, εφάρμοζε ασυνήθιστες μορφές τιμωρίας: Κάποτε όταν ο εξάχρονος Άλφρεντ έκανε μία αταξία, ο πατέρας του τον έστειλε να παραδώσει ένα σφραγισμένο γράμμα στο τοπικό αστυνομικό τμήμα. Ο αξιωματικός υπηρεσίας το άνοιξε το διάβασε και αμέσως κλείδωσε τον Άλφρεντ σε ένα κελί, λέγοντάς του: «Έτσι κάνουμε στα άτακτα παιδιά»! Για το υπόλοιπο της ζωής του, ο Χίτσκοκ, έτρεμε την Αστυνομία και οποιονδήποτε ένστολο· δεν οδηγούσε ποτέ αυτοκίνητο από τον φόβο μήπως και τον σταματήσει η τροχαία!
3. Ο Χίτσκοκ ήταν διάσημος για τις φάρσες του, που συχνά αποκάλυπταν τη σκληρή πλευρά του εαυτού του. Κάποτε έβαλε την κόρη του, την Πατρίτσια, σε μία ρόδα λούνα παρκ και διέταξε τον υπεύθυνο να κόψει το ρεύμα, αφήνοντας τη μετέωρη! Μία άλλη φορά έδεσε με χειροπέδες τους Ρόμπερτ Ντόνατ και Μαντλέιν Κάρολ - πρωταγωνιστές στα «39 Σκαλοπάτια» - και προσποιήθηκε ότι είχε χάσει το κλειδί. Όταν η Κιμ Νόβακ πρωτοεμφανίστηκε στα γυρίσματα του «Δεσμώτη του Ιλίγγου» και μπήκε στο καμαρίνι της, βρήκε ένα φρεσκοσφαγμένο και ξεπουπουλιασμένο κοτόπουλο να κρέμεται πάνω από την τουαλέτα της. Πριν βάλει τις φωνές εμφανίστηκε ο Χίτσκοκ σκασμένος στα γέλια…
4. Το μενού του Χίτσκοκ σε φάρσες περιελάμβανε και κάποια προσβλητικά, αλλά και ενοχλητικά δώρα: Κάποτε έστειλε στον μικρόσωμο ηθοποιό Πέτερ Λόρε ένα παιδικό κοστούμι και όταν η μικρούλα Μέλανι Γκρίφιθ επισκέφτηκε τη μητέρα της Τίπι Χέντρεν στη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας «Τα πουλιά», ο Χίτσκοκ της έκανε ένα αξέχαστο χριστουγεννιάτικο δώρο: Μία μινιατούρα της μητέρας της μέσα σε ένα μικροσκοπικό ξύλινο φέρετρο! Δεν ήταν όλες οι φάρσες του Χίτσκοκ τόσο ενοχλητικές. Κάποιες μάλιστα ήταν και διασκεδαστικές: Για χρόνια έστελνε χριστουγεννιάτικες κάρτες που απεικόνιζαν όλα τα γράμματα του λατινικού αλφαβήτου πλην του «L» δηλαδή «No L» διαφορετικά Noel (Χριστούγεννα)...
5. Ίσως η πλέον απεχθής φάρσα του Χίτσκοκ ήταν τα Μπλε Δείπνα που έδινε στο σπίτι του στο Χόλιγουντ. Εκεί σερβίρονταν μπλε μπριζόλες, μπλε μπιζέλια και μπλε πουρές και όλα αυτά συνοδευόμενα από μπλε μαρτίνι. Πολλοί από τους καλεσμένους του, πάθαιναν ναυτία και ελάχιστοι αποδέχονταν τις προσκλήσεις του σε δείπνο.
6. Ο Χίτσκοκ είχε μεγάλη κοιλιά αλλά δεν είχε αφαλό· τον είχαν γράψει μετά από επέμβαση στην κοιλιακή χώρα. Στα γυρίσματα της «Οικογενειακής Συνωμοσίας», ο αποκρουστικά παχύσαρκος σκηνοθέτης τρόμαξε την ηθοποιό Κάρεν Μπλακ σηκώνοντας το πουκάμισό του και επιδεικνύοντας την χώρις αφαλό κοιλιά του.
8. Εκτός από τους αστυνομικούς ο Χίτσκοκ έτρεφε απέχθεια για τους ιερείς. Μια μέρα ενώ διέσχιζε με το αυτοκίνητό του έξω από ένα ελβετικό χωριό, ταράχτηκε βλέποντας ξαφνικά από το παράθυρο έναν παπά να μιλάει σε ένα αγοράκι. «Είναι το πιο τρομακτικό θέαμα που έχω δει ποτέ», είπε αργότερα ο Χίτσκοκ και φώναξε στον μικρό: «Τρέχα αγοράκι μου. Τρέχα, τρέχα να σωθείς»!
9. Καλά ο φόβος των αστυνομικών και των ρασοφόρων αλλά και των αυγών; Ο Χίτσκοκ αηδίαζε με τον ρευστό κίτρινο κρόκο τους. «Φοβάμαι τα αυγά», δήλωσε κάποτε. «Όχι απλώς τα φοβάμαι, αλλά αηδιάζω γι’ αυτό το άσπρο στρογγυλό πράγμα χωρίς τρύπες. Έχετε δει ποτέ τίποτε πιο αηδιαστικό από τον κρόκο που σπάει και χύνει το κίτρινο υγρό του; Το αίμα είναι ωραίο κόκκινο, αλλά ο κρόκος είναι κίτρινος κι’ απαίσιος. Ποτέ δεν τον δοκίμασα».
11. Σε μία συνέντευξη που έδωσε το 1999 η κόρη του Χίτσκοκ, Πατρίτσια, αποκάλυψε ότι η αγαπημένη του ταινία ήταν «Ο ατσίδας και το λαγωνικό», μία κωμωδία με φορτηγατζήδες στην οποία πρωταγωνιστούσαν ο Μπαρτ Ρέινολντς, η Σάλι Φιλντ και ο Τζάκι Γκλιζον. Πολλοί θα εκπλήσσονταν, αλλά όχι ο Ρέινολντς, ο οποίος δήλωσε: «Πολλοί διανοούμενοι μου έχουν πει κρυφά ότι τους άρεσε ο Ατσίδας και εγώ τους απαντούσα, μην ανησυχείς άρεσε και σε άλλα 150 εκατομμύρια. Χαίρομαι που συμφωνούσε και ο κύριος Χίτσκοκ».
12. Εκτός από το «λαγωνικό», ο Χίτσκοκ λάτρευε οτιδήποτε περιείχε σκυλιά. Μετά μία κουραστική μέρα στο στούντιο, ξεκουραζόταν με ένα δείπνο μπροστά στην τηλεόραση παρακολουθώντας τη «Λάσι», ενώ αγαπούσε και την ταινία «Μπέντζι», που πρωταγωνιστούσαν σκυλιά.
13. Ο Χίτσκοκ λάτρευε τα ακριβά κρασιά και το καλό φαγητό. Όταν δούλευε στο Χόλιγουντ παράγγελνε ψάρια γλώσσες κατευθείαν από το Ντόβερ. Η γαστρονομία τον απασχολούσε περισσότερο από τις ταινίες του! Η διάσημη κριτικός Πολίν Κάελ τον συνάντησε κάποτε σε μία δεξίωση και τον βρήκε τρομερό ανιαρό. «Ήθελε να μιλήσει για ταινίες αλλά δεν είχε δει καμία», ανέφερε αργότερα Η Κάελ. Ο Χίτσκοκ διέκοπτε διαρκώς την κουβέντα τους για τον κινηματογράφο και μιλούσε για το κελάρι του και για τη συλλογή του από ακριβές σαμπάνιες….
14. Σύμφωνα με φίλους του, ο Χίτσκοκ, δεν άντεχε να δει τη γυναίκα του Άλμα όταν ήταν έγκυος. Έλεγαν ότι την έβρισκε αηδιαστική με φουσκωμένη την κοιλιά της!
15. Η αδυναμία του Χίτσκοκ για τα γυναικεία ρούχα είναι θρυλική. Ντυνόταν γυναίκα για να διασκεδάζει τους φίλους που τον επισκέπτονταν στο Χόλιγουντ. Σε κάποια δεξίωση μάλιστα, τον κινηματογράφησαν. Λέγεται ότι ο Χίτσκοκ κράτησε την ταινία φυλαγμένη στο γραφείο του, η οποία εξαφανίστηκε μυστηριωδώς μετά το θάνατο του. Το 2008 κυκλοφόρησαν φήμες σε διαδικτυακά φόρουμ ότι στην ταινία «Στη σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων» ο Χίτσκοκ υποδύεται τη χοντρή γυναίκα με το τιρκουάζ φόρεμα και το γαλανόλευκο καπέλο, που εμφανίζεται σε ένα τρένο περίπου 40 λεπτά μετά την έναρξη της· δεν αποδείχθηκε ποτέ κάτι τέτοιο.
16. Ο Χίτσκοκ ήταν ως παιδί μοναχικό και είχε βρει καταφύγιο στις εμμονές του. Για παράδειγμα είχε μανία με τα δρομολόγια των τρένων. Τα είχε μάθει σχεδόν όλα απέξω, ενώ του άρεσε να επισκέπτεται το μουσείο της Σκότλαντ Γιαρντ, για να παρακολουθεί ποινικές δίκες.
17. Το πάθος του για τις λεπτομέρειες καθώς και το ενδιαφέρον του για τους φόνους και τα εγκληματικά μυαλά ήταν τα βασικά στοιχεία της καριέρας του. Σπούδασε καλές τέχνες και τεχνικό σχέδιο. Εργάστηκε ως σκηνογράφος σε στούντιο του Λονδίνου και το 1925 πέρασε στη σκηνοθεσία. Η πρώτη του επιτυχία ήταν «Ο Ένοικος», ένα θρίλερ τυλιγμένο στην ομίχλη, με θέμα τον Τζακ τον Αντεροβγάλτη.
18. Στα τέλη της δεκαετίας του 30 ο Χίτσκοκ ήταν πλέον καθιερωμένος και θεωρούνταν από πολλούς ως ο καλύτερος σκηνοθέτης της Αγγλίας. Ο παραγωγός Ντέιβιντ Σέλζνικ τον κάλεσε στο Χόλιγουντ το 1939 και η «Ρεβέκκα» του τιμήθηκε με Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας· η μοναδική ταινία του που κέρδισε το συγκεκριμένο βραβείο.
19. Ο Χίτσκοκ είχε αδυναμία στις ψυχρές ξανθές, που πολλές από αυτές τις είχε πρωταγωνίστριες. Προσπαθούσε να της γοητεύσει λέγοντάς τους αμέτρητα βρόμικα ανέκδοτα, ενώ παρακολουθούσε την ιδιωτική του ζωή κατά τρόπο ανεπίτρεπτο. Όταν αντιστέκονταν στον έλεγχο του ή όπως στην περίπτωση της Βέρα Μάιλς παντρεύονταν, εκείνος έχανε κάθε ενδιαφέρον για αυτές και τις απέκλειε από τις ταινίες του ή τις υποτιμούσε μπροστά σε άλλους· παρά τις ψυχοσεξουαλικές του αναζητήσεις παρέμεινε πιστός τη γυναίκα του την Άλμα Ρέβιλ, την οποία παντρεύτηκε το 1926.
20. Προς το τέλος της ζωής του, ο Χίτσκοκ ήταν ένα είδος περιοδεύοντος πρεσβευτή του σασπένς. Εύκολα αναγνωρίσιμος λόγω του πάχους και της φωνής του, ήταν συχνά αντικείμενο παρωδιών σε ταινίες και στην τηλεόραση: Ένα επεισόδιο τον Flintstones τον παρουσίαζε ως συζυγοκτόνο της λίθινης εποχής! Η αξιοπρέπειά του αποκαταστάθηκε όταν του απονεμήθηκε ο τίτλος του Σερ το 1979 λίγο αφότου ανακοίνωσε την αποχώρησή του από την οθόνη. Ο σερ Άλφρεντ Χίτσκοκ πέθανε στις 29 Απριλίου του 1980… Η υγεία του είχε επιδεινωθεί από την αρθρίτιδα και τη δυσλειτουργεία των νεφρών του.
Ο Χίτσκοκ είχε προταθεί πέντε φορές για Όσκαρ σκηνοθεσίας: Το 1941 (Ρεβέκκα), το 1945 (Στον ίσκιο του θανάτου/Ναυαγοί) το 1946 (Νύχτα Αγωνίας), το 1955 (Σιωπηλός Μάρτυς) και το 1961 (Ψυχώ), αλλά δεν το κέρδισε ποτέ! Ο Χίτσκοκ έζησε μια σπουδάια ζωή κι άφησε πίσω του μια επίσης σπουδαία κληρονομιά κι όπως είχε πει: «Μια σπουδαία ιστορία είναι σαν τη ζωή χωρίς τα βαρετά μέρη»…
Πηγή: Secret Lives of Great Filmmakers
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στην αναζήτηση κινήτρου του δράστη της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr