Pinocchio από την Disney και το Netflix: Πώς οι λεγόμενες «δίδυμες ταινίες» αντικατοπτρίζουν μια τάση του Χόλιγουντ
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 11 λεπτά ┋
Πολλοί σινεφίλ περιμένουν με ανυπομονησία την επικείμενη κυκλοφορία του Πινόκιο από το Netflix. Άλλοι όμως είναι περισσότερο ενθουσιασμένοι με την επικείμενη κυκλοφορία του Πινόκιο από την Disney. Ποιο από τα δύο θα κερδίσει άραγε το κοινό; Σε δημοσίευμά του το BBC αναλύει την τάση του Χόλιγουντ να παράγει ταινίες με το ίδιο θέμα σε διαφορετικές εκδοχές.
Μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες, τόσο η Disney όσο και το Netflix θα κυκλοφορήσουν τις δικές τους εκδοχές του κλασικού παραμυθιού, για το αγόρι του οποίου η μύτη μεγαλώνει όταν λέει ψέματα.
Η ταινία της Disney είναι ένα έργο για όλη την οικογένεια, live-action remake, σε σκηνοθεσία Robert Zemeckis και με τον Tom Hanks στον ρόλο του Geppetto. Ο βραβευμένος με Όσκαρ, Robert Zemeckis σκηνοθετεί τη νέα live-action αφήγηση της αγαπημένης ιστορίας της ξύλινης μαριονέτας, που ξεκινάει για μια θρυλική περιπέτεια που θα τον μεταμορφώσει σε πραγματικό αγόρι. Ο Tom Hanks πρωταγωνιστεί ως Τζεπέτο, ο ξυλουργός που δημιουργεί τον Πινόκιο (Benjamin Evan Ainsworth) και του συμπεριφέρεται σαν να είναι γιος του. Ο Joseph Gordon-Levitt είναι ο Τζίμινι Κρίκετ, που υπηρετεί τον Πινόκιο ως οδηγός αλλά και ως η «συνείδησή» του. Η υποψήφια για Όσκαρ Cynthia Erivo είναι η Μπλε Νεράιδα, ο Keegan-Michael Key είναι ο «Τίμιος»Τζον, η υποψήφια για Όσκαρ Lorraine Bracco είναι η Σοφία ο Γλάρος ένας νέος χαρακτήρας, και ο Luke Evans είναι ο Αμαξάς.
Ο σκηνοθέτης Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο παρουσιάζει τον Πινόκιο με ένα εντελώς νέο τρόπο στην επερχόμενη animation ταινία με τίτλο «Pinocchio». Η εκδοχή του Netflix, είναι μια ταινία κινουμένων σχεδίων stop-motion από τον βραβευμένο με Όσκαρ σκηνοθέτη πίσω από το The Shape of Water. Στη δική του εκδοχή θα δούμε τον Ewan McGregor να πρωταγωνιστεί ως Jiminy Cricket.
Η ταινία του Del Toro χρειάστηκε ιδιαίτερα μεγάλο χρονικό διάστημα για να υλοποιηθεί. Είχε ανακοινώσει την πρόθεσή του να γυρίσει τον Πινόκιο πριν από 14 χρόνια, αλλά δυσκολεύτηκε να βρει χρηματοδότηση για την ταινία και τελικά ανακοίνωσε την ακύρωσή της το 2017. Ωστόσο, το πρότζεκτ αναβίωσε την επόμενη χρονιά, όταν το Netflix επιβεβαίωσε ότι το αναλαμβάνει.
Είναι καθαρή σύμπτωση ότι τώρα βρίσκεται σε σύγκρουση με τη Disney, η οποία τα τελευταία χρόνια παράγει live-action remakes μερικών από τις μεγαλύτερες ιστορικές επιτυχίες της - όπως ο Αλαντίν, η Μουλάν και ο Βασιλιάς των Λιονταριών. Φυσικά, ο Πινόκιο έχει μεταφερθεί στον κινηματογράφο αρκετές φορές από το κλασικό πρωτότυπο του 1940, το οποίο διασκευάστηκε από το παιδικό μυθιστόρημα του 1883 του Κάρλο Κολόντι.
Γιατί όμως το Χόλιγουντ κυκλοφορεί τόσο συχνά δίδυμες ταινίες - δύο ταινίες που όχι μόνο αφορούν το ίδιο θέμα, αλλά συχνά κυκλοφορούν περίπου την ίδια εποχή;
«Αυτό το φαινόμενο χρονολογείται εδώ και δεκαετίες», λέει στο BBC ο YouTuber και δημοσιογράφος Luke Hearfield. «Υπάρχουν πολυάριθμοι λόγοι γι' αυτό, μερικές φορές είναι πραγματικά απλώς σύμπτωση, δύο άνθρωποι που έχουν την ίδια ιδέα την ίδια στιγμή. Αλλά νομίζω ότι τώρα συμβαίνει περισσότερο από ποτέ, επειδή ζούμε στην εποχή του περιεχομένου, όλο και περισσότερες ταινίες βγαίνουν, οπότε είναι βέβαιο ότι θα υπάρχουν άνθρωποι που θα έχουν παρόμοιες ιδέες».
Εντοπίζονται άπειρα παραδείγματα στο παρελθόν, όπως τα Antz και A Bug's Life, το Deep Impact και το Armageddon, καθώς και οι ταινίες Friends With Benefits και No Strings Attached που είχαν ακριβώς το ίδιο θέμα και παρόμοια πλοκή. Αλλά πολλά ακόμη παραδείγματα έχουν ξεπηδήσει πρόσφατα.
Η έμπνευση από τα γεγονότα της επικαιρότητας
Συχνά, τα γεγονότα της επικαιρότητας προκαλούν έναν ενθουσιασμό στους παραγωγούς που θέλουν να αφηγηθούν μια ιστορία στην οθόνη. Η διάσωση στα σπήλαια της Ταϊλάνδης το 2018 προκάλεσε δύο δραματοποιήσεις (The Cave και Thirteen Lives) και ένα ντοκιμαντέρ (The Rescue).
«Ο Στιβ Τζομπς πέθανε και είδαμε να βγαίνουν δύο ταινίες Τζομπς - μία σε σκηνοθεσία του Τζόσουα Μάικλ Στερν και μία του Ντάνι Μπόιλ», θυμάται ο Χέρφιλντ.
Άλλες φορές, σημειώνει, μπορεί να οφείλεται σε μια σημαντική επέτειο. «Όταν φτάσαμε στην εκατονταετηρίδα του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, άρχισαν να έρχονται όλο και περισσότερες ταινίες σχετικά με αυτόν, όπως το They Shall Not Grow Old, το 1917, το The Light Between Oceans, ακόμη και το Wonder Woman της DC διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του πολέμου».
Αλλά ενώ είναι πιθανό δύο στούντιο να εργάζονται σε παρόμοιες ταινίες τυχαία, σε άλλες περιπτώσεις, ανταγωνίζονται σκόπιμα το ένα το άλλο. «Μερικές φορές είναι ένας αγώνας δρόμου μεταξύ των εταιρειών παραγωγής, όταν ξέρουν ότι υπάρχει κάτι που ο κόσμος θα ενδιαφερθεί να παρακολουθήσει, υπάρχει μια αίσθηση του ποιος μπορεί να το βγάλει πρώτος».
Υπάρχουν αρκετές περιπτώσεις όπου και οι δύο ταινίες είναι επιτυχημένες στο box office. Άλλες φορές όμως, η μία ταινία γίνεται τόσο μεγάλη, που το κοινό μόλις και μετά βίας γνωρίζει την άλλη.
«Μερικές φορές υπάρχει μία που κερδίζει και μία που είναι περισσότερο αγαπητή από το κοινό ή αντέχει καλύτερα στη δοκιμασία του χρόνου», λέει ο Χέρφιλντ, προσθέτοντας ότι αυτό μπορεί να οφείλεται στην έλλειψη χρηματοδότησης και μάρκετινγκ. Αλλά, προσθέτει, οι συγκρούσεις δεν αποτελούν απαραίτητα πρόβλημα. «Εξακολουθώ να λατρεύω τις ταινίες A Bug's Life και Antz - στην πραγματικότητα μου άρεσαν πολύ και οι δύο αυτές ταινίες! Ήμουν παιδί όταν βγήκαν και οι δύο, αλλά δεν είχα παρατηρήσει πραγματικά τις ομοιότητες ως παιδί. Και οι δύο έχουν να κάνουν με έντομα, αλλά είναι διαφορετικές ιστορίες, και οι δύο ήταν απολαυστικές. Δεν είναι κακό να έχεις παρόμοιο περιεχόμενο, αρκεί να υπάρχει αρκετό περιεχόμενο που να ξεχωρίζει».
Μερικά από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα των λεγόμενων δίδυμων ταινιών:
A Quiet Place & The Silence
Σύνοψη: Μια οικογένεια με κωφή κόρη αγωνίζεται να αποφύγει θανάσιμα πλάσματα που ανιχνεύουν τον ήχο.
Ημερομηνίες κυκλοφορίας: Απρίλιος 2018 για το A Quiet Place, με την ταινία «The Silence» να ακολουθεί ένα χρόνο αργότερα (αλλά το τελευταίο ξεκίνησε πρώτo τα γυρίσματα).
Πρωταγωνιστές: Η Emily Blunt πρωταγωνιστεί στο A Quiet Place, ενώ ο γαμπρός της Stanley Tucci εμφανίζεται στο The Silence.
Box office: Το The Silence κυκλοφόρησε κατά κύριο λόγο στο Netflix, οπότε έβγαλε μόνο 2,3 εκατ. δολάρια (1,8 εκατ. λίρες) από την περιορισμένη κινηματογραφική του προβολή. Το "A Quiet Place", που είχε πλήρη κινηματογραφική κυκλοφορία, έβγαλε 340 εκατ. δολάρια (278 εκατ. λίρες).
Trivia: Ενώ μια κωφή ηθοποιός, η Millicent Simmonds, υποδύθηκε την κωφή κόρη της οικογένειας στο A Quiet Place, το The Silence επικρίθηκε από την κοινότητα των κωφών επειδή τον αντίστοιχο χαρακτήρα του υποδύθηκε μια ηθοποιός που είχε την ακοή της.
Churchill & Darkest Hour
Σύνοψη: Στη δεκαετία του 1940, ο Βρετανός πρωθυπουργός Ουίνστον Τσόρτσιλ προσπαθεί να οδηγήσει τη χώρα του στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Ημερομηνίες κυκλοφορίας: 1: Ιούνιος 2017 για το Churchill, με το Darkest Hour να ακολουθεί αργότερα την ίδια χρονιά.
Πρωταγωνιστές: O πρωταγωνιστής Brian Cox υποδύθηκε τον πρωθυπουργό στο Churchill, ενώ ο Gary Oldman κέρδισε Όσκαρ για την ερμηνεία του στο Darkest Hour.
Box office: 150 εκατ. δολάρια (122 εκατ. λίρες) για το Darkest Hour, αλλά μόλις 6 εκατ. δολάρια (4,9 εκατ. λίρες) για το Churchill.
Trivia: Ο Cox μίλησε ειλικρινά για την αντίπαλη ταινία και την έλλειψη αναγνώρισης για τη δική του. «Ήμουν τσαντισμένος», δήλωσε πέρυσι στον Guardian. «Ειδικά όταν είδα την άλλη ταινία. Νόμιζα ότι ήταν απαίσια! Εννοώ, ο Gary είναι ένας σπουδαίος ηθοποιός, αλλά...» είπε ο Cox, πριν σταματήσει. «Μαθαίνεις να μην είσαι προσκολλημένος, να αφήνεσαι».
The Jungle Book & Mowgli
Σύνοψη: Ένα αγόρι, ο Μόγλης, μεγαλώνει με ζώα που μιλούν στη ζούγκλα της Ινδίας.
Ημερομηνίες κυκλοφορίας: Και οι δύο επρόκειτο να κυκλοφορήσουν το 2016, αλλά η κυκλοφορία της ταινίας της Disney έκανε τη Warner Bros να καθυστερήσει σημαντικά τη δική της, πουλώντας την τελικά στο Netflix, το οποίο την κυκλοφόρησε το 2018.
Πρωταγωνιστές: Benedict Cumberbatch και Cate Blanchett στο Mowgli- Idris Elba και Scarlett Johansson στο The Jungle Book.
Box office: $966 εκατ. (£790 εκατ.) για το «The Jungle Book», αλλά το «Mowgli» κυκλοφόρησε μόνο στο Netflix.
Trivia: Ο Andy Serkis δήλωσε στο παρελθόν στο BBC News ότι η ταινία της Disney «άρχισε πραγματικά να κάνει το στούντιο να φοβάται» για την κυκλοφορία της δικής του. Όμως, όπως είπε ο ίδιος: «[Η άλλη ταινία] ποτέ δεν με ενόχλησε πραγματικά επειδή ήξερα ότι η ταινία της Disney θα ήταν πάντα μια ταινία τεσσάρων τεταρτημόριων, μεγάλη, ευρεία, οικογενειακή, ποπ κορν ταινία που πιθανώς μιμείται το animation του 1967, χρησιμοποιεί τα τραγούδια κ.λπ. Η δική μας δεν ήταν κοντά σε κάτι τέτοιο, κάναμε κάτι εντελώς διαφορετικό».
The Miseducation of Cameron Post & Boy Erased
Σύνοψη: Μια οικογένεια στέλνει τον ομοφυλόφιλο έφηβο τους να υποβληθεί σε «θεραπεία μετατροπής» σε μια προσπάθεια να τον κάνει στρέιτ.
Ημερομηνίες κυκλοφορίας: Αύγουστος 2018 για το Cameron Post, με το Boy Erased να ακολουθεί τρεις μήνες αργότερα.
Πρωταγωνιστές: Lucas Hedges και Nicole Kidman στο Boy Erased, Chloe Grace Moretz στο Cameron Post.
Box office: 1,47 εκατ. δολάρια (1,2 εκατ. λίρες) για το Post, 11 εκατ. δολάρια (9 εκατ. λίρες) για το Boy Erased.
Trivia: «Όταν άκουσα για πρώτη φορά, καθώς ετοιμαζόμασταν να ξεκινήσουμε την προπαραγωγή, ότι γυρίζεται άλλη μια ταινία, σίγουρα είπα «Ω, γ***το"", δήλωσε ο σκηνοθέτης του Boy Erased, Joel Edgerton, στο BBC News. «Αλλά νομίζω ότι αυτή είναι η μόνη φορά που ανησύχησα γι' αυτό. Γιατί η απάντησή μου σε αυτό είναι ότι κάθε χρόνο βλέπω ότι υπάρχουν περίπου 20+ ταινίες με υπερήρωες, υπάρχουν δεκάδες ρομαντικές κωμωδίες, υπάρχουν 50 ταινίες τρόμου. Είναι σαν, αν δεν υπάρχει αρκετός χώρος σε αυτή τη χρονική στιγμή για δύο ταινίες με αυτό το θέμα, τότε αυτό είναι τρελό».
July 22 & Utoya
Σύνοψη: Ένας Νορβηγός τρομοκράτης σκοτώνει οκτώ ανθρώπους αφού πυροδοτεί μια βόμβα στο Όσλο, πριν σκοτώσει 69 άτομα σε μια καλοκαιρινή κατασκήνωση νέων σε μια μαζική δολοφονία στο νησί Utoya. Η ταινία είναι βασισμένη στα τρομακτικά γεγονότα του Ιουλίου 2011,
Ημερομηνίες κυκλοφορίας: Η ταινίες προβλήθηκαν και οι δύο το 2018: το Utoya τον Μάρτιο και το July 22 τον Οκτώβριο.
Πρωταγωνιστές: Andrea Berntzen και Aleksander Holmen στο Utoya, Anders Danielsen Lie και Jon Oigarden στο 22 July.
Box office: Το 22 July κυκλοφόρησε στο Netflix, αλλά παρόλα αυτά έβγαλε 3,7 εκατ. δολάρια, ενώ το Utoya έβγαλε 3,6 εκατ. δολάρια (και τα δύο γύρω στα 3 εκατ. λίρες).
Trivia: Οι δύο ταινίες είναι πολύ διαφορετικές ως προς την προσέγγισή τους. Η ταινία 22 July ξεκινά με τις επιθέσεις, αλλά το υπόλοιπο της ταινίας ασχολείται με τη δίκη του Άντερς Μπρέιβικ. Στην Utoya, ωστόσο, ο ένοπλος δεν εμφανίζεται καν ως χαρακτήρας, αντιθέτως τον αντιμετωπίζει ως μια αόρατη ή μακρινή απειλή, καθώς η ταινία επικεντρώνεται στους εφήβους που προσπαθούν να προστατευτούν από την επίθεσή του.
(Τα στοχεία για το box office προέρχοντα από το Box Office Mojo. Οι ημερομηνίες κυκλοφορίας αναφέρονται στην πρωιμότερη ημερομηνία γενικής κυκλοφορίας)
Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr