The Land of the Gods: Η γη των Θεών του Πάνου Ηλιόπουλου δεν είναι ένα ακόμη ταξιδιωτικό ντοκιμαντέρ για τη Μάνη
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋
Επιβλητικοί πύργοι, απαράμιλλη ομορφιά, πλούσια ιστορία, άγρια τοπία, δροσερή θάλασσα, μοναδικά εδέσματα. Όλα αυτά είναι σίγουρα κάποιοι από τους λόγους που κάνουν τη Λακωνική Μάνη πόλο έλξης για τους ταξιδιώτες και κεντρικό θέμα πολλών ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ και άρθρων. Την πρώτη φορά που επισκέφθηκα το συγκεκριμένο μέρος, επέστρεψα έχοντας στο μυαλό μου το γαλάζιο της θάλασσας, το πράσινο των ελαιώνων και τις εικόνες από τους πέτρινους πύργους. Ένας τόπος άγριος και παρθένος, όπου το τοπίο αντανακλά την αντίθεση ανάμεσα σε άγονα, ωχρά βράχια διάσπαρτα με ερειπωμένες πύργιες ακροπόλεις και ελαιώνες που οδηγούν στην κρυστάλλινη, γαλάζια θάλασσα του Ιονίου.
Είναι όμως μόνο αυτά η Μάνη; Σίγουρα ένας τόπος πέρα από το φυσικό περιβάλλον, χαρακτηρίζεται από τους ανθρώπους του. Και αυτό θα επιχειρήσει να κάνει με το «The Land of the Gods» («Η γη των Θεών») ο Πάνος Ηλιόπουλος, ένας νέος δημιουργός, ο οποίος με την εταιρεία παραγωγής Beyond Films Productions, δημιουργεί ένα ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που τιμά τους ανθρώπους που έχουν αφιερώσει την ζωή τους στην Λακωνική Μάνη,
Όπως αναφέρει ο Πάνος Ηλιόπουλος στο ethnos.gr, μέσα από προσωπικές ιστορίες Μανιατών, θα παρουσιάζονται ενδιαφέρουσες πτυχές της Μάνης, η ιδιαίτερη κουλτούρα της και ο τρόπος ζωής των κατοίκων, που είναι γνωστοί για τη φιλοξενία τους. Η παραγωγή ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2023, με σκοπό το ντοκιμαντέρ να ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του ίδιου έτους και τα γυρίσματα θα λάβουν μέρος σε όλη την Λακωνική Μάνη. Η παραγωγή έχει ήδη πραγματοποιήσει γυρίσματα σε Γύθειο, Αρεόπολη και Σάμο - όπου συνομίλησαν με την Έρη Ρίτσου με αφορμή μια ιστορία της οικογένειας του Γιάννη Ρίτσου, την εποχή που ζούσαν στο Γύθειο.
- Ποια ήταν η έμπνευση σας για το ντοκιμαντέρ;
Η καταγωγή μου είναι από το Γύθειο Λακωνίας. Η αρχική μου ιδέα, ως επαγγελματίας φωτογράφος - κινηματογραφιστής ήταν να εκδοθεί ένα λεύκωμα για τη Λακωνική Μάνη από φωτογραφικό υλικό της περιόδου covid που διανύσαμε 2020 με 2022. Είχα κάνει κάποια ταξίδια εκείνη την περίοδο σε αρκετές περιοχές της Μάνης και υπήρχε αρκετό υλικό. Προς το τέλος του 2022 κατάλαβα πως η έκδοση ενός βιβλίου δεν είναι τόσο στο αντικείμενό μου και θεώρησα πως θα έχει περισσότερο ενδιαφέρον ένα ντοκιμαντέρ. Η κατάληξη, με στροφή 180 μοιρών, είναι να ξεκινήσω γυρίσματα για ένα εντελώς ανθρωποκεντρικό ντοκιμαντέρ που μέσα από προσωπικές ιστορίες Μανιατών, η ταινία θα παρουσιάσει ενδιαφέρουσες πτυχές του τόπου, την ιδιαίτερη κουλτούρα και τον τρόπο ζωής των κατοίκων της, που είναι γνωστοί για τη φιλοξενία τους.
- Ποιοι είναι οι θεματικοί του άξονες;
Τη στιγμή που αποφάσισα πως θέλω να γυρίσω το συγκεκριμένο ντοκιμαντέρ, ήρθε στο μυαλό μου και οπτικά αλλά και θεματικά. Αν και την ιστορία και την εξέλιξη της ταινίας την οδηγούν οι ιστορίες των ανθρώπων που εμφανίζονται - γιατί εγώ δεν επεμβαίνω καθόλου κατά την διάρκεια των γυρισμάτων, έχω επιλέξει την παρατηρητική μέθοδο - οι ιστορίες και τα θέματα που αναφέρουν οι εμφανιζόμενοι, χρονικά κινούνται σε θέματα καθημερινότητας, γεγονότων που έγιναν μεταπολεμικά, ανθρώπινες ιστορίες που μέσα από την διήγησή τους ο θεατής θα νιώσει πως ζει για κάποια λεπτά στην Λακωνική Μάνη. Ιστορίες ανθρώπων κάθε ιδιότητας και ηλικίας. Σίγουρα δεν είναι ένα ιστορικό, ταξιδιωτικό ντοκιμαντέρ. Στόχος μου ήταν να αναδειχθεί δραματικά, δηλαδή οι ίδιοι οι συμμετέχοντες να αναπτύξουν τις εμπειρίες τους.
- Μιλήστε μας για εσάς. Πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με τον κινηματογράφο και ειδικότερα με το είδος του ντοκιμαντέρ;
Έχοντας κάνει από τηλεοπτικές εκπομπές μέχρι και video clip, events και διαφημιστικά, ήθελα να γυρίσω μια ταινία μεγάλου μήκους αλλά να έχω 100% τον έλεγχο. Από την σκηνοθεσία, από τον εξοπλισμό που θα γυριστεί η ταινία αυτή, ακόμα και για την μουσική - που και αυτή θα είναι πρωτότυπη μουσική από το studio μας. Είχε περάσει από τα χέρια μου ένα βιβλίο, το «Ντοκιμαντέρ - Το παιχνίδι της παρατήρησης» της Εύας Στεφανή, που ακόμα και τώρα είναι η βίβλος μου καθώς κάνω τα γυρίσματα της ταινίας. Επειδή το ντοκιμαντέρ σαν είδος δεν μπορεί καθοριστεί, για εμένα ο κινηματογραφιστής έχει την ελευθερία να δημιουργήσει από το μηδέν ένα έργο τέχνης.
- Πόσο εύκολο είναι για έναν κινηματογραφιστή να δημιουργεί στην Ελλάδα του 2023;
Για τον κινηματογράφο στην Ελλάδα, το πρόβλημα είναι πως δεν υπάρχουν σενάρια. Συνήθως ο σκηνοθέτης, έχει μια ιδέα κι έτσι γεννιέται το σενάριο. Είναι κατά 99% ο ίδιος και ο σεναριογράφος της ταινίας. Έπειτα αναζητά μια εταιρεία παραγωγής ώστε να υλοποιήσει το σενάριο. Στην τηλεόραση είναι εντελώς διαφορετικά. Συνήθως υπάρχει ο σεναριογράφος, που βρίσκει μια εταιρεία παραγωγής, κι αυτοί με τη σειρά τους τον σκηνοθέτη. Στην Ελλάδα υπάρχουν κάποιοι φορείς που υπάρχει περίπτωση να βοηθήσουν οικονομικά. Σίγουρα όχι στο 100%. Στη δική μου περίπτωση, επειδή είμαι και ο σκηνοθέτης και ο σεναριογράφος, επέλεξα να γυριστεί αυτό το ντοκιμαντέρ από τη δική μου εταιρεία παραγωγής, κι αυτό σημαίνει όλο το κόστος δικό μου αλλά έχω τον πλήρη έλεγχο και τηρώ ένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
- Ποιοι είναι οι πρωταγωνιστές στην ιστορία που θέλετε να αφηγηθείτε;
Το κεντρικό θέμα αυτής της ταινίας είναι οι ίδιοι οι άνθρωποι, που μέσω αυτών αναδεικνύουν τον τόπο. Οπότε είμαι αρκετά χαρούμενος για αυτούς που έχουμε κάνει μέχρι στιγμής γυρίσματα αλλά και αυτούς που θα κάνουμε τις επόμενες εβδομάδες. Πρόκειται για καθημερινούς ανθρώπους που ο καθένας έχει συμβάλει με τον τρόπο του και την ιδιότητά του, ας πούμε στον πολιτισμό της Μάνης. Μπορεί να είναι ένας φωτογράφος της δεκαετίας του 1960 που γύριζε όλα τα χωριά εκείνα και ζούσε την καθημερινότητα, μπορεί να είναι μια ξεναγός από την Αγγλία που ήρθε πρώτη φορά στην Αρεόπολη το 1990 κι έμεινε μόνιμα, μέχρι και τον νεότερο που ενώ είχε φύγει από την Μάνη για κάποιο προάστιο της Αθήνας, να γύρισε πάλι πίσω στον τόπο του και να δημιούργησε κάτι από το μηδέν. Κι αυτή είναι και η κατάληξη της ταινίας και το μεγάλο ερώτημα, αν για αυτούς τους ανθρώπους τελικά είναι «Η Γη των Θεών». Να σημειώσω πως μου έκανε την τιμή και κάναμε ένα γύρισμα μαζί της, η Έρη Ρίτσου (κόρη του Γιάννη Ρίτσου) και μου ανέφερε και μια ιστορία από την εποχή που ο Γ. Ρίτσος ζούσε στο Γύθειο στον πύργο Τζανετάκη - καθώς και η μητέρα του προερχόταν από μεγάλη οικογένεια του Γυθείου. Επίσης να πω πως τεράστια βοήθεια και υποστήριξη έλαβα από την πρώτη στιγμή από την Ένωση Απανταχού Μανιατών και την πρόεδρό της την Δήμητρα Κούβαρη.
- Ποια είναι τα μελλοντικά σας σχέδια;
Για την συγκεκριμένη ταινία στόχος είναι να είναι έτοιμη μέχρι τέλος Ιουνίου του 2023 ώστε να προλάβουμε κάποιες ημερομηνίες για φεστιβάλ Ελλάδας και εξωτερικού. Υπάρχει μια ακόμα ιδέα για ένα ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους που τις συζητάμε, με εντελώς διαφορετικό θέμα και περιεχόμενο.
Πληροφορίες
site: https://thelandofthegods.gr
facebook: https://www.facebook.com/thelandofthegods
- Χείρα φιλίας στην Αθήνα τείνει ο Τσαβούσογλου - Έστειλε ευχετήρια επιστολή για την 25η Μαρτίου
- Λαγονήσι: Τα στοιχεία στα χέρια των Αρχών για τον δράστη που πυροβόλησε τον 16χρονο - Τα νεότερα για την υγεία του παιδιού
- Ανεμοστρόβιλος ισοπέδωσε περιοχές στο δυτικό Μισισίπι: «Η πόλη μας χάθηκε», λένε οι κάτοικοι - Αναφορές για νεκρούς
- Μια μοναδική ιστορία αγάπης! Ο παράλυτος δρομέας Άλεκ Ρόκα που συγκίνησε τον πλανήτη έχει πάντα στο πλευρό του την Μαρί Κάρμε
- Ελλάκτωρ - Intrakat: Ανακοινώνεται το deal της χρονιάς στις κατασκευές με την εξαγορά της Άκτωρ
Σκότωσαν τον πατέρα τους για 12.000 ευρώ - Πώς σκηνοθέτησαν το άγριο φονικό για να τη γλιτώσουν
Οι ομαδικοί τάφοι της Συρίας αποκαλύπτουν εγκλήματα χειρότερα των Ναζί - «Κόλαφος» Αμερικανός εισαγγελέας
Πρόστιμα συνολικού ύψους 5,5 εκατ. ευρώ σε οκτώ μεγάλες εταιρείες - Ποιες είναι
Ο γιος του Δημήτρη Ήμελλου δεν επιθυμεί πολύ κόσμο και κανάλια στην κηδεία του πατέρα του
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr