76ο Φεστιβάλ Βενετίας: Ο Πολάνσκι αντεπιτίθεται
Λίγο πριν από την πρεμιέρα της νέας του ταινίας «An Office And A Spy» ο Πολάνσκι παίρνει θέση για τις εναντίον του κατηγορίες🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
«Νέο-φεμινιστικό μακαρθισμό» αποκαλεί ο Πασκάλ Μπρικνέρ τις επιθέσεις εναντίον του Ρομάν Πολάνσκι, που αναζωπυρώθηκαν στην εποχή του κινήματος #MeToo, με αφορμή τη νέα του ταινία «An Officer and A Spy» που επικεντρώνεται στην «υπόθεση Ντρέιφους» και διεκδικεί τον Χρυσό Λέοντα στο Φεστιβάλ της Βενετίας.
Λίγες ώρες μετά τις επικριτικές για τον Ρομάν Πολάνσκι δηλώσεις της προέδρου της κριτικής επιτροπής του Φεστιβάλ Λουκρέσια Μαρτέλ, η οποία, ωστόσο, αναγνώρισε ως «σωστή» την περίληψη της ταινίας του στο διαγωνιστικό της Βενετίας, το δημοσιογραφικό υλικό του «An Officer and A Spy» αποκάλυψε μια συνέντευξη του Πολωνού δημιουργού στον Πασκάλ Μπρικνέρ όπου μιλάει για τις εναντίον του κατηγορίες. Κατηγορίες που έχουν από τη μία να κάνουν με τον βιασμό για τον οποίο κατηγορείται ο Πολάνσκι στις ΗΠΑ από τη δεκαετία του ’70, μια υπόθεση που τον κατέστησε φυγά και εξόριστο εδώ και χρόνια στη Γαλλία, το μόνιμο καταφύγιό του, το οποίο αν εγκαταλείψει κινδυνεύει με έκδοση στις ΗΠΑ. Από την άλλη, περιλαμβάνουν και μια νέα σειρά αποκαλύψεων από γυναίκες που καταγγέλλουν ότι ο σκηνοθέτης τις κακοποίησε σεξουλικά στο παρελθόν (από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και έπειτα).
Ο Μπρικνέρ συγκρίνει την τωρινή δημόσια «δίωξη» και καταδίκη του Ρολάν Πολάνσκι η οποία έχει εμπλουτιστεί με κατηγορίες γυναικών που καταγγέλλουν ότι ο σκηνοθέτης τις κακοποίησε σεξουαλικά στο παρελθόν (από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 και έπειτα) με τα όσα υπέφερε ως προσφυγόπουλο εβραϊκής καταγωγής στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο αλλά και στην Πολωνία ως σκηνοθέτης κυνηγημένος από τους σταλινιστές.
«Οι περισσότεροι από εκείνους που με παρενοχλούν δεν με γνωρίζουν όπως δεν γνωρίζουν τίποτα για την υπόθεση» σχολιάζει ο Πολάνσκι. «Η δουλειά μου δεν είναι θεραπεία. Παρ’ όλα αυτά πρέπει να παραδεχτώ ότι είμαι εξοικειωμένος με όλους τους μηχανισμούς καταδίωξης που παρουσιάζονται στην ταινία, το οποίο και με ενέπνευσε να γυρίσω το φιλμ», σημειώνει.
Βασισμένη στο εμπνευσμένο από την επιστολή «J’ accuse» («Κατηγορώ») του Εμίλ Ζολά, βιβλίο του Ρόμπερτ Χάρις, η ταινία εξιστορεί την προσπάθεια ενός Γάλλου στρατιωτικού να αποκαλύψει την αλήθεια σχετικά με την καταδίκη του Αλφρεντ Ντρέιφους το 1894. Ο Ντρέιφους καταδικάστηκε και φυλακίστηκε για προδοσία σε μια πολύκροτη υπόθεση με άρωμα αντισημιτισμού.
Στο ίδιο πνεύμα ο Μπρικνέρ – του οποίου το βιβλίο «Τα μαύρα φεγγάρια του έρωτα» (1992) ο Πολάνσκι μετέφερε στο σινεμά - αναφέρεται και στη στυγερή δολοφονία της πρώτης συζύγου του σκηνοθέτη, Σάρον Τέιτ, το ’69 από μέλη της Οικογένειας Μάνσον. Μια τραγωδία που πενήντα χρόνια μετά, βρίσκεται συνεχώς στην επικαιρότητα κυρίως λόγω της ταινίας του Κουέντιν Ταραντίνο «Κάποτε στο…Χόλιγουντ» που περιστρέφεται γύρω από το φονικό, το πιο σοκαριστικό στην ιστορία της χολιγουντιανής ιστορίας. Σήμερα ο Πολάνσκι θεωρεί ότι η δολοφονία αποτέλεσε την απαρχή της δίωξής του.
«Ο Τύπος άρχισε να ασχολείται με την τραγωδία και αβέβαιος ως προς τον χειρισμός της, την κάλυψε με τον χειρότερο τρόπο. Υπονοώντας, μεταξύ άλλων, ότι ήμουν ένας από αυτούς που ευθύνονταν για τη δολοφονία της, στο πλαίσιο μιας ευρύτερης κουλτούρας γύρω από τον σατανισμό», λέει ο Πολάνσκι.
Στη συνέντευξή του στον Μπρικνέρ ο Πολωνός σκηνοθέτης, παρίας σήμερα στο Χόλιγουντ που έφτασε μέχρι και να τον διαγράψει από τους κόλπους της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, αποκαλεί «παράλογες τις ιστορίες των γυναικών» τις οποίες όχι μόνο δεν έχει δει ποτέ του αλλά και τον κατηγορούν για «πράγματα που δεν υποτίθεται ότι συνέβησαν πάνω από μισό αιώνα πριν».
«Δεν θέλεις να πολεμήσεις;» ρωτά ο Μπρικνέρ τον Πολάνσκι.« Για ποιο λόγο; Είναι σαν να κυνηγάς ανεμόμυλους», απαντά ο Πολάνσκι ενώ δεν αποκλείει να του φερθεί η δικαιοσύνη όπως φέρθηκε και στον Ντρέιφους στο κατώφλι του 20ου αιώνα. Ψεύτικες κατηγορίες, άθλιες δικαστικές διαδικασίες, διεφθαρμένοι δικαστές, και πάνω απ’ όλα τα social media που καταδικάζουν έξω από τη διαδικασία μιας δίκαιης δίκης ή το δικαίωμα στην ένσταση», καταλήγει ο βραβευμένος με Όσκαρ δημιουργός.
To «Officer And A Spy» του Ρομάν Πολάνσκι θα πραγματοποιήσει την παγκόσμια πρεμιέρα του στη Μόστρα την Παρασκευή 30 Αυγούστου.
Τα μηνύματα Μητσοτάκη για το 2025 και τα δύο σενάρια για τον ανασχηματισμό: Τι θα συζητηθεί στο υπουργικό
Ξεκινά η μετακίνηση προσωπικού στα νοσοκομεία τους πρώτους μήνες του 2025 – Το σχέδιο του υπουργείου Υγείας
Διπλωματική αντεπίθεση του Τζολάνι: Πετά την προβιά του τζιχαντιστή και βάζει δυτικό κοστούμι
Ζεστά ιγκλού, πολύχρωμα σπιτάκια και ένα μεγάλο υπαίθριο τζάκι περιμένουν τον Αϊ-Βασίλη στην Ακρόπολη των Σερρών
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr