Πολιτισμός|21.05.2020 13:20

Θεσσαλονίκη: O πολιτισμός μετά το lockdown

Μαρία Ριτζαλέου

Όσο υποχωρεί η ραγδαία εξάπλωση του κορονοϊού και η χώρα βγαίνει σταδιακά από το lockdown, οι πολίτες αναστοχάζονται την επόμενη μέρα στην εργασία και στην καθημερινότητά τους. Η συζήτηση ανοίγει σε διάφορους τομείς, ένας από τους οποίους είναι ο πολιτισμός, ο οποίος απαιτεί συγκέντρωση ατόμων σε κλειστούς και ανοιχτούς χώρους. Στη Θεσσαλονίκη οι φορείς του πολιτισμού σχεδιάζουν το «οικοσύστημα» των εκδηλώσεων στην πόλη, τις αντοχές του και τις καινοτόμες ιδέες του ενάντια στον Covid-19 και στον φόβο που έχουν οι επισκέπτες και οι θεατές. 

Πώς σκοπεύουν να διαχειριστούν οι οργανισμοί αυτή την κρίση και ποια είναι τα βιώσιμα μοντέλα που προτείνουν και σκέφτονται να υιοθετήσουν; Στα ερωτήματα αυτά απάντησαν μέσω μιας πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης που διοργάνωσε το Dukakis Center του Κολλεγίου Ανατόλια, με θέμα «Φέτος τα φεστιβάλ θα είναι διαφορετικά».

«Στο Μέγαρο Μουσικής, δεν ξέρουμε πώς θα είναι ο ορίζοντας από τον Σεπτέμβριο. Τι κόσμος θα έρθει; Τι εκδηλώσεις θα κάνουμε; Πώς θα έρθουν οι θεατές;», αναρωτήθηκε ο Πρόδρομος Μοναστηρίδης, προϊστάμενος του τμήματος Marketing και Χορηγιών του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, που ήταν και ο συντονιστής της συζήτησης. 

Είναι αφύσικο να μένουν κλειστοί οι εκθεσιακοί χώροι και το διαδίκτυο δεν μπορεί να υποκαταστήσει την φυσική παρουσία του κοινού σε ένα Μουσείο. Όλοι οι συμμετέχοντες συμφώνησαν με τη θέση αυτή της Μαρίας Τσαντσάνογλου. Η αναπληρώτρια Γενική Διευθύντρια του ΜΟΜus και Διευθύντρια του του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, εμφανίστηκε αισιόδοξη για την επανεκκίνηση, που ωστόσο θα γίνει με αυστηρά μέτρα υγιεινής και ασφάλειας και κάλεσε τον κόσμο να ανταποκριθεί στις προσκλήσεις των φορέων του πολιτισμού. Σε πρώτη φάση το MOMus θα μεταθέσει χρονικά τις εκθέσεις που σταμάτησαν βίαια, με στόχο να τις δει περισσότερος κόσμος, ενώ για το καλοκαίρι προγραμματίζονται δράσεις σε υπαίθριους χώρους. Το φθινόπωρο θα γίνει μια ανοιχτή πρόσκληση σε καλλιτέχνες από διαφορετικούς χώρους για να δημιουργήσουν εκπαιδευτικά προγράμματα για τα σχολεία. «Αν τα πράγματα δεν πάνε όπως θέλουμε, επεξεργαζόμαστε και Plan B για το πώς θα λειτουργήσουμε», δήλωσε η κ. Τσαντσάνογλου και αναφέρθηκε εκτενώς στο θέμα του κλιματισμού των εκθεσιακών χώρων. Τα κλιματιστικά δεν είναι μόνο για να δροσίζονται οι επισκέπτες, αλλά κυρίως για να δημιουργούνται οι κατάλληλες κλιματικές συνθήκες για τα έργα που εκτίθενται στους χώρους κι αυτό είναι ένα ζήτημα που δεν έχει ακόμη λυθεί.

Μια διαφορετική διάσταση στο όλο θέμα έδωσε ο Δημήτρης Σαββαϊδης, συντονιστής του Thessaloniki Animation Film Festival. Το animation είναι ο μόνος τομέας παγκοσμίως που συνεχίζει την παραγωγή οπτικοακουστικού υλικού ακόμη και μέσα σε συνθήκες καραντίνας. Λογικό, αφού άλλωστε οι δημιουργοί ταινιών animation εργάζονται σε ηλεκτρονικό υπολογιστή και μπορούν να κάνουν παραγωγές και στο σπίτι τους. Σημείωσε επίσης ότι στη διάρκεια του lockdown αυξήθηκε η αναζήτηση πολιτιστικής διεξόδου από το κοινό, που παρακολούθησε Online θεατρικές παραστάσεις, ταινίες, ενώ περιηγήθηκε στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου και απόλαυσε τα εκθέματά τους. «Να μεταλλάξουμε την κρίση σε ευκαιρία», ζήτησε ο Δ. Σαββαϊδης που ήρθε σε επαφή αυτές τις μέρες με εκπροσώπους φορέων του animation στο Καναδά και αλλού, με τους διοργανωτές αντίστοιχων Φεστιβάλ στην Σύρο, στην Κέρκυρα και στα Χανιά, ενώ πρότεινε να αξιοποιηθεί η εμπειρία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που αυτές τις μέρες διεξάγεται μέσω του διαδικτύου, ώστε η πλατφόρμα που έχει στηθεί να χρησιμοποιηθεί σε παρόμοια φεστιβάλ στο μέλλον.

Μέγαρο Μουσικής ΘεσσαλονίκηςΜαρία ΤσαντσάνογλουΜΟΜusΦεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης