Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021: Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260 - Αλεξίου, Νανούρης και Ρήγος στην Επίδαυρο
Άγγελος ΓεραιουδάκηςΤο μεσημέρι της Τρίτης (11/5), το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου ανακοίνωσε το πρόγραμμά του για το φετινό καλοκαίρι. «Είναι η δεύτερη χρονιά που λειτουργούμε υπό έκτακτες συνθήκες. οι συνθήκες είναι εξαιρετικά δύσκολες και κάνουν το έργο όλων μας ακόμα πιο περίπλοκο. Όμως, είμαστε επίμονοι και δεν χάνουμε το κουράγιο μας» ανέφερε, μεταξύ άλλων, η καλλιτεχνική διευθύντριά του, Κατερίνα Ευαγγελάτου.
Το πρόγραμμα φέτος δίνει έμφαση στην ελληνική δημιουργία. Ταυτόχρονα, περίπου χίλιοι ακόμα καλλιτέχνες και άλλοι συντελεστές από κορυφαίους θεσμούς της Ευρώπης και της Αμερικής έχουν προσκληθεί και εργάζονται πάνω σε νέες δημιουργίες και συμπαραγωγές. Συνολικά έχουν σχεδιαστεί πάνω από 80 παραγωγές, δίνοντας προτεραιότητα στους Έλληνες δημιουργούς. Οι ελληνικές παραγωγές ξεπερνούν τις 50, ενώ οι παραγωγές από το εξωτερικό είναι περίπου 30. Επιπλέον, το Φεστιβάλ επεκτείνει τις διεθνείς του συμπαραγωγές στον χώρο των παραστατικών τεχνών, παρουσιάζοντας φέτος 10 νέα έργα σε συνεργασία με κορυφαίους πολιτιστικούς οργανισμούς από τη Γερμανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Πολωνία, τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Επαναλειτουργία της Πειραιώς 260
Το πιο αισιόδοξο κομμάτι, όμως, είναι η επαναλειτουργία της Πειραιώς 260, καθώς το περασμένο καλοκαίρι, λόγω της πανδημίας του κορονοϊού, παρέμεινε αναγκαστικά κλειστή. Φέτος, φιλοξενεί περισσότερες από τις μισές παραγωγές του Φεστιβάλ. «Αποφασίσαμε να επεκτείνουμε το πρόγραμμα της Πειραιώς 260 μέχρι τον Οκτώβριο, για να χωρέσουν όλες οι εν εξελίξει παραγωγές μας – έτσι, τον Ιούνιο και τον Ιούλιο θα δούμε κυρίως ελληνικές δημιουργίες, ενώ το φθινόπωρο κυρίως τις διεθνείς» υπογράμμισε η κυρία Ευαγγελάτου.
Θέατρο, χορός, μουσική, όπερα και εκθέσεις συνθέτουν ένα πολύ πλούσιο και ερεθιστικό πρόγραμμα. Στον τομέα του θεάτρου, ο Πρόδρομος Τσινικόρης παρουσιάζει το «Somewhere beyond the cherry trees», εμπνεόμενος από τον Βυσσινόκηπο του Τσέχοφ, ενώ ο Κωνσταντίνος Χατζής συνεχίζει την έρευνά του στο Αρχαίο Δράμα με το έργο «Κλυταιμνήστρα», μουσική δωματίου για ένα όργανο, σε μουσική Γιώργου Κουμεντάκη. Με το Αρχαίο Δράμα και συγκεκριμένα με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, καταπιάνεται και ο Σίμος Κακάλας στον Κήπο της Πειραιώς 260, ενώ ο συνθέτης Λευτέρης Βενιάδης γράφει μια Όπερα ποδοσφαίρου, με σκηνοθεσία της Σοφίας Σιμιτζή.
Η Σοφία Μαραθάκη σκηνοθετεί «Το δάσος», μια παράσταση με οικολογική στόχευση, η νεαρή Κατερίνα Γιαννοπούλου προτείνει τη «Χρονιά με τα 13 φεγγάρια», από την ομώνυμη ταινία του Φασμπίντερ, και ο Έκτορας Λυγίζος ερευνά μια αρχετυπική ιστορία γυναικείας εξέγερσης στο «Σχολείο γυναικών» του Μολιέρου. Τέλος, τέσσερις νέες παραγωγές εντάσσονται στο πλαίσιο του Κύκλου 1821, εστιάζοντας σε συγκρούσεις ενεργές από την εποχή της Επανάστασης έως σήμερα.
Στη μουσική, ο νεαρός δεξιοτέχνης του τζαζ πιάνου Γιάννης Παπαδόπουλος παρουσιάζει το νέο του έργο «Fourth Stream Music», για τζαζ πιάνο τρίο και κλασικό κουαρτέτο εγχόρδων, ενώ οι ομάδες SUM και Latinitas Nostra θα μας προσφέρουν ένα μοναδικό πάντρεμα μπαρόκ μουσικής, αργαλειών ζακάρ και ηλεκτρονικού υπολογιστή, σε μια απρόσμενη συναυλία - περφόρμανς.
Στα εικαστικά της Πειραιώς 260 το Φεστιβάλ έχει τη χαρά να παρουσιάσει την εγκατάσταση «The Feel.Backstage» του Τάσου Βρεττού, που αποτυπώνει την εμπειρία του underground clubbing στην Αθήνα από το 2005 και εξής, ερευνώντας το αθέατο κομμάτι της BDSM σκηνής και του ΛΟΑΤΚΙ+ ακτιβισμού.
Το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει και ορισμένες πολύ ειδικές μουσικές και θεατρικές παραγωγές εκτός των τειχών του: τη συναυλία του Δημήτρη Τηλιακού και των Ex Silentio, την παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου για παιδιά, το μουσικό παραμύθι «Το ποτάμι που ήθελε να γυρίσει πίσω» των Αναστάσιου Μισυρλή, Φώτη Σιώτα και Ελένης Φωτάκη, αλλά και ένα μουσικοθεατρικό αφιέρωμα στη Σωτηρία Μπέλλου με τη Χριστίνα Μαξούρη.
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου θα παρουσιαστούν 10 πρεμιέρες παραγωγών με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι παραστάσεις θα παίζονται και πάλι τρεις ημέρες την εβδομάδα –Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή–, από τον Ιούνιο μέχρι και το τέλος Αυγούστου.
Ο αγαπημένος του ελληνικού κοινού, Γερμανός σκηνοθέτης Τόμας Όστερμαϊερ επιστρέφει στην Ελλάδα με τον θίασο της Σάουμπυνε και ασχολείται για πρώτη φορά με το Αρχαίο Δράμα. Όχημά του ο «Οιδίποδας Τύραννος», που αποτελεί την αφετηρία ενός νέου έργου της συγγραφέως Maja Zade, η οποία μεταφέρει τον μύθο στο σήμερα – με τίτλο «ödipus/οιδίποδας».
Το Φεστιβάλ θα παρουσιάσει, επίσης, το σχεδόν άγνωστο σατυρικό δράμα του Σοφοκλή «Ιχνευταί», σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού. Επίσης, η Αργυρώ Χιώτη κάνει την πρώτη της σκηνοθεσία στην Επίδαυρο με τους σπαρταριστούς «Βατράχους» του Αριστοφάνη, σε νέα μετάφραση του ποιητή Νίκου Παναγιωτόπουλου.
Το πρόγραμμα περιλαμβάνει, ακόμα, τις «Βάκχες», σε συμπαραγωγή με το ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη, τις παραγωγές του Εθνικού Θεάτρου με σκηνοθεσίες του Γιάννη Μόσχου και του Κωνσταντίνου Ρήγου, το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδας με σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, καθώς και συνεργασίες με σκηνοθέτες όλων των γενεών, όπως ο Γιάννης Κακλέας, ο Άρης Μπινιάρης και ο Γιώργος Νανούρης – που επίσης κατεβαίνει για πρώτη φορά στην Επίδαυρο.
Αναλυτικά στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου:
- Εθνικό Θέατρο – Κωνσταντίνος Ρήγος, Ιππείς του Αριστοφάνη
- Γιώργος Νανούρης, Ιφιγένεια η εν Ταύροις του Ευριπίδη
- Αργυρώ Χιώτη, Βάτραχοι του Αριστοφάνη
- Γιάννης Κακλέας, Ορέστης του Ευριπίδη
- Μιχαήλ Μαρμαρινός Ιχνευταί του Σοφοκλή
- Εθνικό Θέατρο – Γιάννης Μόσχος, Φοίνισσες του Ευριπίδη
- Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος – Βασίλης Παπαβασιλείου, Ελένη του Ευριπίδη
- ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων - Νικαίτη Κοντούρη, Βάκχες του Ευριπίδη
- Θέατρο Πορεία – ΔΗΠΕΘΕ Κρήτης - Άρης Μπινιάρης, Προμηθέας Δεσμώτης του Αισχύλου
- Πρεμιέρα: Schaubühne Berlin - Thomas Ostermeier, ödipus / oιδίποδας της Maja Zade
Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου
Ο προγραμματισμός για το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου κρύβει πολλές εκπλήξεις. Σπάει το χρονικό όριο του Ιουλίου και εκτείνεται έως τα τέλη Αυγούστου. Ξεκινά με το διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα «Πάροδος», που θα λάβει χώρα εδώ τις τρεις πρώτες εβδομάδες του Ιουνίου, δίνοντας τη δυνατότητα σε καλλιτέχνες από ένα ευρύ φάσμα Τεχνών να προχωρήσουν, υπό ιδανικές συνθήκες, την έρευνά τους πάνω στη δραματουργία του αρχαίου δράματος, in situ. Ταυτόχρονα, εγκαινιάζoυμε έναν νέο θεματικό κύκλο υπό τον τίτλο «Contemporary Ancients».
Στη βάση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για τη Μικρή Επίδαυρο βρίσκεται μια πρωτοβουλία. Πρόκειται για την ανάθεση συγγραφής νέων έργων, εμπνευσμένων από το αρχαίο δράμα, σε Νεοέλληνες συγγραφείς, ειδικά για το ανέβασμά τους στη Μικρή Επίδαυρο. Τέσσερις συγγραφείς εντελώς διαφορετικού ύφους, δύο άντρες και δύο γυναίκες, γράφουν από ένα σύγχρονο έργο που συνομιλεί με μια αρχαία τραγωδία: Ο Βαγγέλης Χατζηγιαννίδης, με αφετηρία τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή, γράφει το έργο του «Τα σπίτι με τα φίδια», που σκηνοθετεί η Ελένη Σκότη, ο Γιάννης Μαυριτσάκης, με αφετηρία τις «Βάκχες» του Ευριπίδη γράφει την «Κρεουργία», που σκηνοθετεί ο Γιώργος Σκεύας, η Αμάντα Μιχαλοπούλου, με αφετηρία τον «Ιππόλυτο», το έργο «Η Φαίδρα καίγεται», που σκηνοθετεί ο Γιάννης Καλαβριανός, και η Αλεξάνδρα Κ*, με αφετηρία τη «Μήδεια» του Ευριπίδη, «γάλα, αίμα», που σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας.
Αναλυτικά στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου:
- Πάροδος, Διακαλλιτεχνικό ερευνητικό πρόγραμμα για το Αρχαίο Δράμα
- Πέτρος Κλαμπάνης, Tora Collective
- Keyvan Chemirani & The Rhythm Alchemy, με τη συμμετοχή του Σωκράτη Σινόπουλου
- Ελένη Σκότη, Το σπίτι με τα φίδια του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη
- Γιάννος Περλέγκας, γάλα, αίμα της Αλεξάνδρας Κ*
- Γιώργος Σκεύας, Κρεουργία του Γιάννη Μαυριτσάκη
- Εταιρεία Θεάτρου Sforaris - Γιάννης Καλαβριανός, Η Φαίδρα καίγεται της Αμάντας Μιχαλοπούλου
- Osmosis - Ευριπίδης Λασκαρίδης, Νέο έργο 2021
- Αιμιλία Παπαφιλίππου, Ιεροί Λόγοι / COVID-19
Ηρώδειο
Το Ηρώδειο διευρύνει φέτος το μουσικό του φάσμα, με πολύ σημαντικούς καλλιτέχνες από την ελληνική και την παγκόσμια σκηνή. Σταθερές παραμένουν οι συνεργασίες με την Εθνική Λυρική Σκηνή και την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η οποία θα εμφανιστεί υπό την μπαγκέτα του καινούργιου της καλλιτεχνικού διευθυντή, Λουκά Καρυτινού, και με τον Ντανιίλ Τρίφονοφ στο πιάνο. Επίσης, η Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ θα εμφανιστεί με τον νέο της διευθυντή Γιώργο Πέτρου.
Επιπλέον, νέοι άξονες πλουτίζουν τον σχεδιασμό και δημιουργούν ένα εκρηκτικό μείγμα χωρίς περιορισμούς. Το ελληνικό ρεπερτόριο, έχει πολλά: ένα αφιέρωμα στη θρυλική Λιλιπούπολη, την Ελευθερία Αρβανιτάκη σε μια σημαντική σύμπραξη με την Καμεράτα, σε έργα Παπαδημητρίου – Ξυδάκη, συνάντηση του Παύλου Παυλίδη με τον «The Boy» και συνάντηση της Λένας Πλάτωνος με τη Nalyssa Green, συναυλία του δυναμικού, νεανικού El Sistema Greece με τον μουσικό παραγωγό Blend Mishkin, τον μαέστρο Βύρωνα Φιδετζή με τη Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών, αλλά και πολλές εκπλήξεις.
#Metoo
Αρκετά από τα έργα του ελληνικού και του διεθνούς προγράμματος αγγίζουν, ποικιλότροπα, ζητήματα που αφορούν την έμφυλη ταυτότητα. Σε μια εποχή που το κίνημα #metoo οδηγεί τις εξελίξεις και η συζήτηση για την ισότητα των φύλων είναι φλέγουσα, το Φεστιβάλ, ένας οργανισμός που το δυναμικό του αποτελείται στην πλειονότητά του από γυναίκες, δεν θα μπορούσε να απέχει από τον ουσιαστικό αυτό διάλογο της εποχής μας.
Διαβάστε επίσης: Ηρώδειο - Επίδαυρος: Ειδικά μέτρα για τον κορονοϊό - Μάσκες, αποστάσεις και κατανόηση
- Το σχέδιο της Τουρκίας για τη νέα κατάσταση στη Συρία: Η Άγκυρα αναλαμβάνει τον ρόλο του προστάτη - Τα μηνύματα στις ΗΠΑ
- Γεράσιμος Χουλιάρας για σεισμό στην Τριχωνίδα: Η λίμνη έχει γίνει από πολλά ρήγματα - Έχει δώσει και 6 Ρίχτερ
- Πόσο θα αλλάξει το dating τα επόμενα χρόνια η τεχνητή νοημοσύνη – Οι καινοτομίες που έρχονται
- «Τρίμπαλο» και τρίποντο για τον ΠΑΟΚ που παρέμεινε σε απόσταση αναπνοής απ' την κορυφή