Πώς βλέπουν τα νέα μέτρα οι άνθρωποι του Πολιτισμού: «Παραμένουμε πληττόμενες επιχειρήσεις»
Άγγελος ΓεραιουδάκηςΗ πανδημία και η διαρκής «μάχη» για την καταπολέμησή της έχουν αλλάξει εντελώς την καθημερινότητά μας. Η τηλεργασία έχει εισβάλει για τα καλά στη ζωή μας, ο χώρος της εστίασης, ο τουρισμός, ο αθλητισμός, η εκπαίδευση και η δημόσια διοίκηση έχουν προσαρμοστεί σε ένα μοντέλο λειτουργίας με βάση τους όρους του κορονοϊού, ενώ τα μέτρα «Κοινωνικής Απόστασης» (social distancing) και το «Μένουμε Σπίτι» επαναπροσδιόρισαν τάχιστα το κομμάτι της ψυχαγωγίας, μετατρέποντας την σε ψηφιακή υπόθεση.
Χιλιάδες ηθοποιοί, μουσικοί, φροντιστές, άνθρωποι δημοσίων σχέσεων και τεχνικοί βρέθηκαν άνεργοι από τη μια στιγμή στην άλλη, με μοναδικές σανίδες σωτηρίας τα κρατικά επιδόματα και την επιλογή της διαδικτυακής μετάδοσης ψυχαγωγικών προγραμμάτων. Το γέλιο της κωμωδίας, το άγχος του δράματος, η αποθέωση του χειροκροτήματος και εν γένει η αύρα του κοινού αντικαταστάθηκαν από την απόλυτη σιωπή και την ψυχρότητα της άδειας πλατείας.
Ωστόσο, η σταδιακή και προσεκτική επιστροφή στην κανονικότητα της προ κορονοϊού εποχής, έπειτα από τον πολύμηνο εγκλεισμό είναι πια γεγονός. Η κυβέρνηση ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα το πλάνο για εστίαση, αθλητισμό και διασκέδαση, αναδεικνύοντας τις πρώτες μεγάλες διαφορές που έχουν στην καθημερινότητά τους εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι πολίτες. Μετά την ανακοίνωση των προνομίων για τους νέους που εμβολιάζονται και τo Freedom Pass, την προπληρωμένη κάρτα των 150 ευρώ, ακολούθησαν οι ενημερώσεις από τους υπουργούς Γιώργο Γεραπετρίτη και Άδωνι Γεωργιάδη οι οποίοι παρουσίασαν το πλαίσιο λειτουργίας υπηρεσιών ψυχαγωγίας για εμβολιασμένους και μη.
Διαβάστε επίσης: Γρηγόρης Πετράκος εναντίον Κιάμου μετά την απόφαση να τραγουδήσει σε covid free μπουζούκια: «Ζήτα συγγνώμη»
Έτσι, λοιπόν, καθιερώνεται από τις 15 Ιουλίου κι έπειτα η δυνατότητα λειτουργίας αμιγών και μικτών χώρων. Στους αμιγείς χώρους θα μπορούν να βρίσκονται οι εμβολιασμένοι και όσοι έχουν νοσήσει το τελευταίο εξάμηνο. Στους μεικτούς χώρους θα επιτρέπονται εκτός από τις δύο προηγούμενες κατηγορίες, όσοι έχουν έχουν rapid ή μοριακό τεστ. Κάθε επιχείρηση θα δηλώνει εάν θα λειτουργεί ως αμιγής ή μεικτή. Ουσιαστικά, δηλαδή, εναπόκειται στον ίδιο τον επιχειρηματία ή τον παραγωγό να επιλέξει εάν στον χώρο του θα δέχεται εμβολιασμένους και νοσήσαντες ή εάν θα δέχεται και όσους δεν έχουν εμβολιαστεί ακόμη.
«Τα νέα μέτρα αποτελούν μια κάποια αρχή για την επιστροφή στην κανονικότητα αλλά δεν παύουν να έχουν ακόμα πολλά αδιευκρίνιστα σημεία ως προς την εφαρμογή τους. Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό το ότι για πρώτη φορά μας δίδονται εγκαίρως κάποιες οδηγίες για το πώς θα δουλέψουμε. Ωστόσο, μιλάμε πάλι για περιορισμό κοινού και πληροτήτων άρα εξακολουθούμε να είμαστε πληττόμενες επιχειρήσεις, όποιο μοντέλο κι αν επιλέξει ο κάθε παραγωγός» υπογραμμίζει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρίας «Θεατρικές Σκηνές», Πάνος Κατσαρίδης, στο ethnos.gr.
Στους αμιγείς χώρους στους οποίους θα μπορούν να εισέρχονται μόνο εμβολιασμένοι και νοσήσαντες θα υπάρχει 85% πληρότητα και δεν θα είναι υποχρεωτική η μάσκα, ενώ στους μεικτούς κλειστούς χώρους πλην των κέντρων διασκέδασης -δηλαδή εστιατόρια, καφέ, κινηματογράφοι, θέατρα- θα λειτουργούν με 50% πληρότητα. Παράλληλα, στους μεικτούς υπαίθριους χώρους ψυχαγωγίας καθημένων πλην γηπέδων (ζωντανά θεάματα και ακροάματα) η πληρότητα θα ανέρχεται στο 75% για χώρους με λιγότερους από 1.000 καθήμενους, στο 70% για χώρους με λιγότερους από 5.000 καθήμενους και στο 65% για χώρους με λιγότερους από 15.000 καθήμενους. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική για όλους σε όλους τους χώρους.
«Ουσιαστικά δεν αλλάζει κάτι από τα προηγούμενα μέτρα με εξαίρεση τη δυνατότητα που δίνει σε παραγωγούς να κάνουν παραστάσεις μόνο για εμβολιασμένους με ποσοστό 85% σε πληρότητα σε όλους τους υπαίθριους χώρους ανεξάρτητα από τη χωρητικότητα. Αυτό είναι κάτι που πολύ δύσκολα κάποιος παραγωγός θα επιλέξει γιατί οι περισσότεροι από μας, για να μην πω όλοι, θα προχωρήσουν με το μικτό σύστημα που δεν αφήνει εκτός θεάματος κανέναν. Ούτως ή άλλως το ποσοστό του εμβολιασμού στη χώρα μας δεν επιτρέπει μια τέτοια κίνηση αλλά αντιλαμβάνομαι ότι η χώρα μας συντονίζεται με ανάλογες κινήσεις που γίνονται στην Ευρώπη και στην Αμερική όπου προχωράνε σε διαχωρισμό του κόσμου» δηλώνει η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων, Κατερίνα Σταματάκη.
Σύμφωνα με τον κ. Κατσαρίδη, ωστόσο, τα θέατρα Παλλάς και ΗΒΗ που ανήκουν στις «Θεατρικές Σκηνές», όπως και με άλλους παραγωγούς ή ιδιοκτήτες νυχτερινών μαγαζιών, που ήρθαμε σε επικοινωνία, θα λειτουργήσουν ως αμιγείς χώροι για όσους έχουν εμβολιαστεί πλήρως ή έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου εξαμήνου από την πραγματοποίηση της παράστασης. «Είναι ο μόνος δρόμος. Μακάρι να εμβολιαστούν όσο περισσότεροι Έλληνες γίνεται για να τελειώσει πια αυτός ο εφιάλτης» τονίζει.
Η είσοδος ανηλίκων και ο έλεγχος
Οι ανήλικοι που δεν έχουν εμβολιαστεί σε καφέ, εστιατόρια, κινηματογράφους, θέατρα ανοιχτά και κλειστά γήπεδα θα προσέρχονται με δήλωση self test από τους γονείς τους. Ο έλεγχος στην είσοδο θα γίνεται με μια ψηφιακή εφαρμογή, η οποία θα επιβεβαιώνει τη γνησιότητα του πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης (σε covid -free χώρους) και των τεστ σε μικτούς χώρους (rapid test ή PCR). Θα είναι έτοιμη το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου, ώστε από τις 15/7 που θα ανοίξουν οι κλειστοί χώροι συνάθροισης να μπορούν να επιλέξουν αν θα αυξήσουν τη χωρητικότητά τους για να καταστούν αμιγείς χώροι. Η εφαρμογή θα είναι δωρεάν και θα κατεβαίνει από το gov.gr.
«Δεν γίνεται να μην εφαρμοστούν από κάθε σοβαρή επιχείρηση. Τα προβλήματα αφορούν κυρίως στη διαχείριση του κοινού, στην επιπλέον γραφειοκρατία που θα κληθούμε να επιφορτιστούμε, στην ψυχολογία των θεατών απέναντι στα θεάματα και στον αποκλεισμό μέρους αυτών και τέλος στην οικονομική επιβίωση ενός κλάδου που έχει στην κυριολεξία καταστραφεί εδώ και 15 μήνες. Επίσης, εκκρεμεί η επιδότηση των κενών θέσεων που μας έχουν υποσχεθεί από το τέλος του 2020 καθώς και η συνέχιση ή όχι των μέτρων στήριξης προς τις επιχειρήσεις πολιτισμού (αναστολές, ενοίκια κλπ)» αναφέρει ο κ. Κατσαρίδης.
Στο πλαίσιο της περαιτέρω χαλάρωσης των μέτρων κατά της διασποράς του κορονοϊού, οι θεατές επιστρέφουν από τα μέσα του μήνα στα ελληνικά γήπεδα, έπειτα από 1,5 χρόνο απουσίας. Η είσοδος, ωστόσο, θα επιτρέπεται όπως έγινε γνωστό, μόνο για όσους πολίτες έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο εμβολιασμού τους, δηλαδή έχουν κάνει και τις δύο δόσεις και έχουν περάσει 14 ημέρες από τη δεύτερη.
«Αυθαίρετες παρεμβάσεις της αστυνομίας»
Όπως αναφέρει η κυρία Σταματάκη, αυτές τις μέρες υπήρξαν αυθαίρετες παρεμβάσεις της αστυνομίας, όπου αναιτιολόγητα και χωρίς να κάνουν σωστή ερμηνεία των ΦΕΚ ακύρωσαν συναυλίες όπως για παράδειγμα τη συναυλία των Πυξ Λαξ στον Ιαλυσό Ρόδου στις 2 Ιουλίου, η οποία ήταν να γίνει σε γήπεδο. «Δεν είναι η πρώτη φορά. Το προηγούμενο καλοκαίρι αυτό γινόταν συνεχώς με ότι αυτό συνεπάγεται στην οικονομική ζημία των παραγωγών, την οποία το δημόσιο φυσικά και δεν αποζημιώνει όταν με δική του υπαιτιότητα ή ανευθυνότητα ακυρώνει. Αυτή τη φορά ζητήσαμε από το τμήμα Σύγχρονου Πολιτισμού του ΥΠΠΟΑ να παρέμβει γιατί ξεπεράστηκε κάθε όριο και ευτυχώς ο υφυπουργός και η ΓΓ Σύγχρονου Πολιτισμού κινήθηκαν άμεσα και αποτελεσματικά και το βράδυ της ίδιας μέρας είχαμε στα χέρια μας το ΦΕΚ με την διευκρινιστική, όπου μπορούν οι παραγωγοί να πραγματοποιούν απρόσκοπτα συναυλίες στους αθλητικούς χώρους όπως ορίζεται από το ΦΕΚ 2879/2-7-2021».
Κλείνοντας, η κυρία Σταματάκη κάνει έκκληση στον κόσμο να εμπιστευτεί τους επαγγελματίες του ΠΣΔΠΕ (Πανελλήνιος Σύνδεσμος Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων), οι οποίοι ξέρουν να διοργανώνουν με ασφάλεια συναυλίες, τηρώντας αυστηρά το υγειονομικό πρωτόκολλο, με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην προστασία της δημόσιας υγείας και των θεατών. «Οι συναυλίες είναι ασφαλής, είναι σε υπαίθριους χώρους, με αποστάσεις, με ανέπαφες συναλλαγές, με ηλεκτρονικό εισιτήριο, χωρίς διάλλειμα, με μονοδρομήσεις εισόδων και εξόδων, αντισηπτικά παντού, σίγουρα πολύ ποιο ασφαλή από τα ΜΜΜ και άλλους χώρους που συναθροίζεται κόσμος. Είναι πέρα από βιοποριστική ανάγκη πια για τους καλλιτέχνες και τους εργαζόμενους στο θέαμα - ακρόαμα και ψυχολογική ανάγκη οι συναυλίες και οι θεατρικές παραστάσεις τόσο για τους καλλιτέχνες όσο και για το κοινό. Ας δώσουμε έδαφος να πραγματοποιηθούν και ας βοηθήσει η επιτροπή λοιμοξιολόγων όσο μπορεί με την τήρηση μιας σταθερότητας αυτό το καλοκαίρι. Κάθε αλλαγή που γίνεται όσο και αν κατανοούμε την κοινωνική της αναγκαιότητα για την προστασία του κόσμου είναι οικονομική καταστροφή για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους. Απαιτείται παντού κάποιο μέτρο ακόμα και σε αυτές τις αποφάσεις και την εφαρμογή τους».
Κορονοϊός: Σύσκεψη στο Μαξίμου για συρροές κρουσμάτων - Στο τραπέζι μέτρα και έλεγχοι
Νέα μέτρα: Αυξάνεται η πίεση στους ανεμβολίαστους - Όλες οι αλλαγές στις μετακινήσεις
Πανελλήνιες 2021: Γιατί η Ελάχιστη Βάση δεν επηρεάζει τις Στρατιωτικές Σχολές
Γλυκά Νερά: Δεν έκλεισε η υπόθεση - Αναζητούν το κίνητρο δολοφονίας της Κάρολαϊν
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό