Εξ οικείων τα βέλη στον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου
Γιώργος ΒαϊλάκηςΈντονες αντιδράσεις προκάλεσε η συνέντευξη του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ, µε την οποία τάχθηκε κατά της άποψης ότι η Ελλάδα είναι ο νόµιµος ιδιοκτήτης των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Μάλιστα, οι δηλώσεις Φίσερ στην εφηµερίδα «Τα Νέα» (στις 26 Ιανουαρίου) αναπαρήχθησαν από τον βρετανικό Τύπο -µε δηµοσιεύµατα, µεταξύ άλλων, στην «Daily Mail» και στον «Independent»-, ενώ προκάλεσαν ζωηρή συζήτηση στο Twitter και στο Facebook. Άλλωστε, το θέµα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν έπαψε ποτέ να απασχολεί την κοινή γνώµη, έχοντας πολλούς και ένθερµους υποστηρικτές και στη Γηραιά Αλβιώνα.
Στη συνέντευξή του ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου απέκλεισε το ενδεχόµενο µόνιµης επιστροφής ή επ’ αόριστον δανεισµού των Γλυπτών στην Ελλάδα, καθώς και την περίπτωση οποιουδήποτε δανεισµού εάν προηγουµένως η χώρα µας δεν αναγνωρίσει ότι ιδιοκτήτης των Γλυπτών είναι η Βρετανία. «∆ηλώσεις του τύπου “δεν δανείζουµε εάν δεν αναγνωρίσετε ότι εµείς είµαστε οι ιδιοκτήτες” είναι βαθιά αντιδηµοκρατικές» τοποθετήθηκε σχετικά η υπεύθυνη ∆ηµοσίων Σχέσεων της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών, Μάρλεν Γκόλντγουιν.
Το Βρετανικό Μουσείο υπερασπίστηκε τις δηλώσεις του Χάρτβιχ Φίσερ, επισηµαίνοντας ότι «προκύπτει µεγάλο δηµόσιο όφελος» από την έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Λονδίνο
Από την πλευρά της, η διεθνούς φήµης σαιξπηρική ηθοποιός Ντέιµ Τζάνετ Σούζµαν, πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, δήλωσε ότι «είναι καιρός αυτά τα αξεπέραστα γλυπτά να επιστρέψουν εκεί απ’ όπου προέρχονται, έτσι ώστε να σχηµατίσουν όλοι µια πλήρη εικόνα της ιστορίας που αντιπροσωπεύουν, σε αντίθεση µε την κατακερµατισµένη εικόνα που παρουσιάζουν στο Λονδίνο».
«Η αποικιοκρατική ιδιοποίηση αντικειµένων δεν πρέπει να είναι αποδεκτή από κανέναν τον 21ο αιώνα»
Όσο για την επικεφαλής του τµήµατος λογοτεχνίας της εφηµερίδας «Sunday Times», Κριστίνα Μποργκ, ανέφερε ότι «η µετατόπιση των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι το αντίθετο της “δηµιουργικής πράξης”. Το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης τους είναι αδιαµφισβήτητο: ανήκουν στη χώρα προέλευσής τους, την Ελλάδα».
Επιπλέον, ο οµότιµος καθηγητής Ελληνικού Πολιτισµού στο Πανεπιστήµιο του Κέµπριτζ, Πολ Κάρτλετζ, σηµείωσε ότι «σε αντίθεση µε τον ψευδή ισχυρισµό του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, η ιστορία του µνηµείου του Παρθενώνα όχι µόνο δεν “εµπλουτίζεται” από το γεγονός ότι τµήµατά του βρίσκονται διασκορπισµένα σε µουσεία, αλλά υποβαθµίζεται σηµαντικά», ενώ πρόσθεσε ότι «ο καλύτερος τρόπος για να θαυµάσει κανείς τα σωζόµενα κοµµάτια είναι είτε στην ίδια την Ακρόπολη είτε στο Μουσείο της Ακρόπολης, και όχι στο Βρετανικό Μουσείο όπου εκτίθενται µε φριχτά διαστρεβλωτικό τρόπο.
Η αποικιοκρατική ιδιοποίηση αντικειµένων ίσως ήταν αποδεκτή για κάποιους στις αρχές του 19ου αιώνα, αλλά σίγουρα δεν είναι ή δεν πρέπει να είναι αποδεκτή από κανέναν τον 21ο αιώνα».
Με ανακοίνωσή του το Βρετανικό Μουσείο υπερασπίστηκε τις δηλώσεις του Φίσερ, επισηµαίνοντας ότι «αποτελούν πάγιες θέσεις του µουσείου» και ότι «προκύπτει µεγάλο δηµόσιο όφελος» από την έκθεση των Γλυπτών στο Λονδίνο, επειδή «µπορεί κανείς να τα θαυµάσει στο πλαίσιο µιας παγκόσµιας συλλογής»
- Παγκόσμια ανησυχία για τις απειλές Πούτιν μετά το χτύπημα με τον πύραυλο Oreshnik στην Ουκρανία: Τα χαρακτηριστικά του νέου όπλου της Ρωσίας
- Νέα αποκάλυψη για την υπόθεση της Αμαλιάδας: Είχε παντρευτεί εικονικά Ινδό η Ειρήνη Μουρτζούκου
- Πόλεμος της κυβέρνησης Μπάιντεν με τις εταιρείες τεχνολογίας: Ζητεί να διαχωριστεί η Google από το Chrome και το Android
- Βρετανία: Πόσο κόστισε η στέψη του βασιλιά Καρόλου – Το ιλιγγιώδες ποσό