Πολιτισμός|11.02.2022 07:12

Δημήτρης Λιγνάδης: Σήμερα η δίκη του σκηνοθέτη - Ο βιασμός με θέα την Ακρόπολη, το «ψάρεμα» στις πλατείες και τα κοινά στοιχεία στις καταθέσεις

Newsroom

Στο Μικτό Ορκωτό Δικαστήριο της Αθήνας θα ξεκινήσει σε λίγη ώρα η δίκη του Δημήτρη Λιγνάδη, ο οποίος κατηγορείται για υποθέσεις βιασμού ανήλικων και ενήλικων ανδρών. Ο σκηνοθέτης, ο οποίος βρισκόταν τους τελευταίους μήνες στις φυλακές της Τρίπολης, καλείται να λογοδοτήσει για υποθέσεις που αφορούν τον βιασμό σε βάρος ενός 25χρονου άνδρα το 2010, ενός ακόμη άνδρα το 2015 στην Επίδαυρο, ενός 24χρονου σήμερα άνδρα το 2015 αλλά και τον βιασμό ενός ακόμη άνδρα το 2018.

Το 2017, την εποχή που στο Χόλιγουντ σάρωνε ο τυφώνας των σκανδάλων Γουάινστιν και Σπέισι, ο Δημήτρης Λιγνάδης είχε παραχωρήσει μία συνέντευξη στη «Real Life». Ερωτηθείς για το θέμα των σεξουαλικών παρενοχλήσεων και για το αν θα εκβίαζε κάποιον σεξουαλικά, είχε απαντήσει: «Δεν θα το έκανα ποτέ. Το θεωρώ άθλιο όλο αυτό. Να παρενοχλήσω από θέση ισχύος; Ποτέ! Το βρίσκω αναξιοπρεπές και µικροπρεπές». Και σε άλλο σημείο είχε σχολιάσει: «Όταν με παρενοχλήσεις, θα βγω να το φωνάξω. Θα γυρίσω τον κόσμο ανάποδα. Είναι άθλια η σεξουαλική παρενόχληση, άρα οφείλεις να την καταγγείλεις την ίδια στιγμή. Για να μην συμβεί σε άλλον».

Λιγνάδης: Οι καταγγελίες και οι χειρισμοί της υπόθεσης που έγιναν κεντρικό πολιτικό ζήτημα

Ωστόσο, το Φεβρουάριο του 2020, ο κόσμος γύρισε ανάποδα. Ο Δημήτρης Λιγνάδης συνελήφθη και τελεί πλέον υπό κράτηση. Οι εισαγγελικές αρχές απήγγειλαν εις βάρος του κατηγορίες σε βαθμό κακουργήματος και βιασμό κατά συρροή. Η Έλενα Ακρίτα σχολίασε το γεγονός στον προσωπικό της λογαριασμό στο Facebook με μία λέξη μόνο: «Συνελήφθη». Σε βίντεο που είχε ετοιμάσει η Κάλλια Καστάνη για την εκπομπή «Έλα, Χαμογέλα», αναφέρει ότι ήταν το τέλος ή έστω το τέλος της αρχής ενός δύσκολου, φορτισμένου συγκρουσιακού 20ημέρου που ξεκίνησε στις 2 Φεβρουαρίου. «Η Λίνα Μενδώνη ζήτησε την παραίτηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρη Λιγνάδη, σύμφωνα με αξιόπιστες δημοσιογραφικές πηγές. Θα παρακαλούσα να μη γίνουν εικασίες γύρω από τους λόγους της παραίτησης. Επισήμως ακόμα τίποτα δεν είναι γνωστό. Σχόλια με προσβλητικό περιεχόμενο θα διαγράφονται» είχε γράψει η Έλενα Ακρίτα στα social media.

Νωρίτερα είχε προηγηθεί μία έντονη φημολογία, καθώς και σποραδικές μαρτυρίες ή πληροφορίες που έφταναν στα δημοσιογραφικά γραφεία, τον οποίο ήθελαν τον πρώην Καλλιτεχνικό Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου να εμπλέκεται σε βιασμούς και σεξουαλικές παρενοχλήσεις σε βάρος ανήλικων αγοριών. Ωστόσο, λίγες ώρες μετά την ανάρτηση της δημοσιογράφου, ο Δημήτρης Λιγνάδης διέψευσε τα περί επικείμενης παραίτησης με μία λιτή ανακοίνωση, στην οποία τόνιζε: «Σε σχέση με τις πληροφορίες που διακινούνται τις τελευταίες ώρες, περί δήθεν παραιτήσεως ή απολύσεώς μου από τη θέση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, θα ήθελα να ενημερώσω υπεύθυνα ότι ουδέποτε υπήρξε παρώθηση, πολλώ δε μάλλον άνωθεν εντολή, προς υποβολή παραιτήσεως από πλευράς μου. Δεν γνωρίζω πώς προέκυψαν αυτές οι φήμες ούτε ποιο σκοπό εξυπηρετούν».

Στο ζήτημα παρενέβη μία μέρα μετά και η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, δηλώνοντας ότι, αφού υπάρξουν συγκεκριμένες καταγγελίες, θα ερευνηθούν και δεν θα υπάρξει ανοχή. Υπογραμμίζοντας, μάλιστα, ότι μέχρι εκείνη τη στιγμή δεν υπήρχε καμία επώνυμη καταγγελία σε βάρος του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. «Εάν υπάρξουν συγκεκριμένες καταγγελίες για τον οποιονδήποτε τότε οφείλουμε να παρέμβουμε. Όχι, όμως, σε φήμες και συζητήσεις στα social media».

Η παραίτηση Λιγνάδη

Λίγες ημέρες αργότερα, ο ιστότοπος «20/20 Magazine» φιλοξένησε μία καταγγελία σοκ. Ο ηθοποιός Νίκος Σ., του οποίου τα πλήρη στοιχεία δεν δημοσιοποιήθηκαν, περιέγραψε με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες στη δημοσιογράφο Ναταλί Χατζηαντωνίου πως το 2005 σε ηλικία 19 ετών κακοποιήθηκε σεξουαλικά, με βάναυσο τρόπο από έναν πανίσχυρο θεατράνθρωπο. Στη συνέχεια, ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου υπέβαλε την παραίτηση του με επιστολή που έστειλε στην υπουργό Πολιτισμού, η οποία την έκανε δεκτή. Στην επιστολή, μεταξύ άλλων, ο Δημήτρης Λιγνάδης σημείωνε: «Αντιπαρερχόμενος τις ερμηνείες που θα γεννήσει η κίνησή μου αυτή, οφείλω να βάλω το καλό του Εθνικού Θεάτρου πάνω απ' όλα και να προστατεύσω τον θεσμό από μία ατέρμονη επικοινωνιακή και πολιτική διελκυστίνδα». Τη θέση του πήρε η Έρι Κύργια.

#eimasteoloimazi

Η παραίτηση Λιγνάδη ξεσήκωσε θύελλα σχολίων και αντιδράσεων. Κυρίως από την πλευρά των κομμάτων της αντιπολίτευσης, τα οποία ζητούσαν πιεστικά από την κυρία Μενδώνη να δώσει στη δημοσιότητα τους πραγματικούς λόγους της παραίτησης. Την ίδια ώρα, στα social media άρχισε να εμφανίζεται και να διογκώνεται ένα άτυπο κύμα διαμαρτυρίας από γνωστά ονόματα του ελληνικού θεάτρου, που με σύνθημα #eimasteoloimazi και #nomoremendoni ζητούσε την παραίτηση και της ίδιας της υπουργού. Σχολιάζοντας το θέμα στην εκπομπή «Κοινωνία Ώρα Mega», η κυρία Μενδώνη έκανε πάλι αναφορά σε κλίμα φημών και επέμεινε ότι ουδέποτε έχει ζητήσει την παραίτηση Λιγνάδη.

Την ίδια ώρα, κατατέθηκε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών της Αθήνας η πρώτη μήνυση για βιασμό σε βάρος του άλλοτε πανίσχυρου άνδρα του θεάτρου. Ο μηνυτής κατήγγειλε αποπλάνηση και βιασμό σε ηλικία 15 ετών. Παρόλα αυτά στις 11 Φεβρουαρίου 2020, μετά από σιωπή πολλών ημερών, ο πρώην Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου ξέσπασε μέσω του δικηγόρου του, Νίκου Γεωργουλέα, για τη συνεχιζόμενη εμπλοκή του ονόματός του σε καταγγελίες που βλέπουν το τελευταίο διάστημα το φως της διασημότητας. Δύο μέρες αργότερα, μιλώντας στην εκπομπή «Έλα, Χαμογέλα» του OPEN, ο κύριος Γεωργουλέας δήλωσε και πάλι ότι ο πελάτης του δεν είχε λάβει οποιοδήποτε εξώδικο, αγωγή, κλήση από τις δικαστικές αρχές ή από τα πειθαρχικά όργανα του ΣΕΗ.

Οι καταγγελίες άρχισαν να αποκτούν «πρόσωπο»

Στην εκπομπή «Μεσάνυχτα» με την Ελεονώρα Μελέτη, φιλοξενήθηκε ο 40χρονος Βασίλης. Ο πρώτος άνθρωπος που κινήθηκε νομικά κατά του γνωστού ηθοποιού και σκηνοθέτη, μηνύοντάς τον για βιασμό, αποπλάνηση και ασέλγεια εις βάρος ανηλίκου. Η γνωριμία του με τον μεγάλο πρωταγωνιστή σε ηλικία μόλις 15 ετών είναι κάτι που ποτέ δεν ξέχασε. «Καθόμασταν δίπλα - δίπλα στον καναπέ. Με προσέγγισε. Εγώ ήμουν ταραγμένος δεν ένιωθα άνετα και ξαφνικά με φίλησε. Εκεί έτρεμα. Είχα σοκαριστεί, ήμουν 15 χρόνων. Είχα πάει για να συζητήσω για το θέατρο και αιφνιδιάστηκα. Με αγκάλιασε για να με ηρεμήσει. Είχα παγώσει δεν μπορούσα να κάνω κάτι... Έχω μπλοκάρει αρκετά πράγματα σε σχέση με τις πιο ιδιωτικές στιγμές μας. Θυμάμαι ότι την τρίτη φορά δέχτηκα τη σωματική σεξουαλική κακοποίηση. Εγώ δεν αντιδρούσα απλά ακολουθούσα. Αυτή ήταν η αρχή. Μετά κόλλησε το μυαλό μου. Ήμουν πολύ αθώος».

Υπό την αυξημένη πίεση των καταγγελιών και των φωνών που της ζητούσαν να παραιτηθεί ή να πάρει επίσημα θέση στο ζήτημα Λιγνάδη, η υπουργός Πολιτισμού έδωσε μία πολύωρη συνέντευξη Τύπου μέσω Διαδικτύου, στην οποία, μεταξύ άλλων, δήλωσε πως εξαπατήθηκε από τον Δημήτρη Λιγνάδη, τον οποίο χαρακτήρισε: «επικίνδυνο άνθρωπο».

Το πρώτο 24ωρο στις φυλακές Τρίπολης δεν σταματούσε τα τηλέφωνα

Όταν πέρασε την πόρτα των φυλακών Τρίπολης, ο σκηνοθέτης πέρασε αρκετές ώρες στο κελί του και έκανε πολλά τηλέφωνα με τηλεκάρτα, ενώ το πρώτο του φαγητό ήταν φασολάδα. Ήταν λιγομίλητος, μονολεκτικός στις απαντήσεις του και δεν ζήτησε τίποτα από τους σωφρονιστικούς υπαλλήλους. Έμεινε σε καραντίνα για μερικές ημέρες μαζί με άλλους δύο κρατούμενους και στη συνέχεια μεταφέρθηκε σε θάλαμο με 20 έως 25 άτομα. Στο ίδιο μέρος βρίσκεται και ο Πέτρος Φιλιππίδης. Η φυλακή της Τρίπολης, όπως και αυτή των Γρεβενών, διαθέτει ειδική πτέρυγα για όσους κατηγορούνται για αδικήματα κατά της γενετήσιας αξιοπρέπειας. 

Η απολογία του Δημήτρη Λιγνάδη διήρκησε πέντε ώρες κατά τη διάρκεια, των οποίων προσπάθησε να πείσει τις Αρχές ότι δεν έχει καμία σχέση με τους βιασμούς που κατηγορείται. Στο 27σελιδο απολογητικό του υπόμνημα μάλιστα, το οποίο είχε καταθέσει νωρίτερα στην ανακρίτρια, έκανε λόγο για μια προσπάθεια σκευωρίας που στήθηκε σε βάρος του με στόχο την ηθική του εξόντωση. «Ουδέποτε στη ζωή μου εκδήλωσα ερωτικό σεξουαλικό ενδιαφέρον για ανήλικα πρόσωπα, ουδέποτε ήρθα σε ερωτική - σεξουαλική επαφή με οποιοδήποτε ανήλικο πρόσωπο, με ή χωρίς την συναίνεση του, ουδέποτε έχω κάνει χρήση ναρκωτικών και ουδέποτε κατείχα ούτε διέθεσα σε οποιοδήποτε τρίτο οποιαδήποτε ναρκωτική ουσία».

Σε άλλο σημείο, χαρακτήρισε την υπόθεση κατασκευασμένη «από δικηγόρους που είναι νομικοί σύμβουλοι του ΔΣ του ΣΕΗ και ως υποδομή έχει την ευθεία αντιπαράθεση μου εδώ και χρόνια με τα πρόσωπα που συγκροτούν το ΔΣ για τον τρόπο που διαχειρίζονται την ένωση Ελλήνων ηθοποιών και τα χρήματα που έρχονται στην κατοχή τους και εξαιτίας αυτής της αντιπαραθέσεως υπάρχει χρόνια εχθρότητα μεταξύ εμού και αυτών και ιδίως με τον πρόεδρο αυτής και μέτριο ηθοποιό Σπύρο Μπιμπίλα, ο οποίος συμπωματικά και όχι αξιοκρατικά βρίσκεται σε αυτή τη θέση».

Στο υπόμνημα, επίσης, ισχυρίστηκε ότι αρχικά σκοπός ήταν «η ηθική εξόντωση μου δια του χαρακτηρισμού μου ως παιδόφιλου και βιαστή και όχι ο εγκλεισμός μου στην φυλακή» ενώ στην πορεία «άλλαξε το σχέδιό τους και με την προσδοκία ότι από αυτή την υπόθεση θα μπορούσαν να έχουν και οικονομικό κέρδος λόγω του κλίματος που είχαν πετύχει να δημιουργηθεί για το πρόσωπο μου, βρήκαν δύο αδίστακτους και ανήθικους ανθρώπους και έφτιαξαν δύο ιστορίες, μια τον Αύγουστο του 2010 και μία τον Αύγουστο του 2015, πιθανολογώντας ότι τον Αύγουστο που είναι ο μήνας των παραστάσεων στην Επίδαυρο και στα άλλα θερινά θέατρα, θα ήμουν στην Αθήνα, χωρίς καν να φροντίσουν να ελέγξουν τα προγράμματα των παραστάσεων και να έχουν μια στοιχειώδη αξιοπιστία».

Εισαγγελέας: «Αλίευε ανήλικους στο Μεταξουργείο»

Σχετικά με τον τρόπο δράσης του Δημήτρη Λιγνάδη προκύπτει, κατά την εισαγγελέα, ότι ο σκηνοθέτης «έχει εμφανή παραφιλική έφηβοφιλική σεξουαλική τάση και προτίμηση, την οποία εξεδήλωνε χωρίς καμία αναστολή, ακόμα και σε δημόσιους χώρους, για ένα πολύ μακρόχρονο διάστημα και δη από τουλάχιστον το έτος 1995 έως και τουλάχιστον το 2016, σύμφωνα με τα έως τώρα στοιχεία της δικογραφίας, εκμεταλλευόμενος αφενός στην ευαίσθητη ηλικία των ανήλικων που προσέγγιζε, ιδίως αγοριών από 14 έως 16, αφετέρου τη ματαιοδοξία τους και την έλλειψη οικογενειακού περιβάλλοντος, δρώντας σχεδόν με πανομοιότυπο μεθοδικό και συστηματικό τρόπο κάθε φορά, καλλιεργούσε αρχικά κλίμα εμπιστοσύνης, επικαλούμενος και προβάλλοντας την επαγγελματική του ιδιότητα, ως καταξιωμένου σκηνοθέτη – ηθοποιού, πείθοντας αυτά ότι πρόθεση του ήταν να τα βοηθήσει να ανελιχθούν στο χώρο του θεάματος και παρασύροντας τα με τις υποσχέσεις αυτές στο σπίτι του, με αποκλειστικό σκοπό την τέλεση γενετήσιων πράξεων μαζί του».

Τα παραπάνω, σύμφωνα με την εισαγγελέα, φαίνονται από τις καταθέσεις των μαρτύρων «οι οποίοι ουδεμία σχέση δεν είχαν μεταξύ τους στο παρελθόν ούτε φυσικά είχαν χρόνο να συνεννοηθούν και να προετοιμαστούν κατάλληλα ώστε να δώσουν καταθέσεις που προσομοίαζαν τόσο».

Ο Δημήτρης Λιγνάδης στον ρόλο του Κολοκοτρώνη

Πριν από λίγο καιρό, ο σκηνοθέτης παρουσίασε το θεατρικό έργο «Η απελευθέρωση της Τριπολιτσάς» στις φυλακές που κρατείται. Την παράσταση παρακολούθησαν οι κρατούμενοι αλλά και οι σωφρονιστικοί υπάλληλοι των φυλακών. Ο Δημήτρης Λιγνάδης εκτός από τη σκηνοθεσία της παράστασης είχε αναλάβει και τον ρόλο του Κολοκοτρώνη.

Ηθοποιοί ζητούν δικαιοσύνη

Η Χρύσα Ρώπα, μέσα από το προσωπικό της προφίλ στο Facebook, είχε προχωρήσει σε μία καταγγελτική και ιδιαίτερα συγκινητική ανάρτηση. «Δεν με νοιάζει να καταλάβω γιατί τώρα και γιατί αύριο και γιατί σε μήνες και γιατί σε χρόνια. Με νοιάζει να μην φοβάται κανείς. Με νοιάζει να φοβούνται αυτά τα καθάρματα που τολμούν να ρίχνουν βιτριόλι στις ζωές αυτών που ξεκινούν να κάνουν το όνειρο πραγματικότητα. Οι πετυχημένοι νάρκισσοι μου είπε ένας φίλος μου. Οι εξαρτημένοι σεξουαλικά μου είπε ένας άλλος. Δεν με αφορούν αυτές οι αναλύσεις τώρα, θέλω να κάνω εμετό και να δώσω μπουνιές, να γυρίσω το χρόνο πίσω... Να πάω όπου υπάρχουν παιδιά να κόψω τα χέρια που τα χτυπάν, που τα βιάζουν, που ποτέ δεν θα μπορέσω να τα βοηθήσω ποτέ. Αυτό με βασανίζει».

Με μία φωτογραφία της πλάι στη Λένα Δροσάκη και μία μακροσκελή ανάρτηση στο Instagram, η Ταμίλα Κουλίεβα θέλησε να θυμίσει σε όλους ότι το θέατρο είναι άνθρωποι, που συνδέονται με έναν ιερό και αόρατο δεσμό σε μία πρωτίστως ψυχική διαδρομή. «Σε αυτή, λοιπόν, την κοινή διαδρομή, κυνισμός είναι να μην αναγνωρίζει κάποιος τη διαφορά ανάμεσα στον ΘΥΤΗ και το ΘΥΜΑ, να μην αναφέρει τον πόνο που προκαλεί στην ψυχή και το σώμα ή εκμετάλλευση της θέσης ισχύος, του ενός στον άλλο, με σκοπό την ικανοποίηση του σκοτεινού ΕΓΩ του. Το θέατρο όμως δεν είναι ΕΓΩ είναι ΕΜΕΙΣ». Η ανάρτηση καταλήγει: «Είμαστε δίπλα σε όλες τις φωνές που πνίγονται κάτω από το βάρος του φόβου, σε όλες και όλους, όσους αισθάνονται την βία και την ακαθαρσία, να τους πνίγει την φωνή. Τους κρατάμε το χέρι σιωπηλά και τους ζητάμε συγγνώμη, συγγνώμη που δεν μπορέσαμε να το σταματήσουμε».

Με τη σειρά της, η Βασιλική Ανδρίτσου ανέβασε ένα Instastory, τονίζοντας πως «διάβασα ότι μαζεύουν υπογραφές από τη γειτονιά σου να σε διώξουν. Η κοινωνική κατακραυγή είναι η χειρότερη φυλακή. Πού θα πας; Πού θα σταθείς; Κανείς δεν ήξερε τη φάτσα σου. Τώρα την ξέρουν όλοι! Κάθε μέρα που μιλάνε τα βασανισμένα θύματά σου θα τη μαθαίνουν και περισσότεροι! Γι' αυτό σου λέω… κρύψου! Όπου βρεις! Μέσα σε τρύπες, κάτω από πέτρες. Δεν φοβήθηκες τον Θεό όταν έκανες αυτά που έκανες στα μικρά παιδιά. Να φοβάσαι τον άνθρωπο».

Η ώρα της κρίσης, λοιπόν, για τον Δημήτρη Λιγνάδη έφτασε. Ο άνθρωπος που δίδαξε σε πολλούς τι σημαίνει «Αρχαία Τραγωδία» και «Νέμεσις», τώρα ίσως ήρθε η ώρα να το μάθει και ο ίδιος...

Εθνικό Θέατροφυλακές Τρίποληςανήλικοιειδήσεις τώραΛίνα Μενδώνησεξουαλική παρενόχλησηβιασμόςδίκηΔημήτρης Λιγνάδηςσεξουαλική κακοποίηση