Πολιτισμός|30.03.2022 10:00

Βίλλυ Μπραντ: Μεγάλη έκθεση για τον φωτογράφο στο Άμστερνταμ

Newsroom

«Δεν έχω ενδιαφέρον για τους κανόνες ή τις συμβάσεις... Η φωτογραφία δεν είναι σπορ», έγραφε το 1948 στο βιβλίο του «Camera in London» ο Βίλλυ Μπραντ. Έχουν ξεχάσει την τελευταία δεκαετία, κατά μία έννοια, τον εμβληματικό φωτογράφο αλλά το μουσείο Fotografiemuseum Amsterdam (Foam) τον επαναφέρει στο προσκήνιο φιλοξενώντας την έκθεση «The Beautiful and the Sinister».

Ξεκίνησε στο Παρίσι των Σουρεαλιστών, στα τέλη της δεκαετίας του 1920, σε μια περίοδο που, όπως ο ίδιος έλεγε, «το Παρίσι ήταν το κέντρο του κόσμου». Ήταν μαθητής του Man Ray. Γεννημένος στη Γερμανία από Άγγλο πατέρα και Γερμανίδα μητέρα, αφοσιώθηκε στην ντοκιμαντερίστικη φωτογραφία με το που μετακόμισε στο Λονδίνο το 1931. Το ενδιαφέρον του ήταν εξίσου οι γειτονιές των πλούσιων αστών και οι εργατικές φτωχογειτονιές. Μετά εστίασε στους ανθρακωρύχους του βορρά της Αγγλίας, οι οποίοι προσπαθούσαν να αντεπεξέλθουν στην κρίση του κλάδου.

Η μεταπολεμική περίοδος επέφερε ριζική αλλαγή στη δουλειά του. «Σταδιακά, έχασα τον ενθουσιασμό μου για το ρεπορτάζ. Η ντοκιμαντερίστικη φωτογραφία είχε γίνει της μόδας» είχε εξομολογηθεί. Από τότε, έκανε πορτρέτα, φωτογράφιζε τοπία και γυμνά. Το συνεκτικό στοιχείο αυτών των φωτογραφιών είναι το ασπρόμαυρο φιλμ, το έντονο κοντράστ και μια προτίμηση για το παράξενο και το ανησυχητικό. Για παράδειγμα, το πορτρέτο του Francis Bacon ή η λήψη του ελισσόμενου Cuckmere River· και οι δύο φωτογραφίες τραβήχτηκαν το 1963.

 

«Για να φωτογραφίσεις με επιτυχία τοπίο, πρέπει να αποκτήσεις εμμονή με μία και μόνο σκηνή» έλεγε.

Ωστόσο, το σήμα κατατεθέν του Βίλλυ Μπραντ είναι τα γυμνά του. Φωτογράφιζε με νέο τρόπο το σώμα, όχι για να δώσει έμφαση στην ομορφιά ή την αισθαντικότητά του, αλλά για να δημιουργήσει τοπία. Οι περίφημες «μεταμορφώσεις» του είναι συγκεντρωμένες στο «Perspective of Nudes» που κυκλοφόρησε το 1961. Αυτό το εφέ το πέτυχε χάρη στους ευρυγώνιους φακούς που ανακάλυψε σε μια παλιά ξύλινη φωτογραφική μηχανή Kodak που αγόρασε δεύτερο χέρι. «Αφήνω την κάμερα να με οδηγήσει» επεσήμανε.

Η έκθεση «The Beautiful and the Sinister» στο Fotografiemuseum Amsterdam ολοκληρώνεται στις 18 Μαΐου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ειδήσεις τώραέκθεσηΆμστερνταμφωτογραφία