Πολιτισμός|20.02.2019 10:15

Καρλ Λάγκερφελντ: Αντίο στον ροκ αριστοκράτη της µόδας

Αναστασία Κουκά

«Γιατί να σταµατήσω να δουλεύω; Αν το κάνω, θα πεθάνω και θα τελειώσουν όλα. Η δουλειά διώχνει από τη ζωή την ανία» δήλωνε σε συνέντευξή του, το 2012, ο Καρλ Λάγκερφελντ, εξηγώντας την απόφασή του να παραµένει ενεργός στις διεθνείς πασαρέλες µέχρι την τελευταία ηµέρα της ζωής του. Και αυτή ήταν µια απόφαση που τήρησε. Γιατί ο σπουδαίος Γερµανός µόδιστρος, που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 85 ετών, παρέµενε µάχιµος και δηµιουργικός µέχρι το τέλος.

Παρότι αντιµετώπιζε αρκετά σοβαρά προβλήµατα υγείας, δεν σταµάτησε να σχεδιάζει. Μόλις πριν από έναν µήνα παρουσιάστηκε η τελευταία κολεξιόν που δηµιούργησε για τον οίκο Chanel! ∆εν κατάφερε, ωστόσο, να κάνει µια τελευταία υπόκλιση, καθώς η κατάστασή του δεν του επέτρεπε να παραστεί στην τελευταία του… παράσταση.

Εργασιοµανής, ταλαντούχος, πρωτοπόρος, εκκεντρικός έως και κυνικός, λαµπερός αλλά και βαθιά µοναχικός συνάµα, ο «Κάιζερ», όπως χαρακτηριστικά τον αποκαλούσαν στο διεθνές τζετ σετ της µόδας, κατάφερε να βάλει την ανεξίτηλη δηµιουργική σφραγίδα του σε πολλούς µεγάλους οίκους, µε κορυφαίο βέβαια αυτόν της Chanel, µε τον οποίο συνεργάστηκε αδιάκοπα από το 1983 και έπειτα. Και ίσως ήταν ο µοναδικός που θα µπορούσε να επέµβει τόσο δυναµικά και καθοριστικά στο ύφος των ρούχων του ιστορικού αυτού οίκου, καταφέρνοντας να συνδυάσει, αριστοτεχνικά, την ανανέωση µε τη διαχρονική κλασικότητα.

«Η Κοκό Σανέλ θα µισούσε αυτά που έκανα. Οµως ο οίκος είχε µία εικόνα και δική µου δουλειά ήταν να την ανανεώσω. Έκανα λοιπόν ό,τι δεν θα έκανε εκείνη. Έπρεπε να βρω το στίγµα µου. Έπρεπε να πάω από αυτό που ήταν ο οίκος Chanel σε αυτό που θα έπρεπε να γίνει, που θα µπορούσε να γίνει, σε κάτι διαφορετικό» εξηγούσε ο ίδιος. ∆εν θα µπορούσε εξάλλου να γίνει διαφορετικά, καθώς ο Καρλ Οτο Λάγκερφελντ, όπως ήταν το πλήρες όνοµά του, το οποίο ο ίδιος «έκοψε» για είναι πιο εµπορικό, δεν τα πήγαινε ποτέ καλά µε τους συµβιβασµούς. Ούτε καν όταν ήταν παιδί.

Γεννηµένος το 1933 στην προπολεµική Γερµανία, σε ηλικία µόλις 17 ετών µετακόµισε µόνιµα στο Παρίσι προκειµένου να κυνηγήσει το όνειρό του, το οποίο δεν ήταν άλλο από µια διεθνή καριέρα στη µόδα. Η βράβευση ενός παλτού που είχε σχεδιάσει, το 1954, σε έναν παγκόσµιο διαγωνισµό, ήταν το «διαβατήριό» του για τον λαµπερό όσο και έντονα ανταγωνιστικό αυτό κόσµο. Εκείνος όµως ήταν αποφασισµένος να κερδίσει. Αρχικά δούλεψε µόνος του, το 1965 ξεκίνησε η συνεργασία του µε τον µεγάλο οίκο Fendi, για να ακολουθήσουν οι Chloe και Chanel. Παράλληλα, όµως, συνέχισε την προσωπική επαγγελµατική δραστηριότητά του, ενώ ασχολήθηκε και µε τη φωτογραφία. Το όνοµα Καρλ Λάγκερφελντ είχε πλέον γίνει συνώνυµο της επιτυχίας και ο ίδιος «βασιλιάς» της υψηλής ραπτικής.

Το ιδιαίτερο προσωπικό του στυλ εξελίχθηκε απίστευτα στην πορεία των χρόνων και ο ίδιος µεταµορφώθηκε σιγά σιγά σε έναν ροκ αριστοκράτη µε µακριά λευκά µαλλιά, µαύρα κοστούµια, που συνήθως αποτελούνταν από σακάκια µε ουρά, πουκάµισα µε ψηλά κολλάρα και φυσικά σκούρα γυαλιά ηλίου, τα οποία δεν αποχωριζόταν σε καµία δηµόσια εµφάνισή του. «Είµαι σαν καρικατούρα του εαυτού µου και µου αρέσει αυτό» έλεγε για τον εαυτό του, ενώ όταν κάποτε µια Γερµανίδα δηµοσιογράφος του ζήτησε να βγάλει τα µαύρα γυαλιά του κατά τη διάρκεια της συνέντευξής τους, εκείνος της απάντησε κυνικά: «Εγώ σας ζήτησα να βγάλετε το σουτιέν σας;».

Από χθες η παγκόσµια µόδα και οι εκπρόσωποί της τον αποχαιρετούν µε συγκίνηση και υποκλίνονται στον άνθρωπο που έβαλε τη σφραγίδα του στην εξέλιξή της και έδωσε, µε τον δικό του µοναδικό τρόπο, τον ορισµό του στυλ: «Το σικ είναι ένα είδος µαγιονέζας  που είτε έχει γεύση είτε όχι».

Ακολουθήστε το ethnos.gr στο Instagram

μόδαΚαρλ Λάγκερφελντσχεδιαστής