Πολιτισμός|31.10.2022 15:24

Εθνική Πινακοθήκη: Επέστρεψαν οι κλεμμένοι πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν

Newsroom

Στην Εθνική Πινακοθήκη επέστρεψαν οι πίνακες του Πικάσο και του Μοντριάν, τους οποίους είχε κλέψει ένας 49χρονος ελαιοχρωματιστής τον Ιανουάριο του 2012. Ο πίνακας «Γυναικείο κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσo που εκλάπη μαζί με το έργο «Ανεμόμυλος» του Ολλανδού ζωγράφου Πιετ Μοντριάν εκτίθενται από σήμερα Δευτέρα στην Εθνική Πινακοθήκη, στη νέα πτέρυγα της δυτικοευρωπαϊκής τέχνης στο επίπεδο -2 που άνοιξε τις πόρτες της. 

Το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πικάσο, σε λάδι και μουσαμά διαστάσεων 56x40, φιλοτεχνήθηκε το 1939 και απεικονίζει τη μορφή της αγαπημένης του Ντόρα Μάαρ. Πρόκειται για έργο-δωρεά του καλλιτέχνη προς τον ελληνικό λαό, το 1949, ως αναγνώριση της γενναίας αντίστασης κατά τη διάρκεια της Κατοχής.

Όπως αναφέρεται «η ιστορία της συλλογής της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής της Εθνικής Πινακοθήκης είναι συνυφασμένη με τις απαρχές της ιστορίας του μουσείου. Και η ιστορία του μουσείου, όπως και η συγκρότηση των συλλογών του έχει τις ρίζες της στην αγάπη Ελλήνων συλλεκτών που ζούσαν στο εξωτερικό, οι οποίοι είχαν οραματιστεί μια εθνική πινακοθήκη στα πρότυπα των πινακοθηκών της Ευρώπης».

«Σε μια εποχή που η ελληνική τέχνη ήταν στα σπάργανα, Έλληνες, επιφανή μέλη της διασποράς, άφηναν, μέσω δωρεών ή κληροδοτημάτων, στο νεοσύστατο κράτος τα έργα τέχνης τους, προκειμένου να αποτελέσουν την πρώτη μαγιά ενός Μουσείου των Τεχνών. Δωρεά Πανεπιστημίου, Δωρεά Πολυτεχνείου (δύο δωρεές που εμπεριέχουν πολλές μικρές ή μεγάλες δωρεές αγνώστων ή γνωστών προσωπικοτήτων της εποχής στα αντίστοιχα ιδρύματα), Κληροδότημα Γεωργίου Αβέρωφ, Κληροδότημα Αλεξάνδρου Σούτσου, Δωρεά Αικατερίνης Ροδοκανάκη, είναι κάποια από τα στοιχεία στις πινακίδες για την προσέλευση των έργων της ενότητας της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής».

«Ήθελα να εμπλουτίσω τη συλλογή μου»

Εκτός φυλακής είναι ο άνθρωπος που είναι υπεύθυνος για την «κλοπή του αιώνα» στην Εθνική Πινακοθήκη, όπως αποκάλεσαν πριν από 10 χρόνια την κλοπή του πίνακα του Πικάσο. Ο ανακριτής έκανε δεκτή τον περασμένο Αύγουστο την αίτηση αποφυλάκισης με ηλεκτρονική επιτήρηση, χωρίς την επιβολή άλλων περιοριστικών όρων.

Ήταν τον Ιανουάριο του 2012 όταν ο Γιώργος Σαρματζόπουλος είχε παραβιάσει τα συστήματα ασφαλείας της εθνικής πινακοθήκης και είχε κλέψει τρία έργα. Το «Γυναικείο κεφάλι», με αριθμό έργου 1.357, αναφορά του Picasso στη μούσα του Ντόρα Μάαρ, το οποίο φιλοτέχνησε το 1939 (δωρεά του καλλιτέχνη στον ελληνικό λαό για την αντίστασή του στην Κατοχή), το έργο «Μύλος» (1905), από την πρώτη περίοδο του Ολλανδού Πιετ Μοντριάν, και ένα σχέδιο θρησκευτικής απεικόνισης των αρχών του δέκατου έβδομου αιώνα, που αποδίδεται στον Ιταλό Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο). Ο δράστης είχε παραπλανήσει τον φύλακα προκαλώντας ψεύτικο συναγερμό και μπήκε στο εσωτερικό της Εθνικής Πινακοθήκης παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου. Αφού άρπαξε τους τρεις πίνακες, κάθισε στα σκαλιά και με ένα μαχαίρι αφαίρεσε τα κάδρα. Οι κινήσεις του είχαν καταγραφεί από τις κάμερες ασφαλείας του κτιρίου, ενώ φορούσε σκούφο που κάλυπτε τα χαρακτηριστικά του. 

Ο Γιώργος Σαρματζόπουλος, δηλώνοντας τη μεταμέλειά του, αποκάλυψε το σχέδιο που είχε θέσει τότε σε εφαρμογή. Μιλώντας στον ΑΝΤ1, ανέφερε πως «ό,τι συνέβη οφείλεται στην αγάπη του για την τέχνη. Κάθε άνθρωπος στη ζωή του μπορεί να κάνει λάθος. Ήθελα να εμπλουτίσω τη συλλογή μου».

Ο Σαρματζόπουλος δήλωσε ότι η ιδέα να κλέψει τους πίνακες του μπήκε στο μυαλό το 2010. «Ο καθένας θα μπορούσε να μπει από μία ξεκλείδωτη μπαλκονόπορτα, να σπρώξει με τα πόδια του μια γυψοσανίδα. Άμα έχεις δει και ταινίες κάλλιστα μπορείς να το κάνεις». Όπως είπε είχε διαβάσει την πολύ αναλυτική έκθεση για τα μέτρα ασφαλείας της Πινακοθήκης του κ. Ρακιτζή, πριν από 9,5 χρόνια.

ΌΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ειδήσεις τώραΠιτ ΜοντριάνΠάμπλο ΠικάσοπίνακεςΕθνική Πινακοθήκη