Μήνας Δήμου Αβδελιώδη ο Μάιος στο Θέατρο Μπάγκειον
Βίκη ΚουτρήΤον Φεβρουάριο του 2019 στο Ολύμπια Δημοτικό Μουσικό Θέατρο Μαρία Κάλλας, ο Δήμος Αβδελιώδης τιμήθηκε με το Βραβείο Σκηνοθεσίας Ελληνικού Έργου «Κάρολος Κουν» για την παράσταση «Επιτάφιος λόγος του Περικλή» σε μετάφραση Ελευθερίου Βενιζέλου, την οποία ερμήνευσε η ταλαντούχα Ηωάννα Σπανού στην Οικία Α. Κατακουζηνού, αποσπώντας εξαιρετικές κριτικές από το θεατρόφιλο κοινό.
Ο Δήμος Αβδελιώδης με τις μέχρι τώρα σκηνοθετικές επιλογές του -οι οποίες τυγχάνουν δείγματα γραφής μιας ξεχωριστής προσέγγισης στα εγχώρια καλλιτεχνικά δρώμενα- γνωρίζει πολύ καλά πως να μετατρέπει την κάθε μορφή θεάματος που φέρει την υπογραφή του σε επιτυχημένο πολιτιστικό γεγονός με αποδόσεις που προσφέρουν ποιοτική δράση σε όσους αγαπούν το καλό θέατρο και όχι μόνο.
Μετά από πολλά χρόνια προσωπικής εμπειρίας αλλά και προσφοράς στον πολιτιστικό χώρο έχει τιμηθεί πολλές φορές για την προσεγμένη δουλειά του, με αξιοσημείωτες εγχώριες και ευρωπαϊκές διακρίσεις χάρις την μέθοδο λόγου που πρωτοποριακά χρησιμοποιεί, ανεβάζοντας τον πήχη κάθε φορά και ψηλότερα.
Ο Μάιος στο Θέατρο Μπάγκειον της Ομόνοιας έχει χαρακτηριστεί ως μήνας Δήμου Αβδελιώδη. Από τις 2 Μαΐου και με λήξη 2 Ιουνίου ξεκινά μία σειρά καθημερινών εκδηλώσεων πολλαπλής δράσης.
Το ethnos.gr συνάντησε τον δημοφιλή σκηνοθέτη και δημιουργό ποιητικού θεατρικού λόγου και η συζήτηση μαζί του ήταν πολύ ενδιαφέρουσα.
- Τον Φεβρουάριο διακριθήκατε πανελλαδικά με το Βραβείο Σκηνοθεσίας Ελληνικού Έργου "Κάρολος Κουν" για τον «Επιτάφιο λόγο του Περικλή». Αισθάνεστε δικαιωμένος για την επιβράβευση των μέχρι τώρα πεπραγμένων σας;
Ναι, είναι μία δικαίωση που την περίμενα γιατί εκπροσωπεί μία δουλειά πολλών χρόνων στο Θέατρο. Από το 1993 που ξεκίνησα να κάνω σκηνοθεσία χρησιμοποιώ μία πολύ συγκεκριμένη μέθοδο που δίνει την δυνατότητα στους καλλιτέχνες που διαχειρίζονται ένα έργο αλλά και στο κοινό να μπουν μέσα στο "βυθό" του κειμένου και να ανακαλύψουν τον θησαυρό που κρύβεται κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας όταν έως τώρα όλοι βλέπαμε με τον άλλον τρόπο, βλέπαμε δηλ. απλά και μόνο την επιφάνεια. Επιπλέον είναι μία τιμή για τη στρατηγική που κράτησα στο να αναδείξω τις ιδέες των συγγραφέων επειδή αυτές ενδιαφέρουν το σύγχρονο κοινό και εν τέλει να επανασυνδεθούμε με τον κόσμο των αξιών, ο οποίος έχει αποδομηθεί μέσα στη σημερινή πολυμάθεια και πολυγνωσία. Την παράσταση "Επιτάφιος" του Περικλή εκπροσώπησε επιτυχημένα η Ιωάννα Σπανού.
- Πρόσφατα η "ΕΛΕΝΗ" του Γιάννη Ρίτσου ταξίδεψε στη Γερμανία, στο Ντίσελντορφ. Για τη συγκεκριμένη παράσταση η γερμανική Deutsche Welle έκανε εκτενή αναφορά τονίζοντας την μοναδικότητα της και χαρακτήρισε (μεταφέροντας αυτολεξεί) την "ανεπιτήδευτη απλότητα" της Βερόνικα Αργέντζη για την ερμηνεία της. Όλη αυτή η αποδοχή του Ευρωπαϊκού Τύπου τι συναισθήματα δημιουργεί σε εσάς και στην ομάδα σας;
Μεγάλη χαρά και επιβεβαίωση γιατί όταν ο τρόπος απαγγελίας του κειμένου λειτουργεί στο δικό μας κοινό μπορεί κατά τον ίδιο τρόπο να λειτουργήσει σε άλλη χώρα παρόλο που το κοινό έχει διαφορετική γλωσσική συνείδηση αφού μέσα από την φωνητική ερμηνεία μεταφέρονται όλες εκείνες οι βασικότερες πληροφορίες που μπορεί να έχει ένα κείμενο. Έχω διαπιστώσει ότι μέσω αυτής της μεθόδου και μέσα από τη μουσική της απαγγελίας δίνονται οι πληροφορίες που αφορούν το ίδιο το νόημα του έργου. Αν κάτι είναι καλό ή κακό. Αυτό το έχει καταφέρει η Βερόνικα, όχι μόνο στη Γερμανία αλλά και στην Ελλάδα, σε όλες τις παραστάσεις που ξεκινήσαμε από το 2017. Όπου κι αν πήγαμε είχαμε πολύ μεγάλη επιτυχία και σε ένα κοινό μάλιστα που δεν ήταν απαραιτήτως το κοινό που παρακολουθεί ποιητικό θέατρο. Το ποιητικό θέατρο είναι ιδιαίτερα δυσκολότερο λόγω του ότι ο στίχος -ειδικά των μεγάλων συγγραφέων όπως ο Ρίτσος- είναι πάρα πολύ πυκνός. Και αν δεν γίνει σωστή διαχείριση του κειμένου δεν βγαίνει νόημα. Άρα η Βερόνικα ερμηνευτικά παίρνει άριστα γιατί έκανε ουσιαστική και πρωτότυπη ερμηνεία πάνω στον Γιάννη Ρίτσο.
- Ο μήνας Μάιος στο Θέατρο ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ χαρακτηρίζεται ως ο Μήνας Δήμου Αβδελιώδη. Πείτε μας λίγα λόγια για το πόσο ξεχωριστός είναι αυτός ο μήνας και τι περιλαμβάνει;
Τον Μάιο στο ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ θα κάνω τρία διαφορετικά πράγματα που αφορούν την ουσία της δουλειάς μου. Το πρώτο είναι η παρουσίαση της «ΕΛΕΝΗΣ» του Γιάννη Ρίτσου, η οποία θα παίζεται κάθε Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή, όλο τον Μάιο. Παράλληλα τις τέσσερις Δευτέρες του Μαΐου αρχής γενομένης της 6ης/5 θα παρουσιάζω σε μορφή σεμιναρίων τον τρόπο της δουλειάς μου δηλ. την λογική- μουσική μέθοδο μου όπως την ονομάζω, η οποία αφορά εκπαιδευτικούς, ηθοποιούς, σκηνοθέτες και γενικά όλους όσους ενδιαφέρονται για την εκφορά του λόγου όπου προσωπικά την αντιμετωπίζω κυρίως σαν ένα δραματουργικό γεγονός και όχι σαν ένα αισθητικό. Επίσης την ίδια ημέρα του σεμιναρίου θα παίζεται κάθε φορά και από ένα διαφορετικό έργο. Παραδείγματος χάριν θα ξεκινήσω με τους "Ιχνευτές" του Σοφοκλή. Τη δεύτερη Δευτέρα με τους "Πέρσες". Την τρίτη Δευτέρα με "Το μόνον της ζωής του ταξείδιον" και τελευταία η "Νοσταλγός" του Παπαδιαμάντη. Στο χώρο θα παρευρίσκονται και οι ηθοποιοί των παραστάσεων αυτών και ύστερα από κάθε προβολή θα γίνεται συζήτηση με το κοινό. Να πω ότι τις παραστάσεις αυτές έχει βιντεοσκοπήσει η ΕΡΤ το 2013 όταν το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης έκανε ειδικό αφιέρωμα στον τρόπο που κάνω θέατρο.
Τέλος κάθε Τρίτη και κάθε Τετάρτη θα γίνονται βίντεο-προβολές των έργων που ανέφερα παραπάνω, όπου κάθε ημέρα θα περιέχονται δύο διαφορετικά έργα και όσοι δεν έχουν δει αυτές τις βιντεοσκοπημένες παραστάσεις θα έχουν την δυνατότητα να παρακολουθήσουν τον τρόπο που έχουν χτιστεί σύμφωνα με την μέθοδο που εφαρμόζω. Στο ΜΠΑΓΚΕΙΟΝ καθ’ όλη τη διάρκεια του Μάη θα συμμετέχει μαζί μας με Έκθεση Ζωγραφικής η Ιόλη Ξυφαρά.
- Ποια είναι τα επόμενα βήματα της δραστηριότητά σας;
Προτεραιότητα μου είναι να ολοκληρώσω την ταινία "Το σατυρικό Δράμα των Αθηνών". Παράλληλα υπάρχουν και κάποιες ανειλημμένες θεατρικές υποχρεώσεις και θα επανέλθω σε αυτές όταν θα μπορώ να ανακοινώσω την ημερομηνία έναρξής τους. Θα σας εκμυστηρευτώ όμως ότι θα παρουσιάσω το έργο "Πλούτων και Ευρυδίκη". Είναι θέμα χρόνου το πότε θα ανέβει αφού ήδη έχω ξεκινήσει και το δουλεύω. Πρόκειται για μία ποιητική τριλογία της Ζέφης Δαράκη η οποία βραβεύτηκε πέρυσι με το Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών για το συγκεκριμένο έργο της και αφού είχαμε ήδη συμφωνήσει να το ανεβάσουμε.
- ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
- Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
- ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
- Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»