Λίνα Μενδώνη: «Σταθερή η θέση της Ελλάδας για τα Γλυπτά του Παρθενώνα»
Ναταλί Χατζηαντωνίου«Πιστεύω ότι κάποια στιγμή θα έρθει το momentum να επιστρέψουν τα γλυπτά στον τόπο που τα δημιούργησε. Είναι θέμα momentum. Νομίζω το momentum θα υπάρξει κάποια στιγμή. Εφόσον έχει ενταθεί και η πίεση προς το Βρετανικό Μουσείο, αναγκαστικά θα χρειαστεί να κάνουν κάποιες κινήσεις».
Αυτά είπε μεταξύ άλλων για το θέμα της διεκδίκησης των γλυπτών του Παρθενώνα η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε συνέντευξη που παραχώρησε σήμερα στον ραδιοφωνικό σταθμό ΣΚΑΪ με αφορμή την πρόσφατη σχετική παρέμβασή της (21/11) στο Συμβούλιο υπουργών Πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης όπου είχε τονίσει ότι «η επιστροφή των πολιτιστικών αγαθών στη χώρα προέλευσής τους πέρα από θέμα δικαιοσύνης συμβάλλει στην προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και στην τόνωση του αισθήματος αλληλεγγύης μεταξύ των κρατών μελών και των λαών της ΕΕ».
Η κυρία Μενδώνη δεν έθιξε βέβαια ούτε μία στιγμή το θέμα ενός ενδεχόμενου δανεισμού των γλυπτών από το Βρετανικό Μουσείο, ιδέα που ειχε θέσει επί τάπητος τον Σεπτέμβριο ο πρωθυπουργός ενόψει των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την επανάσταση του 1821. Ούτε όμως και ερωτήθηκε σχετικά η ίδια. Διευκρίνισε αντίθετα ότι «η Ελλάδα έχει τη σταθερή της θέση για τα Γλυπτά. Από εκεί και πέρα, αυτό το οποίο θεωρούμε ότι οφείλουμε να κάνουμε συστηματικά, είναι να θέτουμε διαρκώς το θέμα. Ιδιαίτερα στα διάφορα Fora, είτε είναι πολιτικά, όπως είναι η περίπτωση του συμβουλίου υπουργών Πολιτισμού της ΕΕ, είτε είναι διεθνείς οργανισμοί, όπως είναι η Unesco. Πριν από τρεις μέρες, που ήμουν στο Παρίσι, τόσο σε διμερές επίπεδο όσο και με τη Γενική Διευθύντρια κ. Αζουλέ, θέσαμε το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα.
Οφείλουμε να το φέρνουμε συνεχώς στην επικαιρότητα ώστε να ευαισθητοποιούμε την κοινή γνώμη. Τελικά το Βρετανικό Μουσείο έρχεται σε πολύ δύσκολη θέση όταν τα ποσοστά της κοινής γνώμης και μάλιστα της βρετανικής δηλώνουν τόσο πολύ υπέρ της επιστροφής των Γλυπτών στην Ελλάδα. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε αυτή τη στιγμή και με πολύ ένταση είναι να κρατάμε διαρκώς το θέμα στο προσκήνιο». Και ως προς το τωρινό Συμβούλιο υπουργών τόνισε ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά που ακούστηκε εκεί «το θέμα των Γλυπτών του Παρθενώνα, έστω και με την ευκαιρία αυτής της παρέμβασης και όχι σε συζήτηση αφιερωμένη στο θέμα αυτό καθαυτό».
Η ΠΥΡΚΑΛ
Στην ίδια συνέντευξη αναφέρθηκε όμως και στην ΠΥΡΚΑΛ, κάνοντας μία σύντομη αναδρομή του ιστορικού : «Η ΠΥΡΚΑΛ ανήκει στα Ελληνικά Πετρέλαια. Τέλος Ιουνίου του 2019, σε μια συζήτηση στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ) αποφασίστηκε η κήρυξη συγκεκριμένων κτηρίων της ΠΥΡΚΑΛ ως μνημείων και του ίδιου του συγκροτήματος ως ιστορικού τόπου. Αυτό το οποίο συνέβη είναι ότι υπεγράφη η απόφαση, αλλά εστάλη για δημοσίευση στο ΦΕΚ το μεσημέρι της Παρασκευής προ των εκλογών, στις 5 Ιουλίου. Το αποτέλεσμα ήταν προδεδικασμένο: Δεν υπήρχε περίπτωση να προλάβει να δημοσιευθεί στο ΦΕΚ. Επομένως, ο χαρακτηρισμός να μην ισχύει. Από εκεί και πέρα, τα Ελληνικά Πετρέλαια και ορισμένοι άλλοι κατέθεσαν ενστάσεις στο Υπουργείο Πολιτισμού, θεωρώντας ότι κακώς έγινε ο συγκεκριμένος χαρακτηρισμός. Αυτό το οποίο επιβάλει, αν θέλετε, ο νόμος στον εκάστοτε υπουργό Πολιτισμού είναι να ζητήσει τη γνώμη του αρμοδίου οργάνου, και αυτό είναι το ΚΣΝΜ. Αυτό ακριβώς είπα ότι θα κάνω».
Και ως προς τις φήμες που λένε ότι ενδεχομένως να επίκειται άρση του χαρακτηρισμού των συγκεκριμένων κτηρίων ως μνημείων και του συγκροτήματος ως ιστορικού τόπου, η υπουργός επέμεινε: «Δεν μίλησα ούτε για διαφορετικό χαρακτηρισμό, ούτε φυσικά εγώ μπορώ να υπαγορεύσω στο ΚΣΝΜ τι θα κάνει, αν θα γνωμοδοτήσει με τον άλφα ή με τον βήτα τρόπο. Αυτό το οποίο οφείλω να κάνω είναι να διασφαλίσω τη διαδικασία, διότι ξέρετε απόφαση του υπουργού Πολιτισμού προσβάλλεται στο Συμβούλιο Επικρατείας πρωτίστως. Επομένως, οι διαδικασίες, που πρέπει να τηρηθούν, θα πρέπει να είναι σύμφωνες με τον νόμο. Είπα λοιπόν ότι στις επόμενες συνεδριάσεις του ΚΣΝΜ θα εισαχθεί το θέμα προκειμένου το Συμβούλιο να διατυπώσει την άποψή του στην υπουργό Πολιτισμού και από εκεί και πέρα να εκδοθεί η απόφαση. Όλα τα άλλα είναι εκ του πονηρού».
Η μήνυση εναντίον υπαλλήλων του ΥΠΠΟ
Την ίδια ώρα πάντως αναστάτωση έχουν προκαλέσει εντός των τειχων του υπουργείου Πολιτισμού δύο σημαντικά θέματα: α) το θέμα της μήνυσης που υποβλήθηκε από την «ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α.Ε.» σε βάρος τριών υπαλλήλων του ΥΠΠΟ που ως μέλη της 5μελούς συνολικά Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής Υποέργου που είχε αναλάβει η εταιρεία ήταν εκείνοι που διαπίστωσαν ότι δεν ειχαν τηρηθεί τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης επιμέρους παραδοτέων του υποέργου «Ανάπτυξη εφαρμογών» του έργου «Εμπλουτισμός των ψηφιακών συλλογών των κινητών μνημείων του ΥΠΠΟΑ και Ανάπτυξη Πληροφοριακού Συστήματος του Εθνικού Αρχείου Μνημείων» (το ιστορικό εδώ) και β) η κυβερνητική πρόθεση μετατροπής των δημόσιων Μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
Ως προς το πρώτο ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ-Αττικής, Στερεάς και Νήσων εξεδωσε ανακοινωση κρούοντας τον κωδωνα του κινδύνου: « Αν η συμμετοχή υπαλλήλων σε τέτοιες επιτροπές μπορεί, έστω και κατ' ελάχιστη πιθανότητα, να τους εμπλέξει σε παρόμοιες περιπέτειες, είναι βέβαιο, ότι θα οδηγήσει πλήθος συναδέλφων όχι μόνο στο ΥΠΠΟΑ αλλά συνολικά στον Δημόσιο Τομέα στην αποφυγή της συμμετοχής σε τέτοιες κρίσιμες για την ορθή λειτουργία των Υπηρεσιών και της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος επιτροπές». Και καταγγέλοντας «απερίφραστα την ενέργεια της εταιρείας ΑΪΝΟΟΥΧΑΟΥ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Α.Ε.» καθώς «δηλώνει αποφασισμένος να μην επιτρέψει ενέργειες όπως αυτή να λειτουργήσουν εκφοβιστικά για δημοσίους υπαλλήλους που, με υψηλό αίσθημα ευθύνης και εντιμότητα, εργάζονται υπό αντίξοες συνθήκες για την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος».
Μετατροπή των δημόσιων Μουσείων σε ΝΠΔΔ
Ως προς το δεύτερο ζήτημα κοινό δελτίο Τύπου εξέδωσαν ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ Αττικής, Στερεάς και Νήσων, η Πανελλήνια Ένωση Συντηρητών Αρχαιοτήτων (ΠΕΣΑ), ο Πανελλήνιος Σύλλογος Υπαλλήλων Πτυχιούχων Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης του ΥΠΠΟΑ, ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων (ΣΕΑ), καθώς και μέλη του ΓΣ της Πανελλήνιας Ένωσης Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ), με την κοινή εκτίμηση στην οποία κατέληξαν σε συνάντηση των εκπροσώπων τυς.
Όπως λένε η επιλογή μετατροπής των δημόσιων Μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ).
- Υπονομεύει τον δημόσιο χαρακτήρα των μουσείων,
- Αποδυναμώνει τον επιστημονικό και παιδευτικό τους ρόλο,
- Θέτει σε κίνδυνο την επαρκή χρηματοδότηση και στελέχωσή τους, τέλος
- Ανοίγει τον δρόμο για την εφαρμογή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων λειτουργίας τους με τον διορισμό για παράδειγμα εξωυπηρεσιακών παραγόντων στα Διοικητικά Συμβούλια, κατά τη βούληση του εκάστοτε Υπουργού.
Στη σύσκεψη αποφασίστηκε η συγκρότηση Συντονιστικού οργάνου για την υλοποίηση κοινών πρωτοβουλιών, σε όλα τα επίπεδα, προκειμένου να αποτραπεί η υλοποίηση των κυβερνητικών σχεδίων.
- Αναλυτικός οδηγός για τη γενική απεργία: «Παραλύει» σήμερα η Αττική - Χειρόφρενο σε μετρό, προαστιακό, λεωφορεία
- Έρευνες της Αντιτρομοκρατικής σε διαμέρισμα στο Παγκράτι - Βρέθηκαν όπλα, χειροβομβίδες και εκρηκτικά
- Αφέθηκε ελεύθερη η Ahou Daryaei, η φοιτήτρια - σύμβολο που «τα έβαλε» με το καθεστώς του Ιράν
- Ρομπότ με τεχνητή νοημοσύνη έπεισε άλλα ρομπότ να αφήσουν τη δουλειά τους και να πάνε μαζί του!