Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης: Χορός μετ’ εμποδίων
Ναταλί ΧατζηαντωνίουΈνα «σώμα» χορευτών στάθηκε για αρκετή ώρα ακίνητο, την προηγούμενη Πέμπτη, έξω από το Υπουργείο Πολιτισμού, στην οδό Μπουμπουλίνας. Ήταν μέλη του Συλλόγου Φοιτητών της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης (Κ.Σ.Ο.Τ.) και η ακινησία, ένα οξύμωρο στη δική τους περίπτωση, ήταν ο τρόπος τους να διαμαρτυρηθούν για μία σειρά πολύ σοβαρών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η Σχολή τους.
Το πρώτιστο βέβαια, το γεγονός δηλαδή ότι μέχρι τότε (21/11) η ΚΣΟΤ παρέμενε κλειστή δύο μήνες μετά την έναρξη του ακαδημαϊκού έτους, λύθηκε μερικώς. Και τα υπόλοιπα προβλήματα, γραφειοκρατικά ως επί το πλείστον, έχουν ούτως ή άλλως δρομολογηθεί, αλλά η αλήθεια είναι ότι αυτό δεν ανακουφίζει τους σπουδαστές, ως προς τα δίκαια αιτήματα που κοινοποίησαν και προς την υπουργό Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη και προς τον καθ΄ύλη αρμόδιο Γενικό Γραμματέα Σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλα Γιατρομανωλάκη.
Τα αιτήματα των χορευτών-φοιτητών
Ποια είναι αυτά τα προβλήματα; Όπως ανέφεραν οι σπουδαστές στη διαμαρτυρία που επίδωσαν:
«Η μη λειτουργία της Κ.Σ.Ο.Τ. μέχρι και χθες είναι στην πραγματικότητα 70 χορευτές που τους στερείται το δικαίωμα να τελέσουν σωστά τις σπουδές τους. Το ακαδημαϊκό έτος συρρικνώνεται και η ύλη τους συμπιέζεται σε ένα διάστημα 6 μηνών αντί 10 και κατ΄επέκταση οι σπουδές και το πτυχίο τους, ήδη υποβαθμισμένο θεσμικά στην Ανώτερη αντί της Ανώτατης βαθμίδας υποβαθμίζονται πλέον και πρακτικά.
Αρνούμαστε:
- Την υποτίμηση των πτυχίων μας και γενικά των καλλιτεχνικών σπουδών στην Ελλάδα.
- Την υποχρηματοδότηση της σχολής μας και την συνεπαγόμενη οικονομική επισφάλεια του εκπαιδευτικού προσωπικού.
- Τις ανεπαρκείς και επισφαλείς εγκαταστάσεις και υποδομές
Διεκδικούμε:
- Την επίσπευση των διαδικασιών, με σκοπό την άμεση επίλυση των ζητημάτων που κωλύουν την ομαλή έναρξη της ακαδημαϊκής διαδικασίας.
- Την ισοτιμία των πτυχίων επαγγελματικών σχολών χορού με πτυχία της πανεπιστημιακής βαθμίδας.
- Τον εκσυχρονισμό του καταστατικού λειτουργίας της Κ.Σ.Ο.Τ.
- Την επαρκή χρηματοδότηση της Κ.Σ.Ο.Τ.»
Τα φετινά προβλήματα
Καθώς προέχει η ομαλή λειτουργία της Σχολής για το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, τα προβλήματα που ανέκοψαν την όσο το δυνατόν εύρυθμη φετινή πορεία της ΚΣΟΤ ήταν, σύμφωνα με πηγές μας, τα εξής:
-Η ανακοίνωση του νέου 5μελούς Δ.Σ. στα τέλη Σεπτεμβρίου και η έκδοση του σχετικού ΦΕΚ στις 22 Οκτωβρίου παρότι σήμανε για την ΚΣΟΤ την ενίσχυσή της μ΄ένα πρόσωπο στη θέση του προέδρου με το κύρος και την εμπειρία π.χ. του Κωνσταντίνου Ρήγου, σήμανε επίσης τεράστια καθυστέρηση στη διαδικασία προκήρυξης των θέσεων καθηγητών που εργάζονται ως ωρομίσθιοι. «Έγινε η αλλαγή του Δ.Σ. την εποχή που θα έπρεπε να τρέχουμε για τους καθηγητές», εξηγεί μέλος του προσωπικού της Σχολής. Τι εννοεί; Η ΚΣΟΤ ως ΝΠΔΔ εποπτευόμενο από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, στο πλαίσιο της ανάγκης πλήρωσης των αναγκών σε εξειδικευμένο προσωπικό, το οποίο δεν εντάσσεται σε εκπαιδευτικό κλάδο, οφείλει για την κάλυψη των θέσεων διδακτικού προσωπικού (καθηγητών χορού) και προσωπικού συνοδείας καλλιτεχνικών μαθημάτων (π.χ. πιανίστες), να κάνει κάθε χρόνο σχετική προκήρυξη, πριν την έναρξη φυσικά του ακαδημαϊκού έτους.
-Η δημοσίευση της συγκεκριμένης προκήρυξης απαιτεί να έχει προηγηθεί οικονομικός έλεγχος της προηγούμενης περιόδου πλην όμως η Σχολή καθώς δεν διαθέτει δικό της λογιστήριο, προσλαμβάνει εξωτερικούς συνεργάτες με πρόσκληση ενδιαφέροντος. Ο απερχόμενος συνεργάτης όμως είχε κάνει, σύμφωνα με πληροφορίες, «ακατάστατη δουλειά και τεράστια λάθη», με αποτέλεσμα ο νυν λογιστής να ελέγχει εξαρχής όλα τα τιμολόγια του τέλους του 2018 και όλου του 2019, δουλεύοντας και Σαββατοκύριακα, προκειμένου να ολοκληρώσει τον έλεγχο και να μπορέσει να γίνει η προκήρυξη πριν τα Χριστούγεννα. Αυτό δεν σημαίνει ότι η Σχολή δεν θα λειτουργεί μέχρι τότε. Ήδη μάλιστα άνοιξε και τα μαθήματα γίνονται υπό τύπον σεμιναρίου.
Κοντά στους δύο αυτούς παράγοντες απελπιστικής καθυστέρησης προστέθηκε ένας ακόμα καθώς ο σεισμός της 19ης Ιουλίου προκάλεσε ρωγμές σε μία από τις 3 αίθουσες διδασκαλίας στο κτίριο όπου στεγάζεται η Σχολή, στο ιστορικό δηλαδή και διατηρητέο κτίριο της οδού Ομήρου, ιδιοκτησία της Κούλας Πράτσικα (το οποίο είχε κατασκευαστεί με βάση τη μελέτη που εκπόνησε το 1934 ο αρχιτέκτων μηχανικός και εκπρόσωπος της δυναμικής γενιάς του ’20, Γεώργιος Σ. Κοντολέων). Κλιμάκιο τεχνικών που επισκέφτηκε το κτίριο διαπίστωσε την καταλληλότητα των άλλων αιθουσών, αποφάνθηκε όμως επίσης ότι αυτή που έφερε ρωγμές δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί. Ως εκ τούτου πρέπει να προκηρυχθεί η σχετική μελέτη (που θα πληρωθεί από την Σχολή) και να γίνει η επισκευή, όχι νωρίτερα από το καλοκαίρι του 2020 με χρήματα του ΥΠΠΟ (καθώς πρόκειται για Νεότερο Μνημείο).
Πάγια αιτήματα ζητούν λύση
Όλα δείχνουν ότι αυτή θα είναι μία δύσκολη και κάπως μεταβατική χρονιά για την ΚΣΟΤ. Στα δίκαια αιτήματα των φοιτητών είναι βέβαια και ο απολύτως απαραίτητος εκσυγχρονισμός του καταστατικού λειτουργίας της Σχολής. Όπως και σε πολλούς άλλους από τους επίσημους φορείς του πολιτισμού το καταστατικό της ΚΣΟΤ είναι απαράδεκτα «γερασμένο» (χρονολογείται από τα μέσα της δεκαετίας του ΄70). Στις προθέσεις της διευθύντριας της Σχολής, της γνωστής μας κι από την εξαιρετική της δουλειά επί χρόνια στο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Βίκυς Μαραγκοπούλου είναι, μαθαίνουμε, η άμεση εκπόνηση νέου οργανογράμματος. Καθώς όμως η κυρία Μαραγκοπούλου βρίσκεται λιγότερο από ένα χρόνο στο τιμόνι της ΚΣΟΤ είχε ν' αντιμετωπίσει πλήθος σωρευμένων προβλημάτων ακόμα πιο πιεστικών για τη λειτουργία της Σχολής.
Κατά τα άλλα, ένα πάρα πολύ σοβαρό ζήτημα είναι η ισοτιμία των πτυχίων επαγγελματικών σχολών χορού με πτυχία της πανεπιστημιακής βαθμίδας. Και αυτό είναι ένα αίτημα χρόνων που αφορά όχι μόνον τους μελλοντικούς χορευτές αλλά και όλα τα καλλιτεχνικά επαγγέλματα. Ας ευχηθούμε να εισακουσθεί..
- Δολοφονία 36χρονης στην Κρήτη: Η ψυχιατρική έκθεση για τον 33χρονο – Είχε προσπαθήσει να πατήσει και άλλη γυναίκα
- Δολοφονία στην Καλαμάτα: «Είχαμε προσωπικές διαφορές» - Πώς ο 35χρονος κατακρεούργησε το θύμα
- Πώς θα κάνουμε τελικά Χριστούγεννα; Το «καιρικό καρουζέλ» και οι «χιονοεκπλήξεις» - Οι τελευταίες προγνώσεις
- Γιώργος Καραμίχος για Χρήστο Μάστορα: «Δεν έχω τέτοια στεγανά ότι κάποιος πρέπει να είναι ηθοποιός για να παίξει»