Πολιτισμός|12.12.2019 15:17

Χριστόφορος Δουλγέρης: Ο φωτογράφος που δημιουργεί τέχνη από… σκουπίδια (pics)

Τίμος Φακαλής

Πηγή έμπνευσης έγιναν τα σκουπίδια για έναν από τους πιο ταλαντούχους Έλληνες εικαστικούς φωτογράφους τον Χριστόφορο Δουλγέρη, ο οποίος παρουσιάζει μέχρι την επόμενη Κυριακή την νέα του δουλειά στην Θεσσαλονίκη, Gallery Donopoulos,  με τον γενικό τίτλο «UNFINISHED». Ο κ. Δουλγέρης που έχει βραβευτεί ως φωτογράφος της χρονιάς, το 2014 και μετράει 20 χρόνια διαδρομής με περισσότερες από 50 συμμετοχές σε εικαστικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί της Ευρώπης αλλά και της Ασίας.  Έχοντας συνεργαστεί μεταξύ άλλων με καλλιτέχνες μεγάλου εκτοπίσματος όπως ο Γερμανός Konrad Klapheck, αλλά και με σημαντικούς επιμελητές και κριτικούς τέχνης όπως ο Αμερικανός Gerard Goodrow αλλά και με αντίστοιχους καλλιτέχνες της γενιάς του όπως ο Γερμανός Kai Richter και αντίστοιχα ο Ολλανδός γλύπτης Willem Harbers, ο Χριστόφορος Δουλγέρης μετέτρεψε απλά απορρίμματα σε έργα τέχνης κι έστειλε το δικό του πολιτικό μήνυμα για το περιβάλλον.

Το ενδιαφέρον του καλλιτέχνη στη νέα του δουλειά αποτυπώνεται για ακόμη μια φορά η άρρηκτη σχέση  της φωτογραφίας με την γλυπτική και στρέφεται κατά κάποιο τρόπο σε ένα περιβαλλοντικό ζήτημα της τέχνης. Τα έργα του απεικονίζουν ήρωες και φαντασιακά τοπία που έχουν προκύψει μέσα από την τέχνη του φωτογραφικού και ψηφιακού κολάζ όπου πρωταγωνιστούν τα ανακυκλώσιμα υλικά και αντικείμενα που περνούν από την καθημερινότητα στη σφαίρα της δημόσιας τέχνης και του «ready made» (έργα τέχνης από βιομηχανοποιημένα, κατασκευασμένα, αντικείμενα).

«Οι 20 φωτογραφίες της σειράς αυτής όπου αρκετές από αυτές φιλοξενούνται στην έκθεση, έχουν σχέση με την γλυπτική μιας φτωχής τέχνης δίχως φανταχτερά set- up, φωτισμούς και υπερπαραγωγές » δήλωσε στο ethnos.gr ο Χριστόφορος Δουλγέρης. Στόχος της νέας του δουλειάς, όπως είπε, είναι η δημιουργία μιας φωτογραφικής σειράς που αποτυπώνει και συνθέτει ευτελή και απορριπτέα υλικά όπως τα ίδια τα σκουπίδια. Τα απορρίμματα μεταμορφώνονται σε γλυπτά, σχολιάζοντας με αυτόν τον τρόπο την καταναλωτική μανία και συμπεριφορά της εποχής

Περιβαλλοντική καταστροφή και πολιτισμός

«Καταναλώνουμε με ακραίους ρυθμούς και τις περισσότερες φορές αδιαφορούμε για τα αποτελέσματα αυτής της συμπεριφοράς. Η χρήση, η ενέργεια και η οικονομία που κρύβεται πίσω από αυτή τη συμπεριφορά είναι μέρος της κουλτούρας  η οποία είναι συνδεδεμένη και με την πολιτιστική μας ταυτότητα όπως αυτή διαμορφώνεται στα πλαίσια του σύγχρονου κοινωνικού μας χώρου. Οι συμπεριφορές μας δεν παύουν να προκαλούν συνεχώς νέα αποτελέσματα. Δυστυχώς η κοινωνία μας στο μεγαλύτερο βαθμό δεν είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητη. Και η περιβαλλοντική καταστροφή μπορεί και είναι ταυτόσημη και με την καταστροφή του πολιτισμού» είπε ο κ. Δουλγέρης και πρόσθεσε: «Τα σκουπίδια είναι απορρίμματα και απομεινάρια ενός δικού  μας πολιτισμού. Κάποια από αυτά, από μόνα τους παράγουν εικόνες μερικές φορές που σε κάνουν να σκεφτείς ίσως μέσα από ένα άλλο πρίσμα. Μου φαίνεται πολύτιμο να μαζεύω πληροφορίες από την εποχή μου, προκύπτει  μέσα από αυτή τη διαδικασία μια σύγχρονη αρχαιολογία του αστικού  χώρου/τοπίου». 

Η έκθεση του Χριστόφορου Δουλγέρη επιχειρεί μεταξύ άλλων να  αποτυπώσει τα αποτελέσματα της μαζικής κουλτούρας. «Ίσως πρέπει να δει κανείς τις πολιτιστικές και κοινωνικές προεκτάσεις πίσω από αυτά τα ταμπλό. Η γραφή των έργων δεν προτρέπει σε ένα συγκεκριμένο τρόπο αντιμετώπισης της πραγματικότητας. Η ίδια η τέχνη συμμετέχει και κατά κάποιο τρόπο παρουσιάζει στους ανθρώπους μια νέα ζωή μια νέα προοπτική και νέες διαστάσεις στις εικόνες που κατασκευάζει ο ίδιος ο άνθρωπος». Ο Χριστόφορος Δουλγέρης επιλέγει τις περισσότερες φορές τα φωτογραφικά του πρότζεκτ πολλές φορές μέσα από μια διαδικασία που συνδυάζει τον αυθορμητισμό του ενστίκτου του και την πολυετή έρευνα στο κάθε αντικείμενο, ίσως θα λέγαμε ως μια προέκταση των σπουδών του και την σύνδεση της Επιστήμης με την τέχνη.

Τελικά μία φωτογραφία ισούται όσο χίλιες λέξεις; «Ίσως ναι και ίσως όχι εξαρτάται απ’ τη φωτογραφία. Η φωτογραφία έχει την δική της γλώσσα να επικοινωνεί άμεσα με μεγάλο κομμάτι του κοινού σχεδόν αυτόματα» δεν ξέρω αν μπορεί πάντα να καταφέρει να φτάσει στο παραπάνω αποτέλεσμα απαντά ο κ. Δουλγέρης.

Η εικαστική φωτογραφία ανακάμπτει 

Μιλώντας για το σήμερα εκτιμά ότι η εικαστική φωτογραφία έχει αξιοσημείωτη τόνωση στην αγορά το τελευταίο διάστημα. « Η κατάσταη κατά την περίοδο της κρίσης ήταν πολύ δύσκολη όχι μόνο για την φωτογραφία και τις τέχνες αλλά για την οικονομία  γενικότερα. Έχω την αίσθηση πως σήμερα έχει βελτιωθεί σημαντικά η θέση της φωτογραφίας, δίχως όμως να κατακτήσει την θέση που τις αναλογεί σε σχέση με την βόρεια Ευρώπη» δήλωσε στο ethnos.gr κ. Δουλγέρης.

Από τις Σέρρες στο Έσσεν 

Γεννημένος στις Σέρρες, ο Χριστόφορος Δουλγέρης πέρασε τα εφηβικά του χρόνια στο Έσσεν, πόλη της βόρειας Ρινανίας Βεστφαλίας στη Γερμανία. Αν και σπούδασε κοινωνιολογία στο Πανεπιστήμιο της Κρήτης τον κέρδισε από τα φοιτητικά του χρόνια η φωτογραφία πραγματοποιώντας αργότερα αντίστοιχες σπουδές στο Λονδίνο. Τα τελευταία χρόνια ζει και εργάζεται μεταξύ Ελλάδας και Γερμανίας όπου διατηρεί τα ατελιέ του. Η δουλειά του εστιάζει στον μαγικό και πολλές φορές βιομηχανικό ρεαλισμό, φωτογραφίζοντας είτε λεπτομέρειες αφηρημένης και αστικής αρχιτεκτονικής είτε οικεία πορτρέτα από το περιβάλλον της καθημερινότητάς του. Μεταξύ των σημαντικότερων εκθέσεών του είναι το πρότζεκτ «Carpe diem» στη Σαντορίνη όπου φωτογράφιζε αρκετά χρόνια τη βιομηχανική ζωή της τομάτας στη Σαντορίνη. Σταθμός στην καριέρα του στάθηκε η έκθεση «The secret life of the machines» που πραγματοποιήθηκε στο Project space  «Descartes» στο Ντισελντορφ όπου συνεργάστηκε με τον Αμερικανό επιμελητή και κριτικό τέχνης Gerard Goodrow. Αναμφίβολα μια σημαντική στιγμή ήταν και το “The schools project” όπου παρουσιάστηκε στην Biennale Φωτογραφίας «LOGOS» του Μουσείο Φωτογραφίας αλλά και στο σημαντικό για την παγκόσμια  φωτογραφία Φεστιβάλ φωτογραφίας του Lishui στην Κίνα. Η τρέχουσα έκθεση «Unfinished» φιλοξενείται στη Θεσσαλονίκη από την Gallery Donopoulos IFA, έως τις 15 του Δεκέμβρη μαζί με τα γλυπτά του Ολλανδού γλύπτη Willem Harbers

Το επόμενο project που έχει ήδη βάλει μπροστά εδώ και χρόνια ο Χριστόφορος Δουλγέρης αφορά μια τυπολογική σειρά με πορτραίτα η οποία αναμένεται να εκτεθεί το επόμενο έτος , ταυτόχρονα ετοιμάζει και μια πρόταση για μια ταινία μικρού μήκους στην Αθήνα. Τη νέα χρονιά θα συμμετάσχει στην  έκθεση «Curated by και Richter» η οποία θα παρουσιαστεί στο Manheim το νέο έτος από τις 9 Ιανουαρίου μέχρι τις 15 Φεβρουαρίου 2020. Σ’ αυτήν μεταξύ άλλων παίρνουν μέρος αρκετοί καλλιτέχνες όπως οι Joachim Bandau, Brad Birchett, Julia Oschatz και Richter.

έκθεση φωτογραφίαςΧριστόφορος Δουλγέρης