Stanislav Szukalski: Ο εκκεντρικός Πολωνός καλλιτέχνης που υπήρξε ο «παππούς» του Leonardo Di Caprio
🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Πριν από περίπου τέσσερα χρόνια κυκλοφόρησε στο Netflix - με παραγωγό τον Λεονάρντο ντι Κάπριο (Leonardo DiCaprio)- ένα ντοκιμαντέρ για τον Stanislav Szukalski, έναν εκκεντρικό καλλιτέχνη και αυτοαποκαλούμενη ιδιοφυΐα από την Πολωνία. Αφού απέκτησε φήμη πριν από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, οδηγήθηκε στην αφάνεια για να ανακαλυφθεί ξανά πολυ αργότερα στη ζωή του.
O μοντερνιστής καλλιτέχνης που έχει χαρακτηριστεί ως «ο Μιχαήλ Άγγελος του 20ου αιώνα» Stanislav Szukalski ασχολήθηκε με τη γλυπτική, τη ζωγραφική, το σκίτσο και τις θεωρητικές επιστήμες και ήταν ο άγνωστος «παππούς» του Λεονάρντο ντι Κάπριο (Leonardo di Caprio) και ένας από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες που πιθανώς δεν έχετε ακούσει ποτέ. Έζησε τόσο στην Αμερική όσο και στην Πολωνία, νιώθοντας πολίτης του κόσμου και, ταυτόχρονα, πατριώτης χωρίς πατρίδα. Όραμά του ήταν να δημιουργήσει την πολωνική εθνική τέχνη με τη δική της ταυτότητα και να αποκαταστήσει τα πρότυπα και την αισθητική της μεγάλης τέχνης.
Ο ζωγράφος και γλύπτης Stanislav Szukalski γεννήθηκε στην Πολωνία το 1893, γιος ενός σιδηρουργού, και θεωρήθηκε παιδί - θαύμα στη γλυπτική, καθώς πραγματοποίησε την πρώτη του καλλιτεχνική έκθεση σε ηλικία 14 ετών. Η οικογένειά του μετανάστευσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου η νεαρή ιδιοφυΐα έγινε ανερχόμενο αστέρι μεταξύ των διανοουμένων του Σικάγο.
Σε ηλικία 13 ετών, γράφτηκε στο Ινστιτούτο Τέχνης του Σικάγο. Το εξαιρετικό ταλέντο του τράβηξε την προσοχή ενός γλύπτη, του Antoni Popiel, ο οποίος διέμενε στις Ηνωμένες Πολιτείες και έπεισε τους γονείς του Szukalski να τον στείλουν να σπουδάσει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Κρακοβίας. Αφού σπούδασε εκεί για τρία χρόνια υπό τον Konstanty Laszczka, επέστρεψε στο Σικάγο το 1913.
Τα πρώιμα έργα του Szukalski ήταν κυρίως προτομές που μαρτυρούσαν το μεγαλοπρεπές ύφος του καλλιτέχνη, το οποίο συνδύαζε τα διακοσμητικά στολίδια της Art Nouveau, τη συναισθηματική θεατρικότητα του ρομαντισμού και τα πολλαπλά ρεύματα του ευρωπαϊκού μοντερνισμού των αρχών του 20ού αιώνα - κυβισμός, εξπρεσιονισμός, φουτουρισμός, καθώς και την προκολομβιανή τέχνη.
Οι περίπλοκοι συμβολισμοί και ο διχασμός της πολωνικής καλλιτεχνικής κοινότητας
Μετά το 1914, ο γλύπτης ανέπτυξε ευφάνταστες εικονιστικές συνθέσεις, των οποίων ο εκλεκτικός χαρακτήρας παραμένει άκρως αινιγματικός. Εισήγαγε μια εκτεταμένη παραμόρφωση του ανθρώπινου σώματος σκαλισμένη με δεξιοτεχνική προσοχή στις ανατομικές λεπτομέρειες. Επιδίωξε να εμπλουτίσει τα έργα του με όλο και πιο σύνθετες φιλοσοφικές έννοιες, οι οποίες σύντομα οδήγησαν τα γλυπτά του να είναι ακατανόητα, εκτός αν συνοδεύονται από συγγραφικά σχόλια. Αυτό ίσχυε για μια σειρά έργων που εκτέθηκαν στην γκαλερί Zacheta το 1923, καθώς και για το έργο ενός μνημείου για τον Adam Mickiewicz στο Βίλνιους, το οποίο απέσπασε το πρώτο βραβείο σε διαγωνισμό το 1925. Το έργο περιείχε περίπλοκους συμβολισμούς: το μνημείο απεικόνιζε τον ποιητή ως γυμνό άνδρα που κάθεται στην κορυφή μιας πυραμίδας και ταΐζει έναν αετό με το αίμα του.
Παρά τη διάκριση, το έργο προκάλεσε κύμα διαμαρτυριών και τα σχέδια για την κατασκευή του μνημείου τελικά εγκαταλείφθηκαν. Από τότε, η πολωνική καλλιτεχνική κοινότητα χωρίστηκε σε δύο στρατόπεδα - υποστηρικτές και πολέμιοι της τέχνης του Szukalski.
Το 1925, συμμετείχε στις Διεθνείς Εκθέσεις Μοντέρνας και Διακοσμητικής Τέχνης στο Παρίσι, όπου κέρδισε πολλά βραβεία. Ωστόσο, η επιτυχία του επικρίθηκε από τον πολωνικό Τύπο επειδή ο Szukalski, που εκπροσωπούσε την Πολωνία στην έκθεση, δεν ζούσε καν εκεί.
Μετά τα ταξίδια του στην Ευρώπη (1926-1928), ο Szukalski έφτασε στην Κρακοβία, όπου διοργάνωσε μια αναδρομική έκθεση το 1929. Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων της έκθεσης, ο καλλιτέχνης εκφώνησε μια ομιλία στην οποία εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά επιφανών μελών των καλλιτεχνικών κύκλων της Κρακοβίας και των μεθόδων διδασκαλίας στην Ακαδημία Τέχνης της Κρακοβίας. Καταδίκασε την κατάσταση της πολωνικής τέχνης, η οποία, κατά την άποψή του, μιμούνταν τα δυτικά πρότυπα με δουλοπρεπή τρόπο και είχε χάσει τον εγγενή της χαρακτήρα. Αμέσως μετά οργάνωσε μια ομάδα ενθουσιωδών καλλιτεχνικών οπαδών του στην Szczep Szukalszczykow herbu Rogate Serca (Φυλή της Κερασφόρου Καρδιάς). Πρωταρχικός τους στόχος ήταν να αποστασιοποιηθούν από τις δυτικές επιρροές και να υιοθετήσουν τα εθνικά ή και «φυλετικά» σλαβικά μοτίβα στην τέχνη τους.
Ο καλλιτέχνης έφτασε ξανά στην Πολωνία το 1936, με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργού Οικονομικών. Είχε επιτέλους βρει έναν προστάτη που του νοίκιασε ένα στούντιο και του έδινε παραγγελίες που ικανοποιούσαν τις καλλιτεχνικές του αναζητήσεις. Ολοκλήρωσε αρκετά γλυπτά (κυρίως το μνημείο του Boleslaw Chrobry), διακόσμησε την πρόσοψη του κτιρίου του Μουσείου της Σιλεσίας και ενός κτιρίου της τοπικής αυτοδιοίκησης στο Κατοβίτσε. Εκείνη την εποχή, διατύπωσε επίσης την ιδέα της ανέγερσης ενός γλυπτικού-αρχιτεκτονικού χώρου με την ονομασία Duchtynia, ο οποίος θα βρισκόταν στο κάτω μέρος του Wawel Dragon's Den και θα γινόταν τόπος λατρείας των Σλάβων.
Ο Szukalski ήρθε στην Πολωνία με όλα τα υπάρχοντά του εμψυχωμένος από την προοπτική να δημιουργήσει ένα μουσείο αφιερωμένο στην τέχνη του. Ωστόσο, η ιδέα αυτή διακόπηκε από την πολιορκία της Βαρσοβίας το 1939. Κατάφερε να διαφύγει στην Αμερική για να ζήσει στην Καλιφόρνια με τη σύζυγό του, αλλά όλο το έργο της ζωής του χάθηκε, είτε βομβαρδίστηκε είτε κλάπηκε κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Η ψευδο-επιστημονική θεωρία του Ζερματισμού
Πέρασε την υπόλοιπη ζωή του στην αφάνεια, αναπτύσσοντας εμμονικά την ψευδο-επιστημονική θεωρία του Ζερματισμού, που υποστήριζε ότι όλος ο ανθρώπινος πολιτισμός προέρχεται από μια και μόνη προέλευση από το νησί του Πάσχα μετά τον βιβλικό κατακλυσμό του Νώε, με την ανθρωπότητα είναι εγκλωβισμένη σε μια αιώνια πάλη με τους γιους του Γέτι. Θεωρούσε ότι η γλώσσα αυτών των αρχικών κοινωνιών ήταν παρόμοια με την πολωνική. ανέπτυξε επίσης Απεικόνιζε αυτή τη θεωρία στα έργα του.
Τα τελευταία χρόνια της 75χρονης καριέρας του Szukalski τα σημαντικότερα έργα του ήταν ο Προμηθέας (1943) που σχεδιάστηκε για το Παρίσι ως φόρος τιμής στους Γάλλους αντάρτες και μια γιγαντιαία και πολύπλοκη κατασκευή που επιθυμούσε να δώσουν οι ΗΠΑ στη Γαλλία σε ανταπόδοση για το Άγαλμα της Ελευθερίας - ο Κόκορας της Γαλατίας (1960). Το 1971, το έργο και η ύπαρξή του ανακαλύφθηκαν εκ νέου από τον Glenn Bray, ο οποίος έγινε προστάτης του και ο οποίος εξέδωσε αργότερα δύο εκδόσεις: Troughful of Pearls (1980) και Inner Portraits (1982). Ο Szukalski πέθανε στο Burbank της Καλιφόρνια στις 19 Μαΐου 1987. Ένα χρόνο αργότερα, η τέφρα του και της συζύγου του διασκορπίστηκαν στο Rano Raraku, το λατομείο των γλυπτών στο Νησί του Πάσχα, από τους στενούς του φίλους.
Η σχέση με την οικογένεια Ντι Κάπριο
Ενώ έμενε στην Καλιφόρνια, ο Στάνισλαβ Σουκάλσκι ήταν γείτονας του Τζορτζ Ντι Κάπριο, πατέρα του Λεονάρντο Ντι Κάπριο. Δεδομένου ότι και οι δύο είχαν καλλιτεχνικές κλίσεις, ο δεύτερος σχεδίαζε κόμικς, οι δύο άνδρες έγιναν φίλοι, επισκεπτόμενοι συχνά ο ένας τον άλλον. Ο Λεονάρντο Ντι Κάπριο είχε στενή σχέση με τον Ζουκάλσκι, θεωρώντας τον ως παππού, και έγινε επίσης πολύτιμος συλλέκτης των γλυπτών του Ζουκάλσκι.
Τον Δεκέμβριο του 2018, το ντοκιμαντέρ με τίτλο Struggle: The Life and Lost Art of Szukalski σε παραγωγή του Λεονάρντο Ντι Κάπριο και σκηνοθεσία του Irek Dobrowolski, κυκλοφόρησε παγκοσμίως στο Netflix. Επικροτήθηκε από τους κριτικούς και αποτέλεσε μια προσπάθεια να γνωρίσει ένα νέο και πολύ μεγαλύτερο κοινό τον σχεδόν άγνωστο εκκεντρικό καλλιτέχνη.
Φωτογραφίες: Archives Szukalski
Με πληροφορίες από thecollector.com, culture.pl
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στην αναζήτηση κινήτρου του δράστη της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr