Αντιδράσεις για την «Ορέστεια» του Θεόδορου Τερζόπουλου - Για επιλεκτική μνήμη κατηγορεί η Ισραηλίτικη Κοινότητα
Το πολιτικό σχόλιο του σκηνοθέτη🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό
Θέμα έντονων συζητήσεων έχει προκληθεί τα τελευταία 24ωρα με επίκεντρο την παράσταση «Ορέστεια» σε σκηνοθεσία του Θεόδωρου Τερζόπουλου, η οποία έλαβε χώρα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου το περασμένο Σαββατοκύριακο.
Το σημείο που δίχασε ήταν το φινάλε, που περιείχε ένα πολιτικό σχόλιο του σκηνοθέτη, το οποίο προκάλεσε φιλοπαλαιστινιακά συνθήματα εκ μέρους μερίδας των θεατών, μια στάση η οποία από άλλους χρήστες του διαδικτύου χαρακτηρίστηκε υφέρπων αντισημιτισμός.
Τα συνθήματα αυτά ακούστηκαν μετά το τέλος της παράστασης, καθώς κάποιοι από τους θεατές άνοιξαν και σημαία της Παλαιστίνης. Υπάρχουν αναφορές ότι στην αντίδραση αυτή για το φινάλε ανταποκρίθηκαν θετικά και συντελεστές της παράστασης, κάτι που επίσης προκάλεσε σχόλια.
Το πολιτικό σχόλιο του σκηνοθέτη
Στο τελευταίο τμήμα της τριλογίας της Ορέστειας, στις Ευμενίδες, περιγράφεται η μετάβαση από τον αρχαϊκό κόσμο, όπου οι θεοί επιβάλουν την τιμωρία στους θνητούς, στο δημοκρατικό πολίτευμα και την κοσμική δικαιοσύνη. Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος προχώρησε σε ένα πολιτικό σχόλιο για αυτόν τον «νέο κόσμο» και την εξέλιξή του στο σήμερα.
Ειδικότερα, γίνεται μια συνδυαστική αναφορά στους χιλιάδες νεκρούς της Γάζας, τα θύματα του Κιέβου και τους θανάτους προσφύγων στη Μεσόγειο με τους δείκτες της Wall Street. «Αυτός ο φόρος αίματος συνδέεται με το καπιταλιστικό σύστημα, το χρήμα είναι αυτό που κυβερνά στον νέο κόσμο, η δικαιοσύνη είναι των ισχυρών και μάλλον σαθρή».
Αυτό θα μπορούσε να συμπυκνώσει κανείς ως μια ερμηνεία που δόθηκε από μερίδα των θεατών στο πολιτικό σχόλιο του σκηνοθέτη. Από αυτό, κάποιοι επέλεξαν να δώσουν βαρύτητα στον πόλεμο της Γάζας, δηλώνοντας την υποστήριξή τους σε «Ελεύθερη Παλαιστίνη», στη διάρκεια του χειροκροτήματος στο τέλος της παράστασης του Σαββάτου.
Solidarity and support should be a part of everyday activities. This weekend at the Ancient Theatre of #Epidaurus in #Greece, during a production of Aeschylus’ Oresteia, where 15,000 people joined the actors to shout for a FREE PALESTINE. 🇵🇸 #FreePalestine pic.twitter.com/e8LKFRVwEL
— Dimitris Ballas (@dballass) July 15, 2024
Το γεγονός προκάλεσε και έντονες αντιδράσεις με κάποιες καταγγελίες για αντισημιτισμό, ενώ από κάποιους οι θεατές χαρακτηρίστηκαν «όχλος». Επίσης, επικρίθηκαν σφοδρά οι συντελεστές της παράστασης και ο ίδιος ο σκηνοθέτης.
Η καταγγελία του ΚΙΣΕ
Η Ισραηλιτική Κοινότητα Αθηνών κατήγγειλε: «Στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, χώρος παγκόσμιου πολιτισμού, πομπός οικουμενικών μηνυμάτων ειρήνης και συμφιλίωσης, στο τέλος της θεατρικής παράστασης «Ορέστεια», θεατές και συντελεστές του Εθνικού Θεάτρου φώναζαν το σύνθημα «Λευτεριά στην Παλαιστίνη».
«Διερωτόμαστε, γιατί κανείς από το κοινό και τους συντελεστές της παράστασης δεν σκέφθηκε να ζητήσει τη «Λευτεριά των Ομήρων» λησμονώντας ότι 120 Ισραηλινοί πολίτες, γυναίκες, άνδρες και παιδιά κάθε ηλικίας, κρατούνται εδώ και 282 ημέρες στα έγκατα της Γάζας, από στυγνούς τρομοκράτες και κανείς δεν γνωρίζει ούτε αν ζουν, ούτε κάτω από ποιες συνθήκες επιβιώνουν.
«Η επιλεκτική μνήμη που αψηφά την μοίρα των ομήρων, μόνο και μόνο επειδή είναι Εβραίοι, δεν συνάδει με το πνεύμα πολιτισμού του Αρχαίου Θεάτρου της Επιδαύρου».
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στην αναζήτηση κινήτρου του δράστη της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr