«Επίθεση» γκραφιτάδων σε έργο του Μόραλη στην Αίγινα
Άγνωστοι επιζωγράφισαν το, «Χωρίς Τίτλο», δίπτυχο γλυπτό του Γιάννη Μόραλη στην Αίγινα, λίγες μέρες πριν από την τελετή των αποκαλυπτηρίων στη νέα του θέση🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά ┋
Η έκφραση «δημιουργικός βανδαλισμός» θα ήταν ασφαλώς ένα οξύμωρο σχήμα. Όμως σ΄αυτή την περίπτωση που άγνωστοι επιζωγράφισαν το «Χωρίς Τίτλο» δίπτυχο γλυπτό του Γιάννη Μόραλη στην Αίγινα, γλυπτό που είχε τοποθετηθεί αρχικά, τον Ιούλιο του 2016 στο κεντρικό λιμάνι του νησιού και ακριβώς έναν χρόνο πριν, τον Αύγουστο του 2018, με την έγκριση του υπουργείου Πολιτισμού, στην παραλιακή οδό Νίκου Καζαντζάκη (απέναντι από την οικία Νικολάου), ο «βανδαλισμός» έχει όπως διαπιστώνει κανείς εικαστικό πνεύμα και χαρακτηριστικά γκράφιτυ.
Δεν πρόκειται δηλαδή για μη αναστρέψιμη καταστροφή αλλά για θρασεία και ωστόσο δημιουργική «παρέμβαση» που ευτυχώς μπορεί να αποκατασταθεί άμεσα. Παραπέμπει μάλιστα μ΄ένα τρόπο στην ανάλογη «παρέμβαση» που είχε γίνει το Μάρτιο του 2015 όταν ένα τεράστιο ασπρόμαυρο γκράφιτι είχε καλύψει τις «όψεις» του Πολυτεχνείου σε Στουρνάρη και Πατησίων, πυροδοτώντας ένα θερμόαιμο διάλογο για το αν πρόκειται περί τέχνης ή περί στυγνού «βανδαλισμού». Εν προκειμένω φυσικά ακόμα και αν το αποτέλεσμα είναι «ωραίο» όπως ψιθυρίζουν κάποιοι, ουδείς μπορεί να επιζωγραφίζει, να φτιάχνει «παλίμψηστα» και να «διορθώνει» κατά την άποψή του ένα έργο τέχνης επιβάλλοντας μία διαφορετικού τύπου πρόσληψη.
Το συγκεκριμένο γλυπτό, δημιουργία του 2004 είχε βασιστεί σε παλαιότερο (1974) ζωγραφικό έργο του Γιάννη Μόραλη με τίτλο "Αίγινα", εμπνευσμένο μάλιστα από τα πλοία που προσέγγιζαν τότε το νησί. Επτά χρόνια μετά τον θάνατο του δημιουργού (2009) που λάτρευε την Αίγινα και διατηρούσε εξοχικό εκεί, η γνωστή γκαλερίστα Πέγκυ Ζουμπουλάκη στην οποία ανήκουν τα δικαιώματα του Μόραλη αποφάσισε να δωρίσει το γλυπτό στον Δήμο Αίγινας. Η τοποθέτησή του στο λιμάνι είχε γίνει με όλη την επισημότητα τον Ιούλιο του 2016, στο πλαίσιο εκδηλώσεων για τα 100 χρόνια από την γέννηση του Γιάννη Μόραλη.
Πέρυσι τον Αύγουστο, όπως διαβάζουμε και στο aeginaportal.gr, μετά την έγκριση του ΥΠΠΟ αποφασίστηκε η μεταφορά του γλυπτού στην παραλιακή οδό Νίκου Καζαντζάκη. Η αδειοδότηση συνοδευόταν από δύο όρους: 1) Πριν από την έναρξη των σκαπτικών εργασιών που θα απαιτηθούν για τη διαμόρφωση του χώρου, να πραγματοποιηθεί προκαταρκτικός έλεγχος με τη διενέργεια δοκιμαστικών τομών, και, 2) Στην περίπτωση που αποκαλυφθούν αρχαία να διενεργηθεί ανασκαφική έρευνα, από τα αποτελέσματα της οποίας να εξαρτηθεί η ακριβής χωροθέτηση του έργου στο πλάτωμα.
Η διαδικασία ολοκληρώθηκε, το γλυπτό μεταφέρθηκε και τα επίσημα αποκαλυπτήριά του επρόκειτο να γίνουν παρουσία της κας Ζουμπουλάκη στις 16 Σεπτεμβρίου. Όμως το βράδυ της περασμένης Δευτέρας προς Τρίτη άγνωστοι χρησιμοποιώντας λευκή μπογιά αποφάσισαν να… “διακοσμήσουν” το λιτό μαύρο γλυπτό με την τεχνική του doodling στο βασικό «σώμα» και σκιτσάροντας μία γελοιογραφική μορφή στο μικρότερο μέρος του διπτύχου.
Δολοφονία 36χρονης στην Κρήτη: Η ψυχιατρική έκθεση για τον 33χρονο – Είχε προσπαθήσει να πατήσει και άλλη γυναίκα
Δολοφονία στην Καλαμάτα: «Είχαμε προσωπικές διαφορές» - Πώς ο 35χρονος κατακρεούργησε το θύμα
Πώς θα κάνουμε τελικά Χριστούγεννα; Το «καιρικό καρουζέλ» και οι «χιονοεκπλήξεις» - Οι τελευταίες προγνώσεις
Γιώργος Καραμίχος για Χρήστο Μάστορα: «Δεν έχω τέτοια στεγανά ότι κάποιος πρέπει να είναι ηθοποιός για να παίξει»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr