Το «Ημερολόγιο» των συνεδριάσεων της Ιεράς Συνόδου: «Ο κόσμος έχει ανάγκη από την κατά Θεόν σοφία»
Μαρίνα ΖιώζιουΜε δύο ενδιαφέρουσες εισηγήσεις, του μητροπολίτη Ιωαννίνων Μαξίμου και του μητροπολίτη Μεσογαίας Νικολάου, ολοκληρώθηκαν και οι σημερινές εργασίες της Ιεράς Συνόδου της Ιεραρχίας της Εκκλησίας της Ελλάδος, υπό την προεδρία του Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος Ιερωνύμου.
Μητροπολίτης Ιωαννίνων Μάξιμος: «Είναι δική μας υπόθεση να πείσουμε ότι η Ορθοδοξία δεν είναι μεσαίωνας, αλλά ο τρόπος για πραγματική πρόοδο»
Ο μητροπολίτης Ιωαννίνων αναφέρθηκε στις συνέπειες της ψηφιακής τεχνολογίας και ευρύτερα του τεχνικού πνεύματος στον ρόλο και στην αποστολή της Εκκλησίας. Σύμφωνα με τον κ. Μάξιμο, η τεχνολογία σήμερα διεισδύει σε κάθε πτυχή της ζωής μας, γίνεται μία πραγματικότητα και όλο και πιο αδήριτη αναγκαιότητα, μία απαίτηση των καιρών, η οποία επιβάλλεται και μας προσπερνά με ταχύτητα. «Όμως για εμάς τους Ορθοδόξους Έλληνες, ούτε στην ιστορία, ούτε στη θεολογία μας η τεχνολογία και η χρήση της είναι άγνωστες έννοιες και ήδη, κάποιες από τις τεχνολογικές κατακτήσεις και καινοτομίες της εποχής μας, τις χρησιμοποιούμε στον εκκλησιαστικό χώρο, στην πνευματική μας διακονία στον κόσμο και στις διοικητικές δομές» υπογράμμισε.
Και συνέχισε σημειώνοντας ότι «είναι δική μας υπόθεση να πείσουμε ότι η Ορθοδοξία δεν είναι μεσαίωνας και φοβική συντήρηση, αλλά ο τρόπος για πραγματική πρόοδο, πραγματική εξέλιξη, πραγματική και παραγωγική ευημερία, πραγματικό επίπεδο ζωής και πολιτισμού. Γι’ αυτό δεν είναι το ζητούμενο και το ερώτημα το αν θέλουμε την τεχνολογία, αλλά ποιόν άνθρωπο θέλουμε, τι άνθρωπο θέλουμε, ώστε να κάνει τις σωστές επιλογές, ενθέως, κατά το θέλημα του Θεού, να αναπτύξει τις σωστές επιλογές και χρήσεις της τεχνολογίας, των τεχνολογικών επιτευγμάτων».
Η Εκκλησία ασφαλώς και πρέπει, ανέφερε ο μητροπολίτης, να προσλάβει και να μεταμορφώσει το νέο της τεχνολογικής επανάστασης, αφού η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει, αλλά υπό όρους. «Το μέτρο χρήσης κάθε μέσου, και τεχνολογικού μέσου, για την επίτευξη των πνευματικών στόχων της Εκκλησίας προς σωτηρία του ανθρώπου και του σύμπαντος κόσμου, είναι η συνέργεια Θεού και ανθρώπου μέσα στην διαδικασία χρήσεως των παλαιών ή των νέων τεχνολογικών μέσων» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Μετά την παράθεση ενός ενδεικτικού αριθμού από δυνατότητες που παρέχονται στην Εκκλησία μέσα από τη σύγχρονη τεχνολογία και τις εφαρμογές που σχετίζονται με τις νέες τεχνολογίες, ο κ. Μάξιμος ανέπτυξε και τα ζητήματα που προκύπτουν από τη χρήση της τεχνολογίας, τονίζοντας ιδιαίτερα ότι, «όσο και αν αυτή χρειάζεται και είναι απαραίτητη, αυτό δεν πρέπει να γίνεται εις βάρος της ανθρώπινης κοινωνίας και επικοινωνίας, αλλά με τρόπο που να βοηθά την επικοινωνία των ανθρώπων».
Κλείνοντας την εισήγησή του ο μητροπολίτης Ιωαννίνων σημείωσε αυτολεξεί: «Αν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε προς όφελος την τεχνολογία, πρέπει να έχουμε παιδεία και να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις οι νέοι και οι νέες μας να λαμβάνουν τα μηνύματα ζωής του Ευαγγελίου χωρίς παρεμβολές και παράσιτα από την πηγή της ζωής, το Σώμα του Χριστού, που είναι η Εκκλησία μας. Τότε και η χρήση της τεχνολογίας στο εκκλησιαστικό έργο θα είναι αυτονόητη και θα γίνεται με τον σωστό τρόπο, το σωστό μέτρο, από τους σωστούς ανθρώπους».
Μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικόλαος: «Ο κόσμος δεν διψά για τεχνητή ευφυΐα. Έχει ανάγκη από την κατά Θεόν σοφία»
Ακολούθησε η εισήγηση του μητροπολίτη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής Νικολάου, με θέμα: «Οι προκλήσεις της τεχνητής νοημοσύνης». Η τεχνητή νοημοσύνη περιλαμβάνει τις τεχνολογίες ανθρώπινης ενίσχυσης, την ενίσχυση της γνωστικής και διανοητικής λειτουργίας και τις ρομποτικές κατασκευές, που μιμούνται την ανθρώπινη ευφυΐα και την ξεπερνούν κατά πολύ. «Η τεχνητή νοημοσύνη», σημείωσε ο μητροπολίτης, «αποτελεί ασύλληπτου διαμετρήματος τεχνολογικό επίτευγμα των τελευταίων ετών, το φάσμα των εφαρμογών της είναι τεράστιο, οι ρυθμοί εξέλιξης ταχύτατοι, οι συνέπειες απρόβλεπτες, η απειλή της ανθρώπινης ταυτότητος όπως την γνωρίζουμε πρωτοφανής, η διαμορφωτική της δύναμη για το μέλλον των κοινωνιών, του ανθρώπου, της ζωής και του κόσμου απροσμέτρητη, ο προβληματισμός παγκόσμιος, ενώ και οι ειδικοί επιστήμονες εμφανίζονται ανεπαρκείς σε προεκτιμήσεις».
Στη συνέχεια, αφού αναφέρθηκε αναλυτικά στις τεχνολογίες ανθρώπινης ενίσχυσης, στην τεχνητή νοημοσύνη και την ηθική της και στη μηχανική μάθηση, ο κ. Νικόλαος σημείωσε συμπερασματικά, ότι «η σύγχρονη επιστήμη δίνει στον άνθρωπο την αίσθηση της παγγνωσίας, η δε τεχνολογία την αίσθηση της παντοδυναμίας, γι’ αυτό και το πρόβλημα εδράζεται στην αντίληψη ότι γνωρίζουμε και μπορούμε τα πάντα. Επειδή οι ίδιοι νοιώθουμε παντογνώστες και παντοδύναμοι, δεν έχουμε ανάγκη από πάνσοφο και παντοδύναμο Θεό, δεν τον θέλουμε, και επιδιώκουμε να αποδείξουμε ότι είμαστε ανώτεροι από Εκείνον ή ότι εμείς έχουμε θεϊκές δυνατότητες που δεν πηγάζουν από Αυτόν. Αυτό κρύβουν οι διορθωτικές γενετικές παρεμβάσεις, οι τεχνικές αλλαγής του φύλου, η ενίσχυση του νευρικού κυττάρου και της γενετικής ταυτότητος και φυσικά η τεχνητή νοημοσύνη. Όλα αυτά». Όπως είπε «δεν είναι θεραπείες˙ είναι βελτιώσεις, διορθώσεις, τροποποιήσεις, μεταδημιουργικές τεχνικές. Στο βάθος του όλου εγχειρήματος κρύβεται μία αλαζονική αθεΐα ή μάλλον αντιθεΐα και αυτοθεοποίηση».
Ο ιεράρχης εξήγησε ότι η Εκκλησία σε αυτή την προσπάθεια δημιουργίας του εικονικού ειδώλου μας, του μετανθρώπου, και σε απάντηση της σύγχρονης απαξιωτικής ανθρωπολογίας, έχει τη δική της διαχρονική αντιπρόταση. Ο λόγος του Αγίου Γρηγορίου του Θεολόγου, «Μη μείνωμεν, αδελφοί, όπερ εσμέν, αλλ’όπερ ήμεν γενώμεθα», αντηχεί –σύμφωνα με τον ίδιο- μέσα στην αλήθεια της ιστορίας ως προοπτική μας, η οποία είναι ο θεόπλαστος άνθρωπος του πρώτου κεφαλαίου της Γενέσεως, ο «κατ’εικόνα και καθ’ομοίωσιν» Θεού άνθρωπος, ο άνθρωπος που εικονίζει τον Θεό, που κινείται στην προοπτική της ομοιώσεώς Του και αξιώνεται ακόμη και της κατά χάριν κοινωνίας μαζί Του.
Κλείνοντας την εισήγησή του ο μητροπολίτης υπογράμμισε: «Ως Εκκλησία δεν υπάρχει λόγος να φοβόμαστε όλην αυτήν την επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη, όσο προχωρημένη και αν είναι. Οφείλουμε όμως να φιλοτιμηθούμε να αποκτήσουμε ‘’φιλόσοφον νούν’’, προκειμένου να κρίνουμε το αποτέλεσμα και να αξιοποίησουμε το επίτευγμα, και ‘’ζέον πνεύμα’’, ώστε να δώσουμε στον σύγχρονο κόσμο τη μαρτυρία της αιώνιας αλήθειας μας. Ο κόσμος δεν διψά για τεχνητή ευφυΐα• έχει ανάγκη από την κατά Θεόν σοφία. Η πρώτη μπορεί να φέρει και την καταστροφή• η δεύτερη εγγυάται τη ζωή. Το κήρυγμα και η μαρτυρία της Εκκλησίας μας είναι επίκαιρα όσο ποτέ».
Ακολούθησε ευρύτατος διάλογος επί των εισηγήσεων και διατυπώθηκαν απόψεις για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτών μέσα από τη θεολογία της Εκκλησίας, η οποία κρίνει, αποδέχεται και υλοποιεί όλα τα σύγχρονα επιστημονικά επιτεύγματα προς το συμφέρον των ανθρώπων. Αποφασίσθηκε οι προτάσεις των δύο εισηγητών να μελετηθούν από τις αρμόδιες Συνοδικές Επιτροπές και τελικά από τη Διαρκή Ιερά Σύνοδο και να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις. Η Ιερά Σύνοδος της Ιεραρχίας θα συνεχίσει τις εργασίες της αύριο, Παρασκευή 11 Οκτωβρίου.
- «Φοβήθηκαν να την τιμήσουν»: Το ΑΠΘ δεν απένειμε τίτλο σπουδών στην οικογένεια της Κέλλυς που έχασε τη ζωή της στα Τέμπη - Η μητέρα της στο ethnos.gr
- Θεσσαλονίκη: 55χρονος χειρουργήθηκε για σκωληκοειδίτιδα, τελικά είχε καρκίνο και τον ενημέρωσαν 1 χρόνο μετά!
- Η κλήρωση της Εθνικής: Η Σκωτία αντίπαλος της Ελλάδας στα πλέι οφ του Nations League
- Συνεχίζει στο «Emily in Paris» ο Λούκας Μπράβο - Επιστρέφει στη Γαλλία η σειρά