Εργαζόμενοι στο Μετρό: 50 ειδικοί φρουροί για τη φύλαξη των συρμών δεν αρκούν
Πώς φυλάσσονται αποβάθρες και αμαξοστάσια από Αστυνομία και υπαλλήλους security καθημερινά, τι ποσά δαπανώνται🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Σοβαρό έλλειμμα αστυνόμευσης στις υποδομές των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στη ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες), καθώς ο άγριος ξυλοδαρμός σταθμάρχη στον σταθμό της Ομόνοιας από δύο νεαρούς, έφερε ξανά στην επικαιρότητα με τον χειρότερο τρόπο το κρίσιμο ζήτημα της ασφάλειας επιβατών και εργαζομένων σε σταθμούς και αποβάθρες των μέσων σταθερής τροχιάς.
Ο σταθμάρχης, βαριά χτυπημένος, χρειάστηκε να μεταφερθεί στο νοσοκομείο. Ωστόσο, αυτό δεν είναι το μοναδικό περιστατικό επιθέσεων σε εργαζομένους της ΣΤΑΣΥ, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στη Λειτουργία του μετρό, Σπύρος Ρεβύθης.
Πριν περίπου ένα μήνα ελεγκτής του μετρό έπεσε επίσης θύμα ξυλοδαρμού σε άλλο σταθμό του δικτύου και χρειάστηκε και αυτός να μεταφερθεί στο νοσοκομείο για τις πρώτες βοήθειες.
«Ημαστε στη φάση του ελέγχου στο σημείο που εξέρχονταν οι επιβάτες από τον συρμό. Ενας από τους επιβάτες δεν είχε εισιτήριο. Αρχίσαμε να μιλάμε, ο άγνωστος που ήταν γύρω στα 40 - 45 με έβριζε, έσπρωξε τον κόσμο ώστε να περάσει από τα επικυρωτικά. Πέρασα κι εγώ και τον είδα να κατεβαίνει τις σκάλες» λέει στο «ethnos.gr» ο Γ. Κ. ελεγκτής και θύμα του παλαιότερου περιστατικού. Και συνεχίζει: «Αμέσως μετά και ενώ ήμουν πλάτη, επέστρεψε από πίσω, έπιασε το τσαντάκι μου κι από εκεί με έριξε από τη σκάλα, ήταν 6 – 7 σκαλοπάτια και μου έδωσε μια κλωτσιά στο πρόσωπο. Κατέληξα με τέσσερα ράμματα» θυμάται.
Οι ελεγκτές κομίστρου γίνονται συχνότερα αποδέκτες επιθέσεων, όπως καταδεικνύεται από αντίστοιχα περιστατικά των τελευταίων ετών. Στο παρελθόν είχαν σημειωθεί αρκετες επιθέσεις με θύματα ελεγκτές με αποκορύφωμα την κλοπή της λίστας με τις βάρδιες εκείνης της περιόδου, η οποία δεδομένου ότι περιείχε και τα στοιχεία τους, είχε οδηγήσει σε βανδαλισμούς ακόμα και στα σπίτια τους.
Ωστόσο σε μία επίθεση σαν την χθεσινή, όπου κανένας δεν παρενέβη εγκαίρως γίνεται αντιληπτό ότι ο κίνδυνος δεν είναι υπαρκτός μόνο για τους εργαζομένους αλλά και για τους επιβάτες που μετακινούνται με την αστική συγκοινωνία.
«Ζητάμε επειγόντως την ενίσχυση του τμήματος ασφαλειας εργαζομένων, το οποίο είχε ειδική εκπαίδευση και από τα 100 άτομα που αριθμούσε το 2012, πλέον με τις μετακινήσεις και τις συνταξιοδοτήσεις έχει απομείνει με λιγότερα από 30» λέει ο κ. Ρεβύθης.
Να σημειωθεί ότι για την φύλαξη των συγκοινωνιακών υποδομών βρίσκεται σε εφαρμογή το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΟΑΣΑ και Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με το οποίο οι ένστολοι μετακινούνται απολύτως δωρεάν με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς με αντάλλαγμα την αστυνόμευση των συγκοινωνιακών υποδομών, των σταθμών και των οχημάτων.
Συγκεκριμένα, ορίζεται ότι δικαιούχοι ελεύθερης μετακίνησης μέσω της παροχής δωρεάν προσωποποιημένων καρτών είναι μεταξύ άλλων κατηγοριών το ένστολο προσωπικό της Ελληνικής Αστυνομίας, των Συνοριακών Φυλάκων και Ειδικών Φρουρών, το ένστολο προσωπικό Πυροσβεστικού Σώματος (μόνιμοι και πυροσβέστες 5ετούς υποχρέωσης) και το ένστολο προσωπικό και δόκιμοι του Λιμενικού Σώματος και της Ελληνικής Ακτοφυλακής.
Η παρουσία της Αστυνομίας στους σταθμούς συχνά είναι ...ιδιαίτερα διακριτική, σύμφωνα με τους εργαζομένους όπως, άλλωστε, αποδεικνύεται και από το χθεσινό περιστατικό. Την ίδια στιγμή η ΣΤΑΣΥ εξακολουθεί να διατηρεί συμβάσεις με εταιρείες σεκιούριτι για τη φύλαξη των αμαξοστασίων και των γραμμών, πληρώνοντας ετησίως τεράστια ποσά καθώς η φύλαξη από την Αστυνομία δεν επαρκεί. Αν και είναι σαφές ότι το πλήθος των συγκοινωνιακών υποδομών είναι τέτοιο που δεν θα μπορούσε να φυλάσσεται αποκλειστικά από την Αστυνομία, στόχος της υπογραφής του εν λόγω μνημονίου ήταν να μειωθούν και τα κόστη φύλαξης για την ΣΤΑΣΥ, η οποία πλήρωνε εκατομμύρια ευρώ για το σκοπό αυτό. Τελικώς, τα κόστη περιορίστηκαν κυρίως με τη δέσμευση κονδυλίων για την υπογραφή ετήσιων συμβάσεων και όχι συμβάσεων 15θημέρου ή μήνα όπως συνέβαινε μέχρι λίγα χρόνια πριν, εντούτοις παραμένουν υψηλά χωρίς μάλιστα να αποκλείουν περιστατικά βίας καθώς και οι αρμοδιότητες των ιδιωτικών φυλάκων είναι περιορισμένες.
50 ειδικοί φρουροί καθημερινά φυλούν τους σταθμούς του Μετρό
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, στη φύλαξη των μέσων σταθερής τροχιάς ύστερα από το μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΛ.ΑΣ., απασχολούνται καθημερινά 50 ειδικοί φρουροί σε δύο βάρδιες με αποτέλεσμα ο αριθμός τους να μειώνεται αυτόματα στο μισό. Η παρουσία τους συχνά δρα αποτρεπτικά σε περιπτώσεις πορτοφολάδων, κ.λπ, αλλά ο αριθμός τους δεν επιτρέπει παρουσία σε όλο το δίκτυο, το οποίο περιλαμβάνει 24 σταθμούς στη γραμμή 1 (πρώην ηλεκτρικός σιδηρόδρομος), 20 σταθμούς στη γραμμή 2 και 24 σταθμούς στη γραμμή 3 (τους 4 μοιράζεται με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο).
Την ίδια στιγμή η εταιρεία μέσω συμβάσεων με εταιρίες security, διατηρεί:
1 φύλακα σε κάθε σταθμό της γραμμής 1 αδιάλειπτα σε 24ωρη βάση.
15 μόνιμα περίπολα των δύο ατόμων, οι οποίοι κινούνται μεταξύ των σταθμών των γραμμών 2 και 3.
Τα δε ποσά που αναγκάζεται να πληρώνει για φύλαξη και απορρέουν από τις συμβάσεις με ιδιωτικές εταιρείες δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα. Είναι χαρακτηριστικό πως μόνο σε επίπεδο προϋπολογισμού για το 2021, ο οποίος δεν αποκλείεται να αναθεωρηθεί προς τα πάνω εφόσον προκύψει ανάγκη, έχει δεσμευτεί το ποσό του 1,026 εκατομμυρίου ευρώ για τη φύλαξη γραμμών και αμαξοστασίων και συγκεκριμένα τις τελευταίες ημέρες έχουν αναρτηθεί δεσμεύσεις πίστωσης ως εξής:
73.966 ευρώ για τη φύλαξη των αμαξοστασίων των γραμμών 2 και 3.
64.356 ευρώ για τη φύλαξη αμαξοστασίων της γραμμής 1.
71.300 ευρώ για τη φύλαξη του συστήματος γραμμών 2 και 3.
20.460 ευρώ για τη φύλαξη του συστήματος γραμμής 1.
198.400 για υπηρεσίες φύλαξης αμαξοστασίων της γραμμής 1 και Ελληνικού, τερματικού ΣΕΦ του τραμ, καταμέτρησης στο σταθμό Εθνικής Αμυνας και γραφείων της ΣΤΑΣΥ.
82.989 για τη φύλαξη του συστήματος γραμμής 1.
515.45 ευρώ για τη φύλαξη συστήματος και αμαξοστασίων των γραμμών 2 και 3.
Οι εργαζόμενοι, πάντως, επισημαίνουν ότι τα μέτρα αυτά δεν επαρκούν. Σε σημερινή κοινή ανακοίνωση των σωματείων της ΣΤΑΣΥ γίνεται λόγος για «υποσχέσεις του παρελθόντος για ένα πλήρες σχέδιο ασφάλειας και αστυνόμευσης στο δίκτυο. Οι συμφωνίες μεταξύ υπουργείων Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη για ένα τέτοιο σχέδιο με αντάλλαγμα την έκδοση καρτών μετακίνησης στους αστυνομικούς τελικά γράφτηκαν στο χιόνι» σημειώνουν.
Οι ίδιοι ξεκαθαρίζουν ότι παρά τις πολυάριθμες αναφορές για το ζήτημα, η αστυνόμευση στους σταθμούς είναι σχεδόν ανύπαρκτη, καθώς, όπως αναφέρουν, «κάποιοι κωφεύουν και ελπίζουμε αυτό να μην καταστεί μοιραίο». Προσθέτουν πως «οι εργαζόμενοι και οι επιβάτες είναι έρμαια και βορά στις διαθέσεις του οποιουδήποτε ανά πάσα ώρα και στιγμή». Προειδοποιούν, μάλιστα, ότι η υπομονή των εργαζομένων έχει φτάσει στα όριά της, το φιλότιμο εξαντλήθηκε και τα ψέματα τελείωσαν: «Καμία δικαιολογία δεν θα λαμβάνεται ως σοβαρή από εδώ και πέρα. Ηρθε η ώρα κάποιοι να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Όποιοι κι αν είναι αυτοί...».
Πόλεμος στην Ουκρανία: Πόσο επηρεάζει τις σχέσεις των ευρωπαϊκών κρατών με το Κίεβο η επιστροφή Τραμπ στον Λευκό Οίκο
Καζακστάν: Ο δραματικός διάλογος πιλότου και πύργου ελέγχου - «Δεν μπορώ να εκτελέσω αριστερή στροφή, ο έλεγχος χάθηκε»
Πώς συνέβη το μποτιλιάρισμα των πέντε χιλιομέτρων στην Αράχωβα - Τι λέει ο Δήμαρχος
Πλημμύρισε το ΣΕΦ: Τεράστιες ζημιές σε cube και γυμναστήριο - Στον «αέρα» το ματς του Ολυμπιακού απέναντι στο Λαύριο
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr