7.000 παγίδες κρύβουν οι ελληνικοί δρόμοι
Στην τελική ευθεία βρίσκεται η έγκριση της ευρωπαϊκής χρηµατοδότησης για παρεµβάσεις σε 7.000 σηµεία του οδικού δικτύου που βρίσκονται στο «κόκκινο» από πλευράς τροχαίων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋
Επεµβασεις για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας σε 7.000 σηµεία του εθνικού και επαρχιακού οδικού δικτύου, τα οποία βρίσκονται στο «κόκκινο» από πλευράς τροχαίων ατυχηµάτων και επικινδυνότητας, ξεµπλοκάρει η χρηµατοδότηση η οποία αναµένεται να εγκριθεί το προσεχές διάστηµα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕΠ). Πρόκειται για έργα σε οδικούς άξονες που εκτείνονται σε όλες τις περιφέρειες της χώρας και προτείνονται από εξήντα µελέτες που έγιναν στο πλαίσιο του προγράµµατος δράσεων βελτίωσης της οδικής ασφάλειας που διαχειρίζεται η Εγνατία Οδός ΑΕ και ξεκίνησε το 2011.
Η Κεντρική Μακεδονία, λόγω και της µεγάλης γεωγραφικής της έκτασης, είναι η περιφέρεια η οποία συγκεντρώνει 1.008 επικίνδυνα σηµεία στο οδικό της δίκτυο, καθώς µόνο στη Χαλκιδική εντοπίστηκαν 400. Ακολουθούν η Αττική µε 673, η Πελοπόννησος µε 619 και υψηλότερη συγκέντρωση στην περιφερειακή ενότητα Μεσσηνίας (146), και η Ανατολική Μακεδονία-Θράκη µε 607, εκ των οποίων τα περισσότερα στον Εβρο (144). Από τη νησιωτική χώρα, στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων εντοπίστηκαν 471 επικίνδυνα σηµεία, στην Κρήτη 457 και στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου 366.
Το πρόγραµµα των επεµβάσεων στο σύνολο των 7.000 σηµείων εγκρίθηκε πριν από λίγες ηµέρες από τον υπουργό Υποδοµών, Χρήστο Σπίρτζη, ενώ αναµένεται η Κοινή Υπουργική Απόφαση των υπουργείων Οικονοµίας και Υποδοµών µε την οποία θα ανατεθεί στην Εγνατία η αρµοδιότητα διοίκησης και εκτέλεσής του και η δυνατότητα να είναι φορέας κατασκευής ή υλοποίησης του έργου. Το µοντέλο που θα ακολουθηθεί θα είναι η υλοποίηση των επεµβάσεων από την ίδια την Εγνατία στην Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα, ενώ για τις υπόλοιπες περιοχές θα υπογραφούν προγραµµατικές συµβάσεις µε τις κατά τόπους περιφέρειες.
Το κόστος των βραχυπρόθεσµων επεµβάσεων υπολογίζεται σε περίπου 470 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 250 έχουν ήδη δεσµευτεί από την ΕΤΕΠ γι’ αυτό τον σκοπό. Να σηµειωθεί ότι οι επαρχιακές οδοί είναι τα τµήµατα του οδικού δικτύου στα οποία συµβαίνουν τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Βάσει των στοιχείων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, µόνο 8% των ατυχηµάτων συµβαίνουν σε αυτοκινητοδρόµους, µε το 55% να καταγράφονται στο επαρχιακό δίκτυο και το 37% σε αστικές περιοχές. Στο πλαίσιο του προγράµµατος µελετήθηκαν, 80 οδικοί άξονες, συνολικού µήκους 15.000 χιλιοµέτρων, εκ των οποίων τα 4.500 στο εθνικό οδικό δίκτυο και τα 10.500 στο επαρχιακό, µε στόχο να εντοπιστούν οι θέσεις µειωµένης οδικής ασφάλειας.
Λίγες καταγραφές
Οπως εξηγεί η Μαρία Ατζέµη, υποδιευθύντρια έργων οδικής ασφάλειας στην Εγνατία Οδό, η διαπίστωση των πλέον επικίνδυνων σηµείων του οδικού δικτύου -πλην των αυτοκινητοδρόµων- προήλθε από τον συνδυασµό τροχαίων ατυχηµάτων και χαρακτηριστικών των δρόµων: «Από τα καταγραφέντα ατυχήµατα, τα 400 προέρχονται από στατιστική ανάλυση δελτίων οδικών τροχαίων ατυχηµάτων, 3.000 σηµεία προέκυψαν από την καταγραφή και επεξεργασία στοιχείων από τις κατά τόπους αστυνο-
µικές διευθύνσεις και τοπικούς φορείς, ενώ τα υπόλοιπα καταγράφηκαν µε αναλύσεις γεωµετρίας και επικινδυνότητας οδών».
Ωστόσο, οι καταγραφές που εµφανίζονται στα επίσηµα ∆ελτία Οδικών Τροχαίων Ατυχηµάτων είναι λίγες σε σχέση µε το σύνολο των ατυχηµάτων. Γι’ αυτό και σε πολλές περιπτώσεις χρειάστηκε να µελετηθούν τοπικά οι αναφορές της Τροχαίας ώστε να µπορέσουν οι περιγραφές να αποτυπωθούν σε χάρτη και να προκύψουν τα σηµεία που χρήζουν επεµβάσεων. Οπως επισηµαίνουν πηγές του υπουργείου Υποδοµών, οι επεµβάσεις στο δίκτυο θα παρακολουθούνται από ένα ολοκληρωµένο Γεωγραφικό Σύστηµα Πληροφοριών (GIS), ενώ θα λειτουργεί και σύστηµα καταγραφής και παρακολούθησης των αποτελεσµάτων του προγράµµατος.
Οι περιφέρειες της Κρήτης και της Αττικής, βρίσκονται σε διαδικασία δηµοπράτησης για το σύνολο των βραχυπρόθεσµων επεµβάσεων που τις αφορούν και υπολογίζονται σε 40 εκατ. ευρώ. Οι επεµβάσεις είναι µικρής και µεσαίας κλίµακας και µπορούν να υλοποιηθούν άµεσα, καθώς δεν απαιτούνται απαλλοτριώσεις. Θεωρούνται όµως ιδιαίτερα κρίσιµες για τον περιορισµό των τροχαίων ατυχηµάτων και αφορούν κυρίως σε αναβάθµιση και αντικατάσταση του εξοπλισµού της οδού (επαναδιαγράµµιση, πινακίδες σήµανσης, ανακλαστήρες οδοστρώµατος, στηθαία ασφαλείας κ.λπ.). Σε άλλα σηµεία απαιτείται ανακατασκευή της υποδοµής, όπως επισκευή φθορών του οδοστρώµατος κ.ά.
ΣΥΡΙΖΑ: Ο Σωκράτης Φάμελλος πρόεδρος, τα προβλήματα της Κουμουνδούρου άλυτα – Η συμμετοχή, ο ισχυρός παράγοντας Πολάκης και τα σενάρια επιστροφής της Νέας Αριστεράς
Στο «χαρτί» της οικονομίας επενδύει η κυβέρνηση - Ποια σήματα θα εκπέμψει ο Μητσοτάκης στο υπουργικό συμβούλιο
ΜΜΜ: Ερχονται ανέπαφες πληρωμές και «έξυπνες» στάσεις, αλλά τα ανεκτέλεστα δρομολόγια αποθαρρύνουν τους επιβάτες
Διεθνολόγος για πόλεμο στην Ουκρανία: «Τρομακτική η επιτάχυνση των εξελίξεων - Μεγάλοι κίνδυνοι»
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr