Πενταψήφια νούμερα και sms: Ερχεται αυστηρότερος κανονισμός από την ΕΕΤΤ
Ακριβές χρεώσεις, χαμηλές ταχύτητες και αστοχίες στο στόχαστρο της κριτικής των βουλευτών στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας🕛 χρόνος ανάγνωσης: 9 λεπτά ┋
Νεο αυστηρότερο πλαίσιο λειτουργίας για τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης, τα γνωστά πενταψήφια νούμερα, στα οποία οφείλονται πολλές από τις υπέρογκες χρεώσεις χρηστών κινητής τηλεφωνίας εξετάζει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ).
Οπως αποκάλυψε ο πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής, Κωνσταντίνος Μασσέλος μιλώντας στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής με την αφορμή της παρουσίασης της έκθεσης πεπραγμένων για το 2019, «θα ξεκινήσουμε άμεσα νέα διαβουλευση για την ενεργοποίηση κώδικα δεοντολογίας αυτών των υπηρεσιών. Αξιολογούμε το ενδεχόμενο να είναι εξ ορισμού αποκλεισμένες οι συγκεκριμένες υπηρεσίες και μόνο εάν επιθυμεί ο χρήστης να μπορεί να ενεργοποιήσει τη λήψη τέτοιων μηνυμάτων και υπηρεσιών», επεσήμανε υπογραμμίζοντας πως στην ΕΕΤΤ αντιλήφθηκαν πως «η εκ των προτέρων ρύθμιση σε τέτοιες περιπτώσεις είναι αποτελεσματικότερη από την κατασταλτική παρέμβαση της επιβολής προστίμων».
Αλλωστε, όπως επεσήμαναν και αρκετοί βουλευτές, συχνά στο παρελθόν έχει παρατηρηθεί να τιμωρούνται συγκεκριμένες εταιρίες και να επανεμφανίζονται στο προσκήνιο με διαφορετική επωνυμία αντιμετωπιζόμενες από την Επιτροπή ως μία νέα εταιρεία. Εφόσον αποφασιστεί η αυστηροποίηση των μέτρων για τα πενταψήφια νούμερα, πρακτικά δε θα υπάρχει η δυνατότητα λήψης μηνυμάτων από αυτά, παρά μόνο εφόσον ο χρήστης του τηλεφώνου «ανοίξει» ο ίδιος αυτές τις υπηρεσίες.
Οπως προκύπτει από την έκθεση του 2019 πολλές από τις καταγγελίες των καταναλωτών αφορούσαν τις υπηρεσίες πολυμεσικής πληροφόρησης, την εγγραφή τους σε ανάλογες υπηρεσίες χωρίς τη συγκατάθεσή τους με αποτέλεσμα υπέρογκες χρεώσεις. Ο αριθμός των καταγγελιών, όπως επεσήμανε ο κ. Μασσέλος, μειώθηκε δραστικά κατά 57% το 2020 με την εφαρμογή της υποχρεωτικής αποστολής γραπτού μηνύματος συγκαταθεσης του χρήστη, αλλά στόχος της ΕΕΤΤ είναι η περαιτέρω μείωσή του. Υπενθυμίζεται ότι ο αναθεωρημένος Κώδικας Δεοντολογίας προβλέπει ότι ο χρήστης που επιθυμεί να εγγραφεί σε μια Υπηρεσία Πολυμεσικής Πληροφόρησης (ΥΠΠ), με ή χωρίς συνδρομή:
- - Αφού καταχωρίσει τον τηλεφωνικό αριθμό του σε συγκεκριμένο διαδικτυακό τόπο, πρέπει να λάβει άμεσα από την εταιρεία που παρέχει την ΥΠΠ μήνυμα SMS, μέσω του οποίου να ενημερώνεται για το όνομα και το κόστος της υπηρεσίας, τη γραμμή βοήθειας, καθώς και την επωνυμία της εταιρείας.
- - Στη συνέχεια, πρέπει να αποστείλει τη συγκατάθεσή του, μέσω ατελούς μηνύματος SMS, εντός 5 λεπτών από τη χρονική στιγμή αποστολής του αρχικού μηνύματος. Σε περίπτωση που το μήνυμα συγκατάθεσης δεν αποσταλεί εντός του χρονικού ορίου των 5 λεπτών, η εγγραφή ακυρώνεται. Μέχρι την αποστολή του παραπάνω μηνύματος, δεν χρεώνεται για την ΥΠΠ.
Αστοχίες στην πανδημία αλλά και στην κακοκαιρία
Στις αστοχίες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων, αλλά και των παρόχων ταχυδρομικών υπηρεσιών το έτος της πανδημίας αναφέρθηκαν οι βουλευτές όλων των κομμάτων με τον τομεάρχη του ΣΥΡΙΖΑ, Μάριο Κάτση να σημειώνει ότι μετράμε χιλιάδες χαμένες ώρες τηλεκπαίδευσης, ενώ και το πολυδιαφημισμένο από την κυβέρνηση voucher των 200 ευρώ για την αγορά λάπτοπ και τάμπλετ από μαθητές και φοιτητές ακόμα ...αγνοείται, παρόλο που κοντεύουμε να φτάσουμε στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Τόσο ο ίδιος όσο και ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής, Βασίλης Κεγκέρογλου έθεσαν και ζήτημα αντοχής των δικτύων, καθώς σε πολλές περιοχές όπου σημειώθηκε διακοπή ρεύματος κατά τη διάρκεια επέλασης της Μήδειας κατέρρευσαν και τα δίκτυα.
Εντονη ήταν η κριτική των βουλευτών και για τις υψηλές χρεώσεις των δεδομένων στην Ελλάδα: «Είμαστε στην κορυφή των χωρών της Ευρωπαικής Ενωσης από πλευράς κόστους τηλεπικοινωνιών. Είμαστε δεύτεροι ως ποσοστό κόστους υπηρεσιών Ιντερνετ σε σχέση με το κατά κεφαλήν εισόδημα. Σε κατάταξη κόστους για 155 χώρες, η Ελλάδα βρίσκεται στην 145η θέση με κόστος 12,06 δολαρίων για 1GB, όταν το αντίστοιχο κόστος στο Ισραήλ είναι 0,11 δολάρια και στην Τουρκία 0,72 δολάρια» σημείωσε ο κ. Κάτσης προσθέτοντας ότι σαν να μην έφτανε αυτό «η Ελλάδα έχει και ένα από τα πιο αργά Ιντερνετ ευρισκόμενη στην 50ή θέση στη λίστα προορισμών για ψηφιακούς νομάδες με ταχύτητες έως 32 Mbps και κόστος περίπου 38 ευρώ το μήνα κάτω από χώρες όπως η Ουγγαρία, η Πολωνία, ο Παναμάς, το Τρινινταντ Τομπαγκο, η Γκάνα και η Αλβανία». Είναι χαρακτηριστικό μάλιστα αυτό που είπε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης, Αντώνης Μυλωνάκης ότι «η Βουλή πληρώνει στους βουλευτές κατοστάρες συνδέσεις και είναι ζήτημα αν πιάνουμε το 32 σε ταχύτητα».
Απαντώντας στις αιτιάσεις των βουλευτών, ο κ. Μασσέλος επεσήμανε ότι η ΕΕΤΤ δεν επιβάλλει ανώτατα όρια τιμών και ειδικά η αγορά της κινητής είναι ελεύθερη και δεν υπόκειται σε ρύθμιση: «Οι τιμές διαμορφώνονται από το επίπεδο ανταγωνισμού στην αγορά» τόνισε, ενώ αναφερόμενος στις διεθνείς συγκριτικές μελέτες σημείωσε πως συχνά η Ελλάδα συγκρίνεται με χώρες που έχουν εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά από πλευράς, έκτασης, πληθυσμού, φορολογίας και πολλών άλλων παραγόντων. Προσέθεσε μάλιστα ότι είναι λάθος να μη συγκρίνουμε συνδυαστικά πακέτα σταθερής και κινητής, διάρκειας ή όρων λύσης συμβολαίων.
Ο κ. Μασσέλος επανέλαβε την εκπόνηση μελέτης κόστους από την ΕΕΤΤ, την οποία έχει εξαγγείλει και στο παρελθόν, ενώ πλέον – όπως είπε – έχει προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τον εξωτερικό σύμβουλο. Απέδωσε μάλιστα την καθυστέρηση στην ανάγκη για σαφείς προδιαγραφές του έργου. Αναφερόμενος στις χρεώσεις τόνισε ότι «Δεν πρόκειται να πω ότι είμαι ευχαριστημένος από τα επίπεδα τιμών σε σχέση με την ποιότητα των υπηρεσιών, καθώς αυτός είναι ένας δείκτης που πάντα πρέπει να προσπαθούμε να βελτιώνουμε», ενώ μιλώντας για τα δεδομένα διαχώρισε εκείνα που αφορούν «κατέβασμα» για διασκέδαση και εκείνα που αφορούν παραγωγικούς λόγους.
Ως προς τα όσα ακουγονται για «συντονισμό της αγοράς ηλεκτρονικών επικοινωνιών», ο κ. Μασσέλος τόνισε ότι είναι «μια βαριά κατηγορία και για να τεθεί υπό διερεύνηση τα στοιχεία πρέπει να είναι πολύ ισχυρά». Προσέθεσε, πάντως, ότι ένας δείκτης που δείχνει ότι δουλεύει ο ανταγωνισμός είναι η αύξηση στη φορητότητα, δηλαδή η μετακίνηση από πάροχο σε πάροχο που δείχνει ότι οι καταναλωτές δεν είναι «κλειδωμένοι», όπως είπε, σε μία εταιρία.
Ταχυμεταφορές
Αναφερόμενος στην κατάρρευση των εταιριών ταχυμεταφορών κατά τη διάρκεια της πανδημίας, ο πρόεδρος της ΕΕΤΤ επεσήμανε ότι κλήθηκαν να διαχειριστούν κίνηση πολύ μεγαλύτερη του αναμενόμενου προσθέτοντας ότι συγκεντρώνονται στοιχεία και οι εταιρίες θα κληθούν σε ακροάσεις χωρίς να αποκλείεται η λήψη περισσότερων ρυθμιστικών μέτρων. Ένα από τα μέτρα που συζητιούνται χωρίς πάντως η ΕΕΤΤ να έχει την αρμοδιότητα της νομοθέτησης, είναι η δημιουργία ενός μητρώου ταχυμεταφορών που θα δίνει τη δυνατότητα σε έκτακτες συνθήκες σε ιδιώτες, οι οποίοι σε εκείνη τη φάση μπορεί να είναι άνεργοι να μπορούν να λειτουργήσουν ως ταχυμεταφορείς και να διευκολύνουν ένα φορτίο που δεν είχε προβλεφθεί αρχικά.
Σε ό,τι αφορά την αδυναμία επικοινωνίας τις ημέρες της Μήδειας, ο κ. Μασσέλος τόνισε ξεκάθαρα πως «έχουμε επιβάλει να έχουν μπαταρίες στις υπαίθριες καμπίνες ώστε να μην υπάρχει διακοπή τηλεπικοινωνιών σε περίπτωση διακοπής ρεύματος. Αυτή τη στιγμή συγκεντρώνουμε καταγγελίες γι αυτό το θέμα και θα προχωρήσουμε αν υπάρχει ο όγκος σε ακρόαση».
Η έκθεση της ΕΕΤΤ
Σύμφωνα με την έκθεση της ΕΕΤΤ, το 2019 ο Τομέας Εξυπηρέτησης Καταναλωτών (ΤΕΚ), διαχειρίστηκε συνολικά περίπου 15.500 γραπτά αιτήματα/καταγγελίες, καθώς και 70 τηλεφωνικά ερωτήματα/αιτήματα, σε ημερήσια βάση. Από τις γραπτές καταγγελίες, ποσοστό 98% αφορούσε σε θέματα τηλεφωνίας και Διαδικτύου και 2% σε ταχυδρομικές υπηρεσίες. Η πλειονότητα των γραπτών αιτημάτων/καταγγελιών για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες αφορούσε σε θέματα συνδυαστικής παροχής υπηρεσιών σταθερής τηλεφωνίας, Διαδικτύου ή/και συνδρομητικής τηλεόρασης (43%). Έπονται οι καταγγελίες για τις υπηρεσίες αυξημένης χρέωσης (24%) και την κινητή τηλεφωνία (15%). Βασικότερο θέμα όλων των παραπάνω καταγγελιών αποτέλεσε η αμφισβήτηση χρεώσεων σε λογαριασμούς.
Σχετικά με τις ταχυδρομικές υπηρεσίες, τα αιτήματα/καταγγελίες για τον Φορέα Παροχής Καθολικής ΥπηρεσίαςΦΠΚΥ (ΕΛΤΑ) αφορούσαν κυρίως σε πλημμελή εξυπηρέτηση και απώλεια αντικειμένων (71%). Τα αιτήματα/καταγγελίες για τις ταχυμεταφορές επικεντρώθηκαν κυρίως σε εκπρόθεσμη επίδοση ή απώλεια και ζητήματα πλημμελούς εξυπηρέτησης (93%). Επιπλέον, εκτός των παραπάνω ζητημάτων, η ΕΕΤΤ έλαβε 479 καταγγελίες για κατασκευές κεραιών. Σε επίπεδο προστίμων, σύμφωνα με τα συγκεντρωτικά στοιχεία, η Επιτροπή εισέπραξε το διάστημα 2006 – 2019 150,8 εκατ. ευρώ.
Αναφορικά με την φορητότητα αριθμών, το 2019 αυξήθηκε κατά 10,61%, σε σχέση με το 2018. «Η φορητότητα αποτελεί καθοριστικό παράγοντα ενίσχυσης του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ηλεκτρονικών επικοινωνιών, δεδομένου ότι οι καταναλωτές έχουν πρόσβαση σε περισσότερες και πιο προσιτές επιλογές συνδυαστικών υπηρεσιών σε τηλεφωνία και Διαδίκτυο» σημειώνει η Αρχή. Το 2019, από τους 703.425 συνολικά μεταφερθέντες αριθμούς, οι 400.587 αφορούσαν σε αριθμούς σταθερής τηλεφωνίας (αύξηση κατά 5,4%, σε σχέση με το 2018) και οι 302.838 σε αριθμούς κινητής τηλεφωνίας (αύξηση κατά 18,4%, σε σχέση με το 2018).
Ποια ονόματα ακούγονται για την Προεδρία της Δημοκρατίας - Τι θα μετρήσει στην απόφαση του Μαξίμου
Μαγδεμβουργο: Στη φυλακή ο δράστης της επίθεσης – Οι ακροδεξιές θεωρίες και οι προειδοποιήσεις
Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστήμιου: Νέα προπτυχιακά προγράμματα μέσα στο 2025
Η Σημασία των Μιτοχονδρίων στην Αναγεννητική Ιατρική: Ιστορία και Σύγχρονες Θεραπείες
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr